Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elmee

Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:04

Hallo lieve lezer,

In het kader van mijn opleiding moet ik voor het vak Religie-Zingeving-Levensbeschouwing een interview afnemen met een andersgelovige.
Zelf ben ik niet actief gelovig opgevoed, maar hebben we de christelijke gewoonten mee gevolgd. Hetgeen hier in de buurt het meest gangbare is. Ik zou nu graag een paar vragen stellen aan iemand met elk ander geloof dan het Rooms-Katholieke.

Zelf weet ik echter niemand te bedenken in mijn buurt :o en hoop nu daarom dat er iemand op Bokt mij even zijn hulp wil aanreiken :) .

Zal ik hier enkele vragen zetten?
- Wat betekent het voor jou om jouw geloof te hebben?
- Zijn er in onze huidige maatschappij moeilijkheden om jouw godsdienst te kunnen beleven? (vb. feestdagen, een plaats om samen te komen, wat met rituelen bij geboorte/huwelijk/overlijden...)

Ik volg de opleiding Verpleegkunde en in het kader van verpleegkundige handelingen heb ik ook nog enkele vragen;
- Zijn er zorgen die je volgens je geloof niet mag ontvangen bij het vaststellen van een ziekte of aandoening?
- Mag je verzorgd worden door zowel een mannelijke als een vrouwelijke verpleegkundige?
- Zijn er gewoontes binnen je godsdienst vb. ivm voeding, slapen, wassen,... die bij een ziekenhuisopname moeilijk/niet na te leven zijn?
- Heb je misschien tips voor de verpleegkundige, of zelfs maatschappij, hoe we ervoor kunnen zorgen dat jou beleving van je geloof niet in het gedrang komt tijdens een ziekteproces?

Ik weet niet of de vragen duidelijk genoeg zijn, ben niet zo goed in het opstellen van vragen :n , maar misschien is hier toch iemand die er enkele kan beantwoorden.

Alvast bedankt! En nog een Happy & Healthy New Year *\o/* gewenst!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:12

Voor mij als gereformeerd persoon geldt het volgende:

- Mijn geloof is belangrijk voor mij. Het is houvast, een groep waar ik bij hoor, een identiteit, een relatie met God hebben. Moeilijk precies in woorden uit te drukken. Ik zou niet zonder kunnen.
- Ik ervaar weinig moeilijkheden, ja, het is onmogelijk om samen te komen in de coronacrisis, maar dat geldt niet alleen voor gelovigen. Ik merk wel dat mensen er anders tegenaan kijken. Ik hoor vooral veel respectloze opmerkingen en merk dat mensen een ander beeld hebben dan ik van wat geloven inhoudt (en dan met name van mensen die niet geloven).

Wat betreft jouw vakspecifieke vragen:
- Nee, van mijn geloof mag ik alle zorg ontvangen. God heeft ons hersens gegeven om geneeskunde te bedrijven :)
- M/V maakt niet uit.
- Nee, geen gewoontes die niet na te leven zijn.
- Eigenlijk niet. Mijn geloof is persoonlijk, ik kan mijn 'rituelen' zoals bidden gewoon aanpassen aan de tijdsplanning die in het ziekenhuis heerst.

En voor jou ook een goed nieuwjaar!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:28

Mag ik vragen waarom geneeskundige hulp iets te maken moet hebben met geloof? :)
Ik bedoel het niet lomp, maar we klagen steen en been dat er te weinig zorgverleners zijn, en vervolgens word er met dergelijke, onbelangrijke zaken in het ziekenhuis/praktijk/whatever, rekening gehouden.

Piet is arts, afgestudeerd, werkt prima, dan dus niet zeuren dat ie een piemel heeft, als het goed is laat hij die niet zien. Piet gaat behandelen, ongeacht wat jouw geloof ervan zegt.

En zo zijn er wel meer dingen waae, imo, niet aangetild zou moeten worden.
Geloven is prachtig en prima, op daarvior geschikte plaatsen. Dus niet in de medische wereld, die heeft andere prioriteiten.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:31

Palmera schreef:
Mag ik vragen waarom geneeskundige hulp iets te maken moet hebben met geloof? :)
Ik bedoel het niet lomp, maar we klagen steen en been dat er te weinig zorgverleners zijn, en vervolgens word er met dergelijke, onbelangrijke zaken in het ziekenhuis/praktijk/whatever, rekening gehouden.

