Eind Juni kochten mijn vriend en ik een stukje bouwgrond in het dorp van mijn vriend zijn familie,
omdat we daar op termijn toch wel graag zouden willen gaan wonen.
Al een tijdje kregen we huizen te koop doorgestuurd van zijn familie, in de hoop dat er iets bij zou zitten dat ons interesseerde, maar keer op keer was het echt niet naar onze zin. Meestal omdat we de prijs veel te hoog vonden voor wat er op het stuk grond stond, waardoor de verbouwingskosten veel te hoog zouden oplopen om het toch naar onze zin te maken. Na veel rekenen en cijferen kwamen we er op uit dat het in onze, vrij unieke situatie (daarover zometeen meer) betaalbaarder zou uitkomen om een stuk bouwgrond te kopen en zelf nieuw te bouwen. Zo gezegd, zo gedaan en gingen we dus op zoek naar een stukje grond ipv. een huis en wat vonden we dat snel! En zo staan we dus aan de start van een bouwproject, ons eigen huis, van nul opbouwen!
Supergroot is het niet, een goeie 600m2, maar perfect om voor ons een droomhuis en droomtuin op te realiseren! Ziehier alvast een luchtfoto van onze toekomstige woonplek! Een halfopen bebouwing aan de rand van het dorp.
*ja klopt, er staat iets op, dit is een oude veranda, maar die zullen we dus gaan afbreken.

En het vooraanzicht, met de beetje uit de hand gelopen haag (die gaat ook weg)

Nu, wat onze situatie, en dit topic ergens ook, wat unieker maakt: mijn vriend en ik zijn beiden architect van beroep, bij geen kleine of onbekende architectenbureau's in Vlaanderen. Daarnaast runt familie van mijn vriend het grootste private bouwbedrijf van de regio waar wij dus straks gaan bouwen.
De van nul beginnen is in ons geval dus zelfs nog wat extremer, wij gaan niet alleen het bouwproces van nul in, maar ook het teken- en ontwerpproces. Om er voor onszelf geen druk op te leggen en écht een goed ontwerp te kunnen maken, hebben we onszelf in theorie nu een termijn van 3 jaar gegeven voor we zouden willen beginnen bouwen. Afhankelijk van het ontwerpproces, onze levenssituatie en de financiën kan dit vroeger of later zijn, het staat zeker niet in steen gehouwen! Het ontwerp moet gewoon écht goed zijn, want met onze eigen woning als uithangbordje zouden we ook willen proberen een eigen architectenbureau te lanceren.
Eerst wouden we wat administratief papierwerk rond hebben (bank, lening, ...) en de initiële spanning er wat vanaf voor we onze potloden en tekenstiften zouden oppakken, maar een tweetal weken geleden hebben we toch voor het eerst het schetspapier bovengehaald!

Dit zijn nog heel erg losse idee-schetsen van mogelijk plekken. Onze miljoenen schema-schetsen en kriebelplannetjes zal ik jullie besparen (tenzij op aanvraag misschien

Ik wil jullie in dit topic graag meenemen doorheen het hele proces, van deze eerste potloodlijnen tot het (hopelijk) volledig gebouwde huis. Een kijkje achter de schermen van het werk van een architect voor zijn eigen woning dus! Hopelijk volgen jullie mee met onze droom die werkelijkheid gaat worden