Familie.. Onenigheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Familie.. Onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:23

Nou ja, onenigheid, enorme bonje met mijn zusje :+

Stukje geschiedenis, vroeger sloegen we elkaar al regelmatig de hersens in, we verschillen zo enorm en het heeft gewoon nooit geboterd tussen ons. We gunden elkaar het licht in de ogen niet en alles was reden voor ruzie. Daar kwam bij dat ik als puber echt vreselijk was (geen kort lontje, maar gewoon geen lontje :') ) en ik ben daarin ook niet makkelijk voor haar geweest. Daarna, heel veel jaren hebben we redelijk langs elkaar heen geleefd, zij ging samenwonen en ik was altijd met paard bezig en toen ging het eigenlijk best prima.

De laatste jaren, sinds ik weer alleen ben, zien we elkaar weer vaker, mede omdat we als gezin een familiedag in het leven hadden geroepen en iedere maand met zijn allen (ouders, zusje, zwager, neefje en ik) bij elkaar kwamen. Nu we corona in ons leven hebben worden de verschillen weer uitvergroot, mijn zusje is een heuse complotdenker en dan met alles erop en eraan. Anti vaxxer, chip in vaccin, 5G, de hele mikmak. Vanaf het begin van deze crisis neemt ze corona al niet serieus en dit steekt ze niet onder stoelen en banken. Steeds hetzelfde riedeltje wat ze afsteekt over hoe zo'n onzin alle maatregelen zijn en dat corona maar gewoon griep is. 9 vd 10x haal ik mijn schouders op, hoor het aan en denk er het mijne van. Maar soms ontkracht ik dingen die ze zegt, puur omdat het gewoon echt niet waar is of ik vraag door naar het hoe en waarom. Dat ontaard steeds weer in een discussie, niet eens over de inhoud, want zij gaat meteen op de persoonlijke tour (heel eerlijk, op inhoud gaat ze de discussie ook gewoon niet winnen, maar ze wil dus ook niet uitleggen wat ze soms bedoelt en mijn doorvragen ziet ze meteen als een aanval)

Vorige week kwam het zover dat ze mij middenin een WhatsApp gesprek blokkeerde :') Enorm kinderachtig en triest, maar dat is dus hoe zij met discussies omgaat. Sindsdien is het dus bal..

Vorig jaar ook al eens enorme bonje gehad en toen ben ik degene geweest die de stappen heeft genomen om het weer uit te praten (terwijl zij degene was die enorm kwetsende en l*llige dingen heeft gezegd), maar nu zeg ik heel simpel, de bal ligt bij haar.. Maar, zij is dus niet van het uitpraten, zij laat het hier gewoon bij (wederom conflict vermijdend gedrag) Doet ze ook met kennissen om zich heen, geen confrontatie meer aangaan, een beetje een poppenkast houden als ze elkaar wel weer zien en dan ondertussen tegen iedereen die het maar horen wil vertellen hoe vreselijk die mensen zijn. Maar ik ben dus niet zo, ik houd niet van open eindjes en zeker niet van een poppenkast opvoeren.. Ik trek liever de pleister er meteen af en praat het uit met iemand waar ik wat mee heb.

Ik heb nu zelf heel goed nagedacht wat ik wil en eigenlijk hoef ik gewoon helemaal geen contact meer. Ik kan en wil niet met iemand omgaan die zo in het leven staat. Ik ga ook zeker geen poppenkast opvoeren voor de lieve vrede en doen alsof we one happy family zijn :n Maar ja, mijn ouders vinden dit dan weer heel moeilijk, zijn bang dat ze zich in allemaal bochten moeten wringen. Wat mij betreft hoeft dit niet, want ik ga haar echt niet helemaal uit de weg, maar beperk het tot het hoognodige.

Dus, kies je hierin voor jezelf of ga je voor de goede vrede..

