Kennismaken buren na verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik verhuis...

Bel ik even aan of stuur ik een kaartje
246 (62%)
Wacht ik tot ik ze eens tegen kom
121 (30%)
Niets
27 (6%)

Totaal aantal stemmen: 394

Kookaburra

Kennismaken buren na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:13

Ik ben net verhuist en heb bij de directe buren een kaartje in de bus gedaan. Ivm corona ga ik niet langs de deuren.

Nu vond een vriendin van mij dit zo gek. Die heeft nooit echt kennis gemaakt met de buren. Hoe denkt Bokt over wel/niet kennismaken? ;)

luuntje

Re: Kennismaken buren na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:15

Wij zijn zomer 2002 verhuisd.
Buren kwamen we op straat tegen. En we hebben toen praatjes gemaakt en ons voorgesteld.

Een kaartje in de bus doen vind ik erg netjes.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:16

Ik volg even. Wij hebben altijd in appartementencomplexen gewoond (huur) en zijn eigenlijk nooit bewust kennis gaan maken met de buren (vooral studenten, uiteindelijk wel goed contact met sommige buren gekregen omdat we elkaar tegenkwamen in de wandelgangen). Ik moet zeggen dat er ook nooit nieuwe buren bij ons langs zijn geweest om kennis te maken. Nu hebben we een huis gekocht en wil ik dat anders gaan aanpakken. :Y)
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 08-02-21 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:17

Ik heb de buren beide kanten een mandje voor de deur gezet met wat lekkere dingen erin en een briefje met sorry voor de overlast. (Verbouwen)

Dit werd zo gewaardeerd dat ze de zelfde dag al aan mijn deur stonden om mij te bedanken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:17

Ik vind het persoonlijk erg onbeschoft als je ergens gaat wonen, en je niet voorstelt ( op wat voor manier dan ook) bij de buren.

Toen mijn man en ik ons huis kochten hebben we zelf bij beiden buren aangebeld en ons netjes voorgesteld.
Met de hoekburen hebben we af en toe contact, zijn wat op zichzelf.
Met de andere buren leuk contact.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:18

Even aanbellen en je netjes voorstellen vind ik wel echt bij een normale omgang horen.
Maar een kaartje (ivm Corona maatregelen) in deze tijd ook erg vriendelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:19

Ik heb bij al mijn buren (mijn achtertuin grenst aan een stuk of 8 huizen) plus alle mensen in mijn rijtje plus wat mensen tegenover me, een briefje in de bus gedaan met een kort voorstelstukje. Wie ik ben wat ik doe. In totaal een huis of 20. Heel veel leuke reacties op gehad, van kaartjes terug tot bloemen, zelfgebakken boterkoek en pakken thee. Daardoor ook het gevoel dat ik mijn buren een beetje ken.

Ik zou het heel raar vinden als nieuwe buren (als ze er eenmaal goed en wel wonen) zich niet voor komen stellen. Dan verpest je voor mij op voorhand de relatie al.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:19

Ik vind dat heel leuk, van zo'n kaartje zou ik heel blij worden. Ook al zie en spreek je elkaar niet vaak, er komt altijd een moment dat je elkaar toch nodig hebt en dan heb je je in ieder geval al een keer netjes voorgesteld!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:20

Voorstellen was een aantal jaar geleden heel normaal maar merk in de straat dat het haast niet meer gebeurd, jammer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:21

Kaartje vind ik netjes van je hoor.
Hier doe ik bij nieuwe buren een kaartje in de bus met onze namen en nummers erop. En uiteraard even persoonlijk voorstellen als je ze tegenkomt. Hier stond de nieuwe buurvrouw zelf al de eerste dag aan de deur om even hoi te zeggen. Vond ik heel netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:22

daantjuhhh schreef:
Ik heb de buren beide kanten een mandje voor de deur gezet met wat lekkere dingen erin en een briefje met sorry voor de overlast. (Verbouwen)

Dit werd zo gewaardeerd dat ze de zelfde dag al aan mijn deur stonden om mij te bedanken.

Wat lief!

Toen wij hier kwamen wonen, was de verhuiswagen eerder klaar dan wij :') Dus toen ik een uur later dan de verhuiswagen arriveerde zaten de verhuismannen bij me in huis met koffie en broodjes die de nieuwe buurvrouw had gebracht! Nou, daar was ik wel even stil van, zo lief vond ik dat.

