Toen dachten wij: Tja, dat zal wel, die paadjes zijn van de geiten van de buren.
En...als er al iemand last heeft van ratten, dan moet het mijn achterbuurman zijn met zijn moestuin, ganzen, kippen en konijnen. Alhoewel...ganzen, sinds hij ganzen heeft, hebben wij dus ratten onder ons kippenhokje zitten. Jagen ganzen soms ratten weg?
Maar goed, ik zag dus een rat onder ons kippenhokje vandaan komen en naar de andere buren rennen, die sinds dit jaar een tuinhuis bijna tegen onze kippenwei aan hebben geplaatst. Achter hun tuinhuis, tegen onze gezamenlijke omheining aan, hebben ze nu een hoop bouwmaterialen gegooid met een zeil erover en daar zag ik de rat onder wegduiken. Dus buren gewaarschuwd dat de rat bij hun zat onder het zeil. Ze zouden er iets tegen doen.
Echter....nu, een maandje later zag ik opeens een gat onder de omheining door gegraven, vanuit mijn wei zo de kippenren in.
Ik gooi al nooit laat in de middag etensresten in de wei voor de kippies en s'nachts sluit ik ze op, dus kan er ook geen rat het kippenhok in om aan het kippenvoer te komen.
Vorige week hebben we dus een rattenval gekocht (een groot formaatmuizenval die dichtklapt en de nek breekt). Eerst met een gekookte aardappel geprobeerd. Tot twee keer toe aardappel weg, geen rat, een keer val open een keer was hij wel dichtgeklapt.
Zondagavond hebben we voor het eerst een klodder wortelenstampot erop gekwakt. Dat kunnen ze tenminste niet voorzichtig eraf pakken

Gisteravond nog maar eens een val met een klodder hutspot (die nog over was) erneer gezet en vanmorgen weer eentje. Meteen weer een klodder hutspot erop en val overdag laten staan. Kwam terug van mijn werk, ik kijk, en ja hoor, nummer drie, die in de schemering is gaan eten, dus meteen weer de val geleegd. Ik ben benieuwd of we voor bedtijd er nog een in hebben zitten, maar als dit zo doorgaat, dan denk ik toch dat ik de Gemeente ga inschakelen, bahbah, vieze ziekteverspreiders.....