Nieuwe cv-ketel aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Nieuwe cv-ketel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 05:29

Ik denk dat ik aan een andere cv ketel moet. Ik moet hem om de week bijvullen en hij is al best oud, hij verwarmt nog prima, maar dat bijvullen laat toch zien dat er iets mis is.

Ik kocht dit huis 11 jaar geleden en ik schat dat de cv ketel nu 15 jaar oud is, mijn tussenwoning is uit 1969 en boven heb ik geen dubbel glas maar de verwarming staat daar nooit aan. Verder woon ik met mijn 2 kinderen en zijn we behoorlijk zuinig met de huidige kosten (zo'n 125 euro per maand).

Maar nu? Welke keuze moet ik maken?
Ik lees veel over een warmtepomp, maar mijn budget is niet groot, het moet echt zo goedkoop mogelijk omdat ik recent mijn baan ben kwijt geraakt en nog niks nieuws heb. Ook geloof ik niet zo dat Nederland binnen nu en 10 jaar van het gas af moet. Geen warmtepomp dus.

Maar dan? Hoe vind ik een goede voor mijn huis? Welk merk? Waar vind ik een betrouwbare installateur? Ik woon in midden Brabant. En huren? Is dat een optie?

Wie helpt mij op weg?

MissBambi

Re: Nieuwe cv-ketel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 05:54

Kijk even hoeveel m3 je huis is, daar moet de ketel op afgestemd worden ook. Wij hebben de ketel net vervangen in het nieuwe huis (ging kapot voor overdracht :+ en kregen de keus hem te laten repareren of het geld wat de reparatie zou kosten overgemaakt te krijgen als we een nieuwe ketel zouden ophangen.

De onze is modulerend (kijkt zelf hoe hard hij moet verwarmen, hij gaat bijvoorbeeld niet vol aan als je de kachel slechts een halve graat omhoog gooit). Wij hebben geen warmtepomp genomen omdat dit voor nu qua kosten niet uit kwam. Ik verwacht dat we over een jaar of 10/15 wellicht pas een keer over gaan. Ik heb een hele fijne monteur gehad (doet veel werk voor het bouwbedrijf waar partner werk en wisten daardoor dat hij goed betrouwbaar is) maar ik ben bang dat hij niet zo ver komt. (noord-oostbrabant tussen nijmegen en den bosch).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 05:54

Kijk even hoeveel m3 je huis is, daar moet de ketel op gekocht worden ook. Wij hebben de ketel net vervangen in het nieuwe huis (ging kapot voor overdracht :+ en kregen de keus hem te laten repareren of het geld wat de reparatie zou kosten overgemaakt te krijgen als we een nieuwe ketel zouden ophangen.

De onze is modulerend (kijkt zelf hoe hard hij moet verwarmen, hij gaat bijvoorbeeld niet vol aan als je de kachel slechts een halve graat omhoog gooit). Wij hebben geen warmtepomp genomen omdat dit voor nu qua kosten niet uit kwam. Ik verwacht dat we over een jaar of 10/15 wellicht pas een keer over gaan. Ik heb een hele fijne monteur gehad (doet veel werk voor het bouwbedrijf waar partner werk en wisten daardoor dat hij goed betrouwbaar is) maar ik ben bang dat hij niet zo ver komt. (noord-oostbrabant tussen nijmegen en den bosch).

Ketel incl. plaatsen kostte ons € 1815.-

In onze zoektocht kwamen we atag, nefit (duurder) en nog een merk naar boven. Wij hebben voor de Atag gekozen omdat deze al modulerend was en ATAG zeer betrouwbaar zou zijn, schijnen moeilijk kapot te gaan :D).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:37

Ik huur via Feenstra.
Betaal 25 euro pm. (Rijtjeshuis)
Ik had destijds even geen geld voor een nieuwe ketel plus plaatsen.

Nieuwe Remeha ketel geplaatst incl onderhoudscontract.
Nooit geen reparatie kosten
Storingsmonteur dezelfde dag, mocht het nodig zijn.
Na 12 jaar komt er weer wat nieuws.