Harstikke goed TS, ik zou het als buur ook erg gewaardeerd hebben!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:26

ravellie schreef:
Ik vind het persoonlijk erg onbeschoft als je ergens gaat wonen, en je niet voorstelt ( op wat voor manier dan ook) bij de buren.

Dit vind ik ook.

Wij hebben directe buren gehad die zich niet hebben voorgesteld, maar wel gelijk maandenlang de boel hebben verbouwd met bijbehorende pleurisherrie. Dat was geen leuke start kan ik je zeggen. Even hoi zeggen, aangeven dat je gaat verbouwen en dat het een tijd kan duren is niet zo moeilijk dacht ik.

Netjes zo'n kaartje! :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:32

Mijn laatste twee huizen waren nieuwbouw, dus weet niet zo goed wat ik zou doen. Ik denk in ieder geval de directe buren links en rechts. Om het onbeschoft te noemen als iemand dat niet doet, vind ik nogal overdreven eerlijk gezegd.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:33

Persoonlijk vind ik het ook onbeschoft. Als wij nieuwe buren zouden krijgen die zich niet zouden voorstellen zou ik zelf langsgaan voor een kennismaking maar ik zou er wel wat van vinden. Maar goed, ik ben opgevoegd dat je dit dus wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:33

Hier gebeurd het meestal andersom, we gaan altijd even de nieuwe buren een bloemetje brengen om ze welkom te heten in de straat :)
Als dat niet zou gebeuren is jezelf even voorstellen inderdaad wel netjes, zeker als je ook nog overlast verwacht van een verbouwing oid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:35

Wij zijn hier net voor de coronatijd komen wonen. Wij wonen wat buitenaf en hier zijn het vrijstaande woningen. In de straat dus maar 7 woningen. Wij zijn overal even aan de deur geweest om kennis te maken. Bij een aantal gelijk een bakje koffie gedaan. Ik vind het zelf wel netjes en de meeste mensen doen het hier (Brabant :+ )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:37

Ik ben ook net verhuisd. Nieuwbouw wijk.

Eigenlijk ging het een beetje vanzelf. Mijn buurman had ik al gezien toen we de huizen uitzochten (huur) en voor de buurvrouw (die veel later kwam)werd een pakje afgeleverd dus dat was gelijk de aangelegenheid om even voor te tellen. Verder kwamen we elkaar wel tegen toen we er allemaal kwamen wonen. Ff voorstellen ....op afstand -O- .

Hopelijk van het voorjaar wat meer kennis maken, nu is het snel even hoi en een heel kort praatje.. Ik denk dat er ook nog wel iets gedaan word voor de hele straat als iedereen er woont. Nog niet alle huizen zijn klaar en opgeleverd. Tuinen moeten ook nog gedaan.
Vanmorgen wel door een van de buren geholpen met de auto uitgraven. :D

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:38

Paar weken geleden hebben wij ook een nieuwe buurman gekregen. Wij wonen in een soort appartementen complexje en onze deuren zijn tegenover elkaar dus we hadden verwacht dat we hem wel snel tegen zouden komen. Tevens delen we het dakterrasje (niet dat je daar nu gebruik van maakt). Ik denk dat het nu ongeveer een maand geleden is dat hij hier is komen wonen en we kwamen hem gisteren toevallig tegen. Dat was een behoorlijk ongemakkelijke kennismaking hahaha. In ieder geval, wij zelf zouden als we ergens nieuw zijn onszelf wel in de eerste week even voorstellen bij de buren.

vevinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:44

Bij ons is een maand of 3 een nieuwe buurvrouw komen wonen. Op het moment dat de woning ter huur aangeboden werd zagen we haar op een dag vanuit de buitenkant naar de woning kijken. Ik heb toen voorgesteld dat ze bij ons wel even in het huis mocht kijken dat ze alvast een voorstelling van het huis kon maken. Omdat er toen nog niks zeker was dat zij ook daadwerkelijk het huis mocht huren hebben we ons eigenlijk niet echt voorgesteld. Uiteindelijk is ze de woning gaan huren en heeft ze zich vervolgens nooit meer voorgesteld, enkel bij die enkele keer tegenkomen is er hoi gezegd. Dit vinden wij ontzettend ongemakkelijk na 3 maanden aangezien wij nog steeds geen idee hebben hoe ze heet enzo. Ik zelf zou dus zeker als ik ergens nieuw kom wonen mij voorstellen :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:54

Wij hebben ons voorgesteld bij de directe buren, maar toen we al heel snel een heel welkomsmandje kregen namens de hele straat (gaat om stuk of 12 huizen), hebben we een welkomstborrel georganiseerd toen we er na de korte verbouwing kwamen te wonen. Dat werd enorm gewaardeerd, ze kwamen allemaal en het blijkt enorm te klikken met de hele straat. Heel leuk wonen hier (na 12 jaar nog steeds) en hebben het heel gezellig, maar niet zo erg dat we continue bij elkaar over de vloer komen. Wel leuke activiteiten en je kan altijd op elkaar terugvallen. Voelt heel veilig en fijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:55

misschien ook niet te makkelijk ervan uitgaan dat iemand niet wil voorstellen of dat het onbeschoft is.

