Breien, wat doe ik verkeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Breien, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:53

Ik ben begonnen met breien met behulp van YouTube filmpjes, nu probeer ik averechts te breien maar somehow komt er elke rij een steek bij. Het ziet er ook anders en niet mooi uit aan het uiteinde. Terwijl ik precies volg wat ik in de filmpjes zie, maar blijkbaar toch niet? Kan iemand me toevallig helpen?
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:54

Je moet aan het einde draaien en omslaan zonder de laatste steek te breien. Ipv de laatste steek draai je al je breiwerk om

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:56

Bedankt, maarre heb je misschien een plaatje met paint :+ ? Of een voorbeeld via Google? Ik kom steeds alleen tegen hoe je de steken maakt maar niet echt iets anders over het einde/begin in de YouTube filmpjes mis ik ook steeds net deze instructie. Draaien en omslaan is voor mij zonder beeld helaas nog niet duidelijk :o of bedoel je dat bij de laatste steek je niks doet, van hand verwisseld en gelijk weer de andere kan op breien? Zo ja is dit alleen zo bij averechts breien? Bij rechtbreien leek het namelijk wel goed te gaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 19-01-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Breien, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:58

De eerste steek van je nieuwe toer niet breien maar afhalen (dus gewoon overnemen op je naald).

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:59

Zou het kunnen dat je de draad verkeerd vast houdt bij de eerste steek?

Waardoor je een extra omslag krijgt bij de eerste steek en dus een meerdering.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:02

Afbeelding

Dit is hoe je de eerste steek maakt in de averechte toer.

Afbeelding
Dit is de eerste steek recht.

Kijk goed waar de draad zit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:05

Geen hele duidelijke foto, maar ik deed het nu zo, dit is de eerste steek uiteraard gaat de draad dan om de bovenste naald, maar even om te laten zien hoe de draad van start gaat :')

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:08

Blue_flower schreef:
[ [url=m/nyoUhw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3ogR8u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah thanks ik zie wel dat je averechtse draad voor zit en bij mij achter, zou dat ervoor kunnen zorgen dat ik extra steken maak?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:11

moonsparkle schreef:
Blue_flower schreef:
[ [url=m/nyoUhw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3ogR8u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah thanks ik zie wel dat je averechtse draad voor zit en bij mij achter, zou dat ervoor kunnen zorgen dat ik extra steken maak?

Dat denk ik wel ja als ik je foto zo zie!

Je kan de eerste steek inderdaad alleen overnemen op je andere naald zonder te breien. Maar dan krijg jij bij je 2e steek een extra lus door de wijze waarop je de draad houdt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:13

Ja een extra lus die dan weer op een steek lijkt en zo komt er steeds meer, haha. Hartstikke bedankt, er is zeker geen makkelijke manier om even 7 regels terug te gaan :')?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:14

In het stadium waarin je nu zit zou ik zeggen.. alles uithalen en opnieuw beginnen vanaf het begin.

Terug breien of steken laten vallen en ophalen is een kunst opzich.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:17

Haha het begin valt niet mee, dat wordt de 3e keer opnieuw beginnen, maar ik zie wel steeds wat verbetering gelukkig. Nog meer tips voor een beginner misschien?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:17

Als je averechts breidt, heb je het draad aan de linkerkant van je rechternaald. Jij hebt hebt hem nu aan de rechterkant.
Misschien dat je daardoor een extra omslag maakt.

Afbeelding

Dus zo en dan de draad bovenlangs naar rechts, onderlangs naar links omslaan.

Al vind ik het het mooiste om de eerste en laatste steek altijd recht te breien. Zo wordt je rand netter.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:17

Oefenen... oefenen... oefenen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:19

De foto's maken een hoop duidelijk :j

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:49

De tips over de eerste steek wel of niet breien, maakt niks uit. Doordat je je draad niet voor, maar achter je werk had, komt er steeds een steek bij. Je draad moet altijd aan de ribbelkant zijn. Dus bij recht breien achter je werk en bij averechts breien voor je werk.
Succes

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:17

Jeetje,moeilijk dat breien.Ik snap er nu al niets meer van.Daarom altijd die onvoldoendes bij handwerkles.Wel knap dat je het kan,

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:26

Britta31, jij kan dat ook. Oefenen en blijven oefenen. Ik ben ook weer begonnen. Ik heb al tig keer uitgehaald maar dat is een kwestie van geduld en volhouden.
Amber15: lieve kleur heb je gekozen. Wat ga je maken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 08:51

Niet dat ze vraag aan mij was maar misschien leuk om het topic door te laten gaan. Mijn eerste werkje zal uiteindelijk een sjaal gaan lijken. Ik probeer 10 recht en 10 averechts ook gewoon om beide goed onder de knie te krijgen. Recht ging in ieder geval goed.

Ik heb nog meer wol, maar die is veel dikker, hoe nauwkeurig komt het dat je naald net zo dik is? En hoe is het goed te meten hoe dik die wol dan is? (als je geen schuifmaat in huis hebt :'))

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:39

Op de wol staat de steken verhouding (vierkantje met 2 cijfers erbij). Dit zegt meer over de dikte, dan dat je 't op de een of andere manier gaat opmeten.
Over welke naalddikte heb je het? Want tussen 8 en 9 variëren kan best. Tussen 2 en 3 variëren is nogal een verschil.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:51

Ik brei ook veel sjaals, lekker recht-toe-rechtaan zonder na te denken breien haha, mijn eerste sjaal was ook blokjes van zoveel recht en averecht. Er zijn heel veel patronen met variaties daarop te krijgen.
Nu ik 5 sjaals heb hangen ga ik over op de sokken.

Op het etiket staat vaak ook welke maat breinaald je nodig hebt. Als je een wat lossere structuur wil kan je ook een grotere naald gebruiken. Te dikke wol met een smalle naald werkt niet fijn. Je kan het beter andersom doen.

Hieronder zie je in de derde rij aangegeven welke naald je nodig hebt (dus naald 2,5 tot 3,5). Het symbool linksonder geeft aan hoeveel steken je nodig hebt voor een lapje van 10x10cm.

Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:55

[UK] [INFO] Breitopic, deel 2

Hier is het algemene breitopic, waarin er ook genoeg mensen bereid zijn te helpen!

Ik denk dat je je draad niet aan de goede kant van je werk houdt aan het einde van je rij, dat ie daarom een extra keer om je naald heen slaat en je daarmee steeds een nieuwe steek maakt. Let goed op dat als je recht breit, dat je draad aan het eind van de rij achter je werk is ( en dus als je het omdraait voor je werk) en met averecht, net andersom.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:30

Ik zou gewoon even een paar filmpjes kijken over de basics van breien en vergelijken met hoe je het nu doet, dan heb je het zo door :j Je maakt nu elke keer een extra steek.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:35

Ik vind breien echt zo lastig. Dan kwam er een steek te veel bij of te weinig...
Ik ben gaan haken dit vond ik zoveel leuker. Ik heb al heel wat projecten gemaakt.
Als je op YouTube kijkt naar vonnes, daar kun je het goed van leren, ze geeft ook breiles

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 10:38

Eva_de_Beer schreef:
Ik zou gewoon even een paar filmpjes kijken over de basics van breien en vergelijken met hoe je het nu doet, dan heb je het zo door :j Je maakt nu elke keer een extra steek.

Ik deed het dus met YouTube maar dankzij de foto's en feedback hier ben ik er pas achter gekomen wat er fout ging :')