Woon-werkverkeer auto, elektrische fiets of ov?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Woon-werkverkeer auto, elektrische fiets of ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 21:59

Ik werk in het onderwijs en ga volgend schooljaar op een nieuwe school werken. Nu is mijn huidige school op fietsafstand en de nieuwe net iets te ver(19 km). Ik heb geen auto, maar wel een rijbewijs. Ook ligt de school naast een station en woon ik ook op loopafstand van een station. In het totaal is van deur tot deur met het ov 20 tot 25 minuten. Ik ben nu aan het twijfelen hoe ik ga reizen. Toch met de trein, een elektrische fiets kopen of een tweedehands auto kopen. Wat zouden jullie doen?

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Woon-werkverkeer auto, elektrische fiets of ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:07

Is een scooter niet iets voor je?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:10

Hoe is de route naar je nieuwe school? Is het vooral stadsverkeer of echt door velden? In het laatste geval zou ik met het ov gaan, maar ik heb een hekel aan wind _O- En hoe is de ov verbinding? Gaat het regelmatig of heb je grote problemen als je een bus/trein mist?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:10

Tweedehands auto! Daar heb je ook in de herfst/winter veel meer aan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:11

De trein stopt bij jou op loopafstand en daar ook? Dan zou ik daarvoor kiezen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:13

moonsparkle schreef:
De trein stopt bij jou op loopafstand en daar ook? Dan zou ik daarvoor kiezen.

Ik zou niet met het OV willen onder de huidige pandemieomstandigheden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:15

daffieduck83 schreef:
Ik werk in het onderwijs en ga volgend schooljaar op een nieuwe school werken. Nu is mijn huidige school op fietsafstand en de nieuwe net iets te ver(19 km). Ik heb geen auto, maar wel een rijbewijs. Ook ligt de school naast een station en woon ik ook op loopafstand van een station. In het totaal is van deur tot deur met het ov 20 tot 25 minuten. Ik ben nu aan het twijfelen hoe ik ga reizen. Toch met de trein, een elektrische fiets kopen of een tweedehands auto kopen. Wat zouden jullie doen?

Elektrische fiets of trein. Eerste is lekker gezond en lekker buiten, trein is relaxed. Allebei goed voor het milieu.
Is het een leuke route om te fietsen? Dat maakt ook wel verschil.

Scooters vind ik een vieze vervuilende stinkdingen, bovendien komt er een landelijke helmplicht voor snorfietsen aan, dus hou daar rekening mee als je dat overweegt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:15

Dan is het september, zijn we al wat verder en mondkapjes zijn verplicht in het OV.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 22:18

Het is 1 rechtstreekse trein die 4x per uur gaat. De fietsroute is vooral langs de provinciale weg en snelweg. Helaas geen mooie natuur. Auto heeft als nadeel dat er te weinig parkeerplekken in mijn wijk zijn. Zonder pandemie zou het trein zijn en bij heel mooi weer op de fiets.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:27

Waarom geen combi?
Ik zou gaan voor electrische fiets en als backup de trein. Zeker als je veel zit op werk is het erg fijn om te fietsen, dan heb je vast wat beweging gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:32

Ik scheur al jaren op mijn e-bike: heerlijk...!
Een lekkere frisse neus en eventuele frustraties lekker van je af trappen - en met dit weer gewoon een feest.

De combi trein en e-bike lijkt me ook zeer geschikt.

(Koekblikken hebben we al te veel, trouwens. Ik doe het al weer tijden zonder.)

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:35

Ik zou voor een auto gaan. Gezien het feit dat treinen nogal eens vertraging hebben of gewoon niet meer komen. En ja, met een auto kun je ook pech hebben maar met treinen is het nog erger. Zeker in de winter, lekker je eigen autootje!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:37

Mocht het financieel haalbaar zijn, dan zou ik voor elektrische fiets + trein gaan. De trein als het regent, stormt, hard waait etc. En de fiets als het goed weer is :D.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:37

Elektrische fiets tenzij het zeikregent (en dat is minder vaak dan je denkt in Nederland), dan met de trein.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:46

Inderdaad, lekker op de elektrische fiets en met slecht weer met de trein. Wat ideaal zeg zo'n goede treinverbinding!

Ik heb zelf net een elektrische bakfiets aangeschaft en vind het echt een uitkomst (ik heb een kind + meerdere tassen mee te slepen). Ik ga makkelijk 25 km per uur ermee op lange rechte stukken :D Ben van plan mijn eigen auto de deur uit te doen en voor noodgevallen (storm, ziekte) de auto van m'n man te pakken. Die werkt grotendeels thuis, dat scheelt wel.

Silvia
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:30

daffieduck83 schreef:
Het is 1 rechtstreekse trein die 4x per uur gaat. De fietsroute is vooral langs de provinciale weg en snelweg. Helaas geen mooie natuur. Auto heeft als nadeel dat er te weinig parkeerplekken in mijn wijk zijn. Zonder pandemie zou het trein zijn en bij heel mooi weer op de fiets.

Langs de snelweg fietsen is alles behalve gezond. En ook met een elektrische fiets doe je over 19km ruim 45 minuten. Een speedelec zou wel kunnen maar daar hangt een fors prijskaartje aan.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:02

Marie_Anne schreef:
Scooters vind ik een vieze vervuilende stinkdingen, bovendien komt er een landelijke helmplicht voor snorfietsen aan, dus hou daar rekening mee als je dat overweegt.

Je hebt ook elektrische scooters.
En voor 19/20 km enkele reis zijn ze ideaal.

