Eerst het huis uit of eerst een paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eerst het huis uit of eerst een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:12

Hallo allemaal,
Zoals vele op dit forum droom ik al heel lang van een eigen paard. Begrijpelijk genoeg zagen mijn ouders het niet zitten om er 1 voor mij aan te schaffen en te bekostigen, dus daarom bleef het bij een droom. Later zou het heus wel komen. Inmiddels ben ik de 20 voorbij, is mijn studie afgerond (althans het slagen is nog even afwachten, maar we gaan er vanuit dat dat goed komt) en heb ik een fulltime baan. Maar.. nog geen eigen plekje en ook geen eigen paard. Ik had het idee om eerst het huis uit te gaan en dan later eindelijk een paard uit te gaan. Maar aangezien ik heel graag wil kopen ipv huren en ik alleen ben laat dit nog even op zich wachten, en dat paard ligt dus ook nog ergens in de toekomst. Alleen dat wachten... Ik begin steeds ongeduldiger te worden. Het idee om nog een lange periode voornamelijk alleen maar te werken en te sparen en nog een aantal jaren te wachten op het moment dat ik eindelijk mijn droom kan verwezenlijken begint mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt mij zo heerlijk om na een dag werken naar stal te gaan en te borstelen, te rijden en gewoon echt te genieten, lekker ons eigen ding doen. Sowieso ga ik binnenkort weer beginnen met 1x per week paardrijles, aangezien ik dat in mijn studie periode heb laten vallen door tijdgebrek. Of een paard vroeg of laat komt, sowieso het eerste halfjaar nog niet aangezien ik het rijden echt eerst weer moet oppakken voordat ik ook maar aan een eigen paard begin.

Ik reken erop dat ik om een paard te kunnen bekostigen maandelijks 500 euro opzij moet zetten voor stalling, les en een spaarpot op te bouwen voor eventuele dierenarts kosten. Dan heb ik nog geld voor uitjes en kleding ect en dan zou ik tussen de 1200-1400 maandelijks kunnen sparen voor mijn toekomstige huis. Stel ik koop geen paard dan kan ik dus maandelijks 500 euro meer sparen en dus ook eerder het huis uit. Ik woon nu bij mijn ouders en van beide kanten er geen haast om het huis uit te gaan maar hoe langer ik wacht, hoe hoger de huisprijzen worden verwacht ik. Maar stel dat ik over drie jaar het loodje leg en ik terug kijk dan zal ik zeker weten spijt hebben dat ik de laatste jaren alleen maar geleefd heb om te werken.

Wat is jullie ervaring en wat zijn jullie afwegingen geweest?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Eerst het huis uit of eerst een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:16

Ik zou toch even doorbijten en wachten. Een beetje pech en je bent opeens een paar duizend euro extra voor een koliek operatie kwijt. :o Kun je niet een mooi overzichtje met je spaardoelen maken zodat het zichtbaar word hoe dichtbij je al bent? Dat maakt het misschien makkelijker.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:25

Tsja, lastig.

Ik snap heel goed wat je bedoelt qua werk en paard, ik heb sinds kort weer een paard en ik merk dat ik pas echt kan ontspannen na een werkdag als ik bij hem ben. Anders kom je inderdaad in zo’n sleur van werken en geld verdienen, met weinig “beloning”.

Als je zelf lekker zit bij je ouders en zij jou ook het paard gunnen en niet erg vinden dat je ietsje langer thuis blijft wonen, wat is dan de issue? Het klinkt voor mij alsof je er goed over na hebt gedacht. Het is natuurlijk wel aan te raden om een ruime spaarpot voor onvoorziene kosten op te zetten, maar dan komt denk ik wel goed .

En trouwens, even hardop denken: wie weet vind je in de nabije toekomst een partner waarmee je samen een huis zou kunnen/willen kopen, dat versnelt het proces opeens.

