O help, rattenoverlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

O help, rattenoverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 19:40

Een aantal maanden geleden zei een achterbuurman tegen ons: Jullie buren hebben last van ratten. Ik zie precies waar ze gelopen hebben, die beesten hebben paadjes gemaakt in het gras.
Toen dachten wij: Tja, dat zal wel, die paadjes zijn van de geiten van de buren.
En...als er al iemand last heeft van ratten, dan moet het mijn achterbuurman zijn met zijn moestuin, ganzen, kippen en konijnen. Alhoewel...ganzen, sinds hij ganzen heeft, hebben wij dus ratten onder ons kippenhokje zitten. Jagen ganzen soms ratten weg?

Maar goed, ik zag dus een rat onder ons kippenhokje vandaan komen en naar de andere buren rennen, die sinds dit jaar een tuinhuis bijna tegen onze kippenwei aan hebben geplaatst. Achter hun tuinhuis, tegen onze gezamenlijke omheining aan, hebben ze nu een hoop bouwmaterialen gegooid met een zeil erover en daar zag ik de rat onder wegduiken. Dus buren gewaarschuwd dat de rat bij hun zat onder het zeil. Ze zouden er iets tegen doen.

Echter....nu, een maandje later zag ik opeens een gat onder de omheining door gegraven, vanuit mijn wei zo de kippenren in.
Ik gooi al nooit laat in de middag etensresten in de wei voor de kippies en s'nachts sluit ik ze op, dus kan er ook geen rat het kippenhok in om aan het kippenvoer te komen.

Vorige week hebben we dus een rattenval gekocht (een groot formaatmuizenval die dichtklapt en de nek breekt). Eerst met een gekookte aardappel geprobeerd. Tot twee keer toe aardappel weg, geen rat, een keer val open een keer was hij wel dichtgeklapt.

Zondagavond hebben we voor het eerst een klodder wortelenstampot erop gekwakt. Dat kunnen ze tenminste niet voorzichtig eraf pakken }:0 en ja hoor....rat nummer 1.
Gisteravond nog maar eens een val met een klodder hutspot (die nog over was) erneer gezet en vanmorgen weer eentje. Meteen weer een klodder hutspot erop en val overdag laten staan. Kwam terug van mijn werk, ik kijk, en ja hoor, nummer drie, die in de schemering is gaan eten, dus meteen weer de val geleegd. Ik ben benieuwd of we voor bedtijd er nog een in hebben zitten, maar als dit zo doorgaat, dan denk ik toch dat ik de Gemeente ga inschakelen, bahbah, vieze ziekteverspreiders.....
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 17-12-20 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: O help, rattenoverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:44

Ja het is momenteel drama, ik hoor iedereen erover. Maar wat bedoel je met gemeente? Denk je dat die iets gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:51

Pindakaas lusten ze ook graag. Voor als de hutspot op is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:04

Caira schreef:
Ja het is momenteel drama, ik hoor iedereen erover. Maar wat bedoel je met gemeente? Denk je dat die iets gaan doen?

Op de site van de Gemeente kun je melding maken. Die sturen dan iemand langs. Is ook zo handig, dan weten ze ook meteen of er meer meldingen uit die buurt komen. Sinds wij een basin voor regenwater achter onze weien hebben ( door de Gemeente aangelegd om iets tegen het wateroverlast te doen), blijken er dus meer mensen last te hebben van ratten, met name de mensen die dichter bij dat basin wonen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:05

safina schreef:
Pindakaas lusten ze ook graag. Voor als de hutspot op is.

Hahaa, dat dacht ik al, want muizen lusten dat ook graag.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:07

Gewone hazelnoten doen ze ook een moord voor :')
Zelfs tot in de top van de boom kruipen ze om het netje voor de vogeltjes te pakken :x

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:13

Pandora2 schreef:
Gewone hazelnoten doen ze ook een moord voor :')
Zelfs tot in de top van de boom kruipen ze om het netje voor de vogeltjes te pakken :x

Voor mijn kippenhok liggen nu allemaal walnoten....die hebben ze van de wei van de buren, door mijn wei helemaal naar de kippenren gesleept -O- . Maar ja, die kan ik wel op de val leggen, maar die kleine smiechten...die pakken het dan heul voorzichtig eraf en dan klapt de val niet dicht :+, net als met de aardappelen is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 17-12-20 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:13

Caira schreef:

Ratten bestrijden is een wettelijke plicht van de gemeente.
Jij meldt, zij doen het en het is verder gratis.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:13

Ik heb even gekeken na je berichtje, maar hier is dat enkel in de openbare ruimte, niet op eigen erf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:14

Janneke2 schreef:
Caira schreef:

Ratten bestrijden is een wettelijke plicht van de gemeente.
Jij meldt, zij doen het en het is verder gratis.

Dat is dus niet zo, als ze het al doen is het een geste, geen verplichting

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:18

Lijkt mij, als de overlast is ontstaan na de aanleg van de waterbuffer (regenwater van straat wordt rechtstreeks hierop afgevoerd) en die ratten komen dus vanuit het riool in het buffer, dat de Gemeente toch de verantwoordelijke hiervoor is. In elk geval om de ratten uit/bij de buffer weg te vangen, zodat ze zich niet naar de omringende tuinen verspreiden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:18

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:27

Als ik het zelf moet betalen, dan hou ik me maar bij mijn rattenvalletje en kijk er dan maar een paar keer per dag naar, totdat (net zoals bij de muizen) er geen meer inzitten.

