Gebruik van Ipads op school (kleuters) en Youtube

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18
Amazone

Gebruik van Ipads op school (kleuters) en Youtube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 10:40

Bij onze dochter op school hebben ze Ipads. 1 a 2 keer per dag kunnen ze een activiteit kiezen, spelen in de huishoek, bouwhoek, poppenhoek, knutselen, lezen of op de Ipad. Gisteren hebben onze dochter en haar beste vriendin samen de ipad gekozen.

Van wat ik weet staan hier o.a. leerzame spelletjes op zoals Squla, maar blijkbaar hebben ze ook de mogelijkheid om filmpjes te kijken via Youtube. Tijdens het kijken van grappige baby en dierenfilmpjes zijn ze een filmpje tegen gekomen van 2 meisjes die door iemand aan de overkant van de straat worden beschoten, waarbij ze in armen en benen worden geschoten, ze proberen weg te rennen, maar dit lukt niet. Verder volgens worden ze is dozen (?) naar het ziekenhuis gebracht.

Gisteren ben ik hierover gebeld door de moeder van haar beste vriendinnetje, die durfde niet te slapen en wat helemaal van slag. Na wat doorvragen kwam eruit dat ze dit filmpje hadden gezien. Met die informatie hebben wij onze dochter gevraagd wat voor filmpjes ze gekeken hadden en daar kwam eigenlijk een identiek verhaal naar voren.

Juf is er heel erg van geschrokken, ze houdt meestal wel in de gaten wat er gekeken wordt in, maar moet soms ook andere kinderen even helpen. De meiden hebben hier in de klas verder ook niets over gezegd. De betreffende Ipad is apart gelegd en juf zag in de titels van de filmpjes die ze gekeken hebben niet meteen iets geks, vanmiddag zal ze de filmpjes uitgebreider bekijken. Als ze het filmpje heeft gevonden stuurt ze de link naar ons door.

Beleid van school is dat internet vrij toegankelijk moet zijn, maar dit is blijkbaar via de Youtube app gegaan. In de kleuterklassen lijkt Youtube me sowieso geen toegevoegde waarde hebben, maar zet er dan desnoods Youtube Kids op.

Vooralsnog vinden we de houding van de directie erg laks, juf is er wel heel erg van geschrokken en gaat nog beter opletten, maar eigenlijk vinden we dat er restricties moeten komen op de Ipads van de kleuters. Bij navraag bleek dat dit in andere kleuterklassen ook wel eens is voorgekomen.

We gaan een gesprek met directie aanvragen en willen eigenlijk dat dit veranderd wordt of dat er richting de ouders aangegeven wordt wat hierin het beleid is zodat ouders op de hoogte zijn.

Hoe denken andere ouders hier over en weten jullie toevallig hoe er op de school van je kind(eren) mee omgegaan wordt. En voor de juffen (of meesters) hoe gaat dit bij jullie op school?

Keet

Re: Gebruik van Ipads op school (kleuters) en Youtube

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:49

Jeetje, dat is naar zeg! Kan me ook voorstellen dat de juf erg geschrokken is om dit te horen, dat wil ze natuurlijk ook niet voor haar kleuters.
Hopelijk zetten ze er nu restricties op zodat het niet meer kan voorkomen.

Bij mijn kleuter hebben ze ook twee tablets, maar mijn kleuter werkt er volgens mij nooit op want het interesseert hem geen klap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:52

Huh? Hoe kan dit dan, er zijn toch voldoende mogelijkheden om sites en accounts te begrenzen/af te sluiten?!
Heel slordig.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:01

https://decorrespondent.nl/7641/dit-gaa ... 6-c32006a1 lees dit eens door, mijn kinderen krijgen sowieso geen toegang tot youtube. Omdat er hele zieke effecten zitten in die 'aangerade filmpjes' en sowieso vanwege alle reclame. Kidstube is een prima vervanging, maar lijkt me ook al nutteloos. die spelletjes zijn toch veel relevanter op school zou je zeggen. Er is zóveel leuke content voor de kleintjes?

