Scooterrijden in de winter/gladheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Scooterrijden in de winter/gladheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:44

Hey :wave: ik hoop dat het topic hier goed staat.
Zijn er meer mensen die in de winter door blijven rijden met hun scooter of brommer? Ik vind het vaak lastig om in te schatten of ik veilig op pad kan of dat het glad is, ik heb geen zin om onderuit te gaan en wat te breken :+ hoe doen jullie dat? Kijk als er sneeuw ligt en ijzel voorspeld is dan is het imo simpel, maar hoe bepaal je het met de twijfelachtige dagen?
Net als vandaag, het is hier momenteel 2 graden, zal ik op pad gaan, of beter niet? Pff ik wil naar stal _O- keuzes, keuzes

xxxmh

Re: Scooterrijden in de winter/gladheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:26

Waarom zou je met 2 graden niet met de scooter kunnen? Ik ga elke dag met de scooter. Heeft met de kou wel moeite met starten even duurt even voordat die opgewarmd is maar als die eenmaal rijdt dan rijdt die goed.

Jezelf warm aankleden en beenkleed over je benen en gaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:26

Ik doe het niet meer. Meerdere keren onderuit gegleden en ongelukken gehad. Door gladheid/sneeuw, maar ook op goed wegdek na een simpel buitje -O- Na de laatste val heb ik mijn scooter verkocht, ik durf er niet meer echt op te rijden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:46

Ik doe het wel.
Ben vorige week maandag wel kei hard onderuit gegaan -O- Hier in de straat lag geen ijs, 5 minuten verderop duidelijk wel. Tegen 50km p/u grandioos gevallen, auw.
Ik rij weer terug, maar merk dat ik nu als een stijve hark zit.. Zonde, want ik kan wel rijden! Het zal er wel uit slijten hoor, maar voorlopig is het met een héél klein hartje!

Ik kan ook niet anders, tenzij ik wil fietsen, en dat wil ik niet haha. Vanaf nu pas ik wel mijn snelheid aan, als de auto van mijn vriend bevroren is ga ik er van uit dat er gladde plekken kunnen zijn en rij ik veel trager.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:50

Belangrijk is het leren inschatten. Dus als er hier geen ijs ligt, kan het ergens verderop wel zo zijn. Hoe hard kun je rijden over ijs of door sneeuw? Bochten zijn weer anders dan rechtuit. Daarbij maakt de scooter zelf en de banden ook een verschil.

Ik had vroeger een scooter en moest soms door sneeuw terug. Dat ging dan stapvoets met de voeten zeg maar over de grond. Heelhuids gelukt hoor, maar voorkeur heeft het niet. Wel liever sneeuw dsn ijs :')

Maar al doende leert men. Ik durf wel te zeggen dat ik nu door sneeuw en ijs kan rijden. Men wil alleen vaak te snel. Oh stukje geen ijs? Gas! En dan ga je. Of je schat verkeerd remtijd in en bam..

Zelfde overigens met de auto. In de sneeuw doe je over een stukje van normaal een half uur minimaal het dubbele.

Maar dat geld ook voor de fiets. En eigenlijk ook de benenwagen.

Rust.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:51

ik rijd ook hoor, gewoon rustig aan rijden.
en niet pas op het allerlaatste moment gaan remmen,maar gewoon gas op tijd loslaten.
betekend dat ik meer op het fietspad zit dan mag,maar dat is dan maar zo
ligt er veel sneeuw dan rijd ik langzaam met de voetjss op de grond voor steun haha :')

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:34

Weer of geen weer, ik pak 9 van de 10 keer de scooter. Is het enige vervoer dat ik heb, en heb een hekel aan het OV. Dus dat pak ik niet vaak/snel.

Als ik twijfel aan de gladheid en verkeerssituatie achter me laat het toe. Dan rem ik met lage snelheid wel eens ff flink hard om te kijken of het glad is. Als het regent of sneeuwt dan houd ik daar in het rijden rekening mee. Eerder van het gas, heeeel rustig of niet remmen. En als het echt ellende is dan gewoon heel langzaam rijden met de voetjes tegen of net boven de grond zoals ellepel ook zegt.

Verder, wat ik in de loop der jaren geleerd heb. Laat je niet opjagen door het verkeer achter. Zeker als het om gladheid en dus eigen veiligheid gaat. Dan heb ik zo iets van ik rijd zoals ik het verantwoord vind, wat je achter me doet, zoek je zelf maar uit.