Ik persoonlijk zou het nu doen. Toen ik 10 jaar geleden echter in mijn huidige huis kwam wonen ook niks gedaan. Niet omdat ik niet wilde, maar gewoon omdat ik niet durfde...levenlang gepest enzo, dus ik was doodsbang voor mensen. En dacht bijvoorbaat al dat niemand op mij zat te wachten.

Gelukkig nu heel fijn contact met de buren.
En ook niet te gauw zeggen: ja maar, ze hebben een grote bek/ doen arrogant/whatever.
Ik weet nog dat collega's op het werk tegen mij zeiden toen ik liet vallen dat ik eigenlijk heel onzeker wa:jij? Je komt juist zo arrogant over.
Ja, kan kloppen. Puur houding vanuit onzekerheid.

Het zou zoveel schelen als mensen eens niet gelijk zouden oordelen in termen als beleefd, onbeschoft, arrogant etc. Maar gewoon het bij jezelf houden. Als jezelf de behoefte hebt om te weten wie je nieuwe buren zijn. Dan kun je er toch ook zelf langs gaan? Vind iemand misschien wel erg fijn juist.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:02

Voor mijn voordeur heb ik een gedeelde hal met mijn twee buren. Toen ik daar kwam wonen heb ik me direct voorgesteld en dat werd enorm gewaardeerd. Ik kan mijn buren echt om alles vragen en die houden alles in de gaten. We helpen elkaar waar nodig. Zij zijn een koppel van in de 80 en die hebben nog wel eens wat hulp nodig met elektronica of behoefte aan een kletspraatje met koffie of een drankje, daartegenover staat dat ze mij en mijn huis als pitbulls bewaken. Als er iets verdachts gebeurt zullen zij nooit aarzelen om de politie te bellen. Dat heb ik al eens mogen ondervinden :=

Mijn andere buurvrouw overleed helaas en daar is een nieuwe buurvrouw komen te wonen. Zij zocht geen contact en ik merkte dat dat bij ons op het hofje niet gewaardeerd werd. Het is een hartstikke leuke dame en inmiddels heeft iedereen zich gelukkig weer bijgedraaid, maar omdat ons hofje een hecht clubje is zijn ze niet snel gecharmeerd. Zit je eenmaal in de 'inner circle' dan vliegt iedereen voor elkaar.

Ik vind het heel normaal om je even voor te stellen, al is het met een kaartje en dat je openstaat voor een kletspraatje buiten. In ieder geval zodra dat weer kan! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:12

Bij mij stond de hele buurfamilie aan de deur toen we aan het schilderen waren. Toen hebben we kennis gemaakt. Anders had ik inderdaad een kaartje door de bus gedaan. Maar meestal kom je ze al eerder tegen.
En hoe ver ga je? Geldt dit ook voor de overburen? En de schuin overburen? Of alleen de directe buren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:19

Het is voor zover ik weet streekgebonden of de er-al-wonende buren de nieuwkomers verwelkomen of dat je je als newby bij de oude garde komt voorstellen.
Dat kan best lastig zijn als je denkt dat je buren zich bij jou komen voorstellen (1e scenario) terwijl de buren denken dat jij als nieuwkomer bij hun langskomt (2e scenario) :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:23

Wij kwamen hier buitenuit wonen en ikzelf netjes voorgesteld aan de overburen. De rest woont op 500 m ongeveer.
We wilde een borrel geven maar kreeg een CVA en daarna nooit meer van gekomen.
Wel hebben we ons voorgesteld in het lokale blaadje dat leest de hele buurt.

We hebben prima contact hoor verder, ik zwaai als ze langs rijden.
Brand voorkomen bij de buurman, daar ook loslopend veulen gevangen.
Dus we passen wel op elkaar alleen lopen we de boerderijen niet plat.

Ik ga 1x per maand aan de overkant koffie drinken, bijkletsen en als we kunnen helpen doen we dat.