Anoniem

Re: Familie.. Onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:26

Ik heb twee zussen, mijn oudste zus is gestorven en met de andere wil ik geen contact meer.
Als het altijd tot negativiteit leidt en stress, dan zet ik het buiten de deur.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:34

Poeh, wat lijkt mij dat vreselijk moeilijk. Een directe familie lid die dat soort dingen elke keer zegt/roept. Ik zou daar ook moeite mee hebben, elke maand tijdens wat een gezellige dag hoort te zijn overspoelt te worden met complot idioterie.

Vinden je ouders het niet een goed voorstel als jij gewoon langskomt op een andere dag elke maand? Beter 2 gezellige dagen voor hun dan 1 dag vol discussie?

En of jij wel of geen contact wil met je zus lijkt me geheel je eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:38

Kana schreef:
Poeh, wat lijkt mij dat vreselijk moeilijk. Een directe familie lid die dat soort dingen elke keer zegt/roept. Ik zou daar ook moeite mee hebben, elke maand tijdens wat een gezellige dag hoort te zijn overspoelt te worden met complot idioterie.

Vinden je ouders het niet een goed voorstel als jij gewoon langskomt op een andere dag elke maand? Beter 2 gezellige dagen voor hun dan 1 dag vol discussie?

En of jij wel of geen contact wil met je zus lijkt me geheel je eigen keuze.

Ja de familiedag is sowieso al van de baan, want ik had al aangegeven dat ik daar geen zin meer in had :) Ik eet iedere week bij mijn ouders, dus ik zie hun sowieso wel regelmatig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:42

Relaxed schreef:
Ik heb nu zelf heel goed nagedacht wat ik wil en eigenlijk hoef ik gewoon helemaal geen contact meer.

Dan ben je er toch al? Op verjaardagen op verschillende tijden komen of elkaar niet confronteren en dan is er volgens mij niks aan de hand.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:45

Herkenbaar verhaal. Ik heb de stekker eruit getrokken, om dezelfde redenen als jij in je overweging noemt. Ik kan m'n tijd en energie wel beter besteden. Heeft me heel veel rust gegeven (nadat ik er zelf ook aan gewend was en het 'schuldgevoel' tov de rest vd familie kwijt was). De rest vd familie heeft er overigens uiteindelijk ook meer rust door gekregen want het was echt niet tof of mee te maken, ook niet voor de anderen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:46

ik heb even momenteel zo min mogelijk contact met familieleden die zo als jouw zusje zijn. Te vermoeiend en gewoon geen zin in. Mijn ouders weten dit en begrijpen mijn keuze. Moeder werkt zelf in de zorg en vind deze ontwikkelingen ook erg zorgelijk.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:06

Vervelend TS!

Persoonlijk zou ik de discussies niet aan gaan, als wie dan ook anders denkt dan ik prima, denk dat jullie teveel bezig zijn om elkaars mening op te dringen en dat de ander er dan ook maar zo over moet denken.
Respecteer elkaar, je hoeft niet overal het zelfde over te denken omdat je familie bent.
Benoem het ook gewoon, dat je verschillende meningen hebt, en ga over op een ander gezellig onderwerp.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:19

Eatshay schreef:
Herkenbaar verhaal. Ik heb de stekker eruit getrokken, om dezelfde redenen als jij in je overweging noemt. Ik kan m'n tijd en energie wel beter besteden. Heeft me heel veel rust gegeven (nadat ik er zelf ook aan gewend was en het 'schuldgevoel' tov de rest vd familie kwijt was). De rest vd familie heeft er overigens uiteindelijk ook meer rust door gekregen want het was echt niet tof of mee te maken, ook niet voor de anderen.
Kun je dit ook uitleggen aan mijn moeder? :+

