Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Badeendje schreef:Hoe stom het ook klinkt: het is voordeliger om (met de huidige extreem lage rentestand) zo weinig mogelijk af te lossen. Je hoeft weinig te betalen voor je lening, én dankzij de inflatie wordt je lening elk jaar minder waard. Afhankelijk van je risicotolerantie kan je het het geld bijvoorbeeld beleggen, of in spaardeposito’s oid. doen.
De hypotheek versneld aflossen vind ik al net zo onaantrekkelijk als de studieschuld aflossen. Als je het belegt, blijf je liquide en kan je altijd nog een keer een aflossen als dat nodig is. Stop je het in stenen, dan komt het pas weer vrij zodra je het huis verkoopt.
Marije_jiplover schreef:Wij hadden een financiële meevaller dit jaar en heb de laatste 8k in 1x kunnen aflossen in augustus.
Scheelt 130,- in de vaste lasten en bij de aankoop van een nieuw huis ongeveer een halve ton aan nieuwe hypotheek.
Dat was 't ons alleszins waard om de boel ineens af te lossen.
Wanneer ik op m'n hypotheek ga aflossen nu, scheelt me dat een paar tientjes op een veel hoger bedrag aan aflossing (onze hypotheekrente is 100% variabel en dus idioot laag). Die studieschuld was echt by far de beste investering kwa bedrag en wat 't aan maandlasten opleverde.
Badeendje schreef:Hoe stom het ook klinkt: het is voordeliger om (met de huidige extreem lage rentestand) zo weinig mogelijk af te lossen. Je hoeft weinig te betalen voor je lening, én dankzij de inflatie wordt je lening elk jaar minder waard. Afhankelijk van je risicotolerantie kan je het het geld bijvoorbeeld beleggen, of in spaardeposito’s oid. doen.
De hypotheek versneld aflossen vind ik al net zo onaantrekkelijk als de studieschuld aflossen. Als je het belegt, blijf je liquide en kan je altijd nog een keer een aflossen als dat nodig is. Stop je het in stenen, dan komt het pas weer vrij zodra je het huis verkoopt.
danamuts schreef:Die studieschuld zien ze toch op de bankafschriften staan? Verzwijgen had bij mij geen enkel nut, en zelfs dat kleine beetje wat ik nog had aan schuld moest afgelost zijn om maximaal te kunnen hypotheken