Je kunt toch niet in de toekomst kijken, wie weet is het morgen voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:29

Ik heb er voor gekozen om eerst een huis te kopen. Ik ben dan wel al het huis uit en woon samen met mijn vriend. Wij willen heel graag een eigen huisje aangezien huren echt weggegooid is. Waarschijnlijk zijn we ook goedkoper uit als we kopen en dan is er daarna financieel zeker plek voor een paardje. Het zou nu ook kunnen maar ik wil graag even alles aan de kant zetten voor een huis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:31

Ik zou wel eerst uit huis gaan. Al is het maar om te zien of je de tijd/energie nog over hebt om dagelijks naar je paard te gaan.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:34

Ik denk, dat als er ineens iets op je pad komt, je vanzelf weet wat je moet doen. Of dat dan een huis is, of een paard. Ik had ook het plan om eerst een huis te kopen en dan een paard. Maar toen kwam ik een paard tegen...en viel mn hele planning in het water! Maar ik heb er nooit 1 moment spijt van gehad en ook geen moment gehad dat ik dacht “had ik maar...”

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een bijrijdpaard? Dan kan je wel een x-aantal dagen per week die ontspanning pakken en toch nog even sparen. En dan zie je vanzelf wat er voorbij komt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:42

Hoe lief en leuk en fantastisch je ouders ook zijn. Vaak komt er een moment dat je zat van ze wordt. En dan is het tijd om te gaan. Zelf denk ik dat dat belangrijker is dam een paard. Maar wij hadden een huur huisje toen ik een paard kocht. Later huis gekocht. Maar met z’n tweeën is dat wel anders. En ik was er écht aan toe om uit huis te gaan.
Bijrijdpaard lijkt me inderdaad een goede optie in jouw geval. Zijn vast wel mensen te vinden die blij worden van een volwassene die ze vertrouwd hun gang kunnen laten gaan met het paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 00:48

Ik studeerde nog en woonde nog thuis toen kocht ik een veulen. 3 jaar later afgestudeerd, begonnen met werken en ging samenwonen en toen was mn paard oud genoeg om in te rijden na heel veel opvoeding en alles leren.
Ik vond het perfect.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:24

Ik lees vooral over koop tussen de regels, klopt dat? En ik mis een partner in het verhaal dus ik ga er vanuit dat je het dan alleen zou kopen? Vergis je niet in alleen kopen van een huis... ik ben 22, werk nu 1 jaar. Over 12 jaar, als ik in de top van mijn loonschaal zit dan zou ik nu misschien dit huis kunnen kopen en dit huis is laag in waarde.

Uberhaupt een eigen huis hoor, dat kan echt meer kosten dan je denkt.. ik heb een heel goedkoop huurhuis en nog zit ik met alle huiselijke kosten en vaste lasten al aan de helft van mijn startersloon. Dan nog een deel dat sowieso van mijn studielening opzij gezet moet worden, een deel dat ik zelf voor een potje wil sparen voor eigen onverwachte kosten (auto, wasmachine etc) en mn eigen toekomst potje inderdaad. En af en toe wil ik ook wel eens wat leuks. Minder werken zou geen optie zijn.
Als ik zuinig genoeg ben met mijn centen dan zou er een eigen paard vanaf moeten kunnen. Maar ik merk zelf dat ik dat niet zou trekken met full time werken. Ik heb een heel huis (en mezelf haha) te onderhouden nu.. denk daar ook goed over na, dat kost ook behoorlijk tijd en energie. En of je nou eerst een paard doet of eerst een eigen huis zal je dat uiteindelijk moeten gaan combineren...

Er is geen goed moment om aan een eigen paard te beginnen. Te duur, te veel geld, te veel tijd, te druk, te jong, te oud, kinderen, partner. Maar als je het graag wil en het financieel uit kan zou ik het gewoon doen. Je denkt er al goed over na en dat is het belangrijkste. Werkt het dan toch niet dan kom je er dan wel achter, moet je alleen bereid zijn ook dan eerlijk naar jezelf te zijn.