Daarnaast zijn de 4-takt scooters steeds minder vervuilend.
Die van mijn dochter loopt 1 op 48/49.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:05

Auto. Je zit altijd warm en droog, hoeft je niet te haasten voor het ov.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:11

Elektrische fiets. Echt, als je eenmaal er 1 hebt wil je niet anders meer. Die 19 km heb je zo weggetrapt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:30

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:

Je hebt ook elektrische scooters.
En voor 19/20 km enkele reis zijn ze ideaal.

Daarnaast zijn de 4-takt scooters steeds minder vervuilend.
Die van mijn dochter loopt 1 op 48/49.

Elektrische scooters zijn prima.

Als je dagelijks veel fietst zoals ik en dan regelmatig achter een scooter fietst die maar voor je uit blijft tuffen, ook al is dat een nieuwe 4-takt, dan is dat echt heel smerig en ongezond kan ik je vertellen. Je ademt natuurlijk al dieper in als je fietst. Heel naar. De uitlaat zou aan de voorkant moeten zitten, zodat ze hun eigen uitlaatgassen zouden moeten happen en in hun eigen stank zouden moeten zitten. Dan zouden er een stuk minder rondrijden denk ik. Hier mogen ze gelukkig niet meer op het fietspad.

Ik ben heel erg anti-scooter, en kan er nog wel even over doorgaan :') , maar dat is off topic.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:39

Ik zou zeker een elektrische fiets of speed-pedelec (als dat de behapstukken is qua kosten) nemen. Met een goed regenpak kom je die paar slechte dagen prima door, je bent lekker buiten, het is veel goedkoper, je hebt je beweging gehad, bent positief/neutraal als het gaat om uitstoot en je kunt altijd nog de trein pakken als het écht rotweer is of als je weinig energie hebt. Een 40% kortingskaart van de NS heb je er zo uit, mits je buiten de spits kunt reizen, ook als je geen traject abonnement zou nemen. En ik neem aan dat je ook maandabonnementen kunt nemen, dus je zou de donkerste maanden (nov/dec/jan) ook de trein kunnen nemen als je dat beter uitkomt. Bovendien kun je op de fiets heerlijk je dag achter je laten <3
Qua speed-pedelec zou je kunnen uitrekenen wat de kosten van je OV-abonnement of auto zijn (dus niet alleen aankoop, maar ook verzekering, benzine et cetera) en dat langs elkaar leggen voor één of twee jaar. Dan heb je een veel beter idee van de daadwerkelijke kosten, want het aankoopbedrag is inderdaad hoog - daar staat tegenover dat het onderhoud en de vaste kosten (een verzekering is wel handig) dan weer veel lager zijn.

Zelf gebruik ik overigens een ligfiets, daarmee kun je hoge snelheden halen omdat je aerodynamischer bent dan met een gewone fiets. Voor mij resulteert dat in 15km in 30 minuten (met Nijmeegse berg/flinke heuvel ertussen) en dan doe ik vrij rustig aan. Mocht dat je wat lijken dan kun je altijd eens naar een ligfietswinkel (bijvoorbeeld Elan in Nijmegen) gaan om er een paar uit te proberen. Als je daar interesse in zou hebben dan mag je me ook pb'en :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:42

Jouw woning EN jouw werk liggen dicht bij een station + nog eens 4 treinen per uur? Dat klinken me als ideale omstandigheden. Met de trein dus!
Fietsen langs drukke wegen is echt niet leuk, en niet gezond.

Waarom twijfel je over de trein?

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:43

@Marie_Anne
Tja de nieuwere scooters voldoen aan de Euro4 norm qua uitstoot en stoten veel minder uit dan een oudere auto.
Een 4takt verbrand geen olie meer en zijn de uitlaatgassen hetzelfde als die van een auto.
Doordat hij ook nog eens heel veel zuiniger is, is het een heel goed alternatief vergeleken bij een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:00

mar_fay schreef:
Zelf gebruik ik overigens een ligfiets, daarmee kun je hoge snelheden halen omdat je aerodynamischer bent dan met een gewone fiets. Voor mij resulteert dat in 15km in 30 minuten (met Nijmeegse berg/flinke heuvel ertussen) en dan doe ik vrij rustig aan. Mocht dat je wat lijken dan kun je altijd eens naar een ligfietswinkel (bijvoorbeeld Elan in Nijmegen) gaan om er een paar uit te proberen. Als je daar interesse in zou hebben dan mag je me ook pb'en :)

Ik vind ligfietsen zo laag en zou bang zijn dat ik niet gezien zou worden, terwijl je ook nog een stuk harder gaat dan andere fietsen. Heb je daar geen last van?

Brainless schreef:
@Marie_Anne
Tja de nieuwere scooters voldoen aan de Euro4 norm qua uitstoot en stoten veel minder uit dan een oudere auto.
Een 4takt verbrand geen olie meer en zijn de uitlaatgassen hetzelfde als die van een auto.
Doordat hij ook nog eens heel veel zuiniger is, is het een heel goed alternatief vergeleken bij een auto.

Daar rij je niet een hele tijd pal achter met de fiets hè, een auto. Daarom is het ook zo goed dat de scooters van het fietspad af moeten hier. Maar als het aan mij zou liggen zou iedereen eens wat meer de fiets moeten pakken, zowel scooterrijders als automobilisten. Beter voor ieders gezondheid én voor het milieu.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:05

Lieke schreef:
Waarom geen combi?
Ik zou gaan voor electrische fiets en als backup de trein. Zeker als je veel zit op werk is het erg fijn om te fietsen, dan heb je vast wat beweging gehad.

Dit zou ik idd ook doen!