Plat dak isolatie, problemen of "normaal" in Nederland?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Plat dak isolatie, problemen of "normaal" in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:25

Pff toch maar bokt raadplegen omdat ik even voor mijn gevoel klem zit met een "geisoleerd" plat dak wat in mijn ogen niet op de juiste manier is aangepakt en zeker anders als ik ooit heb geleerd. :n Echter zowel het dakbedrijf als de overkoepelende bond schepen het af met de letterlijke woorden
"Mevrouwtje we merken wel dat u er geen verstand van heeft zo doen we dat altijd in Nederland" -O- _-:( -:(-

Mijn laatste spaargeld zit in dit dak en alleen omdat ik het fysiek absoluut niet zelf kan heb ik het moeten laten doen. Het was al een ramp om een bedrijf te vinden maar ja dan denk je een goed bejend staan bedrijf gevonden te hebben en krijg ik dit.

Ze overvielen me al dat ze op de stoep stonden en het was daardoor zo n chaos en rommelig ivm mijn planning die de mist in ging dat ik pas zag toen ze wegwaren dat er enorme schroeven door mijn plafond staken een heel eind.

Het was een goed waterdicht dak met goede bitumen maar ongeisoleerd. De oude bitumen laag zou diene als dampwerende laag.

Maar ja die mooie waterdichte dampwerende laag is nu een gatenkaas met dikke lange schroeven die aan de binnenkant uitsteken. De schroeven zijn koud en bij opwarmen binnen hangen er condensdruppels aan door het temperatuur verschil van binnen en buiten.

Ik heb altijd geleerd dampwerende laag moet dicht zijn en voorkomt onder andere condensvorming en schimmelvorming. Ook mag er geen koudebrug ontstaan zodat de warmte ontsnapt.

En wat heb ik een doorboorde dampremmer en nu gister aantoonbaar door de sneeuw ontzettend veel koudebruggen waardoor de warmte ontsnapt. En er condens ontstaat, en er gewoon risico is op schimmel. Het is potdorie een slaapkamer.

En wat zegt zowel het bedrijf als de overkoepelende bond die een klacht zou moeten beoordelen. Zo doen we dat in Nederland, de koudebruggen zijn normaal en de kans op schimmel en houtrot "is niet zo groot" maar ja niet zo groot is niet 0.

Ben ik nu een mieperd die loopt te zeiken of is het echt niet normaal om dergelijke dingen te accepteren?

Ik heb zoveel moeite gestoken in de wanden. Elke kiertje is dik afgetaped zodat er nergens binnen en buiten met elkaar in contact staat. En dan krijg ik een warmte lek dak met vochtrisicos. Als me vooraf was gezegd we gaan schroeven had ik de offerte ook niet geaccepteerd. En ik ben er van uit gegaan als een bedrijf zegt we kunnen de oude laag mooi als dampwerend gebruiken dat ze die vervolgens gaan lekmaken.

De schroeven aan de binnekant, geen kleine jongens dus.
Afbeelding

Afbeelding

De bovenste foto is tijdens de sneeuwval genomen. Geen warmtecamera dus maar gewoon weggesmolten sneeuw. -O-
Afbeelding

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:36

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:38

Nee het is een warmdak variant. Dus de oude bitumen laag zou de dampwerende laag moeten zijn. Dan de isolatie platen en daaroverheen nieuwe bitumen, de duurste maar beste optie. Mijn houten dak was een twijfel of deze het gewicht van de ballast zou houden. Vandaar dat ik het niet zelf aandurfde, het is een fietsberging die nu slaapkamer beneden is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-01-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:40

Waarom niet van binnenuit geïsoleerd als het dak uitstekend was?

Beetje bijzonder dat er zulke scherpe punten ineens uit je plafond steken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:42

Omdat van binnenuit er grotere kans is op schimmelvorming en condens. Als je dat niet tot de laatste mm helemaal vochtdicht maakt is de kans op problemen aardig groot. Het dak en de constructie aan de zijkanten hoe de balken zitten is nogal lastig om dat helemaal goed te kunnen afplakken. -O- Op sommige plekken heb je maar 3 cm tussen muur en de balkenlaag, -O- heb echt lang zitten twijfelen maar durfde dat niet aan. :n

En deze warmdak variant is normaal de beste optie kwa isolatie waardes ook. De wanden heb ik met speciale folie met isolatiewaarde 2.97 gedaan. En echt elke mm is afgetapd dubbel. Geen luchtuitwisseling tussen binnen en buiten. Ik moet electrisch verwarmen in combinatie met de warmte vanuit de ruimte ernaast. En hoe beter de isolatie hoe goedkoper stoken het is

cissy

Re: Plat dak isolatie, problemen of "normaal" in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:55

Wat een broddelwerk zeg! Afgezien van hoe ze het hebben gedaan mogen er nooit zo de schroeven uit steken!
Ik zou als de eigen bond er niks mee doet de consumentenbond of Radar Kassa etc inschakelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 14:01

Ah goddank iemand die ook het niet normaal vindt. Het is dat ik de schroeven op tijd zag anders had mijn vaste contact met zijn hoofd erin gezeten.