Overigens ook eens met Gypsy.. voor hetzelfde geld heb je je paard een week, krijgt hij koliekaanval, betaal je een dure operatie en haalt hij het toch niet.. leef je zelf nog lang en gelukkig en ben je je geld ook kwijt.

Als ik toch 1 concrete tip mag geven; zorg in ieder geval dat je een vaste baan hebt en dat je daarin ook echt gesetteld bent voor je aan een van beide begint. En neem de tijd, haast welke keus je ook maakt niet. Dat vangt al een hoop obstakels weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 02:11

Bedankt voor de reacties, goed om verschillende visies te lezen. :j

- Wat betreft financiën, dat wil ik sowieso eerst op een rijtje zetten met mijn vader die daar meer verstand van heeft. Ik heb nu best wat spaargeld, maar ik denk dat ik een voor een eigen huis minimaal 50k nodig heb (uitzet, kosten koper en eigen inleg, beetje verbouwen), dus dan ben ik sowieso 2 jaar verder. Maar sowieso moet ik even verifiëren of dat dit niet realistisch is. Het is jammer dat ik niet in de toekomst kan kijken, want met als je met twee verdieners bent dan opent dat best wat deuren.'

- Wat betreft een bijrijdpaard of leasepaard, daar heb ik ook gekeken maar helaas meer vraag naar dan aanbod hier. Bij de manage waar ik wil starten hebben ze overigens wel verzorgpaarden waar je dan max 2x per week op mag rijden. Dus daar ga ik nog over informeren hoe dat concept precies in elkaar steekt.

- Wat betreft tijd en energie, dat is heel moeilijk aangezien ik wel een paar maanden op mn zelf ben gewest maar toen studeerde ik nog, dus niet e vergelijking met een fulltime baan. Maar sowieso geen wedstrijd ambities dus dat scheelt. Maar alsnog moet je welke bijna elke dag er tijd voor gereserveerd te hebben, dat kan soms misschien wel een uitdaging zijn niet onoverkoombaar.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:13

Ik had eerder ponys (6) als een huis, toen we samen gingen wonen hebben we er 4 verkocht omdat het qua geld toch wel veel budget koste.
Eenmaal op mezelf vond ik het combineren van een fulltime baan, een huishouden en hobby wel heel lastig plannen. Na een paar jaar heb ik al mijn pony’s verkocht om die reden, ik ging een steeds minder naar toe en het werd met moeten als ontspanning.
Toch heb ik geen spijt van deze werkwijze, want de tijd met pony’s was super en had ik niet willen missen.

Ik denk niet dat er één goede keuze is. Dus ik zou zeggen volg je hart, maar blijf wel nadenken. Zit er bv een kans in dat je nog gaat verhuizen naar een andere streek? Zo ja, kun je daar ook betaalbare stalling vinden die in je budget past? Heb je naast een paard ook nog wensen om de wereld over te reizen oid - past dat nu beter qua planning of is dat te combineren samen (qua budget én back up verzorging van je paard).

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:46

Qua financien zou ik de berekening maken met het hebben van een huur- of koophuis in je achterhoofd. Met het salaris wat je nu verdient, of wat je over een paar jaar naar verwachting denkt te verdienen, kun je dan alle vaste lasten bekostigen, plus geld over hebben voor een paard, plus een buffer om voor het paard en jezelf te sparen?

Als dat niet het geval is, dan loop je zodra er sprake is van een huis tegen de problemen aan. Je kan dan nu wel een paard kopen, maar het is dan des te moeilijker om over een paar jaar het paard te moeten verkopen wegens financiele problemen.

