Welke stof voor de bank bij een kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm
Ruiter 🐴

Welke stof voor de bank bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:19

Hallo,

Ik ben op zoek naar een ander bankstel. Ik heb er nu een van grof geweven stof, en mijn kat heeft flink aan de hoeken gekrabbeld, ook al heeft hij een groot krabmeubel.
Daarom heb ik nu over de hoeken altijd een kleed liggen.

Maar goed, ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe hoekbank en ik zoek een stof waar de kat vanaf blijft. Iemand tips?

De bank die ik nu heb en de dader.
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:23

Geen enkele stof ben ik bang := Je kan op elke plek waar de kat krabt een krabpaal neerzetten in de hoop dat die gebruikt wordt in plaats van de bank. Hier hangen de katten in elke soort stof, ook leer.

Allejandro

Ik heb microleder, de katten blijven er van af qua krabben maar krassen e.d. zie je toch echt wel helaas.

zonnebloem18
Amazone

Geen bank? :D :+

Denk dat er maar weinig stoffen/materialen zijn die echt bestand zijn tegen katten.

Je zou kunnen overwegen een bank van de Ikea te nemen waarbij je alle hoezen kan vervangen.

Edit:
Afbeelding

Wij hebben nu deze, de Vimle van Ikea. Haren zijn makkelijk van de bank te krijgen en alle stof die er op zit is te wassen en vervangen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:34

Wij hebben voor de nieuwe bank toch weer voor een grof geweven stof gekozen - en een haaknaald ernaast. Haaltjes kan ik zo vrij makkelijk herstellen, beter dan bij een fijn geweven stof. Anders moet je echt voor een "eng" glad of dicht stofje gaan, zoals polyester, maar dat oogt iets minder gezellig en zit misschien zomers ook niet lekker met blote benen.

Wat een mooi vloerkleed heb je trouwens ts, prachtig kleurtje!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:37

Ghostattack schreef:
Geen enkele stof ben ik bang := Je kan op elke plek waar de kat krabt een krabpaal neerzetten in de hoop dat die gebruikt wordt in plaats van de bank. Hier hangen de katten in elke soort stof, ook leer.

Jawel! Wij hebben een aparte stof, zit tussen badstof en velours in. En we hebben een velours stoel. Daar heeft onze kat echt zijn best op gedaan, maar de eerste keren probeerde hij fanatiek zijn nagels erin te zetten, en keek daarna heel beteuterd dat het niet lukte _O-

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:48

Afbeelding
Geen stof zoals je vroeg, maar deze bank van lederland is ruim 20 jaar oud. We hebben 15 jaar 1 kat gehad. Zou het model nu ook niet meer kopen, maar het leer was echt heel goed. Wat dikker leer was het. Heb daarna wel eens ( dacht ik) leren stoelen gehad, maar dat bleek maar een vliesje leer, als de kat er in keer in klom zaten er al gaatjes in, bij de bank echt niet.

Esther_

Re: Welke stof voor de bank bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:15

Probeer eens een krabplank van bijv. Karton voor de bank te plaatsen. Vaak is de krabpaal op de verkeerde plek geplaatst.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:18

Ik had er eentje van Goossens met de meest sterke stof en je zag niets. Gewoon naar vragen bij een meubelzaak.
Daarnaast had ik ook een slaapbank van de ikea op zolder, daar zag je wel de halen zitten. Toch een goedkopere stof. Volgens mij gaat het erom of de achterkant van de stof dicht is, dan kunnen ze namelijk geen halen maken.

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 18:06

Bedankt iedereen!
Maar het gaat dus lastig worden... %)
Leer dacht ik ook al aan, maar moet dan bijna tuigleder worden. Vroeger ook een lederen fauteuil gehad met tientallen kleine gaatjes.

Heeft iemand een idee hoe een bank van ribstof blijft? Dat voelt ook altijd stevig aan. Geeft dat haaltjes?

Ik ga het ook zeker eens bij een meubelzaak vragen.

En bedankt voor het compliment over mijn kleed. Ben er zelf ook weg van, hij komt bij Ikea vandaan.

Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:11

Ik heb een bank van ribstof gehad. Bleef mooi, maar die van mij krabten er niet aan.

Halen zag je niet.

Wel een crime met stofzuigen :')

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:17

Staalwol. :D Of waar ze een maliënkolder van maken.

