Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 00:32

Tja, daar lig ik dan, klaarwakker van de stress. Piekeren piekeren piekeren.
Mijn vriend kwam vanavond de buurman tegen die hem vertelde dat ze 10 eiken willen plaatsen langs de grens met ons terrein. Volgens de regels van onze gemeente mag dit op 50cm vanaf de grens.
Vriendlief dacht nog oh, daar zal ze (ik dus) wel blij mee zijn, hoe meer natuurlijke schaduw hoe beter. Er niet bij stilstaand dat eiken giftig zijn voor paarden...
En nu aan mij om morgen naar de buren te gaan om hierover te praten. Er zijn meerdere scenario’s mogelijk.
Één is dat de buren andere bomen planten als ik aangeef dat eiken giftig zijn (ik schat deze kans klein in gezien het verhaal van mijn vriend over hoe de buurman het vertelde).
Twee is dat ze toch de eiken planten. En dit is waar ik nu bang voor ben. De eiken zouden aan de kant komen waar de wind vaak op staat. Dat betekent dat als het een keer goed waait, de halve wei vol eikels en bladeren ligt. Als rasechte doomdenker zie ik daar uiteraard grote problemen.

An sich hebben we oké contact met de buren. We hebben elkaar een aantal keer geholpen met verschillende dingen en maken geregeld een praatje. Als de buurman aangeeft dat hij nachtdienst heeft zorgen we er altijd voor dat we na een bepaalde tijd geen klus herrie meer maken enz... De buren weten al vanaf oktober 2018 (toen zijn wij verhuisd) dat er paarden komen te staan en dit was nooit een probleem. Totdat we daadwerkelijk begonnen met het aanleggen van de paddock. De buurman kwam ineens klagen dat hij toch wel bang was voor stankoverlast door de mest. We hebben toen direct aangegeven dat we er alles aan zullen doen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. We zullen sowieso de mest dagelijks weghalen, de mesthoop is ver bij hun woning vandaan (bij de overbuurman) en we hebben zelfs aangeboden om de strook aangrenzend aan hun perceel het grootste deel van het jaar af te zetten en alleen af en toe open te gooien om kort te grazen. Vanaf de erfgrens is er eerst een groenstrook van een meter of 8 breed, dan twee schuren en een soort plein van een meter of 10 breed en dan is hun huis. Als we ook nog de eerder genoemde strook in de wei afzetten staan de paarden (alleen als ze in die hoek staan) op zo’n 50 meter van hun huis. Meer kunnen we niet echt doen, maar dat gevoel dat de buren bewust die eiken daar willen plaatsen om onze paardenplannen te dwarsbomen is sterk, zeker gezien de manier waarop het nieuws werd gebracht...

Hoe kan ik dit gesprek het beste aanpakken? Ik wil niet met modder gaan gooien of dreigen dat we dan geen rekening meer zullen houden met hen qua geluid en dergelijke, maar ik ben ook als de dood dat die eiken daar geplant gaan worden...

Palmera

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:41

Als je nou gewoon eens gaat slapen en morgen eens hoort wat hij te zeggen heeft?

En niet gelijk zo negatief denkt. Misschien wéét hij niet eens dat eiken giftig zijn. En wat is dan het alternatief? Aan jou om dat netjes uit te leggen. Is dat veel duurder dan eik? ( ik heb geen benul van prijzen) Kom jij dan tegemoet in de financiën? Etc, etc. Blijf gewoon even rustig en sta open voor positieve scenarios

Afbeelding

Delaja

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 00:45

Je hebt zó enorm gelijk, maar mijn hoofd wil daar niet aan. Geloof me, ik zou veel liever willen slapen nu, maar mijn hoofd is van mening dat er voor elk scenario in het gesprek een reactie paraat moet zijn.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:47