Piet is arts, afgestudeerd, werkt prima, dan dus niet zeuren dat ie een piemel heeft, als het goed is laat hij die niet zien. Piet gaat behandelen, ongeacht wat jouw geloof ervan zegt.

Geloven is prachtig en prima, op daarvior geschikte plaatsen. Dus niet in de medische wereld, die heeft andere prioriteiten.

Tja, maar zo werkt het nu eenmaal niet.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:32

Ik ben moslim, ik stuur je een privébericht. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:38

Palmers, dat is jouw mening. Er zijn genoeg mensen die gelovig zijn die daar heel anders naar kijken.
Ik volg je redenering hoor. Heb er ook mijn vragen bij dat sommige dingen niet kunnen volgens bepaalde geloofsovertuigingen, maar iedereen heeft wel recht op zijn of haar geloof. En het is voor zorgverleners wel belangrijk om inzicht te hebben in de relatie tussen geloof en zorg.
Zelf heb ik gewerkt met kinderen met een ernstige beperking. Veel ouders waren moslim. Wij hebben ook vorming gekregen rond palliatieve zorgen bij moslims. Erg interessant.

Op je vragen kan ik niet antwoorden TS. Veel succes met je opdracht

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:42

Palmera schreef:

Ik ken van een mannelijke arts het verhaal van een moslima die in het ziekenhuis kwam na een bevalling. Midden in de zomer, behoorlijk warm op de kamer... Maar als een mannelijke arts, verpleegkundige of andere medewerker kwam, moest de hoofddoek op.
Arts heeft met haar man overlegt ivm de warmte. Uiteindelijk afgesproken dat in het belang van de vrouw de hoofddoek af mocht blijven als deze arts in de kamer kwam. In de planning hielden ze er rekening mee dat alleen hij of een dame de kamer opkwamen, tenzij het niet anders kon.
Dus ja, geloof kan zeker invloed hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:52

Ik heb 2 religies waar ik allebei actief in ben. Ook in allebei officieel ingewijd. De ene is het Rooms-Katholieke geloof, maar daar zoek je dus geen reacties van. Het andere is het Jainisme.Daarbij gaat het om geweldloosheid t.o.v. alle levende wezens,dus ook t.o.v. mensen.Vegetarisch eten is dus noodzakelijk. Toen ik enige tijd geleden in het ziekenhuis lag was dat geen probleem en heb ik prima vegetarische maaltijden gekregen.Verzorging mag door zowel vrouwelijk als mannelijk personeel.Er kan een probleem zijn met niet-vegetarische of niet-diervriendelijke medicamenten.Maar mijn Indiase guru zei dat je in geval van ernstige ziekte alle reguliere medicijnen mag gebruiken.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 16:53

Bedankt voor jullie antwoorden reeds ;).

@Palmera: Het gaat er niet om of een persoon met die of die godsdienst betere/andere hulp moet krijgen dan een persoon met de gangbare godsdiensten hier. Het gaat erover dat verpleegkundigen inzicht krijgen in de normen en waarden binnen een bepaald geloof. Zo is het blijkbaar bij Joden een teken van groot respect dat mannen vrouwen niet aankijken, maar in onze maatschappij kan dit als heel onbeleefd/arrogant ervaren worden. Natuurlijk moet zorgpersoneel iedereen gelijkwaardig behandelen, maar soms doe je misschien iets verkeerd zonder dat je dit zelf beseft omdat je de gedragscodes niet kent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:06

Voor mij persoonlijk staat religie los van geloof. Als ik in het ziekenhuis lig wil ik graag goede zorg krijgen en dan maakt religie mij niks uit. Dat is iets van mijzelf en daar hoeven anderen zich niet op aan te passen. Al staat die dokter vloekend aan mijn bed, prima als hij maar een goede arts is en mij helpt.
Verder ga ik volledig mee met de antwoorden van Blue Eyes een paar posts hierboven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:06

Elmee schreef:
Hallo lieve lezer,

I

Zal ik hier enkele vragen zetten?
- Zijn er in onze huidige maatschappij moeilijkheden om jouw godsdienst te kunnen beleven? (vb. feestdagen, een plaats om samen te komen, wat met rituelen bij geboorte/huwelijk/overlijden...)