Selina
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:20

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 18:43

Selina schreef:
Ik heb deze: https://www.kwantum.nl/meubelen/banken/ ... ks-0711019

De stof ziet er al beetje ‘gehavend’ uit waardoor haken van de kat niet opvallen. (Mijn kat trimt niet, maar blijft soms haken als ze op de bank springt)

Hier zie je de stof goed

Die vind ik echt prachtig!
Het ziet er een beetje uit als een soort suède/leer.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:19

Earth schreef:
Ghostattack schreef:

Jawel! Wij hebben een aparte stof, zit tussen badstof en velours in. En we hebben een velours stoel. Daar heeft onze kat echt zijn best op gedaan, maar de eerste keren probeerde hij fanatiek zijn nagels erin te zetten, en keek daarna heel beteuterd dat het niet lukte _O-

Daar sluit ik me bij aan! Ik had een IKEA Nockeby bank met Lejde hoes, maar toen ik vorig jaar een kat nam bleek die combinatie niet zo handig.
Na een maand werd hij al erg lelijk op een aantal plekken. Ik heb de hoes vervangen door een fluwelen hoes (van Bemz), en die ziet er na een jaar nog uit als nieuw. Ze krijgen hun nagels er inderdaad niet tussen. Haren veeg je er heel makkelijk vanaf, dus dat is een bijkomend voordeel. :D

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 21:22

Weten jullie ook hoe die stof heet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:28

Niks is bestand tegen kattennagels. Alles gaat kapot, zodra ze er eenmaal aan gaan krabben.
Of je bent alleen maar bezig met het stofzuigen om de haren eraf te krijgen.
Alleen daarom ben ik al blij dat we geen katten meer hebben haha.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:03

Haha, toen ik de titel las dacht ik dit gaat vast over het soort stof wat fatsoenlijk haarvrij te krijgen is. Maar jij hebt een ander probleem. :P Zou een soort suède/fluweel achtig stofje niet het minst aantrekkelijk zijn om de nagels in te zetten? Net als gewoon leder. Het is glad dus hangt niet zo lekker, dit itt een stoffen bank. Én die stoffen banken zijn een crime met haren. Je hebt evt. ook van die krabplanken voor aan de hoeken van de bank, al stimuleer je daar het krabbel wel mee.. Lastig! Kattennagels (en haren) en bankstellen, geen goeie combi. :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:16

Wij hebben een ecolederen bank en stoelen van BePure. Houden zich bijzonder goed met drie katten. Soms zie je er wel iets op wat op een kras lijkt maar als je dan een beetje over de stof poetst met een droge doek is het zo weg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:21

Nee geen leer. Daar blijven die nagels zalig in hangen.

Wij hebben 1 leren stoel en die is volledig verhabbezakt door de katten. De bank blijven ze redelijk vanaf.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:28

Als je kat krabt aan banken dan is geen één bank geschikt.
Al hebben wij al 15 jaar een lederen bank en daar krabt onze kat niet aan. Die krabt wel aan alles waar stof op zit... dus krabpalen, schoonloopmatten en vloerkleden daar krabt ze met liefde aan. Maar dan weer niet aan koeienhuiden en dus ook niet aan de lederen bank!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:36

Ik heb ook een bank van microleder/ecoleder en dat gaat ook goed met de kat! Krabt denk ik gewoon niet lekker en we hebben 2 krabpalen.
Heb er zelfs wel eens rode wijn op geknoeid en heb dat er ook vanaf gekregen, ideaal :Y)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:37

Als je een bank zoekt waar het minst aan gekrabt word dan kan je beter naar een stalen bankje uit een bushokje kijken :+

Wij hebben een bank van grof geweven stof. Poes 1 blijft er goed van af maar poes 2 moet er af en toe aan herinnerd worden dat haar nagels niet aan de bank mogen. Af en toe knip ik wat losse draadjes af en stofzuigen gaat ook redelijk. Leer was bij mij ouders niet aantrekkelijk om aan te krabben maar een stuk lastiger in onderhoud (behandelen en invetten) en mocht er een huisdier eens een ongelukje op hebben of een nagel er in zetten dan is het mega zichtbaar en slecht te herstellen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:55

Storm schreef:
Weten jullie ook hoe die stof heet?

Ik heb zelf gewoon fluweel (of velours, velvet, net hoe je het wil noemen). Mijn bankhoes is wel een ander type fluweel dan een fluwelen stoel die ik ook heb, maar ze zijn beide even goed bestand tegen kattennagels.

Microsuède lijkt er qua structuur ook op en schijnt net zo goed te werken met katten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:24

Verkiest je kat met enige regelmaat de bank boven de krabpaal, dan is daar uiteindelijk geen enkele bankbekleding tegen bestand. Kattennagels zijn bijzonder scherp en het krabben gebeurt niet zachtzinnig. Ze trekken het letterlijk kapot. Daar wordt bankbekleding niet op gemaakt.

Het beste advies is volgens mij: niet al te veel geld spenderen aan een nieuwe bank.

Onze gehavende bank komt uit het wat duurdere segment (spijt!) en is van stevig rundleer.
Onze kat gebruikt normaal gesproken de krabpaal (die op een meter afstand van de bank staat). Eens in de zoveel tijd vindt ze het blijkbaar nodig om haar nagels in de bank zetten. Onze bank ziet er zo uit ;(

Afbeelding

Er komt pas een nieuwe bank wanneer poes is gaan hemelen. Tot die tijd schaam ik me dood voor het bezoek, want het ziet er natuurlijk niet uit :oo