Sluipverbruik gas/waakvlam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Sluipverbruik gas/waakvlam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 13:25

Hopelijk kunnen jullie mij helpen aangezien Liander, Oxxio en de woningbouw mij tot nu toe geen antwoord kunnen geven.

Ik ben pasgeleden verhuisd en was aan het kijken hoeveel gas ik verbruik aangezien ik een melding kreeg dat mijn gasverbruik hoog was. Daar zie ik in de Oxxio app dat ik 24/7 0,033 m3 per uur verbruik (soms ietsje minder, soms ietsje meer). Met de kosten van €0,05 per uur.

Ik heb mijn verwarming al tijden uit staan. Deze staat nu op 12C en het is binnen tussen de 18C-22C. De verwarming hoeft dus niet aan te slaan en deze staat ook uit gedraaid. Ik kan zien in de app wanneer ik douche en mijn kookplaat gebruik. De gasaansluiting van de kookplaat draai ik na het koken altijd dicht.
Ik heb een cv ketel/boiler/geiser (?) van Vaillant, ik kan helaas niet bij mijn gasmeter. Ik zou niet weten waar die hangt, niet in mijn appartement in elk geval.

Ik lees dat het gemiddelde verbruik van een waakvlam tussen de 60m3-250m3 zit. Als het verbruik puur mijn waakvlam zou zijn zou ik zo'n 265m3 gas gebruiken voor mijn waakvlam. Dat lijkt mij enorm veel?

Nu is mijn vraag voornamelijk, is dit normaal? Wat is een gemiddeld verbruik als er niks aan staat?

Sabbientje

Re: Sluipverbruik gas/waakvlam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:30

wat ook kan is dat het gasblok van je ketel iets doorlaat.
Dan heb je ook een iets hoger verbruik dan normaal.

Bij mij is toen ze de gasmeter vervingen alles doorgemeten en kwamen we daarachter.
Nu met een ander gasblok erin is mijn verbruik een stuk lager.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 18:32

Dan hoop ik dat mijn wooncoöperatie dat wil regelen... Het kost zo namelijk best wat geld.

Andere mensen nog ideeën wat beetje gemiddeld is?

manonutjuh
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:51

Hier is wel eens een soortgelijk topic over geweest. Volgens mij was de uitkomst dat in die 5 cent per uur ook de vaste kosten verwerkt zijn.
Zou dat kunnen?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:55

Dat topic heb ik gelezen inderdaad maar ik denk niet dat dat het is. Het enige wat ik kan vinden over vaste kosten is: Vaste leveringskosten stroom: € 24,20 per jaar
En: Netbeheerkosten voor stroom: € 255,98 per jaar

Vaste leveringskosten gas: € 24,20 per jaar
Netbeheerkosten voor gas: € 199,80 per jaar

Dit is 36€ per maand dus €432 per jaar. Dat komt met geen van de bedragen overeen.

manonutjuh
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:01

365 dagen x 24 uur is 8760

€432/8760= € 0,05

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 21:19

Ik snap niet zo goed wat je wil met de berekening? Ik betaal nu inderdaad 5 cent per uur wat neerkomt op 432€ per jaar. De vraag is waarvoor ik het betaal. Aangezien ik die 432€ niet terugzie in de vaste kosten zoals jij suggereerde.

manonutjuh
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:53

Oh wacht, ik heb je berichtje verkeerd gelezen. Ik dacht dat de vaste kosten op 432 euro uit kwamen 8)7

Heb je de cv al uit gezet en gekeken of je dan nog kosten hebt?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:56

Nee dat bedrag komt hoger uit dus ik kan het bedrag helaas niet matchen.

Nee nog niet gedaan omdat ik en niet weet hoe dat moet := (maar kan ik wel uitzoeken) en ik nog even teruggebeld zou worden door de wooncorporatie over gezamenlijk gasverbruik (maar dat is helaas nog niet gebeurd).

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:07

Dat je €432 alleen al door een waakvlam kwijt bent, dat is inderdaad niet in orde.

Ik neem aan dat de ketel bij jou in huis hangt? Of hangt deze in een gezamelijke ruimte? Misschien is er een radiator op aangesloten die continu aan staat?

Als het jouw eigen ketel is, misschien kun je erachter komen hoe oud deze is en of er eerder iets met de ketel aan de hand was? Is deze oud en al aan vervanging toe?

Bij sommige wooncorporaties worden pas bij klachten de ketels vervangen. Als deze al boven de 10 jaar is zou je het eventueel kunnen gooien op een lekkende ketel oid?
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:20

Het is toch wel raadzaam om erachter te komen waar je gasmeter hangt (bij portiekflats ziet er bijv. vaak beneden in de kelder een rij kasten met de meters) én dat je de sleutel hiervan bij de hand hebt.
Ik heb zelf een keer een brand meegemaakt in een portiekflat en dan is het kunnen dichtdraaien van een gaskraan toch wel 'prettig'...

Als je weet waar die hangt én je kunt er bij, dan kun je een test doen door de kraan dicht te draaien en dan na een aantal uren te kijken of er nog steeds verbruik te meten is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 10:58

Wij hebben geen portiek, de enige gezamenlijke ruimte is waar de postvakjes hangen en daar zit verder niks.

Misschien kijk ik er ook wel volledig overheen of ziet dat ding er anders uit dan ik denk. Hier even wat foto's.

