Kosten verdeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Kosten verdeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 22:55

Ik heb het volgende aan de hand.

Vriend en ik gaan uit elkaar. Het huis gaan we pas over een jaar verkopen ivm boetes wegens te vroeg verkopen. Zijn we het beide verder ook prima over eens.

Nu is het zo dat ik sowieso naar mijn moeder ga verhuizen en de paardjes op pension doe, en hij blijft zolang zelf in het huis zodat we toch al ons 'eigen' ding kunnen doen.

Maar aangezien het huis ook nog van mij is ga ik uiteraard de huiselijke kosten blijven betalen zoals hypotheek voor zolang het nog niet verkocht is. Logisch natuurlijk... Hij kan dat niet alleen en is ook nog steeds ook mijn eigendom. Bij moeders heb ik geen kosten als m'n eigen privé uitgaven en boodschappen dus dat is geen probleem dat is er nu ook.

Maar nu ben ik dus aan het kijken welke kosten dit dus zijn...

(dit is België trouwens)
Hypotheek (maandelijks)
Levensverzekering (maandelijks)
Katastraal inkomen (jaarlijks)

Verder lijkt het me niet echt dat er nog andere vaste zaken zijn?

Boodschappen is ieder voor zich

Gas/water/licht is voor hem want alleen hij verbruikt ook pro ratio minder en kosten zijn dan ook een stuk minder.

TV hebben we niet, lang leve Netflix van vrienden :')

Of zie ik nog iets over het hoofd? Door de gekte in m'n hoofd zie ik het soms even niet, en is een nuchtere blik wel even handig

Jolynne

Re: Kosten verdeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:59

Gemeentebelasting?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 23:05

Jolynne schreef:
Gemeentebelasting?

Das een goeie ja, die schrijf ik even op m'n lijstje.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:09

Afvalstoffenheffing? Of is dat niet in België?

Oh en de inboedelverzekering.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 14-06-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:11

Onderhoud aan bijvoorbeeld de CV ketel of het schilderen van de kozijnen buiten?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:11

Brandverzekering?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:14

Alle verzekeringen omtrent het huis of eventueel auto. Huisdieren naast de paarden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:24

Bij zulke dingen loop ik mijn rekeningafschriften van het afgelopen jaar na. Dan heb je alles zo op een rijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:26

Brandverzekering, gemeentebelasting, afvalverwerking, jaarlijks onderhoud van een eventuele mazouttank. Hou ook rekening met de eindafrekening van water/gas/electra die nu ongeveer komt. Noteer ook hoe je de kosten verdeeld bij schade. Bv keukentablet barst (ouderdom, pech, foutief gebruik) toilet gaat kapot etc. Elke vernieuwing zorgt in theorie voor waardevermeerdering.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 07:21

Alle rekeningen nalopen is inderdaad een goede tip.

Qua huisdieren buiten de paarden is er nog een hond, maar dat is zijn hond dus geen kosten voor mij aan verbonden..

Qua onderhoud van het huis betaal ik inderdaad ook nog aan mee, aangezien het straks gewoon 50/50 is met verkopen. Hebben nog wel enkele dingetjes die wat afgemaakt moeten worden inderdaad.

Eindafrekening gas enzo kregen we geld van teruf :') dat gaat gewoon terug naar onze gezamenlijke rekening. Zitten voorlopig nog even samen dus kan nog prima bv boodschappen van gedaan worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:25

Gaat hij je geen huur betalen?

Verder goede afspraken maken over onderhoud en herstellingen. Ik zou eens gaan praten met je notaris en daar advies inwinnen hoe dit soort zaken meestal geregeld wordt. Wat bvb als je je ex er over een jaar niet uit krijgt? Ik zou het echt goed uitzoeken en dingen op papier laten zetten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:27

Maak de goede afspraken over betalingen op papier en allebei ondertekenen. Ook over de verkoop van het huis straks...wie beslist als partijen het oneens zijn over een bod etc.
Want nu is jullie onderlinge relatie nog goed, maar vaak als een van de twee een liefde tegenkomt, kan dat snel veranderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:31

poes schreef:

Verder goede afspraken maken over onderhoud en herstellingen. Ik zou eens gaan praten met je notaris en daar advies inwinnen hoe dit soort zaken meestal geregeld wordt. Wat bvb als je je ex er over een jaar niet uit krijgt? Ik zou het echt goed uitzoeken en dingen op papier laten zetten!

Als ze uiteindelijk 50/50 verkopen dan hoeft dat nog niet? Wellicht dat TS iets minder van het maandelijkse bedrag mag betalen als hij aangezien hij in het huis woont. Maar ik zou er niet teveel problemen van maken eerlijk gezegd. Zo te horen heeft TS het goed geregeld met haar ex-vriend.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 07:33

poes schreef:

Hoezo zou hij huur moeten betalen aan mij? :')

Hij blijft in huis tot het de verkoop in kan (dan kan hij in rust kijken voor z'n eigen woning) ik ga naar mijn moeder maar hypotheek blijft lopen. Alles blijft zoals het was, alleen alles buiten het huis om is ieder voor zich.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:41

Melewel94 schreef:
Jolynne schreef:
Gemeentebelasting?

Das een goeie ja, die schrijf ik even op m'n lijstje.

de gemeentebelasting is in belgie toch het kadastraal inkomen?
ik heb nog een appartement in Belgie en daar betaal ik jaarlijks het kadastraal inkomen a.k.a. de gemeentelijke belasting van maar liefst 8%!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:49

Ivm die boetes ga ik er vanuit dat je je laten adviseren hebt door een notaris? Je vind op internet namelijk erg veel onzin...

