Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:46

Alles voor de wetenschap (mijn scriptie), toch? :D

Ik ben op zoek naar ongezouten, Nederlandse meningen / vooroordelen / stereotypen over Limburgse, Randstedelijke en Duitse vrouwen / Duitse vrouwen die Nederlands spreken.

En waar kun je daar beter voor terecht dan op bokt? ;)
Dus brandt los! Waar denk je aan? En, wanneer je dat weet, waar baseer je dat op?

Ik geef mijn vooroordelen bewust niet weg omdat ik die van jullie niet wil beïnvloeden. Ik ben me er tevens van bewust dat dit niet is hoe je daadwerkelijk denkt en ik ga ervan uit dat anderen dat ook zijn, dus voel je vrij om te spreken (schrijven), want aangezien we weten dat het lang niet altijd klopt, kan het ook nog eens ontzettend grappig zijn :j

estja

Re: Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:02

Randstedelijk: koffie met een koekje (vooroordeel: wat een armoe :D )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:18

Over welke randstedelijke vrouwen heb je het? Vrouwen uit de Jordaan of uit Aerdenhout?
Rotterdammers of Wassenaar?
Hagenezen of Hagenaars?

En Limburg: Maastricht, Venlo of uit de voormalige kolenstreek?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:18

Randstad; wat een koele ongezellige mensen

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:19

Éen koekje bij de koffie inderdaad, in de Randstad :))
En mensen uit de Randstad hebben het hart op de tong liggen en worden volgens mij als wat brutaler gezien dan de gemiddelde Nederlander.
Oja, en de onopgevoede kinderen, dat is volgens mij ook wel een Randstad-vooroordeel.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:26

Ibbel schreef:
Over welke randstedelijke vrouwen heb je het? Vrouwen uit de Jordaan of uit Aerdenhout?
Rotterdammers of Wassenaar?
Hagenezen of Hagenaars?

En Limburg: Maastricht, Venlo of uit de voormalige kolenstreek?

Echt heel breed. Dus Randstad algemeen en Limburg algemeen. Ik ben me er goed van bewust dat binnen de streek weer andere vooroordelen gelden en die mag je gerust delen, maar in principe gaat het om de 'algemene' vooroordelen.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:34

Ah als soort van limburgse tegen duitsland aan opgegroeid. Tijd in het westen gewoond en nu in het oosten tegen de duitse grens aan. :P

Door het accent werden we vaker voor dommiger en onderdanig en lief aangezien. _O- Alles piekfijn in orde huis en kleding, krulspelden, stoepje schrobben met chloor en schort om, en grind aanharken, achterom lopen en altijd vlaai hebben. Gastvrij. :D

Duitse vrouwen die nl spreken, ken ik er best wat van _O- wordt vaak harder tegen gepraat want dan verstaan ze het beter :)), altijd degelijk gedrag en kleding. Saaaai

Uit het westen, brutaal, arogant, ordinair in gedrag en kleding, grof in de mond, kauwgum knagen, harde stem, weinig gastvrij, gierig. Altijd haast. :')

Vooroordeel oosten boerig, lomp, onverstaanbaar
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-06-20 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:36

Limburg: spreken dialect, nemen de boel niet al te serieus en eten veel vlaaien. Hebben vaak grote sociale kringen.
Randstad: voelen zich verheven boven de rest van Nederland, vinden zichzelf erg ontwikkeld en succesvol. Altijd hun mening spuwen. Denken het beter te weten.
Duitse vrouwen die Nederlands spreken zijn vaak oost-duitse vrouwen die hier gekomen zijn voor de liefde. Anderen ken ik niet. _O-

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:39

Jullie zijn fantastisch, dank!
Het gaat echt over Duitse vrouwen in het algemeen, in mijn onderzoek spreken ze echter Nederlands. Dus wat vind je van Duitse vrouwen én wat vind je ervan als ze Nederlands spreken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:40

Limburg: alles draait om gezelligheid, grote hoeveelheid tijd in kroegen, voelen zich anders dan de rest van Nederland

Randstad: niet bewust van de rest van Nederland, rijk of hipster, wereldvreemd, arrogant, millenials

Duitsland: erg netjes, gezondheidssandalen, nemen alles serieus, wel vriendelijk, geen humor

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:13

Duitse vrouwen die Nederlands spreken ken ik niet.