Ik dacht trouwens dat ratten slim zijn? Maar op korte termijn , op precies dezelfde plaats, zijn er toch al 3 in de val gedood.
Of heeft dat alleen met het eten van gif te maken, dat , als ze zien dat er eentje dood gaat na het eten van gif, de rest er dan niet meer van eet?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:35

een vangkooi met plakje salami doet wonderen, strak langs een schuur of muur plaatsen, anders trappen ze er niet in

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:39

Isabonny schreef:
Als ik het zelf moet betalen, dan hou ik me maar bij mijn rattenvalletje en kijk er dan maar een paar keer per dag naar, totdat (net zoals bij de muizen) er geen meer inzitten.

Het is bij de wilde spinnen af: vroegah was rattenbestrijding gratis!!
(Tien jaar rechtse kabinetten...)
Citaat:
Ik dacht trouwens dat ratten slim zijn? Maar op korte termijn , op precies dezelfde plaats, zijn er toch al 3 in de val gedood.
Of heeft dat alleen met het eten van gif te maken, dat , als ze zien dat er eentje dood gaat na het eten van gif, de rest er dan niet meer van eet?

... als de dieren het niet van elkaar zien/ te weten komen, dan is het gewoon een goede vangplek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:55

rattengif is zonder licencie niet meer te koop, de overlast gaat straks echt uit de hand lopen vrees ik. ik heb net de bijscholing gedaan, eerst vetbolletjes maken en naar wat er gegeten wordt mag ik gif plaatsen, net over de grens te koop trouwens }>

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 07:42

Topic verplaatst naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek omdat het daar beter past.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 07:48

Broodje pindakaas met anti vries vloeistof, drogen ze van uit. Kippen zijn trouwens echt een aantrekkingsbron, iedereen moet gif neerzetten anders blijf je bezig. Wij hebben nooit ratten gehad tot we kippen hadden, kippen weg -ratten weg. Toen dachten onze buren we nemen leuk kippen en nu hebben wij dus weer ratten...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 08:09

Hier ook ratten, maar heb ook veel water en slootkanten hier. Gisteren de beide vangkooien weer een kwak pindakaas gegeven. Ik vermoed dat de rittens te klein zijn om het mechanisme te bedienen. Dus pindakaas weg, geen rat.

Het is echt vreselijk.

Maar ik durf geen gif te gebruiken, er lopen hier 8-10 buurtkatten (en toch nog ratten 8)7 ) en ik hoor geluiden van uilen. En ik wil uiteraard niet dat de katten of de uilen vergiftigde ratten opeten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 08:48

Fijn dat je er al 3 gevangen hebt!

Bij ons zitten ze bij de stal van de paarden. Gelukkig niet om ons huis
:') gister even rattengif gehaald en vandaag eens even in de hollen strooien. Ze zitten bij ons te graven in de mesthoop.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:02

Dat is een goed tip van met de gemeente. Wij wonen sinds kort in een ander huis. En we hebben zowel muizen als ratten. Gelukkig alleen nog maar buiten.
Af en toe vinden we er eentje die in de vijver is verdronken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:02

tirzasarah10 schreef:
Broodje pindakaas met anti vries vloeistof, drogen ze van uit. Kippen zijn trouwens echt een aantrekkingsbron, iedereen moet gif neerzetten anders blijf je bezig. Wij hebben nooit ratten gehad tot we kippen hadden, kippen weg -ratten weg. Toen dachten onze buren we nemen leuk kippen en nu hebben wij dus weer ratten...

Gif mag niet meer gebruikt worden straks... gelukkig maar.
Dat maakt teveel slachtoffers buiten ratten zelf.

Ik ga maar beginnen met vangkooien, kijken hoe ver ik kom.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:29

Isabonny schreef:

Wat heel erg helpt (misschien niet de meest prettige optie) is een dode rat in je tuin leggen. De geur van die dode rat schrikt andere ratten af.

Maar ga er vanuit als je nu 3 dode ratten hebt gevangen, dat er wel 30 rondlopen... Het is verschrikkelijk hardnekkig, misschien kan je buur met geiten ook meedoen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:03

Vreselijk is het! Bij mij is 1 in de dekenkist gekomen en heeft meer dan 100€ aan dekens kapot geknaagd. Ook hebben ze gangetjes onder de tegels van het schuurtje gegraven waardoor overal zand omhoog komt en de tegels verzakken. Met tips van dit topic ga ik ook maar even bezig. Maar ook heb ik gelezen dus vooral vallen te plaatsen op hun looproutes en langs de muren inderdaad. Al mijn voer en graszaad heb ik netjes opgeborgen in tonnen nu en laat ook geen zakken meer slingeren, maar ja, ik heb dus ook kippen en die gaan niet weg. Dus dan maar vallen plaatsen..

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:03

Hier ook een rattenplaag. Ik laat hier de gangen onderlopen met water. Dan schieten ze eruit en pak ik ze met een steekschep (soms zijn ze toch te snel). Tot nu toe het meest effectief. Daarna maak ik de gangen dicht. Met 3 man in 1 uur 21 ratten omgebracht. Sindsdien nog maar 2 of 3 per keer.
Maar omdat het zo arbeids intensief is. Heb ik vangkooien aangeschaft. Kijken of dit ook werkt.

Edit: oorzaak zijn waarschijnlijk de kippen. Zowel bij ons als bij een aantal buren. En we hebben aviko in de buurt