Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Brainless schreef:Je hoeft bij satellieten zeker geen streepje te zien.
Zijn vaak "gewoon" sterren die in een strakke baan voortbewegen.
_lauraaa_ schreef:Dit heb ik maandag ook gezien. Waren echt een stuk of 10 stuks bij elkaar. Leken sterren maar ze bewogen vrij langzaam. Wij hebben ons ook af staan vragen wat dis was maar nog niks kunnen vinden.
Bubblewrap schreef:Van West naar Oost? Vermoedelijk de satelliet(en) van Starlink, eerder deze avond gelanceerd.![]()
Lancering: https://youtu.be/wSge0I7pwFI
Apciii weet er meer van. Ik zal hem PB'en
Edit: dit was 20:53.
Lauraaa, dat was een treintje aan Starlink satellieten. Totaal van 60 satelietten achter elkaar aan. Bijzonder gezicht!
Voor het opzoeken van satelieten is de app Heavens-Above wel interessant.
Photograph schreef:Brainless schreef:Je hoeft bij satellieten zeker geen streepje te zien.
Zijn vaak "gewoon" sterren die in een strakke baan voortbewegen.
Aahh dan denk ik toch dat dat t is. Op foto’s zie je namelijk zo’n streepje
Eigenlijk maakt de camera heel veel foto's in meerdere seconden. Die fotos plakt hij over elkaar heen als 1 foto. De sterren bewegen niet, dus zie je als stip. De satellieten bewegen, en zie je dus als streep.
Zijn er echt veel! De app Heavens-above laat het duidelijk zien. _lauraaa_ schreef:Dit heb ik maandag ook gezien. Waren echt een stuk of 10 stuks bij elkaar. Leken sterren maar ze bewogen vrij langzaam. Wij hebben ons ook af staan vragen wat dis was maar nog niks kunnen vinden.

het was inderdaad rond de tijd van 21:24. 
APCIII schreef:De nieuwe Starlink kwam ongeveer om 22.00 over, en was een half uurtje eerder vanuit Amerika gelanceerd.
[ Video ]
Aan het einde van het filmje zie je op de wereldbol een "lijntje" getekend waar 'ie langs gaat komen. Dit was de zevende lancering, van elk 60 stuks. Er zijn er dus nog veel meer te zien, die af en toe langs de hemel razen terwijl ze onderweg zijn naar hun "werkplek" (vlak na lanceren zitten ze ca. 230km boven de grond, ze moeten naar ca. 550km hoogte).