Het frusteert me dat ik een proffesional laat komen die ook in nieuwbouw in de verre regio door aannemers wordt ingehuurd. En dan krijg je dit. Ze waren zeker niet de goedkoopste. :n

En wat me daaraan zorgen baart is dat de overkoepelende bond dit ook volstrekt normaal vindt, inclusief de uitstekende schroeven. Is het nivo van dakdekken dan zo beroerd in nederland?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:04

Ik werk bij een rietdekker, kan morgen eens aan mijn collega's vragen of dit 'normaal' is (ik weet het antwoord al, nee!) en of ze een idee hebben wat je kunt doen om op te lossen.

Bij ons staat kwaliteit hoog in het vaandel en dat is helaas niet overal zo, dat zien wij met rietdekken ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 14:12

Oh als je dat zou doen graag. Er wordt me door zowel het bedrijf als de overkoepelende bond gezegd als je iemand in nederland kunt vinden die dit niet zo zou doen moet je die maar laten bellen, echt arogantie ten top.

De schroeven aan de binnenkant zouden we "even" kunnen inkorten en zouden zo afbreken. Nou nee, vandaag pogingen gedaan maar het enige dat dreigt te gebeuren is dat het hout dreigt te versplinteren. Zijn ook dikke taaie schroeven van zeker 6 mm.

Oftewel het idee schroeven inkorten, overblijfsel aftapen met de speciale tape. Daar een stukje isolatie overheen weer aftapen en plafond weer terug. Maar ja de schroeven geven geen krimp -O-

Het idee zou zijn, de platen verlijmen dan zou met harde wind de laag omhoog komen en de bitumen laag eronder losgetrokken worden en het dak kapot gaan. De zogenaamde isolatie plaatjes boven de schroefkop doen duidelijk niks aan koudebrug wegnemen wat wel zou moeten. :n

tamary

Re: Plat dak isolatie, problemen of "normaal" in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:16

Isoleren door binnen met buiten te verbinden via een geleidend materiaal is standaard?! Waar hebben die hun diploma vandaan? gratis bij de hagelslag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 14:17

Eh ja erger nog er wordt op opleidingen geleerd het zo te doen schijnt. :oo 8)7 Alleen alle omliggende landen en zoals ik ooit geleerd heb, nooit maar dan ook nooit een verbinding tussen binnen en buiten en dampwering is een absolute must.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:18

Ik zou er zolang er geen duidelijkheid is afblijven. Straks geven ze jou ook de schuld van lekkage oid.
Als het gevaar oplevert is het sowieso broddelwerk en dit lijkt daar toch erg op .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:26

Ehhhh nee dat is niet zoals het hoort :n

Ik snap dat ze de isolatie panelen moeten verankeren maar in dit geval hebben ze veel te lange schroeven gebruikt en de balken niet benut.

In de ideale situatie hadden ze de isolatie zo gepositioneerd dat ze die konden vast schroeven in de draagbalken. Is dat niet mogelijk dan schroef je in het dakbeschot maar dan wel met de juiste lengte :roll:

Dat er door de oude bitumen is geschroefd is geen probleem. Dat dicht weer af.

Wordt de binnenkant nog afgewerkt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 14:47

Gloa de binnenkant is een twijfel tussen schuren en schilderen en de houten binnenkant laten tonen of afdekken met een leuk stuk doek. Schuren en schilderen heeft mijn voorkeur. Dat doek had ik er eerst al gedaan met noodisolatie omdat ik niets meer gehoord had na het accepteren van de offerte. Dat weekend was het twee dagen worstelen met steeds meer zeer doende handen omdat het afkoelde tot 10 graden. Dus kosten en fysiek werk wat eigenlijk heel onverstandig is met mijn lijf maar ja te koud slapen is nog slechter.

En maandags vroeg was ik net met de honden onderweg voor een wandeling toen hun busje de straat indraaide. Ik moest daarna eigenlijk weg en mijn weekend hulp ook. Daar de planning voor omgegooid en hij heeft een halve middag vrij moeten vragen omdat hij niet op zijn werk kon komen omdat hij met mij was meegereden die vrijdag.

