BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 09:58

Al tijdje wil ik iets anders werkzaam 20 jaar als chemisch analist

Uiteindelijk kom ik bij de zorg uit lijkt me leuk en je kan veel kanten op

Maar die switch is dus niet makkelijk
Waar vind ik een BBL opleiding verpleegkunde in Breda en omgeving

Wie heeft er ooit op ouder leeftijd een flinke overstap gemaakt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:01

tita schreef:
Al tijdje wil ik iets anders werkzaam 20 jaar als chemisch analist

Uiteindelijk kom ik bij de zorg uit lijkt me leuk en je kan veel kanten op

Maar die switch is dus niet makkelijk
Waar vind ik een BBL opleiding verpleegkunde in Breda en omgeving

Wie heeft er ooit op ouder leeftijd een flinke overstap gemaakt

Voor een omscholing naar de zorg ben je echt nooit te oud!

Doen waar je passie ligt en volg je hart.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:02

Mijn moeder (55) gaat vanaf deze maand verzorgende IG niveau 3 bij een particuliere instelling doen. Daarbij gaat ze stage lopen met vergoeding. Zij gaat het in Mijdrecht doen. Ze werkt al wel een soort van in de zorg als ZZP (zonder opleiding). Dat vond ze zo leuk dat ze die opleiding gaat doen. Maar het studeren is wel nieuw voor haar. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:14

wat is oudere leeftijd? :D
mijn zus is net klaar met de bbl opleiding verzorgende ig , heeft ook al een vaste baan gevonden.
en zij is 53.
gewoon doen, er is juist veel behoefte aan mensen in de zorg.

via google kom ik hier
https://www.curio.nl/mbo/opleidingen/op ... egkundige/

misschien kun je met hen contact opnemen?

Anoniem

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:17

Leuk!

Ik zou wel eerst even gaan meelopen in het vakgebied?
En het kan lichamelijk wel zwaar zijn, hele dag lopen/staan, mensen in en uit bed helpen, wisseldiensten.

Verder kan je gewoon bij een ROC informeren bij jou in de buurt. Veel succes!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:17

Mooiste is om dit te doen al in dienst van een instelling. Met eens wens als verpleegkundige komt dat wel goed.
Ik had vroeger op de afdeling vrij veel mensen die al "ouder" waren en de opleiding deden. Het enige wat ik vaak hoorde is dat ze wat lastig vonden om weer te gaan leren en in dat ritme te komen. Maar elke van hun met motivatie heeft het gehaald.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 10:23

Mijn huidig beroep is veel staan en lopen
Optillen niet

Dienst van instelling lijkt mij handigst maar ik trek automatisch naar ziekenhuis en die hebben nu niks
Wat zou ik meer kunnen kijken

Curio had ik gevonden maar volgens mij moet je zelf BBL plek zoeken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:25

Ik ben net klaar met overstap op hbo niveau (zorg). PM maar als je specifieke vragen hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:51

Ik voel me ineens heel jong. Ik ben 34, maar wil dit jaar ook een BBL opleiding gaan doen.

De tante van mijn man heeft een paar jaar geleden de opleiding verzorgende IG gedaan als BBL-er. Ze was toen eind 40 en kon na de opleiding op haar werkplek blijven.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:22

Ik lees mee

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:27

Er zijn zat mensen tussen de 40 en 50/55 die zich nog omscholen middels een BBL traject en vervolgens bij de werkgever kunnen blijven die de opleiding heeft aangeboden. Ik zou het gewoon doen :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:26

Ik zat op mijn 38e tussen de 16/17 jarigen op het mbo. Wat mij betreft prima te doen. Je bent natuurlijk veel serieuzer dan de gemiddelde tiener ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:37

Een vroegere studiegenoot van mij is rond die leeftijd een universitaire studie in een ander vakgebied gestart en heeft er ook werk mee gevonden. Was voor haar een hele omschakeling want ze had haar baan opgezegd en is voltijds gaan studeren.
Een ex-collega van mij is ook op wat oudere leeftijd overgeschakeld naar de zorg. Zij heeft zich omgeschoold tot verpleegkundige en was ook blij met die keuze. Het kan dus zeker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:39

Ik zou HBO doen ipv MBO, heb je uiteindelijk meer aan, en daar zijn ook duale banen in. Als je chemisch analist bent dan denk ik dat je al e.e.a. Aan voorkennis hebt?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:00

verootjoo schreef:
Ik zou HBO doen ipv MBO, heb je uiteindelijk meer aan, en daar zijn ook duale banen in. Als je chemisch analist bent dan denk ik dat je al e.e.a. Aan voorkennis hebt?

In mijn tijd, en dat ik gediplomeerd ben is nog maar 10 jaar geleden, boden ze geen niveau 5 BBL aan. Alleen niveau 4.