Waarom niet open het gesprek in gaan en uitleggen waarom je het spannend vind (iets als "joh ik hoorde dat jullie bomen willen plannen, tof idee ook vanwege de schaduw. Maar hebben jullie je gerealiseerd dat deze bomen..." Etc).
En verder kan je niet voorspellen want niemand weet hoe ze reageren.
Laat het gebeuren en ga het gesprek aan, word niet boos of emotioneel maar geef je gevoel aan "ik vind dit een beetje moeilijk want..". Je krijgt niks van je een beetje kwetsbaar opstellen ipv meteen met modder te gooien en te dreigen dat je geen rekening met ze gaat houden. Je moet samen verder hè.
Het zijn je buren, niet je aardsvijand, en hou dat ook zo

Enne : men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:48

Je kan altijd de mogelijke overlast van de eikenprocessie rups opperen.
En als ze er staan en je hebt een 'eikeljaar' tijdelijk een draadje spannen waar de meeste eikels vallen en zodra het meeste uit de boom het ergste op harken. Er zijn ook rustige jaren tussen waarbij er veel minder eikels groeien. Er dus zijn oplossingen.

Dreigen en met modder gooien lijkt mij inderdaad niet slim, gewoon het gesprek aangaan, je zorgen uiten en aangeven dat je weet dat hun eigen keuze is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:58

Oh ik ken dat gepieker, om gék van te worden! Maar even realistisch vind ik dat Polly het mooi omschrijft. Blijf bij je eigen gevoel, je zorgen om je dieren etc, daar moet toch uit te komen zijn. Zeker als het contact onderling wel goed is verder.
Je paarden staan op 50m dat is ook best een afstand, mocht er eens wat veel afwaaien is een draadje wellicht best een plan zoals Grit aangeeft.
Even opruimen en weer door.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 00:59

Bedankt voor jullie berichtjes!
Dat van de eikenprocessierupsen had mijn vriend direct al aangekaart, maar daar reageerde de buurman heel laconiek op dat hij die wel zou wegbranden :\

Edit: 50 meter van hun huis, de eiken zouden op 50cm naast de wei komen.

Nog een edit: het gaat trouwens niet alleen om de paarden, we hebben ook twee honden. Uiteraard letten we op dat ze niet zomaar alles eten, maar 100% controle is er nooit.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:09

Maak het voor jezelf nou niet zo groot.
Als ze er komen dan komen ze en dan komt ook hier wel weer een oplossing voor.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:21

Altijd nog beter dan wanneer ze esdoorns zouden willen planten..
Ik zou idd rustig de mogelijkheid van andere bomen overleggen. Meer kan je nu niet doen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:39

Ben je zeker dat het op 50 cm van de grens màg? Hier in BE is het voor een boom 2m als ik mij niet vergis..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:49

Grit schreef:
Je kan altijd de mogelijke overlast van de eikenprocessie rups opperen.
En als ze er staan en je hebt een 'eikeljaar' tijdelijk een draadje spannen waar de meeste eikels vallen en zodra het meeste uit de boom het ergste op harken. Er zijn ook rustige jaren tussen waarbij er veel minder eikels groeien. Er dus zijn oplossingen.

Dreigen en met modder gooien lijkt mij inderdaad niet slim, gewoon het gesprek aangaan, je zorgen uiten en aangeven dat je weet dat hun eigen keuze is.

Dit wilde ik ook opperen. Mochten ze perse eiken willen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 02:18

Kun je niet een balletje opgooien dat er veel nuttiger bomen zijn waarmee iedereen blij is. Walnoten, hazelnoten of kastanjes bijvoorbeeld? Naast een eetbare noot houden deze ook nog veel beter de vliegen weg.

4x win; jouw paarden blij, jij en buurman blij want geen eiken-processierups, minder vliegen en ook nog eens lekkere eetbare noten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 03:09

Hou 1 ding heeeeeeeel goed in je hoofd "Eik groot plantertje dood" Of te wel eiken doen er heel erg lang over om grote bomen te worden en eikels te gaan dragen. Je bent dan zo 10 jaar verder. Dus die eikels hoef je je voorlopig echt geen zorgen om te maken.

Ik heb hier meer dan een paar eiken staan. Aantal is al oud, die dragen eikels. En er staat jonge opslag. De oudste daarvan is 16 jaar. Draagt nog steeds geen eikels en is nog steeds een iel boompje.
Overigens net als Kastanje. Ook daarvan meerdere oude bomen, en jonge opslag. Dat groeit ook niet zo hard.