Randstad, menen dat ze wat meer zijn, in de rest van Nederland wonen alleen maar laag opgeleide boeren.

Limburg, gastvrij als het ze uitkomt. Anders erg gesloten. Hoor je er niet bij.

Zo lekker vooroordelen gespuwd :D
Vraag me wel af waarom specifiek deze provincies.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:29

_Penotti schreef:
Duitse vrouwen die Nederlands spreken ken ik niet.

Randstad, menen dat ze wat meer zijn, in de rest van Nederland wonen alleen maar laag opgeleide boeren.

Limburg, gastvrij als het ze uitkomt. Anders erg gesloten. Hoor je er niet bij.

Zo lekker vooroordelen gespuwd :D
Vraag me wel af waarom specifiek deze provincies.

Limburg en Randstad (het gaat dus eerder om (taal)gebieden dan provincies) zijn in eerder onderzoek al gebruikt en gelden als 'controle' binnen mijn onderzoek. Ze liggen tevens mooi uit elkaar en Limburg kan gezien worden als 'bruggetje' naar Duitsland. Duitse vrouwen (die NL spreken) specifiek vanwege mijn opleiding: Duits als bachelor, Nederlands als tweede taal als master. Er is nog geen onderzoek gedaan (voor zover bij mij en mijn begeleider bekend tenminste) naar accentperceptie met Duitsers/Duitse vrouwen binnen Nederland.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:31

Groningen ligt ook tegen Duitsland aan maar die zie ik heeeeeel anders dan Limburgers :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:33

Alle mensen in de randstad wonen in de drukke stad.

Gelukkig zijn er ook heel veel dorpen en is er ook nog platteland :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:39

Is het niet handiger om dit via iets als google forms te beantwoorden? Dan worden mensen niet beïnvloed door de reacties van anderen in het topic.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:46

Bij randstad denk ik gek genoeg voornamelijk aan den haag/rotterdam die kant. En dat zijn OF kakkers met dure appartementen op kijkduin en dure wagens voor de deur, OF kampvolk. Ook het accentje past er vaak perfect bij.
Randstad amsterdam die kant op ken ik niet goed. Vooroordeel is veel buitenlanders(van alle soorten en maten) waardoor een nederlander in amsterdam bijna bijzonder is. En ajax. Allemaal hooligans met ajax shirtjes en hun hele gezicht wit rood geschilderd.

Bij limburgers heb ik weinig vooroordeel dan hun bekakte accent. Weet verder niks over het type mensen. Ik heb zelf 3 jaar relatie gehad in rijswijk dus dat volk heb ik wel een tijdje meegemaakt maar in limburg heb ik niks zeg maar.

Duitse vrouwen (die nederlands spreken)... Vaak komen ze naar nederland en vinden nl wel heel hartelijk en tolerant ten opzichte van duitsland. Duitsland wordt je sociaal niet echt opgenomen in een maatschappij als je import bent heb ik me laten vertellen. En ik heb altijd even tijd nodig om ze te verstaan. Klinken altijd wel intelligent met die duitse woorden tussendoor.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:47

Bubblewrap schreef:
Is het niet handiger om dit via iets als google forms te beantwoorden? Dan worden mensen niet beïnvloed door de reacties van anderen in het topic.

De data waarop ik me moet baseren heb ik eerder al via qualtrics verworven, ik probeer nu te focussen op wat ik nodig heb voor de uitwerking van de hypotheses (waar ik vervolgens literatuur bij moet zoeken), daarin is deze beïnvloeding niet problematisch. Vermits dat niet het geval was geweest dan had je zeker een punt gehad :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:51

MarlindeRooz schreef:
Limburg: spreken dialect, nemen de boel niet al te serieus en eten veel vlaaien. Hebben vaak grote sociale kringen.
Randstad: voelen zich verheven boven de rest van Nederland, vinden zichzelf erg ontwikkeld en succesvol. Altijd hun mening spuwen. Denken het beter te weten.
Duitse vrouwen die Nederlands spreken zijn vaak oost-duitse vrouwen die hier gekomen zijn voor de liefde. Anderen ken ik niet. _O-

Dat is geen vooroordeel maar de keiharde waarheid. :+ We eten vlaai als ontbijt, lunch & diner. <<)

De rest past perfect in het vooroordelen rijtje.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:10

