Bellen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 14:42

Ik heb zomaar een vraag. Wat doen jullie als je op het fietspad fietst en je gaat een andere fietser inhalen en die fietst netjes aan de zijkant zodat je er langs kunt. Bel je dan alsnog of niet?

Ik kan namelijk zo schrikken van plots inhalende fietsers/wielrenners/brommers/scooters. Maar ook van een plotselinge scooterbel schrik ik vaak.

Het liefst heb ik een (zachte) bel die optijd wordt gegeven maar zelf durf ik nooit zo goed te bellen omdat ik bang ben dat mensen dat asociaal vinden (je kunt er toch langs?!?).

Daarom mijn vraag hier, hoe denken jullie hier over? Ik ben overgevoelig voor geluid dus daarom ook vaak mijn overdreven schrikreacties en waarschijnlijk daarom dat ik niet zo goed in kan schatten wat de meeste mensen fijn vinden.

_Penotti

Re: Bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:44

Ik bel niet als mensen al langere tijd netjes aan de kant fietsen.
Ik doe dat alleen als ik denk er niet veilig langs af te kunnen dus om ze te attenderen van hallo, hier ben ik :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:49

Zelfde als Penotti. Ik heb liever dat mensen niet bellen dan dat ze ineens bellen als ze al half schuin achter me zitten :=

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:53

Nee, ik vind dat je alleen moet bellen als je er niet veilig langs kan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:55

dan zeg je toch eerst iets, reageren ze niet kan je alsnog bellen indien nodig

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:55

Als ik ergens langs wil fietsen en iemand fiets netjes aan de kant , dan zeg ik altijd even hallo en dan fiets ik er langs. Wil niet dat iemand schrikt door mij en op de kop in de berm beland

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:56

Ligt eraan op welke fiets ik zit. Op een gewone fiets bel ik niet, tenzij ik er niet langs kan. Op de racefiets bel ik bijna altijd wel even, zeker als het fietspad niet heel breed is of ik er niet half over de weg langs kan. Je gaat een stuk harder op zo'n ding en ik wil niet dat mensen daarvan schrikken.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 14:58

Vanillia schreef:
Zelfde als Penotti. Ik heb liever dat mensen niet bellen dan dat ze ineens bellen als ze al half schuin achter me zitten :=

Dat zeker.

Maar op smalle fietspaden waar ze echt rechts moeten blijven. Ga je er dan gewoon langs (in zo'n situatie schrik ik dus heel vaak) of bel je even ruim op tijd om aan te geven dat je er langs gaat? (niet half schuin erachter)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:05

__Sannne schreef:
Ligt eraan op welke fiets ik zit. Op een gewone fiets bel ik niet, tenzij ik er niet langs kan. Op de racefiets bel ik bijna altijd wel even, zeker als het fietspad niet heel breed is of ik er niet half over de weg langs kan. Je gaat een stuk harder op zo'n ding en ik wil niet dat mensen daarvan schrikken.

Ik schrik ook bijna nooit van iemand op een gewone fiets. Maar tegenwoordig fietsen er zoveel mensen electrisch, daar maak ik mij ook schuldig aan hoor. Dus misschien dat dat nog scheelt dat ik ook wel wat harder ga en dus beter gewoon kan bellen (en nog word ik ingehaald).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:08

Ik haat mensen die bellen, maar dat is meer omdat mijn pony een fietsbel als geluid ziet om te gaan racen met de fietsers, dus dan moet ik hem extreem inhouden, terwijl er bij gewoon inhalen niks aan de hand is. Ik bel zelf alleen bij levensgevaarlijk slingerende fietsers.

NNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:10

Ik bel eigenlijk bijna altijd als ik iemand inhaal, ben altijd bang dat ze opeens in het midden van het fietspad gaan fietsen en dat ik er dan niet langs kan. :+

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:20

Mijn toeter van mijn scooter is heel hard, ook al probeer ik het zachtjes te doen. Dus ik toeter dan of van een afstand, maar meestal horen ze me wel als ik achter ze rij.
Als ik toeter van dichtbij schrikken sommigen zo erg dat ze bijna vallen.
En als ze me niet horen, dan zeg ik vaak even 'hallo' of 'pardon'.
Ik heb wel vaak dat als je iemand wilt inhalen diegene naar links komt, alsof je aantrekkingskracht hebt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:23