Vervelende situatie, TS. :(:) Je kiest je familie niet uit, en als het niet botert, dan botert het niet. Ik ben daarin ook heel nuchter: als ik je niet in m'n leven zou willen als vriend of vriendin, dan ook niet als familielid. Ik heb genoeg aan mezelf, ik hoef daar niet de negativiteit of energy drain van anderen bij. Om die reden beperk ik het contact met mijn zusje ook tot het absolute minimale (ik heb haar de laatste vier jaar maar twee keer gezien), en bij voorkeur heb ik helemaal geen contact met haar en wil ik ook niets horen over wat ze doet met haar leven. Kies altijd voor jezelf, want "voor de goede vrede" werkt imo nooit als er zoveel onderhuidse spanning is. Zelfs als die spanning niet direct aan de oppervlakte zichtbaar is, heb je er nog wel last van en mijns inziens kun je maar gewoon duidelijk zijn en een duidelijke grens trekken. Dat levert voor iedereen de rustigste situatie op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:36

Gooiske schreef:
Vervelend TS!

Persoonlijk zou ik de discussies niet aan gaan, als wie dan ook anders denkt dan ik prima, denk dat jullie teveel bezig zijn om elkaars mening op te dringen en dat de ander er dan ook maar zo over moet denken.
Respecteer elkaar, je hoeft niet overal het zelfde over te denken omdat je familie bent.
Benoem het ook gewoon, dat je verschillende meningen hebt, en ga over op een ander gezellig onderwerp.

Ja eens hoor, maar dit is precies het probleem. We lopen namelijk al jaren voor elkaar op de tenen. Want ik heb altijd al het gevoel dat het niet uitmaakt wat ik zeg en hoe ik het zeg, maar het feit dat ík het zeg bij haar meteen irritatie geeft. En zij heeft precies hetzelfde. En dit gaat, ben ik bang, ook nooit veranderen. Nu kwam ook weer naar voren dat het er bij haar bijvoorbeeld nog pijn zit over het feit dat mijn moeder altijd met mij op pad was ivm mijn paardrijden. Tja, als zij zich daar al niet eens overheen kan zetten.. En dat is precies die negatieve energie waar ik echt geen zin meer in heb.

Edit: precies wat Mkango zegt :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:42

Zo herkenbaar :j andere redenen maar zelfde uitkomst :j
Heb 2 jaar geleden de stekker eruit getrokken en dat heeft mij zoveel rust gegeven. En nu mijn ouders het geaccepteerd hebben, bij hun ook.
Mijn moeder heeft een tijd terug aan mijn man gevraagd of hij dacht dat het ooit nog goed zou komen :+ Hij heeft rustig geantwoord dat ze daar niet op moet rekenen :+

Verder met nog iemand in mijn leven de stekker eruit getrokken en dat heeft mij uiteindelijk ook zoveel rust opgeleverd :j Mensen moeten soms even aan de situatie wennen maar beseffen over het algemeen ook wel dat het de beste oplossing is.

Dus kies voor jezelf :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:46

Relaxed schreef:
Nu kwam ook weer naar voren dat het er bij haar bijvoorbeeld nog pijn zit over het feit dat mijn moeder altijd met mij op pad was ivm mijn paardrijden. Tja, als zij zich daar al niet eens overheen kan zetten..

Onderschat dit niet. Mijn ex had precies hetzelfde. Z'n vader ging altijd mee met zusje die paard reed. Nooit met hem of zijn broer naar voetballen.
Wel raar dat je zusje dit jou kwalijk neemt. Dan zou ze dat dus met jouw moeder moeten bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:48

Ik heb ook geen contact meer met 1 zus. Altijd conflict als wij elkaar zagen. Toppunt was toen ik zaken naar mijn hoofd gegooid kreeg en de schakelaar werd kapot geklopt omdat ik haar zou zwart gemaakt hebben op facebook. Wat dus zeer zeker niet zo was. Ik wil haar ook totaal niet meer zien. Komt zij naar een familiefeest, dan kom ik niet. Zij is zo onbetrouwbaar als maar kan zijn. Heeft 2 kinderen, kijkt naar beiden niet om etc.

Met mijn jongste zus heb ik ook zeer weinig contact. Alles moet van mijn kant komen. Mijn dochtertje ligt bv al 4 dagen zwaar ziek in het ziekenhuis maar vragen hoe het gaat is er te veel aan.