Ik zou ook met ze gaan praten. Wie weet heeft die goeie man helemaal niet in de gaten dat eiken zo langzaam groeien, dat ze niet echt goed voor paarden zijn. Ze zullen er echt niet dood van omvallen als ze een keer wat eikels eten, dan had ik nl al geen paard meer over. En mss kan je hem overtuigen dat een ander soort, kastanje, beuk, wilg of al aangegeven notenbomen mss interessanter zijn dan eiken.
En gooi het kwa eikenprocessierups dan op schade aan zijn jonge eiken, wat dan toch jammer is.

Taucha schreef:
Walnoten, hazelnoten of kastanjes bijvoorbeeld?

Hazelnoot is geen boom, dat is een struik. Ok kan heel groot worden, maar dat is geen enkele stam dat zijn een heleboel stammetjes bij elkaar. Ook die staat hier in de tuin ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 03:13

Bepaalde walnoten zijn ook giftig voor paarden.

Ts, hoe groot is je wei, kun je evt stukjes afzetten zodat je paarden niet bij de eikels kunnen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 04:13

Onze wei is omgeven met eikenbomen. Paarden staan nog steeds rechtop.

Wel halen we iedere dag als de eikels uit de boom vallen zoveel mogelijk eikels van de grond af.
Of we zetten de wei een paar weken een stukje af. Dat is echt maar een korte periode. Meestal het moment dat ze toch al bijna van het gras af gaan in de late herfst.

We hebben er meer gemak van dan last. De schaduw en verkoeling die ze geven is geweldig.

Maar voordat een eik zo groot is duurt het wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 05:01

Tenzij er een uitzondering van toepassing is, mogen bomen niet dichter dan 2 meter bij de erfgrens staan. Dat zou ik sowieso even meenemen in je gesprek :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:16

Hier stikt het van de eiken, ook langs onze wei en we hebben er zelf 2. Blaadjes en eikels blazen we 1-2 keer weg maar die zijn niet zo'n probleem. Ze hebben altijd hooi en staan nooit op een echt kale wei dus eten doen ze het niet. De paddock is gelukkig eik vrij. De rupsen vind ik veel vervelender. Die brand je ook echt niet zo maar weg op 15 meter hoogte. De gemeente heeft er nu aaltjes op gespoten en zelf gaan we dat ook doen. Daarnaast nestkastjes, bloemen etc. Bestrijding is lastig en veel werk.

Als het echt om jouw paarden gaat en om dat te dwarsbomen hadden ze wel esdoorn of een taxushaag gepland, daar zou ik veel meer problemen mee hebben. Kijk maar eens om je heen er zijn heel veel weides met eiken omringt, het gaat echt niet zo snel fout.

Eigenlijk is het met alle plagen sowieso niet slim om een heel rijtje van dezelfde bomen te planten. En 50 cm van de erfgrens is qua overhangende takken eigenlijk onmogelijk, kan me bijna niet voorstellen dat het mag. Theoretisch zou de stam al over de erfgrens kunnen groeien. Sowieso moet hij overlast voorkomen en dus de takken weghalen bij jou, het blad opruimen etc.

Overigens is het plantseizoen nu voorbij, hij kan pas in november weer planten, wellicht geeft dat je ook wat rust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:32

Ik hoop dat je nog een beetje hebt kunnen slapen :j

Hier een handige link: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... -erfgrens/
Van het juridisch loket over die 2 meter afstand.

En ik zou vooral met oplossingen komen, en het dan zo brengen dat het buurman zijn idee is.
Niet te veel op die eiken blijven hangen, andere soorten bomen bespreken. Her en der de eik afraden vanwege giftig, veel rommel, kans om een eikel op je hoofd te krijgen, prijzig etc en gelijk ook andere bomen die slecht zijn benoemen.