Ik zie het net als met autorijden. Ik toeter alleen als ik er niet langs kan. Kan ik er gewoon omheen? Dan laat ik dat ook niet horen. Ik schrok altijd meer van iemand die ineens belde achter me dan dar ze langs me heen fietsten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:26

Ik vind het echt irritant als mensen bellen terwijl je al aan de kant loopt of rijdt. Ik snap het wel hoor. Want het is dan vaak om aan te geven dat ze eraan komen. Maar toch heb ik dat moment altijd in mijn hoofd. IK KAN NIET VERDER AAN DE KANT!
Dat komt denk ik meer voort uit mijn schrikreactie.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:39

__Sannne schreef:

Als een wielrenner even belt vind ik altijd wel fijn, omdat deze fietsen vaak zo geruisloos (en hard) aan komen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:52

Goeie vraag! Ik twijfel daar vaak over. Als ik zelf ingehaald wordt betrap ik mezelf er ook vaak op dat ik denk "ik ríj toch al aan de kant!", maar als ik iemand in wil halen bel ik vaak wel, vooral als ze een beetje 'zwabberen' over het fietspad. Veel mensen rijden zo kriskras dat ik dan bang ben dat ze nét even naar links sturen als ik langskom...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:00

Ik bel niet, mijn vriend wel en ik vind dat altijd zo raar.
Bij een paard bel ik overigens wel (ruim van tevoren) omdat die paden erg smal zijn, sorry Jorex Y;(

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:41

Ik bel alleen als het op een smal fietspad is waarbij je dicht langs de andere fietser moet, enerzijds voelt het asociaal, anderzijds is het voor beide veiliger. Ik zou het vervelend vinden als iemand schrikt omdat ik dicht langs iemand heen fiets waardoor je alsnog met de sturen in elkaar raakt.
Bij normale/brede fietspaden bel ik niet als iemand aan de kant fietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:45

Als iemand niet in de weg fietst en er is ruimte genoeg, bel ik niet.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:56

speurneusc schreef:
dan zeg je toch eerst iets, reageren ze niet kan je alsnog bellen indien nodig

Dat vind ik ook weer zo ongemakkelijk , van achter iemand aanspreken. Straks draait ie zich half om (stuur draait mee, fietser ineens midden op het fietspad), belandt je er alsnog bovenop. Bellen vind ik trouwens ook ongemakkelijk hoor.
Snap je vraag dus :j

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:00

Ik bel of toeter nooit bij inhalen, dat mag toch sowieso alleen bij onveilige situaties? Als je schrikt van andere gebruikers op de weg kan je dat wellicht oplossen door wat vaker en beter om je heen te kijken en het verkeer om je heen in de gaten te houden. Als je weet wat voor verkeersdeelnemers er om je heen aanwezig zijn, wat de verkeersituatie is, dan kan je daarop anticiperen.
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:08

Volgens mij is het in België normaal/de bedoeling dat je nog even belt als je erlangs gaat. Ik vind het asociaal, ik fiets toch al aan de kant? :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:12

Ik roep (ook te paard) mensen die ik van achteren benader altijd toe met "goedemorgen of goedemiddag!"
Dan horen ze dat ik er aan kom ( met een paard horen ze je al helemaal niet) zonder zo'n irritant belletje :D Schrikken ze zich nog de tandjes soms, maar goed, daar kan ik ook niks aan doen :))

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:51

Ik hoest altijd even op afstand, of schraap mn keel ofzo. Hoesten is nu miss niet heel verstandig.:')

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:05

Ik bel niet zo snel, als ik op bredere fietspaden er gewoon langs kan dan doe ik dat. Alleen als ze bijv met 2 naast elkaar fietsen of heel erg slingeren bel ik meestal van wat verder af wel.
Soms schat ik het verkeerd in en komen ze plots naar midden en dan bel ik wel eens dichtbij, of ik stoor me als ze niet meteen hun best doen aan de kant te gaan terwijl ik er dan al ben, dus het is altijd lastig inschatten :P

Zelf heb ik meestal wel goed in de gaten of er mensen achter mij fietsen, of ik hoor het, of ik voel het, of ik kijk wat regelmatiger om als ik in de weg naast iemand rij. Daarom denk ik zelf ook sneller dat anderen wel in de gaten hebben dat ik eraan kom, wat dus blijkt niet altijd het geval is en ze plotseling schrikken als ik langs kom.
Grappig dat dat voor iedereen anders is en je van je eigen perspectief redeneert.