Ik zou eens kijken op websites van ziekenhuizen en zorginstellingen uit de omgeving. Voor mijn BBL opleiding verpleegkunde moest ik bij ziekenhuizen solliciteren (althans de zorginstelling zelf maar mijn keuze was het ziekenhuis). Ik had ook meerdere klasgenoten die toen al wat ouder waren, 40 plus. Die konden ook prima mee komen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:02

Ja hoor , hier een oudere van 55 jaar die de BBl opleiding verzorgende IG doet
Zit nu in mijn laatste derde jaar .
Superleuke opleiding!
Bij vragen altijd welkom ..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:15

verootjoo schreef:

Nee hoor chemie heeft niks te maken met verzorging

Ik ga eerst voor MBO heb al druk zat en Office (excel/word) is ook niet van mijn tijd
Ik had MS-Dos :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:18

Denk dat je nooit te oud bent om te leren hoor. En ik zou na 20 jaar ook wel wat anders willen denk ik ;)

Maar dan moet ik het eerst nog voor elkaar zien te krijgen dat ik niet na 3x contract verlenging weg moet bij een bedrijf voor minimaal 6 maanden :))

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:21

Deze BBL-opleiding vind je op bijna elk ROC, dat is de kunst niet. Maar het vinden van de bijbehorende leerwerkplek gaat geen koud kunstje worden. Zeker nu in coronatijd liggen de leerwerkplekken niet voor het oprapen. Goed om te weten: de werving voor de BBL-plekken voor de opleiding die op 1 september start, begint in MAART. Dus wees er op tijd bij, hou de websites van voor jou interessante instellingen al goed in de gaten, leg vast contacten (een BBL-plek krijgen is gewoon een sollicitatie), start desnoods vast met wat vrijwilligerswerk met de doelgroep waarin je verder wilt, en zorg voor een dijk van een motivatiebrief en CV.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:39

In september ben ik (47, diploma havo en middelbare hotelschool) gestart met bbl-opleiding tot apothekersassistente, mbo4, versneld, hoop het in 2 jaar af te ronden.
Ik had gerekend op 2 jaar eenzame opsluiting maar na bijna 2 lesblokken heb ik de slag te pakken, en de resultaten tot nu toe zijn voldoende.
Onze klas van 16 leerlingen is heel divers qua leeftijd en achtergrond, maar iedereen is enthousiast.
Ik werk 3 dagen, 27u, in de apotheek en ga 1 dag naar school, deels online. Dan heb ik nog 1 dag voor huiswerk en opdrachten en gewoon weekend. (Ben alleenstaande moeder van 2 pubers).
In het ziekenhuis zullen ze verzorgende IG niet aanbieden als leer-werktraject, denk alleen verpleegkundige vanaf niveau 4.
In verpleeg- en verzorgingshuizen daarentegen zijn ze juist heel blij met zij-instromers en hebben daar meestal ook wel ervaring mee.
Want de begeleiding op de werkvloer is ook belangrijk, vind ik.
Het voordeel van BBL vind ik dat het praktijkgericht is en je een salaris krijgt, vaak wordt je opleiding ook betaald.
Ik word nooit zo snel als mijn collega’s met jaren werkervaring maar denk zeker een bekwame kracht te zijn, eens gediplomeerd.
En het is echt super om iets nieuws te leren!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:49

Leuk die laatste 2 berichten

Ik Weet alleen niet hoe ik zo’n bbl moet zoeken verpleegkunde
Ziekenhuizen dord Breda Roosendaal hebben um niet waar kom ik dan terecht verpleeghuis???

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:13

Ik ben van functie veranderd binnen mijn werk en daar hoorde een opleiding bij. Ik ben 46 en inmiddels mijn BBL opleiding MBO 4 Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen aan het afronden. Ik dacht dat ik eerst maar voor niveau 3 moest gaan doen omdat ik er zo lang uit was geweest, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan want het gaat me gemakkelijk af. Ik ben nu zo gemotiveerd dat ik een HBO opleiding wil gaan doen hierna. Alleen weet ik nog niet helemaal wat ik wil gaan doen en hoe. Ik ben met deze opleiding buiten mijn comfortzone gegaan en wat ben ik daar blij mee. Heb werk wat beter bij mij past. En in mijn ontwikkeling ben ik gegroeid. Je bent nooit te oud om te leren.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:26

tita schreef:
Leuk die laatste 2 berichten

Ik Weet alleen niet hoe ik zo’n bbl moet zoeken verpleegkunde
Ziekenhuizen dord Breda Roosendaal hebben um niet waar kom ik dan terecht verpleeghuis???

Google? ‘Thebe’ is vrij groot, regio west-Brabant, meerdere woonzorglocaties en bbl/duaal mogelijk op diverse niveaus. Maar weet niet of dat je doelgroep is?

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:26

Hoi! Ik ben werkzaam op de afdeling opleidingen in de VVT zorg. Mensen die naar de zorg switchen komt nu in de coronatijd nog vaker voor dan eerst (voornamelijk mensen die bijvoorbeeld in de horeca en retail zijn wegbezuinigd). Ik zou je willen aanraden als je in de omgeving van Breda zit eens te kijken naar Switchz, een omscholingsprogramma naar de zorg voor volwassenen waar binnen mijn organisatie veel gebruik van wordt gemaakt. Ik denk dat dat beter bij je aansluit dan via een regulier BBL traject van een roc tussen de 18 jarigen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:31

Thanks ik ga eens kijken

Thebe had vorige week niet wat ik zocht