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:03

Er is toch een speciale kinderveilige Youtube. Waarom gebruiken ze dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:05

Hier mag mijn vierjarige ook absoluut niet op Youtube. We waren bij ons neefje en toen gingen ze Youtube kijken op de TV en toen heb ik ook ingegrepen, er wordt niks gekeken wat ik niet eerst zelf heb gezien. Neefje is 5 en die speelt o.a. Roblox Piggy (moet je maar eens googlen, das helemaal niet geschikt voor kids) en zette daarvan filmpjes op.

Ik zou zeker het gesprek met de directie aangaan. Bij ons op school kijken ze wel filmpjes maar dan van schoolTV via het smartboard.

Wij hebben wel een Ipad liggen voor onze dochter, maar daarop dus absoluut geen internetconnectie. Ik bepaal wat er op gebeurt.

Ook in de kindveilige Youtube komen nare filmpjes voor, verpakt als een gewoon filmpje. Dan denk je Peppa Pig te zien, maar die vermoord dan ineens alles om haar heen (ja ik heb proefgekeken, ik deed er al geen oog van dicht dus ben blij dat mn dochter geen YT mag van mij)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:09

idd Hanafubuki, maar ook die 'compilaties' van halve peppa pig filmpjes worden ze serieus horendol van. zou jij ook worden, je zit elke keer net lekker in t verhaal en dan beland je in een andere verhaallijn zo lijkt het, maar het is gewoon een stuk van een andere aflevering. Van een afstandje terwijl je staat te koken is er dan niks geks te zien. Maar die kinderen kwamen hier strontchagerijnig van de TV/computer als zoiets op stond.

En die zijn er van brandweerman sam, paw patrol, peppa, alle populaire series

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:15

Jasses, wat naar. Ik zou hierover ook zeker in gesprek gaan met de directie.

Hier in de kleuterklas geen iPad, als ze tv kijken doen ze dat met de hele groep. Thuis is de regel: geen YouTube, maar alleen Netflix kids (begrensd op filmpjes voor 6 jaar en jonger).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:16

Ik ben dus echt nog nooit! dergelijke filmpjes tegengekomen op youtube? Ik hoor iedereen om mij heen dat er van die filmpjes zijn (en dat geloof ik ook graag) maar persoonlijk zijn mijn man en ik die nog nooit tegengekomen?
Wij bedienen wel youtube voor de kinderen. Die mogen op de tablet of telefoon kiezen en dan sturen wij dat naar de tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:21

Sowieso moet je erg oppassen met kinderen en iPads, vanwege de ontwikkeling van de OGEN. Er is een enorme stijging in jonge kinderen met bijziendheid omdat ze schermen gauw te dicht bij hun gezicht houden. Ik vind het daarom best apart dat het kijken van filmpjes en dergelijken die vaak absoluut niet leerzaam zijn, tussen de dagelijkse activiteiten zit.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:26

Ik vind het persoonlijk al bizar dat kinderen van 4 een iPad in de klas hebben waarbij ze dus ook nog zelf filmpjes kunnen kiezen.

Ik zou hier ook zeker over in gesprek gaan en vraag me ook af wat een iPad voor toegevoegde waarde heeft.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:27

SillyB schreef:
https://decorrespondent.nl/7641/dit-gaa ... 6-c32006a1 lees dit eens door, mijn kinderen krijgen sowieso geen toegang tot youtube. Omdat er hele zieke effecten zitten in die 'aangerade filmpjes' en sowieso vanwege alle reclame. Kidstube is een prima vervanging, maar lijkt me ook al nutteloos. die spelletjes zijn toch veel relevanter op school zou je zeggen. Er is zóveel leuke content voor de kleintjes?

Keet schreef:
Ik ben dus echt nog nooit! dergelijke filmpjes tegengekomen op youtube? Ik hoor iedereen om mij heen dat er van die filmpjes zijn (en dat geloof ik ook graag) maar persoonlijk zijn mijn man en ik die nog nooit tegengekomen?
Wij bedienen wel youtube voor de kinderen. Die mogen op de tablet of telefoon kiezen en dan sturen wij dat naar de tv.

