Extra kosten voor een betalingsregeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Extra kosten voor een betalingsregeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:43

Afgelopen week kwam de tandartsrekening bij mij in mijn mailbox. Omdat ik door mijn potje zat(te laag ingeschaald) moet ik helaas een betalingsregeling aangaan.
Ik ging naar de site van de infomedics en zag daar tot mijn schrik dat er per termijn 5 euro extra word berekend.
Nu is mijn vraag of dit zomaar mag?

Princess_

Re: Extra kosten voor een betalingsregeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:45

Als het aangegeven wordt voordat je die regeling afsluit lijkt mij dat het mag. Vaak als je iets in termijnen betaald betaal je uiteindelijk meer dan het bedrag waar het om gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:47

Princess_ schreef:
Als het aangegeven wordt voordat je die regeling afsluit lijkt mij dat het mag. Vaak als je iets in termijnen betaald betaal je uiteindelijk meer dan het bedrag waar het om gaat.

Maar het is toch een achterlijk hoog bedrag?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:48

Ja, dat mag. Het zijn waarschijnlijk administratie kosten. Hij mag dat rekenen en jij mag dat (te) hoog vinden. Persoonlijk vind ik het bedrag nog erg laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:48

Ja dit mag zomaar, sterker nog het is heel normaal.
Termijnbetaling is een gunst en dit valt voor de wet onder de regels van incassokosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:49

Als het per termijn is vind ik (afhankelijk van hoe hoog de rekening is) 5 euro per maand best veel hoor. Maar waarom bel je niet even met de praktijk? Dan kunnen ze vast even uitleg geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:54

Anoniem schreef:
Ja dit mag zomaar, sterker nog het is heel normaal.
Termijnbetaling is een gunst en dit valt voor de wet onder de regels van incassokosten.

Ik heb in het verleden vaker regelingen getroffen en hoefde daarbij nooit extra kosten te betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:56

Emmaa_ schreef:
Als het per termijn is vind ik (afhankelijk van hoe hoog de rekening is) 5 euro per maand best veel hoor. Maar waarom bel je niet even met de praktijk? Dan kunnen ze vast even uitleg geven.

De praktijk werkt met dit bedrijf. De rekeningen worden doorgestuurd naar Infomedics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:56

Dan heb je in het verleden gewoon mazzel gehad.
Maar check anders even de informatie op de website van het juridisch loket over incassokosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

purny schreef:
Princess_ schreef:

Maar het is toch een achterlijk hoog bedrag?

Ja, ik zou ook even slikken als ik dat zou zien. Maar het mag wel en als je iets niet in een x kan betalen zul je d'r helaas akkoord mee moeten gaan.

Anoniem

Emmaa_ schreef:

Omdat het waarschijnlijk 8 termijnen zijn, dan kom je op 40 euro incassokosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:58

Anoniem schreef:
Emmaa_ schreef:

Omdat het waarschijnlijk 8 termijnen zijn, dan kom je op 40 euro incassokosten.

Maar in principe als je een termijnregeling aangaat wordt het niet overgebracht naar een incassobureau en mogen ze dus ook geen incassokosten in rekening brengen. Het kan wel zijn dat ze hem scharen onder administratiekosten.
Edit: infomedics is een tussenpartij zodat praktijken niet zelf hun administratie hoeven te doen. Dus incassokosten zouden niet moeten mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:59

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 14:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:02

purny schreef:
Anoniem schreef:
Waarschijnlijk gebruiken ze inderdaad de term administratiekosten. Maar het valt dus onder incassokosten.
https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssokosten/

Maar Infomedics is geen incassobureau. En ik heb geen betalingsachterstand

Heb je de informatie wel gelezen?
Het hoeft niet via een incassobureau. En een gemiste rekening is een betalingsachterstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:06

Met een betalingsregeling ga je wel een achterstand aan, je gaat immers later betalen dan de oorspronkelijke betaaltermijn..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:07

Ik zou even contact opnemen met het bedrijf zelf, als je de situatie uitlegt kan je vaak wel een regeling krijgen zonder die kosten.
40 euro is op zich niet zoveel geld, maar wordt natuurlijk wel veel op een rekening van bv maar 150 euro.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:07

Emmaa_ schreef:
Maar in principe als je een termijnregeling aangaat wordt het niet overgebracht naar een incassobureau en mogen ze dus ook geen incassokosten in rekening brengen. Het kan wel zijn dat ze hem scharen onder administratiekosten.
Edit: infomedics is een tussenpartij zodat praktijken niet zelf hun administratie hoeven te doen. Dus incassokosten zouden niet moeten mogen.

Maar het zijn toch geen incassokosten. Volgens mij schalen ze het in onder administratiekosten. Wat ik ergens wel snap. Want het bedrijf heeft er meer werk aan. Moet elke maand een betaallink sturen en de administratie controleren of het betaald is etc. Zo niet dan er nog weer achteraan. Al vind ik €5,00 euro ook vrij aan de forse kant want volgens mij is veel geautomatiseerd dus heb je weinig arbeid dat er in gaat zitten. Zeker niet als mensen op tijd betalen. Maar goed de software etc moet ook betaald worden. En misschien doen ze het juist wel om mensen te stimuleren minder termijnen te kiezen of in één keer te laten betalen zodat het eerder afbetaald is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:08

De praktijk waar ik zit werkt ook met infomedics. Die 5 euro per termijn is ook de reden dat ik het op andere manieren opgelost heb. Ook omdat de bedragen van de regeling toen erg hoog waren. Geen mogelijkheid om die kosten te laten vervallen en dat bedrag per maand wilden ze ook zo houden.

Maar het mag idd. Ik heb er daardoor geen gebruik van gemaakt, maar had de luxe dat ik het anders op kon lossen.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:08

Dat zullen ook geen incassokosten zijn, maar administratie kosten, voor het steeds bijhouden van betalingen. Ja, dat mag.

Vervelend als dit 5 euro per keer is, maar het staat heel duidelijk op hun site dat daar kosten aan zitten, en dat die 5 euro per termijn zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 14:10

Maar tica het is geen gemiste rekening. Ik wil een regeling omdat ik het bedrag niet in 1 keer heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:10

Hier heb ik het ook eens aan de hand gehad met Famed (ook een bureau wat rekeningen voor de tandarts int).
Zij rekenen naast 5E ook nog eens de wettelijke rente.
En toen was het antwoord van de consumentenbond: ja zij mogen daar kosten voor berekenen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:14

purny schreef:
Maar tica het is geen gemiste rekening. Ik wil een regeling omdat ik het bedrag niet in 1 keer heb.

Dit komt omdat je uiteindelijk later betaald als dat zij willen. Zij maken administratiekosten om jouw termijnen te incasseren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:14

purny schreef:

Maar het wordt daarom dan toch nu een gemiste rekening? :o Zij moeten nu wachten op hun geld omdat jij het niet hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:19

Is dat bedrag ook niet gewoon om mensen te stimuleren toch in 1 keer te betalen?
En idd moeten zij nu wachten op hun geld, dus eigenlijk is het niet eens zo vreemd dat er iets extra's bij komt.