Leuk, een eigen auto! Maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Leuk, een eigen auto! Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:15

Ik rijd nu alweer 4,5 jaar in mijn lease-UP rond. Fijn wagentje hoor, hij brengt me altijd keurig van A naar B. Maar... dat is ook wel het enige wat hij doet -O- Mijn paard weegt zo'n beetje zwaarder dan de UP en van het werk mag hij ook niet over de grens.

Wegens een nieuwe functie wordt het nu interessanter om te kijken naar een eigen auto. Dus vol goede moed ging ik naar de bekende autosites *\o/* Om vervolgens hopeloos en reddeloos en kansloos maar weer af te sluiten. Wát een aanbod. Uiteindelijk ben ik wel een beetje verder, maar wie weet hebben jullie nog handige do's en don'ts!

De harde (!) eisen zijn:
- max 80.000 km op de teller
- prijsklasse tot € 15.000
- bouwjaar vanaf 2010, liefst 2012/2013
- minimaal trekgewicht 1500-1600 kilo (jachtpaard is nl 700 kilo eneenbeetje :+ )
- betrouwbare auto/solide merk
- geen! Franse auto's

Ik had mijn oog eerst laten vallen op de VW Tiguan. Mooie auto, goede trekker en knap om te zien. Maar de TSI motor die daar in zit lijkt nogal eens problemen te geven, en dat zijn dan ook direct dúre problemen. Daar heb ik niet zoveel zin in. Een stevige VW Golf zou ook kunnen, maar ook daar zit die TSI motor in.

Toyota Avensis is ook een optie, maar dat is zo'n... station-auto. En ik weet niet of ik daar al klaar voor ben :')

We zijn ons nu aan het verdiepen in de Hyundai ix35 en de Nissan Qashqai, en dan de 2.0 versie. Komen beiden goed uit de tests, zijn goede trekkers en ook qua merk zit dat wel goed. Ik vind zelf de Hyundai knapper, maar die heeft dan weer als nadeel dat het zicht naar achteren niet al te best is.

Al met al zijn we dus best al een eind, maar ik weet hoe oneindig de kennis en ervaring op Bokt is dus ik wil die bron niet overslaan :D

marsss

Re: Leuk, een eigen auto! Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:25

Mazda CX-5 of Nissan X-trail. Allebei ook in 4wd verkrijgbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:27

Als je iets minder jammert over je eisen, heb je de Volvo's voor het uitzoeken. Een V50 of V60 met de 2521cc 5-pitter, eventueel met turbo en AWD, voldoet mits je niet zeurt over een ton op de klok. Hoeft ook niet, hier een V70 voor de deur met 335k op de teller en rijdt nog steeds uitstekend. Onderhoud heet dat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:35

Die eisen zijn op zich niet uit de lucht komen vallen ;) Tot een ton op de teller is ook acceptabel, maar niet meer dan dat. Auto zal voornamelijk voor werk gebruikt worden. In mijn geval is dat zo'n 40.000 km per jaar. Daarom wil ik niet direct te hoog in het aantal km op de teller gaan zitten, want hij moet wel een aantal jaar (lees: 5+) mee gaan.

Ik zal de genoemde auto's gaan bekijken! :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:39

Berdien schreef:
Die eisen zijn op zich niet uit de lucht komen vallen ;) Tot een ton op de teller is ook acceptabel, maar niet meer dan dat. Auto zal voornamelijk voor werk gebruikt worden. In mijn geval is dat zo'n 40.000 km per jaar. Daarom wil ik niet direct te hoog in het aantal km op de teller gaan zitten, want hij moet wel een aantal jaar (lees: 5+) mee gaan.

Ik had toch eigenlijk wel in de planning om die V70 naar het half miljoen te helpen, Tenzij ik een hele mooie 6-pitter vindt, maar ik stel te hoge eisen aan een auto. Van de 2000 V70's op gaspedaal.nl blijven er maar 9 over na het invullen van de eisen.......