En als t echt niet gaat kies ik idd ook weleens het fietspad. Als je daar rijd met gezond verstand en je voldoende aanpast zal er geen handhaver zijn die daar moeilijk over doet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:44

Als ik het zo lees dan doe ik eigenlijk al hetzelfde als jullie, ik laat ook het gas sneller los zodat ik niet hoef te remmen, ik wijk met lagere snelheid soms ook uit naar de fietspaden terwijl ik daar eigenlijk niet mag komen.

xxxmh het gaat voor mij niet over kou tijdens het rijden of de staat van de scooter :) Het gaat mij om gladheid op de weg en het kunnen inschatten en herkennen daarvan, ik wil niet onderuit gaan. Ik ben een paar maanden terug door een glad wegdek onderuit gegaan, al mijn kleren die ik aan had kapot geschuurd, schoenen kapot, helm kapot, scooter vol krassen, ikzelf ook bont en blauw enz. Liever niet nog een keer zeg maar :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:57

Ik heb ook redelijk veel gescooterd in het verleden, weer of geen weer.
Woon buiten het dorp en had toen nog geen rijbewijs (en later nog geen auto). En 7km naar de bus moest, dus dan ook meteen maar door reed naar school (25km) omdat ik dan toch al koud was.
Ben nooit onder uit gegaan, dus daar geen ervaring mee. Wel eens aan de glibber, maar altijd overeind gebleven.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:14

Heb ruim 20 jaar dagelijks met de scooter gereden. Ook een paar keer onderuit gegaan, maar met goed opletten weet je snel genoeg waar het glad kan zijn. Dus bruggetjes, welke bochten en wanneer welk pad gestrooid is. Vaak zie je afhankelijk van het wegtype een glinstering erop. Als ik het niet vertrouwde ging ik al zachter rijden, ruim voor een bocht gas los zodat ik minimaal hoefde te remmen en eventueel voetjes uitsteken.
Door sneeuw rijden, vooral verse geen probleem.

Alleen polderweg richting stal vermeed ik met gladheid, daar werd niet gestrooid en gingen met elke gladheid wel een of meerdere auto's de sloot in en fietsers onderuit.

Je kan ook winterbanden laten monteren, scheelt al een hoop.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:11

Ik reed in de sneeuw juist liever op de scooter dan op de fiets. Benen aan de grond en gas geven, op de fiets kom je niet vooruit als je de benen aan de grond zet. Gewoon rustig rijden en niet teveel gas geven in een keer en optijd weer loslaten zodat je nie hard hoeft te remmen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:37

Je kunt zoeken naar de strooikaart van Rijkswaterstaat. Hier staan voor de grotere wegen de wegtemperatuur aangegeven. Dan heb je een beetje een idee van de temperatuur in jouw omgeving. Verder zijn wegen door open vlaktes (polder) vaak kouder en sneller glad door wind. Bruggen zijn sneller glad, doordat de wind er onderdoor waait. Naast sloten is het ook oppassen.

(Rij motor en bepaal op deze manier of ik ga rijden of niet).

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:01

Ik reed tot een paar jaar geleden bijna alleen maar op de scooter. Paar keer lelijk gevallen inderdaad. Altijd uitkijken, af en toe even een voetje op de grond om te voelen of het glad is. Is het glad, dan een lage en constante snelheid aanhouden, zo weinig mogelijk remmen en voorzichtig de bochten door.

Wees je ervan bewust dat je op je scooter een kwetsbare verkeersdeelnemer bent, vooral tussen de auto's in. Claim je ruimte, die auto's gaan maar lekker om je heen.

Je voeten boven de grond laten hangen helpt overigens maar beperkt. Als het glad is en je scooter glijdt weg, dan glij je gewoon mee, voeten op de grond of niet. Daar is die scooter gewoon te zwaar voor. Qua evenwicht houden maakt het ook niet zo heel veel verschil uit.

En scooter rijden als het sneeuwt moet je eigenlijk niet willen. Sneeuw op je vizier blokkeert je zicht en sneeuwvlokjes in je ogen zijn echt niet leuk. Wat kan een lief klein sneeuwvlokje gemeen zijn :=

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:02

Het is inderdaad goed opletten. En ook niet per se die 45 km/h willen rijden waar het mag. Ik deed het ook tot ik 2,5 jaar geleden een scooterongeluk kreeg (ben aangereden, de tegenpartij zat fout). Inmiddels kan en mag ik geen scooter meer rijden doordat ik blijvende peesschede heb. Ik droeg trouwens ook altijd motorkleding. Dat heeft me een hoop letsel bespaard ook al ging ik maar met 25 km/h onderuit bij dat ongeluk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 13:10

Bedankt voor de reacties al!
Motorkleding heb ik een paar jaar terug overwogen en dat idee was eigenlijk in een vergeethoekje terecht gekomen, goede reminder om daar toch nog eens achteraan te gaan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:54

Ik heb altijd het hele jaar door gereden. Echter heb ik wel elk jaar winterbanden er onder geplaatst. Dat vind ik wel veel schelen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:34

Ik ben wel eens per ongeluk de weg opgegaan bij gladheid. Ik vond al dat de andere mensen zo raar reden met uitstaande benen. Als het glad is/lijkt, dan ging ik niet met de scooter. Daar gaat dat ding toch te snel voor en hij is gewoon te zwaar. Een fiets kun je nog wel houden als hij gaat glijden. Spring je toch iets makkelijker van af.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:44

JoT schreef:
Ik reed tot een paar jaar geleden bijna alleen maar op de scooter. Paar keer lelijk gevallen inderdaad. Altijd uitkijken, af en toe even een voetje op de grond om te voelen of het glad is. Is het glad, dan een lage en constante snelheid aanhouden, zo weinig mogelijk remmen en voorzichtig de bochten door.