Ik kende dit fenomeen inderdaad, heb zelf ook weleens zulke filmpjes gerapporteerd, daar doet youtube niet heel veel mee trouwens. Ze zijn er dus wel.

Het beleid van de overkoepelde organisatie is dus dat internet vrij toegankelijk moet zijn en hoewel ik dat begrijp voor de hogere klassen vind ik wel dat je er bij de jongere jongeren voorzichtiger mee moet zijn.
Laat ze op zijn minst op de ipads voor de kleuters Youtube omzetten naar Youtube Kids of het er helemaal afhalen.

Thuis wordt er wel gebruik gemaakt van Youtube Kids en een enkele keer Youtube via de telefoon van mij of mijn man, maar daar zitten we dan bij. Ze heeft een voorliefde voor blooper filmpjes, de zoete zusjes en alles wat met eenhoorns en prinsessen te maken heeft en komt zelfs bij eeuwig doorklikken thuis nooit iets raars tegen.

Resistance schreef:
Sowieso moet je erg oppassen met kinderen en iPads, vanwege de ontwikkeling van de OGEN. Er is een enorme stijging in jonge kinderen met bijziendheid omdat ze schermen gauw te dicht bij hun gezicht houden. Ik vind het daarom best apart dat het kijken van filmpjes en dergelijken die vaak absoluut niet leerzaam zijn, tussen de dagelijkse activiteiten zit.

Mee eens hoor, thuis streamen we het vrijwel altijd naar de televisie, ze heeft namelijk al een bril.

De toegevoegde waarde van Youtube op zo'n Ipad snap ik ook nog. Leerzame spelletjes vind ik prima, ze heeft het vaak over Lola's lettertrein of Lola's rekentrein en ik ben het er helemaal voor als ze op een speelse manier zo toch woordjes leren maken en leren rekenen. Youtube past daar wat mij betreft niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:32

Welke hier een groot succes zijn zijn de apps van Sago Mini :j

Thuis speelt ze overigens vooral buiten of met lego en playmobil. Schermtijd beperken wij heel erg. We moeten ook altijd heel duidelijk zijn als we bij neefje geweest zijn, die zit 24/7 op zn eigen telefoon (is 5). Want dan wil ze ook ineens een telefoon etc.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:40

Sago Mini is leuk inderdaad, wij hebben voor lange autoritten een aantal My Playhouse apps gekocht, een digitaal poppenhuis en daar maakt ze altijd hele verhalen mee.

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:06

Urona447 schreef:
Ik vind het persoonlijk al bizar dat kinderen van 4 een iPad in de klas hebben waarbij ze dus ook nog zelf filmpjes kunnen kiezen.

Ik zou hier ook zeker over in gesprek gaan en vraag me ook af wat een iPad voor toegevoegde waarde heeft.

Dat ben ik volledig met je eens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:07

Ik vind het eigenlijk al wel bijzonder dat ze YouTube filmpjes mogen kijken.
Wij mogen op school met de kinderen niks anders kijken dan school gerichte tv, geen IPads in onze kleutergroepen maar ik neem aan dat daar hetzelfde voor geldt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:17

Bij ons gebruiken ze ze voor squla en nog zo'n soort app. Vind het zeker toegevoegde waarde hebben in de huidige wereld en degene waar zij straks in komen. Steeds meer gaan digitaal en daar moeten ze van jongs af aan mee om leren gaan.
Er zijn veel kindjes die dat leuk vinden en er handig mee zijn, maar er zijn ook zat kindjes die er niet handig mee zijn en het echt moeten leren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:48

Op zich wel mee eens, maar de meeste zitten thuis ook al heel veel met zo’n ding en school is dan de plek waar ze leren spelen, samenwerken, delen met anderen...
Maar goed, dat is een andere discussie...