Als dat wel het geval is, en je verwacht te kunnen groeien in je salaris, en verder alles denkt te kunnen bekostigen, dan zou ik wel overwegen om een paard te kopen. Het klinkt alsof je realistisch nadenkt, en geen keuze maakt waar je later spijt van zou hebben. Ik heb zelf dat geld nooit gehad omdat ik studeerde, en later wist dat ik ging emigreren. Ik had dus een specefiek doel waardoor een paard geen optie was. En nu zit ik in het zelfde schuitje, ik heb door mijn huidige studie geen geld en vastigheid voor een eigen paard. Maar als dat niet het geval was geweest had ik er zeker eentje gekocht. Je leeft maar 1 keer, en zolang je alles tegen elkaar afweegt en het mogelijk is, waarom niet?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:03

Paard. Je wilt het graag, het geeft je energie, beiderzijds is thuis blijven wonen geen probleem en ik vind dat je desondanks nog veel kunt sparen voor een huis.
Wat zou, naast dat je verwacht dat de huizenprijs nog verder door stijgt, een reden zijn om op jezelf te gaan? Wil je dat zelf ook al echt of meer omdat het zo 'hoort'?
Lekker je gevoel volgen en gaan voor dat paard.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:36

Tja ik heb vanaf mijn 17e een eigen paard gehad. Wij hadden ze aan huis staan en daardoor heb ik heel lang thuis gewoond ivm de paarden pas toen ik 28 was ben ik uit huis gegaan en heb ik altijd gehuurd tot ik mijn huidige partner tegen kwam. Nu hebben we een koophuis.
Het plezier, de ontspanning had ik nooit willen en kunnen missen. De kosten. Tja het was het waard. En ik heb op veel andere punten bespaard zoals kleding, vakanties en uitgaan. Dat kan nu pas weer.
Ik zou het zo weer doen op deze manier

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:03

In jouw geval zou ik inderdaad echt opzoek gaan naar een bijrijdpaard of evt leasepaard. Aangezien je zegt dat je eerst weer moet starten met paardrijden, denk ik dat je hier nog heel veel plezier uit kan halen. Daarnaast heb je dan meer geld over om te leren (denk aan lessen, clinics etc).

Je zegt dat er meer vraag dan aanbod is, dat kan hoor, maar vaak lijkt dat doordat je nog niet helemaal in het wereldje zit. In de omgeving hier zeggen mensen dat ook vaak, maar ondertussen ben ik al meerdere keren gevraagd of ik een paard wil bijrijden. Dat komt dan gewoon doordat je je netwerk verbreedt en mensen weten dat je betrouwbaar bent, hoe je met paarden omgaat en hoe je rijdt.
Dus ik denk als je actief opzoek gaat en je probeert je netwerk wat te verbreden, je wel een bijrijdpaard of leasepaard kan vinden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:37

Ik zou voor een paard gaan. Vind dat er altijd best overdreven gedaan wordt over hoeveel geld en tijd het gaat kosten. Ik heb mijn paard op een pensionstal staan en kom er momenteel 2 keer per week omdat ik ben gaan samenwonen op 35 minuten enkele reis. Heb een leuke meid gevonden die op de andere dagen dingen met hem doet. Als ik haar niet zou hebben zou ik misschien een derde of vierde dag heen gaan maar zeker niet dagelijks. En qua financiën begint iedereen altijd direct over die koliekoperatie van duizenden euro's maar die hoeft natuurlijk niet elk paard. Als je zo gaat denken dan kun je beter zonder hobby's op de bank gaan zitten. Daarnaast kun je ook nuchter besluiten dat als hij een operatie van duizenden euro's moet met grote kans dat hij het niet overleeft, je hem laat gaan. Bij veel dingen kun je zelf bepalen hoe duur je het gaat maken.

Dan komt er nog bij dat je er volgens mij heel goed over nagedacht hebt, je eigen geld verdient en een spaarrekening hebt met een leuk bedrag dus ik zou niet weten waarom je het uit moet stellen. Nu genieten van het leven!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:44

Ik heb huis en paard zo ongeveer in dezelfde week gekocht :D
Kwam toevallig zo uit, was geen bewuste keuze.