Dus ja huren is ook een optie

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 09:09

listiglistje schreef:
Ik huur via Feenstra.

Maar dan betaal je maar liefst 3600 euro over die 12 jaar. Als ik koop hoop ik rond de 1500 te blijven en minder maandlasten te gaan betalen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:29

Koop alsjeblieft geen waterpomp als je je maandlasten laag wilt houden. Vaak moet dit gecombineerd worden met een goed afgesteld afzuigingssysteem en als er ergens iets mis zit in de afstelling lopen de kosten gauw op (hier voor 2 personen 300 euro kwijt in de winter, en dan deden we echt niks geks).

Wij hebben een nieuwe ketel van ATAG, met een slimme thermostaat. Dat is wel een aanrader maar die was wel iets duurder dan wat jij aangeeft kwijt te willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:38

Hier ook pas een nieuwe ketel.. en 2 weken later een nieuw expansievat. De oude ketel had geen boodschap aan een kapot expansievat. De nieuwe mikte continu water eruit en konden we 4x per dag bijvullen. Probleem was dus wel duidelijk. Duurde helaas even voor de monteur weer kon langskomen ivm corona. Laat je expansievat dus ook gelijk even checken, over het algemeen gaan die minder lang mee als je ketel.

Wij huren, dus weet de exacte kosten niet. Maar volgens mij kan je het qua CV ketels in diverse prijsklassen wel wat vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:18

@storm: heb je al eens laten kijken wat er met je oude ketel mis is, want misschien hoef je helemaal nog geen nieuwe ketel en kan de oude voor een schappelijke prijs gemaakt worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:22

Ik had ook een hele oude ketel en het jaar nadat er een nieuwe is geplaatst via de woningbouw kreeg ik een paar honderd euro terug!
Denk dat je je geld er zo uit hebt.

Edit, ze hebben hier ook de leidingen van de ketel/radiatoren vernieuwd.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:27

Storm schreef:
listiglistje schreef:
Ik huur via Feenstra.

Maar dan betaal je maar liefst 3600 euro over die 12 jaar. Als ik koop hoop ik rond de 1500 te blijven en minder maandlasten te gaan betalen.

Ik twijfel ook tussen kopen en huren.
Voordeel van huren vind ik dat je tussentijds geen kosten hebt aan onderhoud en storingen.
Als je koopt en een geluksketel hebt, dan ben je goedkoper dan met huren, maar als je een pechketel hebt, dan kun je rekenen op de nodige extra kosten voor onderhoud/storingen en misschien na 5 jaar al weer een nieuwe kopen. Dan is huren weer voordeliger.
Lastige keuze hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:28

Heel gewoon een simpele AWB modulerend exemplaar met een expansievat.
Huis is 94M2. 3 kamers en een zolder. 323M3.
Hoor m op een enkele tikken na nooit.
Warmt zeer snel op en water is heet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:29

Wij hebben sinds drie weken een nieuwe CV ketel van Remeha. Geplaatst door een particulier bedrijf die de ketels direct bij Remeha koopt. Feenstra zijn echt oplichters :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:31

@agee, je hebt toch garantie op een nieuwe ketel. Als je een maandagmorgen exemplaar hebt komt dit wel uit in de garantie termijn.

Ik heb destijds een nieuwe gekocht en de installateur raadde me aan geen onderhoudscontract te nemen. Gewoon elk jaar onderhoudsbeurt en als er storing was hadden ze toch een storingsdienst rijden en kwamen ze evengoed langs.

Ik denk dat ik hem nu 10 jaar heb en een keer een storing gehad, jaarlijks onderhoudsbeurtje waren de enige kosten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:32

Wij hadden dit probleem ook laatst met onze ketel, maar daar bleek het expansievat lek en de ventilator was kapot. Prijzig, maar aanzienlijk minder duur dan een nieuwe ketel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:32

Hier ook een remeha, oude ketel was ook ongeveer 15 jaar en bijna geen onderhoud gehad door de vorige bewoners. Ik vind het vooral heel erg handig dat ik nu een app heb zodat ik de kachel uit kan zetten wanneer ik niet thuis ben en aan als ik eraan kom.