Verder denk ik dat alles ongeveer gezegd is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:53

Omdat hij in het huis blijft en jij niet? Als je mama je morgen beu is ga je toch echt ergens huur moeten dokken en hij niet. Maar ok. Bel je notaris eens. Dit is echt niet ongebruikelijk.
Ik zou toch ook veel liever in het huis blijven zonder extra kosten ipv naar mama terug te moeten.

Een jaar is ook lang. Je kan gewoon echt niet inschatten hoe de verhoudingen zullen blijven.

Dus vandaar mijn advies: stap naar je notaris, vraag daar raad en zet alles op papier.

Ik weet zelf niet of ik het zou zien zitten om financieel nog een jaar ‘getrouwd’ te blijven. Denk goed na of het je die boete waard is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:57

Ik ben het eens met poes. In een jaar kan veel gebeuren. Wellicht voelt het straks niet meer zo eerlijk als jij wat moet huren of als hij een nieuwe vriendin in jullie oude huis laat slapen. Om maar even wat voorbeelden te noemen

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:01

Ik ben niet bekend met boetes wanneer je je huis (te vroeg) verkoopt?

Maar zelfs dan zou ik bekijken of je die boete direct kan betalen met evt overwaarde en dus wel zsm verkopen

Nu lijkt alles nog koek en ei maar in één jaar tijd kan veel veranderen, ik zou het nu afsluiten nu alles in goed overleg gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:06

Poes heeft gelijk. Ts kan huur opeisen aan 50% van de waarde van het huis. Hoe meer TS bijdraagt maandelijks hoe meer huur zij kan eisen. Of je dit moet willen is een ander punt. Dergelijke zaken verzuren nogal snel de onderlinge verstandhouding.

Gemeentebelastingen en ki zijn 2 verschillende zaken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:08

Aangezien dit in België is ga ik uit van belastingvoordeel dat gegeven is en waar je dan boete op betaalt omdat je te vroeg verkoopt.
Hypotheken werken hier iets anders voor zover ik begrijp.
De markt gaat wel erg goed dus mss is verkopen financieel niet verlieslatend.
Een jaar is zo lang (zeker om je ex gratis te laten wonen). Ik zou dit niet snel zo doen. Ik zou dus zeker wel huur eisen of beide eruit en het verkopen of verhuren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:10

Duplo schreef:
Ik ben niet bekend met boetes wanneer je je huis (te vroeg) verkoopt?

Maar zelfs dan zou ik bekijken of je die boete direct kan betalen met evt overwaarde en dus wel zsm verkopen

Nu lijkt alles nog koek en ei maar in één jaar tijd kan veel veranderen, ik zou het nu afsluiten nu alles in goed overleg gaat

Is in NL ook wel eens, vooral bij nieuwbouw heb je speculatiebeding en moet je een deel van de overwaarde terugbetalen.

TS: een jaar zo overbruggen is lang. Denk er goed over na.
Jij maakt extra kosten, je paarden gaan naar pension, wonen in je moeders huis kost je nu niks maar je weet niet voor hoelang.
Jullie krijgen ms een andere relatie en hij wil met z’n nieuwe vriendin in jullie huis wonen waar jij aan betaalt etc etc.

Ik zou een constructie kiezen zodat jullie nu al van elkaar af zijn. Dus of de boetes betalen, of een van beide koopt de ander uit. Dit gaat te vaak fout. Mensen gaan meestal niet voor niks uit elkaar dus ellende ligt op de loer.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:07

Het huis is van ons beide, dus we blijven beide ons deel betalen. Er is nergens geen sprake van dat de ene huurt van de andere? We blijven beiden het huis afbetalen. Enigste is dat ik onder een ander dak slaap en eet.

Wat betreft die boetes is al bekeken bij de bank... Op het einde van de rit kwamen we zelfs in de min te staan... Nu verkopen is echt niet aan de orde. Ik ga zowel hem als mezelf niet in de schulden werken. Uitkopen gaat financieel ook niet.

Pensionkosten zijn het probleem niet, qua kosten kom ik op hetzelfde neer mbt het voer.

Moet toegeven... Nu gaan we soort van al uit elkaar, maar met een open einde. Ik heb de beslissing gemaakt en ben degene die tijd nodig heeft voor mezelf. Misschien is het het ook beter dat het zo verloopt, mochten we toch elkaar terug 'vinden'. daar ga ik hier verder niet op in maar mag in pb uiteraard wel nader naar gevraagd worden. Het heeft zo z'n redenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:17

Nee dat snappen we dat jullie beide eigenaar zijn. Maar jij betaalt straks een jaar 50 procent mee aan een huis waar je niet meer gebruik van maakt en hij wel. Dan is het toch eerlijker dat hij meer betaald? Hij woont er nog een jaar in.

Weet je zeker dat je een jaar bij je ouders trekt? Ik zit er nu een paar weken en ze zijn super lief maar ik ben blij als ik mijn eigen plekje weer terug heb. Als jij dat ook hebt moet je zelf gaan huren en heb je dubbele kosten terwijl hij nog in jullie huis woont.

Je moet het zelf weten, maar als een breuk nog zo vers is maak je wellicht keuzes op gevoel. Mss zit er ook een stukje schuldgevoel bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:20

Haar ex wilt het huis misschien helemaal niet aanhouden, maar het moet omdat het niet te verkopen is zonder schuld.
Vind het normaal dat er gewoon doorbetaald wordt door ts.