Coaches, coaching en gecoached worden....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Coaches, coaching en gecoached worden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:16

Even vooropgesteld dat ik echt niemand voor de schenen wil schoppen met mijn vraag....

Maar wat is dat toch met coaching en bedrijfjes die de grond uitschieten als paddestoelen? Lifestylecoach, Gewichtscoach, paardencoach, kleurencoach.....hoe dan? Iedereen lijkt tegenwoordig wel een coach, óf een coach nodig te hebben. Is het gewoon een gat in de markt en smeren we mensen de gedachte aan dat ze allemaal een (Of meerdere) coach(es) nodig hebberig Of gaat het zó slecht met de maatschappij dat iedereen er ook echt een nodig heeft (of meerdere)
Ik verwonder me echt over het aantal nieuwe coaches die ik elke dag voorbij zie komen op internet e.d.

daantjuhhh

Re: Coaches, coaching en gecoached worden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:22

Nou daar verwonder ik mij ook over.

Ik ben denk ik te nuchter voor veel van die dingen.

Ik vraag mij wel af kan iedereen zich zo coach noemen? Of moet je daar bepaalde opleidingen of diploma’s voor hebben?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:23

Het valt mij vooral op dat ze vaak zo succesvol(?) zijn dat ze hun marketing manier proberen te verkopen. Ik denk dat diegene die er het meest aan verdienen de bedrijven zijn die coaches opleiden. Ik heb er zelf eens naar gekeken en de opleidingen zijn ontzettend duur voor iets van 10 x samen komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:23

daantjuhhh schreef:
Nou daar verwonder ik mij ook over.

Ik ben denk ik te nuchter voor veel van die dingen.

Ik vraag mij wel af kan iedereen zich zo coach noemen? Of moet je daar bepaalde opleidingen of diploma’s voor hebben?

Iedereen mag zich coach noemen, maar je kunt er ook diploma's voor halen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:38

Ik ben iemand die sinds een jaar ofzo het coach gebeuren ontdekt heeft. Nu pak ik alleen niet de coach om de hoek maar ben ik begonnen met online live programma's van Tony Robbins en daarnaast Michael Pilarczyk. Ik heb hier al best veel uit gehaald.

Ik ga op mijn gemak nog op zoek naar een goede (!) business coach/developer voor een goede start van mijn eigen bedrijf. In Brabant zijn er diverse mogelijkheden voor start ups, daar ga ik gebruik van maken, in het begin kost me dat waarschijnlijk niets of weinig, en ik vind het niet erg om er, als mijn bedrijf begint te lopen, voor te gaan betalen. Ik weet zeker dat ik dat geld er in omzet weer uit ga halen.

Maar ik ken ook iemand die wil beginnen als coach en dan gelijk een fors bedrag gaat vragen per uur of pakket. Terwijl ze eigenlijk zelf nog niet eens weet wat ze met haar leven wil. Dan denk ik wel, en jij wil mensen gaan coachen? Hoe dan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:41

Ik ken ook iemand die haar leven zelf niet op orde had maar ze wilde wel anderen gaan coachen. Dan denk ik dat kan toch niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:43

Dit is toch al minstens een jaar of 10 gaande?
Ja, iedereen mag zich coach noemen, waardoor je ook veel kaf onder het koren vindt. Jammer, want ik ken ook een paar hele goede :j
Maar de meeste... tja.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:03

Oja verschrikkelijk al die pseudo coaching bedrijven. Er bestaan wel echt nuttige coaching programma's daar niet van, maar tegenwoordig zie ik zo veel veel coaching paketten die helemaal nergens over gaan.
Ik vermoed dat hun succes vooral te wijten is aan de steun die veel mensen niet vinden in hun eigen kring en dit ze motiveert om toch iets te ondernemen. Eigenlijk best droef dat sommige mensen zich zo eenzaam voelen dat ze dit soort paketten nodig hebben. Wel een duur potje peptalk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:12

betadine schreef:
Oja verschrikkelijk al die pseudo coaching bedrijven. Er bestaan wel echt nuttige coaching programma's daar niet van, maar tegenwoordig zie ik zo veel veel coaching paketten die helemaal nergens over gaan.
Ik vermoed dat hun succes vooral te wijten is aan de steun die veel mensen niet vinden in hun eigen kring en dit ze motiveert om toch iets te ondernemen. Eigenlijk best droef dat sommige mensen zich zo eenzaam voelen dat ze dit soort paketten nodig hebben. Wel een duur potje peptalk...
Welkom in de geïndividualiseerde samenleving waarin iedereen meer waarde hecht aan wat er op het schermpje voor hen gebeurt dan aan de persoon pal naast hen. :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:29

betadine schreef:
Eigenlijk best droef dat sommige mensen zich zo eenzaam voelen dat ze dit soort paketten nodig hebben. Wel een duur potje peptalk...