Voor jou zou ik zeggen ga eerst weer lekker paardrijden en kijk wat er op je pad komt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:48

Ik was thuiswondend, 20 en afgestudeerd met vaste baan in de zorg toen ik mijn pony kocht. Inmiddels bijna 25 en nog steeds lekker thuis. Ik ben ook alleen (nog geen vriend) en kan echt genieten om voor of na mijn werk even het hoofd leeg te maken op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:50

Ik zou adviseren om eerst weer te gaan rijden. Ik had ook een pony gekocht na er een tijd uit te zijn geweest (wegens overlijden vorige pony) en ik had het onderschat. Misschien icm ouder worden of omdat ik niet meer de hele dag rond paarden was, vond ik veel dingen ineens best wel spannend, waar ik eerst nooit over na dacht. Bijvoorbeeld achter een paard langslopen.
Inmiddels is die pony verkocht (geen klik mee) en rij ik weer op de manege. Het gaat nu heel goed en durf alles weer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:53

Ik heb die keus nooit hoeven maken, maar als ik had moeten kiezen was ik toch voor uit huis gegaan, maar ik ben jong uit huis gegaan en had niet anders gewild. Maar ik denk dat jij een stuk serieuzer in het leven staat dan ik en niet zo van het feestjes pakken bent.

Overigens zou ik dan weer geen eigen paard willen voor 2 dagen in de week. Ben altijd een fanatieke wedstrijdruiter geweest en was elke dag toch wel een paar uur op stal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:58

Jildau schreef:
Ik zou voor een paard gaan. Vind dat er altijd best overdreven gedaan wordt over hoeveel geld en tijd het gaat kosten. Ik heb mijn paard op een pensionstal staan en kom er momenteel 2 keer per week omdat ik ben gaan samenwonen op 35 minuten enkele reis. Heb een leuke meid gevonden die op de andere dagen dingen met hem doet. Als ik haar niet zou hebben zou ik misschien een derde of vierde dag heen gaan maar zeker niet dagelijks. En qua financiën begint iedereen altijd direct over die koliekoperatie van duizenden euro's maar die hoeft natuurlijk niet elk paard. Als je zo gaat denken dan kun je beter zonder hobby's op de bank gaan zitten. Daarnaast kun je ook nuchter besluiten dat als hij een operatie van duizenden euro's moet met grote kans dat hij het niet overleeft, je hem laat gaan. Bij veel dingen kun je zelf bepalen hoe duur je het gaat maken.

Dan komt er nog bij dat je er volgens mij heel goed over nagedacht hebt, je eigen geld verdient en een spaarrekening hebt met een leuk bedrag dus ik zou niet weten waarom je het uit moet stellen. Nu genieten van het leven!

Idd...als iedereen het advies van de bokkers zou opvolgen dan heeft niemand meer een paard want stel dat....

Daarnaast kan je paardrijden ook zo duur maken als jezelf wit. Wedstrijden rijden is bv niet verplicht.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 13-06-20 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:59

Cowgirl schreef:
Jildau schreef:

Idd...als iedereen het advies van de bokkers zou opvolgen dan heeft niemand meer een paard want stel dat....

Denk dat veel paarden een stuk beter af zouden zijn als mensen minder impulsief zouden kopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:00

Wie zegt dat er impulsief gekocht word?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:03

Ik. :) ik denk dat veel mensen het houden van paarden romantiseren of zich verkijken op de verantwoordelijkheid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:11

Ik schrik er een beetje van hoeveel mensen zeggen dat je eerst een paard moet kopen.

Ik zou echt zorgen dat je eerst voor jezelf kan zorgen (incl dak boven je hoofd) en daarna aan dergelijke aankopen begint. Weet je zeker dat je perse wil kopen? Je kunt er ook voor kiezen om iets te huren, met het idee dat je dan ook eerder een paard kan kopen.