Ik heb het van mij af gezet. Beiden 3 totaal verschillende karakters, andere opvattingen en ideeën over het leven etc. Soms klikt het gewoon niet.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:49

Relaxed schreef:
Gooiske schreef:
Vervelend TS!

Ja eens hoor, maar dit is precies het probleem. We lopen namelijk al jaren voor elkaar op de tenen. Want ik heb altijd al het gevoel dat het niet uitmaakt wat ik zeg en hoe ik het zeg, maar het feit dat ík het zeg bij haar meteen irritatie geeft. En zij heeft precies hetzelfde. En dit gaat, ben ik bang, ook nooit veranderen. Nu kwam ook weer naar voren dat het er bij haar bijvoorbeeld nog pijn zit over het feit dat mijn moeder altijd met mij op pad was ivm mijn paardrijden. Tja, als zij zich daar al niet eens overheen kan zetten.. En dat is precies die negatieve energie waar ik echt geen zin meer in heb.

Edit: precies wat Mkango zegt :)

De pijn dat je moeder altijd met jou op pad was, moet je zus je moeder aanrekenen en daar moet ze met jouw moeder over praten, daar kan jij niks aan doen.
Je moeder had als ze dat destijds ook aangegeven heeft, haar tijd beter moeten verdelen over jullie, maar dat is de keuze van je moeder geweest niet van jou

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:51

Ik denk dat je de beslissing al gemaakt hebt. Als iemand je zoveel energie kost en je er geen 'lol' uithaalt,dan is het klaar.
Ik heb ook zo'n zusje. Heb jaren geen contact met haar gehad,maar omdat mijn moeder ziek werd,is het contact weer hersteld om na de crematie weer op de oude weg verder te gaan. Geen contact meer dus,maar nu hebben mijn vader en andere zusje ook bijna geen contact meer met haar. Ze is gewoon een beetje rare snuiter (kan er een boek over vullen). Ik vind het prima zo....

Blijkbaar zijn er meer mensen die hetzelfde (problemen) hebben met hun zus,want er zijn al best wat voorbeelden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:52

Kinke schreef:
Relaxed schreef:
Nu kwam ook weer naar voren dat het er bij haar bijvoorbeeld nog pijn zit over het feit dat mijn moeder altijd met mij op pad was ivm mijn paardrijden. Tja, als zij zich daar al niet eens overheen kan zetten..

Onderschat dit niet. Mijn ex had precies hetzelfde. Z'n vader ging altijd mee met zusje die paard reed. Nooit met hem of zijn broer naar voetballen.
Wel raar dat je zusje dit jou kwalijk neemt. Dan zou ze dat dus met jouw moeder moeten bespreken.

Ik onderschat dit ook zeker niet, alleen ik kan hier natuurlijk niets aan doen. Maar in gesprek met mijn moeder kwam dit vanuit haar wel weer naar voren.
Ik weet ook dat mijn moeder dit vroeger al wel heeft gecompenseerd, ze ging dan met mijn zusje winkelen en betaalde meer dan ze voor mij deed qua kleding. En dat was natuurlijk ook logisch en prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:53

noordje schreef:
Ik denk dat je de beslissing al gemaakt hebt. Als iemand je zoveel energie kost en je er geen 'lol' uithaalt,dan is het klaar.
Ik heb ook zo'n zusje. Heb jaren geen contact met haar gehad,maar omdat mijn moeder ziek werd,is het contact weer hersteld om na de crematie weer op de oude weg verder te gaan. Geen contact meer dus,maar nu hebben mijn vader en andere zusje ook bijna geen contact meer met haar. Ze is gewoon een beetje rare snuiter (kan er een boek over vullen). Ik vind het prima zo....

Blijkbaar zijn er meer mensen die hetzelfde (problemen) hebben met hun zus,want er zijn al best wat voorbeelden....