Als ze in de kleutergroep gebruikt worden vind ik dat dat voor schoolspelletjes moet zijn en niet voor YouTube.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:16

Ik vind youtube absoluut niet geschikt voor (jonge) kinderen, hier thuis mogen ze er alleen naar kijken onder bepaalde afspraken. En dan nog hou ik in de gaten wat er gekeken wordt. Er komen ook zeker hele leuke filmpjes voorbij, maar elkaar opzettelijk pesten verkleed als superheld gaat mij te ver. En dan zijn dit volgens mij nog de minst ergste beelden. Heel vervelend dat jouw dochter dit onder ogen heeft gehad, goed dat jullie een gesprek hebben aangevraagd. Ik mag aannemen dat kinderen van tabletloos onderwijs niet slechter worden.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:45

Erg bijzonder dat kinderen YouTube mogen kijken op school, je kunt namelijk niet van een juf verwachten dat zij iedereen in de gaten kan houden. Hier thuis mag ze het ook kijken, ik vind de Bellinga's en Dora vreselijk irritant maar goed. Hoewel ik het ook vrij bijzonder vind dat er hele bevallingen te vinden zijn, ja dat kwam de 6 jarige echt tegen. Vind ze reuze interessant gezien ik zwanger ben maar lijkt me niet de bedoeling.
Er staat sowieso veel rommel op, op mijn werkcomputer is bijna alles afgeschermd vanwege veiligheid en kunnen we niet eens op YouTube, dat zijn volwassenen. Oh en de cliënten zelf kunnen al helemaal nergens bij, er is meer ranzigheid te vinden dan je denkt. Erg laks dat school hier geen betere veiligheidssystemen opzet.
Wel een goede tip aan andere boktouders dat je dit deelt. ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:50

Jeetje wat bizar zeg van school. Er zijn al zoveel rare filmpjes te vinden op YouTube, en dan geeft de school kleuters gewoon vrij
toegang . Bizar.
Mijn kleuter heeft niet eens tablets etc in de klas. Alleen digibord en die bediend de leerkracht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:58

Wat is het nut van 4 jarigen die op YouTube zitten of met een iPad zitten? Wat is daar pedagogisch verantwoord aan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:18

purny schreef:
Wat is het nut van 4 jarigen die op YouTube zitten of met een iPad zitten? Wat is daar pedagogisch verantwoord aan?

Nou mijn zoon is bijna 3 en gebruikt de tablet om zijn spraakontwikkeling te stimuleren en zo zijn er wel meer voorbeelden over waarom de ipad een aanwinst is.

Maar vrij kunnen browsen door yt lijkt me niet de bedoeling. Hier staat yt kids erop, kijken we af en toe een dierenfilmpje mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:31

Ik ben leerkracht in gr3 en wij hebben in de klas ook 2 tablets. Daar staat een programma op waarbij de kinderen met houten letters op de tablet kunnen 'stempelen' en zo woorden maken en letters leren.
Verder mogen ze er niks mee.
Ditzelfde spelletje hebben ze bij de kleuters, daar zijn 4 tablets. Hier zijn de kinderen dan een kwartiertje mee bezig. Ook mogen/kunnen ze hierop geen andere dingen.
En eind groep 3 leren we ze alvast hoe de laptops werken en ook hierbij hebben de kinderen een speciaal dashboard waarbij ze niet naar andere programma's kunnen. We oefenen dan twee keer per dag 20 minuten hoe rekenen en taal op de laptop werkt.

Ik zou ook heel erg schrikken als er wat anders mee gebeurt. Goed dat je een gesprek aanvraagt over het beleid en hoe dit voorkomen kan worden. Wees niet te hard voor de juf, het is ook maar een mens ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:39

Ik heb hier alles afegschermd, netflix kids profiel alles onder 6, youtube kan ze via haar profiel niet op (ik was zat van die russische filmpjes of filmpjes die eigenlijk verkapte reclame zijn met van die influencers), ook niks meer downloaden,... nu heeft ze een aantal vaste apps, netflix, disney plus, waar weinig geks mee kan gebeuren