Ik volg de opleiding Verpleegkunde en in het kader van verpleegkundige handelingen heb ik ook nog enkele vragen;
- Zijn er zorgen die je volgens je geloof niet mag ontvangen bij het vaststellen van een ziekte of aandoening?
- Mag je verzorgd worden door zowel een mannelijke als een vrouwelijke verpleegkundige?
- Zijn er gewoontes binnen je godsdienst vb. ivm voeding, slapen, wassen,... die bij een ziekenhuisopname moeilijk/niet na te leven zijn?
- Heb je misschien tips voor de verpleegkundige, of zelfs maatschappij, hoe we ervoor kunnen zorgen dat jou beleving van je geloof niet in het gedrang komt tijdens een ziekteproces?

Ik ben protestant ned hervormd, dat is niet streng gelovig maar desondanks betekend het veel voor mij.
Het geloof betekend voor mij geen beperking in de zorg oa bloedtransfusie orgaantransplantatie zouden gewoon mogen. Ik mag door man en vrouw verzorgd worden dat is geen bezwaar, en ik kan het totdusver ook aangeven hoe ik het zou willen!.
Momenteel zit ik in een behandeltraject vanwege borstkanker, en daar heb ik nog wel een tip voor leerlingen....Vlieg niet op de patiënt af als een tijger op zijn vlees als het gaat om aftekeningen!
Echt ik heb er een beetje mijn buik van vol. Je hebt iets aparts en iedereen moet er zijn handen even inslaan want dit is een buitenkansje omdat het niet standaard geneest. Even voelen ,kijken en verzorgen en dan is de aantekening binnen echt je kunt jezelf aankleden en zelf je weg naar de spreekkamer vinden want hun zijn te druk met reflecteren en aftekenen.
Toen de wond die dus zwaar ontstoken opensprong gespoeld moest worden heb ik de leerlingen opeen rijtje gezet en hun laten meekijken hoe de arts het deed. De arts was overdonderd en de leerlingen teleurgesteld. Zo hadden ze het nog niet vaak meegemaakt, ik heb ze ook uitgelegd dat ik geen bibliotheek boek ben waar iedereen naar behoefte aan mag zitten en in mag kijken.
Houd ook rekening met de emoties en de gevoelens van de patiënt, het ziek zijn overkomt je en het behandeltraject is voor iedereen anders en niet altijd vrije keuze. En als er dan iets voorbij komt wat je nodig hebt om verder te komen wees daar open over waarom jij dat belangrijkvind om juist dat te doen!.ga het gesprek aan en zeg wat je doet ,doe wat je zegt!.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:18

Beterschap Kwita!!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:26

Bedankt Kwita om je ervaring te delen. Ik kan dit zeker begrijpen. Zelf ben ik nog maar net met de opleiding gestart en tijdens mijn eerste stageperiodes heb ik inderdaad al gemerkt dat er veel te vaak vergeten wordt dat het om een persoon gaat die onzeker en ongerust is over wat hem/haar overkomt. Elke dag zag ik mijn begeleiders handelingen uitvoeren zonder te vertellen aan de zorgvrager wat er gebeurd. Ook al hebben zij die handeling al 1000den keren uitgevoerd, voor die zorgvrager is dat weer nieuw en die weet niet wat hem/haar overkomt. Natuurlijk wil je niet dat iedereen je staat aan te gapen als een interessante casus op een moment dat je zo kwetsbaar bent.

Zeker iets waarvan ik hoop dat ik me niet zal laten in meeslepen.
Veel beterschap nog :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:35

Allereerst:
Ik ben vooral spiritueel, niet religieus. En dat houdt in de praktijk in dat religieuze regels voor mij geen meerwaarde hebben, ik zit niet vast op doctrines en leerstellingen. Wanneer ik de bijbel onderzoek kom ik er steeds achter, dat er veel goed is aan waar ik mee opgevoed ben, maar dat het ook groter en breder is.
Elmee schreef:

Mijn troost in leven en sterven. Mijn houvast, in een tijd waarin geen stabiliteit lijkt te zijn.