Mijn vader heeft met 1 zusje ook geen contact (de hele familie niet eigenlijk) maar zij is alcoholist en heeft gewoon niet zulke handige dingen gedaan :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:02

Relaxed schreef:
Kinke schreef:

Ik onderschat dit ook zeker niet, alleen ik kan hier natuurlijk niets aan doen. Maar in gesprek met mijn moeder kwam dit vanuit haar wel weer naar voren.
Ik weet ook dat mijn moeder dit vroeger al wel heeft gecompenseerd, ze ging dan met mijn zusje winkelen en betaalde meer dan ze voor mij deed qua kleding. En dat was natuurlijk ook logisch en prima :j

Mja dat is wel andere aandacht, het is meer een soort afbetaling van de schuld van je moeder dan dat ze echt aandacht krijgt voor wat ze doet.
Mijn broer heeft daar ook altijd moeite mee gehad, en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Afstand nemen van een familielid is overigens niet zo makkelijk, dat kan ook met rouw gepaard gaan. Maar ik zou het wel doen, want het geeft je op langere termijn wel rust.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:10

Ik zou het wel met haar "uitpraten" of althans haar vertellen dat jullie nu zo aan het botsen zijn dat het beter is om even afstand van elkaar te nemen. Maar daarbij zou ik wel benadrukken dat je niet kwaad op elkaar bent of moet blijven. Zorg dat het goed zit en neem dan afstand. Als het kan zou ik een gesprek aan gaan met je ouders erbij, dan weet iedereen gewoon hoe het zit. Niet te diep ingaan op alles wat zeer doet. Gewoon even een streep er onder zetten je eigen weg vervolgen.

Ben ineens wel heel blij met mijn broer. Wij zijn echt nooit jaloers geweest op elkaar, niet op de aandacht en ook niet op de spullen die we van onze ouders kregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:15

Earth schreef:
Relaxed schreef:

Mja dat is wel andere aandacht, het is meer een soort afbetaling van de schuld van je moeder dan dat ze echt aandacht krijgt voor wat ze doet.
Mijn broer heeft daar ook altijd moeite mee gehad, en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Ik snap het ook wel hoor, maar hoe had mijn moeder het anders op moeten lossen? Volgens mij is dit als ouder gewoon onwijs lastig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:19

Oh dat is het ook zeker hoor. En het is niet aan jou, en niet jouw schuld. Maar voor je zus is het misschien makkelijker om het naar jou te ventileren dan naar jullie moeder. Loyaliteit opgeven voor boosheid naar een ouder is heel lastig. Niet dat je daar verder iets aan hebt hoor, maar ik vind dat soort dingen altijd wel interessant om over na te denken.

Ik zou niet met haar in gesprek gaan, want dat ontaard wellicht weer in een ruzie of in onenigheid. Misschien kun je haar een brief sturen, waarin je jouw woord doet. Zonder verwachting van haar kant verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:23

In gesprek gaat nu idd niet, zij heeft aangegeven dit niet te willen en als we het wel zouden doen wordt het idd binnen no time weer ruzie. Waar ik dan naar de toekomst wil kijken blijft zij alleen maar met verwijten uit het verleden komen (zo ging het althans vorig jaar..)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:26

Ja daarom, dat zou ik ook niet doen nee. In zo'n brief kun je gewoon uitleggen wat het voor jou doet. Dan sluit je het voor jezelf ook goed af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:27

Earth schreef:
Ja daarom, dat zou ik ook niet doen nee. In zo'n brief kun je gewoon uitleggen wat het voor jou doet. Dan sluit je het voor jezelf ook goed af.

Dit is dan wel een goed idee. Inderdaad om het goed af te sluiten. En dan zou ik het ook echt zo brengen dat jullie meningsverschillen nu zo groot zijn dat jullie daar nu niet uit kunnen komen. En dat het om die reden beter is elkaar even niet te zien. Wens d'r het beste en hopelijk kunnen jullie het in de toekomst ooit weer oppakken. Of zoiets... Lastig hoor! :(:)