Boilerkast. Hangt geen meter, ook niet achter de spullen die er hangen. Het klepje van dat grote witte ding (cv ketel?) kan open maar daar staat alleen de temperatuur op.
Afbeelding

Meterkast.
Afbeelding

Daar hangt dit papiertje in maar dat apparaatje hangt er niet.
Afbeelding

Deze cijfers staan op het apparaat dat er hangt maar dat is voor zover ik weet alleen stroom?
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:05

Heel apart... en er zijn nergens in de buurt van de voordeur of ergens in de keuken bijv. aparte luikjes of kastjes waar dat ding achter verborgen zou kunnen zitten ??
In het ergste geval zou ik even je gasleverancier/of woningsbouwcorporatie bellen en vragen waar je kunt zoeken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:29

Weer even contact opgenomen en gevraagd waar de gasmeter hangt. Die hangt in een centrale ruimte achter een deur waar ik niet bij kan :roll: Ik kan dus niet eens checken wat de meter aangeeft.

Morgen komt er hopelijk iemand met antwoord maar dan nog zal het wel even duren. Ondertussen blijft de meter doortikken natuurlijk... Ik zit nu al bijna over mijn maandbudget heen en ik heb geen verwarming aan gehad en douche altijd kort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:03

Zitten er meerder woningen in hetzelfde blok waar je woont??
Het kan zijn dat er één grote/centrale gasmeter hangt en dat die kleine kastjes per individuele woning meten. Maar dan nog is het handig om te weten waar dat ding dan hangt :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:45

Ja, er zijn hier 48 woningen. Ik denk dat ik wel weet waar ze hangen. Heb alle sleutels die ik geleverd heb gekregen (en dat zijn er veel, geen idee waar ze voor zijn) geprobeerd maar geen van allen past :n Kruipruimte net ook even opengetrokken en ook daar helaas niet.

Heb nu de stekker uit de cv getrokken. Heb gedoucht en de afwas gedaan dus voorlopig niet nodig. Eet vanavond wel pizza uit de (elektrische) oven _O- Even kijken wat het verschil is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:57

Als er bij je ketel een gaskraantje zit, zou ik die ook even dichtdraaien. Dan kun je zeker zien of het probleem bij je ketel zit. Stekker uit het stopcontact sluit het gas namelijk niet af.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:20

Nee dat weet ik. Maar dat sluit wel uit dat het de verwarming is of de waakvlam zoals de woningbouw tegen me zegt. Ik durf niet zo goed aan knopjes te draaien die met gas te maken hebben := Ik zie één gele en twee zwarte. Ik zou dus ook niet weten welke ik dan om moet draaien. De gele lijkt het meest logisch. Maar dat kan ik morgen nog altijd proberen. Eerst dit elimineren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:29

Ik heb gisteren om 19.00u de stekker uit de cv getrokken. Je kan zien dat ik dan geen gas meer verbruik maar wel kosten van €0,03 maar dat lijkt me dan netbeheerkosten? Maar dat komt neer op €262,80 en ik kan niet vinden waar die kosten voor zouden ?

Daarnaast vraag ik me dan af waarom mijn vaakvlam tussen de 0,03-0,04m3 gebruikt per uur. Dat is bovengemiddeld veel. Is dat iets wat afgesteld kan worden?

Afbeelding

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:49

Hele andere vraag. Weet je zeker dat je echt nog een ketel hebt met een waakvlam? Want dat is echt iets uit de jaren 80. Zou je kunnen kijken welke ketel je hebt?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:52

Ik raakte in het begin ook lichtelijk in paniek van de kosten in mijn Oxxio app.
Maar toen het overzicht van mijn verbruik na een maand per mail kwam werd ik gerustgesteld :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen idee hoe de oxxio app precies aan de kosten komt (ik gok dat het iets te maken heeft met de vaste kosten).

En ja, afgelopen maand heb ik echt bijzonder weinig gas verbruikt haha :+

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:18

Zo te zien heb je ook nog een oude ketel TS.
Ik had die eerst ook, drie jaar terug laten vervangen en kreeg een hoop geld terug.
Deze ketels hebben nog een waakvlam en een brandbed of hoe noem je dat en Die verbruiken best veel gas, dat hebben de nieuwe ketels niet meer.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:32

Blussem, nee dat weet ik niet zeker. Ik kan ook niet in de cv kijken. Maar het is een sociale huur appartement dus ik ga er niet vanuit dat het allemaal nieuw is. Ik heb wel een slimme meter, ik weet niet of dat iets zegt?

Naomi_Jortje, jij hebt in april 24€, ik zit nu alleen in mei al op 24€ waarvan ik misschien 7€ zelf heb gebruikt met douchen, warm water en koken. Daarnaast dus steeds de melding dat m'n gasverbruik erg hoog is.

Chanicha, ik denk niet dat de keuze aan mij is om 'm te vervangen. En ivm corona voeren ze momenteel ook alleen spoedoperaties uit. Maar ik kan wel even informeren. Helaas geeft de woningbouw nog steeds aan eigenlijk niks te kunnen zeggen hierover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:33

Als het goed is moet er ergens op een binnenpaneel van de ketel staan wanneer hij geïnstalleerd is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:36

Hoe oud is je ketel? Ik had dit namelijk ook, ontzettend hoog verbruik (€150,- p/m bij Essent) terwijl ik zelden thuis ben en de kachels allemaal dicht had. Wel een cv van 20+ jaar oud, die vorige week laten vervangen en nu nog een verbruik van €65,-