Heel veel succes!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:15

Hier al meer dan 30 jaar paarden op een wei omzoomd door eiken. En ook nog eens en roedel honden. Zelf vind ik de esdoorn een groter probleem. En ik ben wel bang van de processie rups. Tot nu toe nog geen probleem, maar daar heb ik wel schrik voor.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:24

Ik heb ook eiken in mij weide. Vind de hoeveelheid blad en nageslacht die ze produceren erger. Paarden eten er nauwelijks van. Gras is lekkerder. Periode dat de eikels vallen hark ik zoveel mogelijk aan de kant.

Maar als de regel is dat bomen 2 meter uit de grens moeten zou ik hem daar wel op wijzen. En dan met name ikv blad en overgroeiende takken

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:39

Ik hoop dat je alsnog een beetje hebt kunnen slapen TS. En mijn ervaring is dat in de nacht problemen altijd veel groter lijken dan overdag. Ik denk dat het al geruststellend is om te lezen dat veel bokkers zonder problemen paarden houden in weilanden omzoomd door eiken. Gewoon rustig het gesprek aan gaan en kijken of hij bereid is om andere bomen neer te zetten. Zo niet, is het probleem volgens mij ook te overzien.

Over die 2m grens waar een aantal mensen hierboven op doelen: de 2m grens is inderdaad in de wet geregeld, MAAR gemeenten kunnen hier in hun eigen APV een uitzondering op maken. TS zegt al dat de regel in haar gemeente 50cm is. Ik ga er van uit dat die 2m hier dus niet geldt...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:49

Ik had ook een aantal Eiken bomen (en kersen en appels en peren) in mijn weide staan, tegen de tijd dat daar iets van begon te vallen deed ik de boom omheinen met stroom. Als het het hard deed waaien keek ik een keer extra en opruimen indien nodig.

Mocht je geen oplossing kunnen vinden met de buurman dan hoef je je voorlopig nog geen zorgen te maken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 07:51

De nacht was erg kort, maar inderdaad, ‘s nachts lijken problemen groter en ik ben zeker een stuk gerustgesteld door alle berichten over eiken langs de wei.

Wij willen zelf ook bomen planten en hebben de regels hier uitgebreid uitgezocht, het gaat inderdaad om 50cm in onze gemeente.
De buurman had wel al aangegeven dat hij ze zo groot mogelijk wil laten planten. Zijn argument was dat het dan mooi dicht zou groeien, maar het lijkt met toch dat hij dan beter een haag kan planten...

We kunnen zeker een strook afzetten, dat is de strook waarvan we sowieso hadden aangeboden om hem dicht te gooien zodat er meer afstand tussen hun huis en de paarden zit. Maar zoals ik zei komen ze wel aan de windkant, dus als het een keer goed waait in het eikelseizoen ligt de halve wei vol. Nou had mijn vriend ook al een leuke oplossing bedacht in de vorm van een zitmaaier met borstel en opvangbak. Wordt schijnbaar door sommige mensen ook gebruikt om mest uit de wei te halen en zo’n ding zou ook geschikt moeten zijn om eikels en bladeren mee te nemen.

Wat betreft alternatief dacht ik zelf aan winterlindes. Prachtige bomen, die aardig snel groeien en ook al langs de gezamenlijke oprit staan.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-04-20 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:51

Delaja schreef:
Bedankt voor jullie berichtjes!
Dat van de eikenprocessierupsen had mijn vriend direct al aangekaart, maar daar reageerde de buurman heel laconiek op dat hij die wel zou wegbranden :

Edit: 50 meter van hun huis, de eiken zouden op 50cm naast de wei komen.

Nog een edit: het gaat trouwens niet alleen om de paarden, we hebben ook twee honden. Uiteraard letten we op dat ze niet zomaar alles eten, maar 100% controle is er nooit.

Weg branden?! Volgens mij verspreid je dan die brandharen alleen maar. Ik zou daar echt niet blij mee zijn. De eikels vind ik niet eens zo'n issue maar doe brandharen die op je gras neer strijken wel.

Heb je ook een buurvrouw?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:53

Ik ben echt een trut wat dat betreft, als zij die bomen willen planten hield ik die kant niet meer dicht zolang er geen eikels zijn...

Ergens zou je denken dat hij het erom doet, maargoed, niet altijd doemdenken over de mensheid. :+