Elmee schreef:

Nee, geen enkele. Het idee dat in onze maatschappij gelovigen onderdrukt worden is absurd. Het is niet omdat er ruimte is voor veel verschillende meningen en ideeen dat gelovigen het zwaar hebben, al denken ze zelf soms van wel.

Elmee schreef:

Nee. Onze hersenen zijn bedoeld om ze te gebruiken. Ik heb sowieso wat moeite met het woord 'mag' in het kader van geloof en religie. Ik denk niet dat een liefhebbende God een mens zorg zal onthouden, en dat religie dat soms wel doet, is een probleem in mijn ogen.

Elmee schreef:

Zeker.

Elmee schreef:

Nee.
Elmee schreef:

Maak alles bespreekbaar. Communicatie is het belangrijkst, en maak geen beslissingen over het hoofd van mensen heen. En wees respectvol. Je patient is een mens, en comfort en respect voor lichamelijke en geestelijke integriteit is belangrijk. Het is belangrijk dat mensen zich veilig voelen, in een situatie die voor veel mensen heel eng en naar is, en dat ze zich gehoord voelen en gerespecteerd maakt enorm veel uit voor het gevoel van veiligheid en welbevinden.

Wat kwita hier aangeeft is zo relevant. Je hebt het nog altijd over een mens, met gevoel, die in zijn/haar menszijn gerespecteerd moet worden, en dat betekent ook echt respect voor persoonlijke integriteit.

Ik heb er geen probleem mee als je me wast, ik heb er wel een probleem mee als je dat op een respectloze manier doet. Ik hou van mijn lijf, doe jij dat ook alsjeblieft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:15

Palmera schreef:

Vanwege onze multi culti samenleving.

Wij hadden vorig jaar een Islamitische man in zorg. In eerste instantie dacht ik dat er moeilijk gedaan zou worden omdat mijn collega's en ik vrouwelijk zijn.
Maar het werd pas een probleem toen er een mannelijke collega kwam.
Dit omdat de dochter beneden sliep voor eventuele ondersteuning en niet getrouwde Islamtische vrouwen mogen niet in dezelfde kamer zijn als mannen die geen familie zijn.

Daar is toen rekening meegehouden en zijn er geen mannelijke collega's meer gekomen.

Verder is een collega van mij geslagen door de dementerende man van onze cliënt. Wij werken 's nachts en zij kwam binnen met de sleutel en toen hij haar hoorde is hij gaan kijken.
Mijn collega heeft een kleurtje en dat begreep dhr niet meer in de hal heeft hij haar toen aangevallen.

Heeft psychisch heel wat gevolgen gehad voor mijn collega en helaas kon dhr daar ook niks aandoen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:19

Elmee schreef:
Natuurlijk moet zorgpersoneel iedereen gelijkwaardig behandelen, maar soms doe je misschien iets verkeerd zonder dat je dit zelf beseft omdat je de gedragscodes niet kent.

Of.... je doet helemaal niets verkeerd en de patient past zich even aan aan de omgeving waar hij/zij is en zorg ontvangt.
Ook een optie.

Zorg en religie staan wat mij betreft volkomen los van elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:39

Nog pas enkele jaren geleden werd bij een planbare ziekenhuisopname vantevoren gevraagd of je wel of niet "gemengd"op een kamer wilde liggen.Sommige vrouwen wilden nl. niet een kamer delen met mannen. Of mochten dat niet vanuit hun geloof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:28

Palmera schreef:

Maar zo werkt het niet.

Ik werk veel met mensen met psychosomatische klachten en het zal je verbazen hoeveel klachten er (onbewust) in stand gehouden worden door culturele of religieuze opvattingen. Als je die dus mist kan je behandelen wat je wil maar gaat het niks helpen. Of dat je bepaalde oefeningen met iemand wil doen waar mensen niet achter staan omdat het tegen hun geloof in gaat. (Denk aan mindfulness, wat tegenwoordig veel als behandeling wordt gegeven)
Je moet daar dus wat mee, iig bespreekbaar maken :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:51

verootjoo schreef:
Palmera schreef:

Maar zo werkt het niet.