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:41

Ohh als die Tiguan geen benzine was geweest stond die hier nog, maar oprecht wat een heerlijke auto was dat. Maar aangezien hij nog al wat benzine luste en het bedrijfsmatig interessanter is on diesel te rijden rijd ik tegenwoordig een VW transporter waar regelmatig een tweepaardstrailer met zware Fries er in achter hangt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:49

Ik ben zelf ook op zoek naar iets soortgelijks, ik ben dan wel fan van Frans maar die zal ik er even buiten laten.
Ik ben zelf alleen en ga voor de Volvo C30 2.4 turbo motor, kan 1500 trekken (en is daarnaast ook rete sportief, waar ik van houd). Als ik jouw voorkeuren hoor zou je inderdaad eens naar Volvo kunnen kijken. Ook goede ervaringen met Mazda (leased mijn vader, trekken ook heel fijn) !

Het is door diverse dealers mij afgeraden om een VW Golf te laten trekken, zijn ze niet voor gemaakt en levert nog wel eens problemen op... Heel jammer, was eigenlijk mijn idee om een golfje te nemen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:57

Geen idee of het Frans is of niet.. mijn buren heb al járen zo een Kia jeepje, en kenissen van mij ook. Hun zijn er heel tevreden mee voor hun 2 paards trailer.
lage aankoopprijs, onderhoud valt ook mee.

Mijn zus dan weer heeft een zwaar model van Skoda, trekt ook op gemak de 2 paards trailer.
Valt mss niet in jou klasse, maar ik zou dit soort auto's aeker nog niet volledig van je lijstje schrapen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:59

marsss schreef:
Mazda CX-5 of Nissan X-trail. Allebei ook in 4wd verkrijgbaar.

Zit in een x trail niet een Renault (diesel) motor net als in de qashqai? Of heb ik mijn vriend iets horen roepen en het niet helemaal onthouden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:59

Ik ben ook alleen :j Daarom vind ik de station zoals de Avensis echt een stap te ver. Dat zie ik meer voor de leaserijder met 2,4 kinderen en een labrador :+

Ik ga eens naar de Volvo's kijken!

Hij hoeft overigens geen tweepaards te kunnen trekken hoor! Gewoon een anderhalfpaards+jachtpaard is voldoende. Maar aangezien het echt een flink paard is wil ik dat niet randjerandje hebben met een auto die maar 1200-1300 mag trekken. Vandaar de 1500. Als ik beide paarden wil kunnen trekken heb ik iets van een Dodge nodig denk ik, de Tinker gaat ook naar de 700+ :')

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:03

En als je kijkt naar TDI ipv TSI bij de VW? Ik heb een VW Golf 1.6TDI uit 2015 voor mijn 1,5paards, 1500kg mag die trekken, en mijn paard+ trailer is 1000kg (paard weegt 445 kg).

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:10

Wij hebben een ford s-max, volgens mij mag die ook wel flink trekken en hij rijdt heerlijk.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:18

Wij zijn ook opzoek, maar ik kan je uit de droom helpen een VW Tiguan met 80.000 op de teller krijg je bijna niet voor max 15.000.

Vind het ook een lastige zoektocht.

Wat ook nog een optie is en minder duur is een Ford Mondeo, persoonlijk ook een fijne auto en wat lager geprijsd.

Succes!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:19

Het eerste waar ik aan dacht was ook de Volvo. Hier al jaren verknocht: nooit problemen, super solide en betrouwbaar en als je ze goed onderhoudt rijd je met gemak tonnen op de teller. Mijn vriend rijdt jaarlijks zeker 50.000 km en dat levert geen enkel probleem op. Vorig jaar heeft hij overigens een aanrijding gehad, iemand achter hem zag niet dat het verkeer tot stilstand was gekomen omdat hij met z’n telefoon bezig was en is toen met 70km per uur achterop hem geklapt. Hij kon nog net de rem loslaten (er was ruimte voor hem gelukkig) maar alsnog een flinke klap. De schade van de achteropkomende auto: total loss, zijn schade: trekhaak krom, hijzelf had helemaal niets mede door de anti-whiplash stoelen. Dus enorm veilig ook nog haha.