Ik zat met twee gestreste oversture honden, ze grepen voegsel mis wat ik gelukkig nog had staan om een voeg weer dicht te smeren. En het was grote chaos een twee veel mannen in de achtertuin en op het dak. Haastend tegen enorm noodweer dat onderweg was. En het was aardig koud. Omdat we de deur zijn uitgevlogen toen zij klaar waren zag ik de dag erop pas dat die enorme schroeven erdoor kwamen. -O-

Hoe werkt het dan met schroeven door een waterdichte laag? Dit is voor mij zo ongeveer spijkerbanden maken door de spijkers door een band heen te timmeren _-:( en hoe zit dat dan met schroeven van buiten naar binnen, dan geleid je toch de kou maar binnen en de warmte naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:49

Je moet altijd maar dan ook altijd met schroeven vast zetten! Verlijmen kan je vergeten. Beetje stevige wind en je krijgt dit effect;

Je mag er nooit vanuit gaan dat je originele bitumen nog goed genoeg vast zit aan je dakbeschot.

Waarom zou je niet van buiten naar binnen mogen schroeven :? . Moet een dak dan maar op zn zwaartekracht blijven liggen?

Hier komen ze dit jaar compleet dak vervangen. En ook die isolatiepanelen worden geschroefd. In de balken! Dan zit de schroef helemaal omkapseld met hout. Dat is geen koudebrug en warmteverlies is verwaarloosbaar.

Dat ze door de dampdichte laag heen schroeven maakt niet dat die laag niet meer damp dicht is. Het is geen druksysteem en bitumen is flexibel.

Hoe ze bij jou geplaatst hebben is echt heel erg fout. Zo hoort het absoluut niet. Met schroeven afslijpen los je niets op. De metalen eindjes blijven condens vangen en warmte geleiden. Dan zou je de eindjes moeten afkitten/doppen en er een ander plafond onder zetten om hun gepruts op te lossen......

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hier werk van maken. Heb je rechtsbijstand?

Ze kunnen het nog wel oplossen maar dan moet alles eraf, oude bitumen coaten zodat hij weer waterdicht is en opnieuw beginnen en dan wel goed in de balken schroeven.

Wij hebben bij ons de aanbouw trouwens wel van onderaf geisoleerd en de muren van binnen. Dat kan mits je zorgt voor een luchtlaag tussen je isolatie en dakbeschot/muur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:09

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:44

Die veel te lange schroeven op de verkeerde plekken zijn echt te idioot voor woorden. Belachelijk. Schroeven moet, maar dan wel thv de balken. En schroeven door je oude bitumen is prima, maar dan moeten de schroeven dus niet in je binnenruimte eindigen.

Ben je mooi klaar mee :\ .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:54

cissy schreef:
https://www.kiwa.com/nl/nl/service/bda- ... eschillen/

Je zou deze eens een mail kunnen sturen.
Collega zegt dat schroeven wel moet maar dat ze dit zo niet goed hebben aangepakt. Zouden gewoon op de balken moeten schroeven.

-O- Ja die heb ik al gesproken en gemaild. Zij vinden dit volstrekt normaal dus. %)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:55

En zelfs het argument "zo is het in heel Nederland" is geen argument. Als de rest van Nederland dit oké vindt dan is dat prima voor de rest van Nederland. JIJ vindt dit niet oké dus in jouw huis is dit niet oké.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:56

Tjsa maar hoe krijg ik dit gefikst zonder dat het mij bakken met geld en energie kost. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:58

Wat een prutswerk. Ik heb geen verstand van daken maken maar dit vind ik echt nergens op slaan. Op deze manier houd je inderdaad koude bruggen en als je pech hebt misschien zelfs lekkages?

Hopelijk kun je ergens een klacht indienen en wordt het fatsoenlijk opgelost. Denk wel dat je er een rechtsbijstand en een lange adem voor nodig gaat hebben.

Goed dat je foto's gemaakt hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:58

Fijn. Zet dit hele verhaal eens op het Vara en/of Radar forum neer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:00

karuna schreef:
Tjsa maar hoe krijg ik dit gefikst zonder dat het mij bakken met geld en energie kost. -O-

Heb je al betaald?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:00

Heb je geen rechtsbijstand? Dit is idd knoeiwerk. Wel een geluk dat het net sneeuwde, zo kan je mooi aantonen dat je dak vol koudebruggen zit.
En buiten het technische stuk is het ook wel 'origineel' dat ze de scchroeven zichtbaar maken in je plafond :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:18

karuna schreef:
cissy schreef:
https://www.kiwa.com/nl/nl/service/bda- ... eschillen/

Je zou deze eens een mail kunnen sturen.
Collega zegt dat schroeven wel moet maar dat ze dit zo niet goed hebben aangepakt. Zouden gewoon op de balken moeten schroeven.

-O- Ja die heb ik al gesproken en gemaild. Zij vinden dit volstrekt normaal dus. %)

Serieus??
Pffft... lekker dan...
Toch rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.