Ik werk veel met mensen met psychosomatische klachten en het zal je verbazen hoeveel klachten er (onbewust) in stand gehouden worden door culturele of religieuze opvattingen. Als je die dus mist kan je behandelen wat je wil maar gaat het niks helpen. Of dat je bepaalde oefeningen met iemand wil doen waar mensen niet achter staan omdat het tegen hun geloof in gaat. (Denk aan mindfulness, wat tegenwoordig veel als behandeling wordt gegeven)
Je moet daar dus wat mee, iig bespreekbaar maken :)

Tegen welk geloof zou mindfulness dan in kunnen gaan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:59

Sommige christenen willen geen mindfullness. Daar moet je je wel bewust van zijn, steeds maar een behandeling blijven aanraden aan iemand die er niet achter staat gaat niet werken. Dan moet je op zoek naar alternatieven.

Is overigens niet alleen gerelateerd aan religie maar ook aan de cultuur of aan simpelweg de ‘beliefs’ die mensen hebben over hun aandoening of behandeling daarvan.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-01-21 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:14

Mijn geloof - ik ben Jehovah's Getuige - is een levenswijze.

Door Corona kunnen we niet fysiek bij elkaar komen. Alle bijeenkomsten worden ge-Zoomd.
Verder vieren we geen verjaardagen, sinterklaas, kerst, pasen etc kortom feestdagen die hun oorsprong hebben in heidense (afgoden) aanbidding en gebruiken.

Geen bloedtransfusie, of andere toepassingen van vol bloed. Dat is een gebod uit de bijbel. In hoeverre bloedfracties in geneesmiddelen zoals vaccins worden gebruikt is een kwestie van het eigen geweten. Voor de Coronavaccins die nu worden aangeboden zijn in ieder geval geen bloedfracties gebruikt.

Ja
Nee
Ik sluit me hierbij volledig aan bij Kwita wat natuurlijk niet zozeer te maken heeft met de geloofsbeleving, maar wel met respect voor de mens die verpleegd moet worden. Beterschap Kwita!

Alvast bedankt! En nog een Happy & Healthy New Year *\o/* gewenst!
Insgelijk :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:49

Onali schreef:
Palmera schreef:

Vanwege onze multi culti samenleving.

Wij hadden vorig jaar een Islamitische man in zorg. In eerste instantie dacht ik dat er moeilijk gedaan zou worden omdat mijn collega's en ik vrouwelijk zijn.
Maar het werd pas een probleem toen er een mannelijke collega kwam.
Dit omdat de dochter beneden sliep voor eventuele ondersteuning en niet getrouwde Islamtische vrouwen mogen niet in dezelfde kamer zijn als mannen die geen familie zijn.

Daar is toen rekening meegehouden en zijn er geen mannelijke collega's meer gekomen.

Verder is een collega van mij geslagen door de dementerende man van onze cliënt. Wij werken 's nachts en zij kwam binnen met de sleutel en toen hij haar hoorde is hij gaan kijken.
Mijn collega heeft een kleurtje en dat begreep dhr niet meer in de hal heeft hij haar toen aangevallen.

Heeft psychisch heel wat gevolgen gehad voor mijn collega en helaas kon dhr daar ook niks aandoen.

Dat van die islamitische familie waardoor opeens de mannelijke collega’s hun werk niet meer konden doen vind ik zwaar discriminerend eigelijk. Ik begrijp niet dat zulke eisen ingewilligd worden in onze huidige samenleving die gericht zou moeten zijn op gelijkheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:53

Ik ook. Dat gaat in mijn ogen veel te ver. Je bent in Nederland en hier hebben we bepaalde normen, waarden en omgangsregels. Als dat je niet zint, dan moet je bevallen in een Islamitisch land vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:06

Nah het hoeft toch niet allemaal zo zwart wit te zijn? Iemand voelt zich ergens niet goed bij, wat de achterliggende reden ook is. Als je dat makkelijk kunt oplossen, waarom dan standvastig vast houden aan je eigen principes? Let op, er staat als en makkelijk. Ik ga mij niet in bochten werken om wensen in te willigen die extreem moeilijk zijn, maar als mijn patiënt liever een mannelijke collega heeft haal ik mijn schouders op en ga wat anders doen. Als er op dat moment mannelijke collega's zijn die het onderzoek kunnen uitvoeren. Of andersom is er geen enkele collega die op zijn tenen getrapt is als een patiënt vraagt om een vrouwelijke arts.

