Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blijheid schreef:Ik zou willen dat kinderen thuis wel leren over God maar ook leren dat bijvoorbeeld LHBTI-ers net zo welkom zijn in onze maatschappij als hetero's, of dat de evolutietheorie niet uit de lucht gegrepen is. Het lijkt me naar, en ook onduidelijk voor de kinderen, als ze op school (of in de kerk) andere denkbeelden mee krijgen, en zo andere waarden leren dan die jij voorstaat.
996981 schreef:Mijn ouders praktiseren geen geloof actief. Toch heb ik op een christelijke basisschool gezeten. De insteek was dat de tien geboden zoals je die op een christelijke school leert niet per definitie alleen ervoor zorgen dat je een goed gelovige bent. Het is daarnaast een prima leidraad hoe men zich dient te gedragen ten opzichte van anderen.
kwita schreef:Waar heeft blijheid gezeten, De paus heeft toch ook onlangs gezegd dat de lhbters een gezin mogen vormen.....en ik denk dat onze kinderen dat echt wel meekrijgen met hun klasgenoot met 2 mama's en de andere heeft 2 papa's....het zijn stuk voor stuk leuke personen dus dat heeft niets te maken met geloof!
Hutcherson schreef:Eigenlijk vind ik dat kinderen onder de 18 niet in aanraking moeten komen met geloof.
Ik vind geloof moeilijk, want je gelooft in iets dat niet bewezen is en je (voor je gevoel) kracht geeft. Dat doet een placebo ook.
Anyway, als kinderen niet aan drank mogen zitten omdat het hun niet uitgegroeide hersenen aantast, vind ik ook dat er geen geloof 'opgedrongen' dan wel dat ze in een bepaalde richting worden geduwt, mogen worden omdat dit hun psyche en zelfbeeld kan veranderen.
Pas vanaf 18 jaar vind ik dat ze een keuze kunnen maken om het geloof te ontdekken en te kijken of en waar ze ergens thuishoren.
Het is natuurlijk makkelijk om je eigen geloof als ouder te stimuleren maar denk dat het mooier zou zijn om 18 jarigen meer te leren over de andere geloven zoals bv het boeddhisme.
Kinderen onder de 18 mogen geen alcohol, gokken, drugs, sigaretten en geloof. Gewoon blanko opvoeden en pas met 18 jaar daarin vrij laten.
996981 schreef:Mijn ouders praktiseren geen geloof actief. Toch heb ik op een christelijke basisschool gezeten. De insteek was dat de tien geboden zoals je die op een christelijke school leert niet per definitie alleen ervoor zorgen dat je een goed gelovige bent. Het is daarnaast een prima leidraad hoe men zich dient te gedragen ten opzichte van anderen.
Asciugamano schreef:996981 schreef:Mijn ouders praktiseren geen geloof actief. Toch heb ik op een christelijke basisschool gezeten. De insteek was dat de tien geboden zoals je die op een christelijke school leert niet per definitie alleen ervoor zorgen dat je een goed gelovige bent. Het is daarnaast een prima leidraad hoe men zich dient te gedragen ten opzichte van anderen.
Maar daarvoor hoef je ze toch niet naar een (Christelijke) school te sturen?
Er bestaat zoiets als een opvoeding?
Sterker nog; ik vind dat sowieso meer de taak van de ouders!
kwita schreef:Waar heeft blijheid gezeten, De paus heeft toch ook onlangs gezegd dat de lhbters een gezin mogen vormen.....en ik denk dat onze kinderen dat echt wel meekrijgen met hun klasgenoot met 2 mama's en de andere heeft 2 papa's....het zijn stuk voor stuk leuke personen dus dat heeft niets te maken met geloof!
Blue_Eyes schreef:Ik denk heel eerlijk gezegd dat je niet veel anders kunt dan het geloof dat je zelf hebt, doorgeven aan je kind. Kinderen leren immers van voorbeeld. Ze zien jou bidden, ze horen jou praten, je kunt ze moeilijk alleen thuislaten als jij naar de kerk gaat![]()
Mijn kinderen zijn dus ook christelijk opgevoed, zijn naar een christelijke basisschool geweest en daarna naar een 'gewone' middelbare (al zijn die hier in Brabant vaak in naam wel RK, maar dat is niet te merken). De oudste heeft vorige maand belijdenis gedaan (dat betekent: die wil ermee doorgaan). De jongste wil er nog even over nadenken en dat is ook prima. Uiteindelijk voed je je kind op met je eigen normen en waarden en wat ze er dan mee doen is aan hen.
(Ik ben zelf overigens niet christelijk opgevoed, dus daar ligt het niet aan).
Blijheid schreef:Ik zou willen dat kinderen thuis wel leren over God maar ook leren dat bijvoorbeeld LHBTI-ers net zo welkom zijn in onze maatschappij als hetero's, of dat de evolutietheorie niet uit de lucht gegrepen is. Het lijkt me naar, en ook onduidelijk voor de kinderen, als ze op school (of in de kerk) andere denkbeelden mee krijgen, en zo andere waarden leren dan die jij voorstaat.
Het een sluit het ander niet uit, hier krijgen de kinderen dat mee in hun christelijke opvoeding.