Huren zou ik zelf nooit doen, kost uiteindelijk een stuk meer, maar als je het bedrag niet in een keer hebt dan heb je weinig keus.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:36

Coconut schreef:
Wij hebben sinds drie weken een nieuwe CV ketel van Remeha. Geplaatst door een particulier bedrijf die de ketels direct bij Remeha koopt. Feenstra zijn echt oplichters :=

Die zijn erg duur ja :') maar ja, moet je maar weer net een bedrijf vinden als die jij gevonden hebt :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 10:40

Feenstra werd me aan alle kanten al afgeraden.
Maar ik ga eens een monteur zoeken inderdaad die me eerst kan vertellen wat er mis is. Maar ik vermoed dat een nieuwe uiteindelijk goedkoper is...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:47

Gewoon op de site van Remeha even kijken naar leveranciers in de buurt. Vaak zijn dit particuliere bedrijven en die plaatsen en onderhouden een ketel voor een heel schappelijk bedrag :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:52

Wij hebben een Intergas en zijn er heel tevreden over. Even bij de Consumentenbond voor je gekeken. De onderstaande ketels van Intergas komen er als beste uit de test uit, maar de goedkopere Remeha ketels komen er ook heel goed uit. Misschien is die van € 839,- een optie voor je.

1 Beste uit de Test
Intergas
Xtreme 30
7,9
€ 1149,- (CV Totaal / Jansen Instalshop)

2 Beste uit de Test
Intergas
Xtreme 36
7,9
€ 1.174,- (CV Totaal / Jansen Instalshop)

4 Remeha
Tzerra Ace 28c CW4
7,7
€ 839,- (CV Totaal / Warmteservice)

5 Remeha
Tzerra Ace 24c CW3
7,7
€ 919,- (Warmteservice)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:17

Bijvullen hoeft niet eens aan de ketel te liggen, het systeem kan ook ergens anders lekken...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:22

Prrrr schreef:
Bijvullen hoeft niet eens aan de ketel te liggen, het systeem kan ook ergens anders lekken...

Expansievat zou zomaar eens kapot kunnen zijn, hadden wij ook.
Maar omdat er al links en rechts wat reparaties geweest waren aan een ketel van 13 jaar oud, icm slecht onderhoud, hebben wij die toch maar meteen laten vervangen.
Mede ook omdat we het gasverbruik drastisch naar beneden wilden krijgen.

Kijk bij aanschaf eerst naar welke capaciteit je nodig hebt voor jouw huis voor verwarmen en warm water.

Hier hebben we een Remeha Calenta CW5 laten plaatsen, die krijg je niet voor bovengenoemde prijzen, maar vanwege een stortdouche en een heel groot bad moesten we genoeg liters/pm hebben, en een groot vrijstaand huis, dus ook wel wat meer vermogen als doorsnee nodig om het warm genoeg te krijgen.

Remeha is meen ik momenteel de enige die een gas-los garantie bied...in het geval dat je net een nieuwe cv hebt aangeschaft, en je wijk moet van het gas af, krijg je inruil korting.
https://www.remeha.nl/installateurs-sup ... s-garantie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:53

Als ze die garantie hebben,m dan hebben ze misschien ook wel heel 'jonge' ketels in de verkoop die onder die garantie terug gekomen zijn. Dan kan in prijs ook flink schelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:59

Met de oude ketel hadden we een branderbed als ik het goed zeg :o?
Iedere keer als de ketel gebruikt werd brandde dat en dat heb ik niet meer.
Heb het net nagekeken maar kreeg 900 euro terug het eerste jaar!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:02

Ik zou eerst je eigen ketel eens na laten kijken, ik vind 15 jaar nog niet oud. De onze is 2 jaar terug vervangen en die was 37 jaar oud.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:23

De vraag is of dat je uiteindelijk iets bespaard heeft in de kosten. Ik vermoed zomaar van niet. Die oude ketels waren niet bepaald zuinig.
Wij gebruiken nu ook veel minder gas dan voorheen, met onze oude AWB ketel. Als het goed is verdient een zuinigere ketel zichzelf weer terug.