Ik zie dat je daar nu ook naar gaat kijken, succes en hopelijk vind je een fijne auto die voldoet aan je wensen, wat het ook mag worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:22

nessinator schreef:
En als je kijkt naar TDI ipv TSI bij de VW? Ik heb een VW Golf 1.6TDI uit 2015 voor mijn 1,5paards, 1500kg mag die trekken, en mijn paard+ trailer is 1000kg (paard weegt 445 kg).

Diesel loont denk ik nog niet op deze afstanden...

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:27

Suzuki Grand Vitara heb ik wel eens naar gekeken, mag 1800kg trekken. Maar ben uiteindelijk voor de Hyundai santa fe gegaan, die mocht 2000 mee zeulen :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:27

bobje26 schreef:
nessinator schreef:

Diesel loont denk ik nog niet op deze afstanden...

TS zegt dat ze 40000 km per jaar rijdt, dan haal je diesel er echt wel uit. Ik in ieder geval wel, als ik deze golf vergelijk met dezelfde TSI-golf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:37

Diesel kan inderdaad met alle hoge bijkomende kosten niet uit, daar heb ik al naar gekeken.

Volvo C30 naar gekeken maar ik wil wel een vijfdeurs :o

Overigens heb ik meerdere Tiguans gezien voor onder de 15k hoor, dat wil op zich best wel. Maar goed, die TSI motor zorgt dat ze afvallen. En een nieuwer model die die problemen niet heeft valt dan weer niet in het budget.

Best lastig, een auto uitzoeken :))

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:40

Berdien schreef:

Ach meis een Volvo met een ton op de teller is nog niet eens ingereden :') Dat is nl nou net waar die Zweden bekend om staan. Klokje rond is daar al bij zovelen gelukt. Ga maar eens kijken op de verkoopsites, en dan de oudere modellen (de 240, 740, 940) zelfs met een km stand van 4 a 5 ton nog steeds goed aan de prijs, goed kwa auto en kunnen nog jaren mee.

ikke schreef:
, Tenzij ik een hele mooie 6-pitter vindt, maar ik stel te hoge eisen aan een auto. Van de 2000 V70's op gaspedaal.nl blijven er maar 9 over na het invullen van de eisen.......

Ikke speciaal V70?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:43

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:55

laran schreef:
theadora99 schreef:
Ford Kuga? Als ik geld had stond die gisteren al hier voor de deur :j
Voorbeeldje:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford- ... c=listPage

Jaaaa mijn droomauto, en je krijgt bij Ford veel "luxe" voor je geld

Jaa mijne ook haha. Ik heb nu een andere Ford, echt nog nooooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:58

ikke schreef:
Berdien schreef:

Ik had toch eigenlijk wel in de planning om die V70 naar het half miljoen te helpen, Tenzij ik een hele mooie 6-pitter vindt, maar ik stel te hoge eisen aan een auto. Van de 2000 V70's op gaspedaal.nl blijven er maar 9 over na het invullen van de eisen.......

Trekhaak is geen harde eis denk ik, die kun je er namelijk voor 700+- euro eronder laten monteren.
Precies de reden die Rina aangeeft is dat ik nu zelf overstap op Volvo... Ik vond Volvo maar 'voor oude mensen' net als stations hahaha.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:01

Hier ook een Ford Kuga. Nooit meer een andere.
En trekt met gemak een trailer. En rijdt heerlijk.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:09

Subaru Forester.. trekt 2.000 kg, is permanent 4WD, zelden gedoe en relatief zuinig voor een SUV.