Veel vaker is de reden namelijk niet het geloof maar iets anders waardoor een patiënt wensen heeft. Het zijn net zo vaak niet-moslims. Kan het niet en wil de patiënt zus of zo wat echt iets mogelijk is, dan wijzen we vaak de patiënt op zijn eigen beslissingsrecht. Dit zijn de mogelijkheden voor het onderzoek, aan u om de keuze te maken over wel of geen onderzoek.

Echt zelden problemen mee.

Een andere insteek is dat er als voorbereiding soms iets gedronken moet worden, dat is echt nodig om het onderzoek te laten slagen. In de ramadan periode is dat soms wel even lastig, mensen vasten en weten de voorbereiding dan niet op voorhand. Ook dan is het niet moeilijk 'dit zijn de voorwaarden voor een succesvol onderzoek, dit zijn de risico's van het onderzoek uitstellen. Aan u de keuze' De helft kiest voor uit stellen en de helft kiest er voor om zijn vasten te doorbreken.

Edit ik werk wel in een doorgaans niet kritieke zorg. Dat maakt het misschien makkelijker dan wel kritieke zorg verlenen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:16

Judith_ schreef:
Nah het hoeft toch niet allemaal zo zwart wit te zijn? Iemand voelt zich ergens niet goed bij, wat de achterliggende reden ook is. Als je dat makkelijk kunt oplossen, waarom dan standvastig vast houden aan je eigen principes? Let op, er staat als en makkelijk. Ik ga mij niet in bochten werken om wensen in te willigen die extreem moeilijk zijn, maar als mijn patiënt liever een mannelijke collega heeft haal ik mijn schouders op en ga wat anders doen. Als er op dat moment mannelijke collega's zijn die het onderzoek kunnen uitvoeren. Of andersom is er geen enkele collega die op zijn tenen getrapt is als een patiënt vraagt om een vrouwelijke arts.

Veel vaker is de reden namelijk niet het geloof maar iets anders waardoor een patiënt wensen heeft. Het zijn net zo vaak niet-moslims. Kan het niet en wil de patiënt zus of zo wat echt iets mogelijk is, dan wijzen we vaak de patiënt op zijn eigen beslissingsrecht. Dit zijn de mogelijkheden voor het onderzoek, aan u om de keuze te maken over wel of geen onderzoek.

Echt zelden problemen mee.

Een andere insteek is dat er als voorbereiding soms iets gedronken moet worden, dat is echt nodig om het onderzoek te laten slagen. In de ramadan periode is dat soms wel even lastig, mensen vasten en weten de voorbereiding dan niet op voorhand. Ook dan is het niet moeilijk 'dit zijn de voorwaarden voor een succesvol onderzoek, dit zijn de risico's van het onderzoek uitstellen. Aan u de keuze' De helft kiest voor uit stellen en de helft kiest er voor om zijn vasten te doorbreken.

Edit ik werk wel in een doorgaans niet kritieke zorg. Dat maakt het misschien makkelijker dan wel kritieke zorg verlenen.

Dus als ik iemand werk weiger omdat die moslim is ben ik een zware racist maar als die persoon mij weigert omdat hij moslim is moet ik niet zeuren en iets anders gaan doen? Dat gaat me echt een stap te ver. Discriminatie is echt discriminatie en dit is eentje in zijn puurste vorm.

Bloedtransfusies, aangepaste behandelingsplannen icm ramadan, vrouwen die zelf kiezen hun hoofddoek op of af te zetten,... vind ik idd goed om bij stil te staan en te bespreken. Hier is idd een mogelijkheid om de medische wetenschap en het geloof beter te combineren.