Wees je ervan bewust dat je op je scooter een kwetsbare verkeersdeelnemer bent, vooral tussen de auto's in. Claim je ruimte, die auto's gaan maar lekker om je heen.

Je voeten boven de grond laten hangen helpt overigens maar beperkt. Als het glad is en je scooter glijdt weg, dan glij je gewoon mee, voeten op de grond of niet. Daar is die scooter gewoon te zwaar voor. Qua evenwicht houden maakt het ook niet zo heel veel verschil uit.

En scooter rijden als het sneeuwt moet je eigenlijk niet willen. Sneeuw op je vizier blokkeert je zicht en sneeuwvlokjes in je ogen zijn echt niet leuk. Wat kan een lief klein sneeuwvlokje gemeen zijn :=

Mijn man ging gisteren bijna onderuit : men had overal gestrooid, behalve de opritjes vanwaar je met de brommer vanaf de weg het fietspad oprijdt...

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:53

Zoolgangster schreef:
Mijn man ging gisteren bijna onderuit : men had overal gestrooid, behalve de opritjes vanwaar je met de brommer vanaf de weg het fietspad oprijdt...

Dat is dus precies één van de redenen waarom ik die dingen nooit gebruik maar altijd een normale in/uitrit zoek in de buurt....die scooter plekken zijn hier in de omgeving toch altijd super onpraktisch ingericht....

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:19

Ik ga altijd op de scooter, het is zelfs mijn enige vervoer momenteel.. Zit uiteindelijk ook liever op de scooter dan op de fiets met gladheid. Heb een sym mio, dus mooi laag bij de grond.
Ik heb mijn scooter al 3 a 4 jaar en ben nog nooit gevallen *klopt af*. Gewoon voorzichtig zijn wanneer het glad is of wanneer het wegdek nat is. Vooral in bochten, en putdeksels (op tijd) vermijden.

Maar ik denk ook dat juist wanneer je bang wordt, je sneller gaat vallen. Zelfverzekerd rijden is best belangrijk op een scooter.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:36

Ja, putdeksels is goed dat je die nog aangeeft. Een natte putdeksel was mijn eerste schuiver _O-

Sindsdien vermijd ik ze altijd :=

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:53

Ik zit echt als een houten plank op mijn scooter momenteel -O- Twee weken geleden kei hard gevallen (ijs), en nog niet helemaal op mijn gemak. Zonde, want ik kan wel rijden! Vandaag voor het eerst weer gaan werken, ik heb echt nergens 50 gereden, ik durfde niet -O-

Het zal er wel uitslijten, maar vandaag nog niet :')

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:40

Ricie schreef:
Ja, putdeksels is goed dat je die nog aangeeft. Een natte putdeksel was mijn eerste schuiver _O-

Sindsdien vermijd ik ze altijd :=

Hier zijn wegbelijning en van die wegen met stenen (geen tegels, maar echt stenen, weet niet hoe je het anders noemt) mijn grootste vijand :=

Sterkte LWDaisy… :(:)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:48

Ooh van die klinkers? En dan die leuke gladde. Vreselijke dingen :=

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:59

Ricie schreef:
Ooh van die klinkers? En dan die leuke gladde. Vreselijke dingen :=

Of die rode fietspaden.. Ook spiegels in de winter!

Met met vorige brommer (peugeot Vogue met dunne bandjes) ben ik over een tramrail uitgegleden. Die vermijdt ik sindsdien ook :j

@JoT: dankjewel! 't Is moeilijk rijden momenteel, ik probeer zelfzeker te zijn maar dat ben ik niet meer haha. Ik rij wel anders nu - ipv de rem dicht te gooien (wat echt nooit een probleem is geweest) laat ik ver op voorhand de gas al los. Ik verwacht heel snel nieuwe schoenen te moeten kopen, want ik test de baan regelmatig door mijn voet te laten meeslepen, dat deed ik voorheen ook nooit. En ik val net niet om van traagheid in de bochten nu, terwijl ik voorheen altijd zo mooi mee ging. Ook als het zeiknat was en kei hard regende. Maar sinds mijn schuiver, die ik echt kei hard gemaakt heb, ontbreekt het me enorm aan zelfvertrouwen. Komt wel weer terug, maar voorlopig zit ik echt als een dood stuk hout op mijn scooter :+