Duur is natuurlijk relatief. Als het coaching is waar je iets aan hebt, dan kan het zomaar z'n geld waard zijn.

Ik denk dat het past bij een welvarende maatschappij. We hebben tijd, energie en geld om onszelf te ontwikkelen. Daar speelt de markt slim op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:31

Ik heb een dame op FB die al haar problemen op internet smijt, tot in de details. Overal een puinhoop van maakt, met niemand lang goed contact houdt, geen baan lang weet te houden, maar dan wel sinds kort lifestyle coach is en jou kan leren hoe positief in je leven te staan. >;) _O-

Volgens mij stuurt het UWV gewoon aan op dit soort zaken, omdat het makkelijk is ofzo, ga maar coach in iets worden. :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:33

Het jammere dat iedereen zich coach kan noemen waardoor degene die echt geschoold zijn en zich een coach kunnen noemen een beetje ondergesneeuwd worden. Daarom zou ik bij een coach altijd kijken of iemand diploma's heeft, wat het vorige werkveld was ( als iemand in de jeugdzorg heb gewerkt bijvoorbeeld) en hoe iemand werkt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:36

Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel. En bij elk persoon past een andere benadering of andere methodieken, leuk dat voor elk persoon een geschikte coach is. Je hoeft er niet aan mee te doen he?

Neemt niet weg dat er inderdaad genoeg rotte appels tussen zitten. Ik heb er een hekel aan als coaches coach worden omdat ze zelf burned out waren en een omschakeling hebben gehad of coachen vanuit hun eigen ervaringen. Dat moet echt niet de bedoeling zijn. Enkele mensen zijn trouwens wel bezig om van paardencoach een beschermd beroep te maken! Lijkt me een goede zaak.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:41

Juist coaches die hun leven op de rit hebben en ervaringen kunnen en durven delen vind ik waardevol.
Dat zijn mensen die niet volgens t boekje banketstaaf maar t echt snappen.
Dan wel mensen die hun eigen oliebol 300% in orde hebben, dat lijkt me duidelijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:42

Macs schreef:
Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel.

Is dat niet het werk van een psycholoog/therapeut/loopbaanbegeleider etc ?

Dit is nu net wat mij stoort aan deze coaches. Hun werk komt vaak heel dicht bij psychologie in de buurt en daar zijn ze niet voor opgeleid.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:43

opruimcoach :)) vroeger kreeg je gewoon gratis advies van vriendinnen of op een leuk forum nu mag je er dik voor betalen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:45

SillyB schreef:
opruimcoach :)) vroeger kreeg je gewoon gratis advies van vriendinnen of op een leuk forum nu mag je er dik voor betalen..

Mijn beste vriendin is dit en die is er gewoon voor opgeleid. Is wel wat anders als zij helpt of iemand anders. Veel handiger, efficiënter en duurzamer!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:45

Alsof opgeleide coaches/psychologen/therapeuten/loopbaanbegeleiders de holy grail zijn :+ Daar zit ook genoeg troep tussen...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:46

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:49

Doubtless schreef:
Alsof opgeleide coaches/psychologen/therapeuten/loopbaanbegeleiders de holy grail zijn :+ Daar zit ook genoeg troep tussen...

Nog steeds minder troep als mensen die zonder ervaring of opleiding de psycholoog gaan uithangen aan een even hoog tarief.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:50

betadine schreef:
Macs schreef:
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel.

Is dat niet het werk van een psycholoog/therapeut/loopbaanbegeleider etc ?

Dit is nu net wat mij stoort aan deze coaches. Hun werk komt vaak heel dicht bij psychologie in de buurt en daar zijn ze niet voor opgeleid.

Ja en nee.
Inderdaad kan iedereen zich een coach noemen.
Maar ik bv, wordt opgeleid als toegepast psycholoog. Wat inhoudt dat ik mijzelf geen psycholoog mag noemen, want ik studeer HBO en niet WO. Maar wel coach :D

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:53

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik ben dus niet de enige die het opvalt. Ik zie zo belachelijk veel coaches voorbijkomen, iedereen noemt zichzelf ineens zo. Het lijkt me nog steeds handig om een goede coach te hebben, maar ineens is iedereen en zijn moeder coach, waardoor ik het niet zo serieus meer neem :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:01

rondom de lifestylecoach speelt ook nog wat anders weet ik. Vanuit de zorgverzekeraars wordt deze "functie" steeds meer vergoeding gegeven, waardoor veel diëtisten de verkorte cursus hiervoor doen zodat zij gebruik kunnen maken van die vergoeding. Echt heel krom zit dat in elkaar...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:02

betadine schreef:
Doubtless schreef:

Nog steeds minder troep als mensen die zonder ervaring of opleiding de psycholoog gaan uithangen aan een even hoog tarief.

Kan je dit onderbouwen?

Oprecht jammer dat er zo generaliserend en denigrerend over gedaan wordt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:03