KimD schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat is geen vooroordeel maar de keiharde waarheid. :+ We eten vlaai als ontbijt, lunch & diner. <<)

_O-
Lekker toch?! O:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:15

Limburgse vlaai is inderdaad wel de beste vlaai die je kunt krijgen. Y)(^)
Ik begrijp wel waarom ze dat elke zondag 2 stukken van eten :P
(nog een vooroordeel)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:29

Mijn schoonouders wonen in Limburg, wat me daar opvalt onder de vrouwen is dat er zoveel over anderen gepraat wordt. Niet perse negatief, maar alles passeert de revue. En ik vind dat er grofweg 2 types vrouwen zijn, hele verzorgde vrouwen, en vrouwen die altijd in een joggingbroek lopen en er wat minder verzorgd bij lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:37

Limburgse dames; geen mening. Wel denk ik dat ze elk weekend een stuk vlaai eten en over de grens gaan voor goedkopere boodschappen (niet voor de vlaai :D).

Dames uit de randstad: volle agenda en altijd druk. Ook in het hoofd. Loyaliteit verschilt ontzettend per persoon.

Duitse dames en Duitse dames die NL spreken: harde werkers, kunnen ook hele harde opmerkingen maken terwijl het niet zo hard bedoeld is. Hebben een eigen mening maar zijn wel opgegroeid en gewend aan een cultuur met hiërarchie.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:40

Pff... meningen/vooroordelen/stereotypen over Duitse vrouwen. Daar moet ik écht even overna denken. Woon inmiddels 8 jaar in Duitsland en voel me wel enigszins ingeburgerd :Y)

De standaard stereotypen over Duitsers zouden zijn dat ze kwaliteit leveren, efficiënt werken, pünktlich zijn en geen gevoel voor humor hebben. Verder heb ik geleerd dat Gummibärchen zo ongeveer gelijk staat met drop bij ons Nederlanders, als er Kuchen (cake, vlaai, taart) is, worden er meerdere stukken per persoon gegeten (liefst van iedere soort één) en daar waar Nederlanders bij een opdracht vragen naar het waarom doen de Duitsers gewoon wat ze opgedragen wordt. Hier wordt overigens veel formeler met elkaar omgegaan: in eerste instantie word je alleen aangesproken met achternaam en u. Voornaam en jij/jou wordt (bijna) als respectloos gezien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:49

Bedacht me er nog 1, ik vind Limburgse vrouwen over het algemeen best gesloten, ze laten niet snel het achterste van hun tong zien, en ook gevoel wordt niet heel open over gesproken.

Wat betreft vrouwen in de randstad, ze hebben allemaal werk en de kinderen gaan meerdere dagen naar de opvang en bso. Verder zijn ze mindfull en doen ze in hun vrije tijd aan yoga of hardlopen, of allebei. En ze eten zo bewust mogelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:51

KimD schreef:
MarlindeRooz schreef:

De rest past perfect in het vooroordelen rijtje.

Ehm, en bij de koffie, toch....

Maar "buitenstaanders" krijgen er geen koffie aangeboden; lees: weinig gastvrij. Erg op "eigen volk".

Enigszins herkenbaar is dat wel.

Maar het kan ook anders: In de tijd dat ik nog voor Canon business machines werkte hadden we een klant in Limburg waar iedereen steen en been over klaagde. Nooit koffie, altijd te klagen over de kwaliteit, roddel over de collega die er de vorige keer was, ga zo maar door.
Ik kom als broekie, net in dienst, bij die klant, krijg nog net de kans "goedemorgen" te zeggen; "wilt U koffie?" Heb ik koud de machine open; "wilt U nog koffie?" en terwijl ik m'n werkbon invul "nog koffie?"
Geen woord over collega's, kwaliteit of wat ook. Ik heb bijna 10 jaar voor Canon gewerkt, ben al die tijd bij die klant over de vloer gekomen, altijd koffie gekregen en al die tijd bleven collega's klagen :?

Er waren wel (Limburgse) klanten waar je inderdaad nooit koffie kreeg; ze gerust zelf wel koffie gingen drinken, dat soort dingen.
Ooit zo'n klant daarop "afgestraft" door 'm te laten blijken dat ik dan weliswaar geen Limburger was maar wel woordelijk verstond wat er gezegd werd. Werd ie een beetje rood......