Hoe plank aan de muur bevestigen voor zwaar gewicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Hoe plank aan de muur bevestigen voor zwaar gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:54

Okee, titel is misschien wat vreemd, maar ik zal het uitleggen.
Wij hebben in de woonkamer 2 weggemetselde schouwen staan. De schoorsteen zit er nog, maar daar is keurig een koof van vloer tot woonkamer omheen gemaakt. Dat betekent dat we een soort grote nis hebben van muur tot koof en daartussen wil ik over heel de breedte 3 boekenplanken voor mijn bibliotheek :D
Ik vind dat echt zo mooi, van die lange boekenplanken vol met boeken.

Maar, dat is behoorlijk wat gewicht. De planken worden 3.22m lang (of 2 van 1.61) en 28 cm diep.
Nu zijn er verschillende bevestigingsmethoden. Maar ik wil zo min mogelijk zichtbaar, of echt mooi zichtbaar (bijvoorbeeld industriële plankophangers). Het liefst toch wel zwevend. Maar hoe maken we dat zo sterk mogelijk? Er komt natuurlijk nogal wat gewicht op als er 3,22m boeken op staan.
Mijn partner gaat het maken, maar twijfelt ook wat.

Heeft iemand wat foto's/voorbeelden van dit soort constructies?
Het idee is zoiets:
Afbeelding

DubbelFun

Re: Hoe plank aan de muur bevestigen voor zwaar gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:23

Als je voldoende ondersteuningen maakt in de planken (zeg om de 60 cm) dan heb je maar een klein deel wat gewicht draagt.
Maak een 'holle' plank en bevestig eerst de ondersteuning aan de muur en schuif dan de plank er op.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:32

Ja, zoals DubbelDun zegt. Blinde plankdragers kun je gewoon bij bouwmarkt kopen.

Mijn moeder had vroeger de Ikea planken (lack? die dikke in ieder geval) hangen met boeken erop. Ging prima, heeft jaren gehangen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:37

Inderdaad en op die verpakkingen staat ook precies hoeveel gewicht zo'n plankdrager kan dragen.
Even een stapeltje boeken wegen en dan zoveel plankdragers als nodig gebruiken.

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat! Het voorbeeld is ook gaaf!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:39

Plankdragers kun je ook makkelijk zelf maken van houten latten. Zeker als je er veel nodig hebt kan dat behoorlijk schelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:43

Holtes in je planken maken idd en zorgen voor genoeg steunen in de plank.

Dit idee dus, dit is een Ikea plank.
Afbeelding

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:44

DubbelDun schreef:
Als je voldoende ondersteuningen maakt in de planken (zeg om de 60 cm) dan heb je maar een klein deel wat gewicht draagt.
Maak een 'holle' plank en bevestig eerst de ondersteuning aan de muur en schuif dan de plank er op.

Dit inderdaad.
Even kijken hoeveel boeken er bijvoorbeeld op 1/2 meter plank zouden staan. Dat wegen en dan kijken hoeveel blinde plankendragers je nodig hebt per meter :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:58

We hebben even gekeken bij de Hornbach naar wat planken en steigerhout heeft wel onze voorkeur vanwege de uitstraling. Dus dan wordt het of een holle plank van 2 planken gemaakt of toch een andere bevestiging voor een enkele plank. Wegen is inderdaad wel een goede tip. Aan de zijkant kunnen we niets vastmaken. Aan de ene kant wel, maar de andere kant is de koof. Geen idee welk materiaal dat is, maar dik en dragend is het zeker niet. Dus het moet wel echt aan de lange muur.
En als het dan toch zichtbaar is, vind ik zo'n bevestiging ook wel heel mooi. Dan ook maar goed zichtbaar :D
Alleen om de 60cm wordt dan wel weer erg veel. Gezien de lengte van de planken worden het er 2 van 1.61. Dus dan zou je 4 bevestigingen moeten maken als je onderstaande gebruikt. Bijvoorbeeld op 30cm vanaf de uiteinden ofzo.
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:19

Marije_jiplover schreef:

[ [url=m/0xko3T.png]Afbeelding[/url] ]

Deze constructie raad ik echt af! Precies dit hebben wij gehad en de plank ging al vrij snel krom staan. En wat had ik er op? Een pot met plant en een schilderij. Ik zou bij de bouwmarkten plankendragers halen, die kunnen echt wel wat hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:47

Hier staan we 2 monitoren op en een telefoon en een computerkast.
Werkt al jaren prima.
Maar de foto was meer bedoeld ter illustratie over het systeem, ts geeft immers aan dat haar partner het zelf wil gaan maken.

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:35

Let ook op dat steigerhout niet alleen gruwelijk krom gaat staan, maar zelf ook het nodige aan gewicht in brengt, dan is een stapeltje boeken erop pindanootjes in het eindgewicht.

Verder, de muur.... alleen met zwaar materiaal gaan werken als je een solide betonnen muur hebt. Anders niet doen. De kans dat het er uiteindelijk af komt is dan veel te groot. Niet zo zeer als het er op staat, maar het risico zit met name als je eens aan het stoffen bent en even op een plank leunt of zo.

Ik heb zelf een timmerman gevraagd waarmee we samen een ontwerp gemaakt hebben voor zo minimalistisch uitziende boekenplanken. Ik wilde eigenlijk ook heel graag hetgeen jij nu wilt. Maar dat was bij ons niet mogelijk omdat de muur niet stevig genoeg bleek.
Hij heeft me toen aangeraden om tegen de muur een volledige plaat te monteren. Dit zijn uiteindelijk 3 dikke platen geworden die op de naden dicht gesmeerd zijn en vervolgens geverfd. De plankendragers zitten geheel in de platen en deels in de muur. Uiteindelijk is het geheel daardoor steviger dan alleen verankering in de muur en nog mooi ook, want je kunt het helemaal naar eigen smaak afwerken.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 14:39

Het is de muur naar de buren toe. Ik wilde er eigenlijk vanuit gaan dat dat wel een solide muur is :=
Maar dat is dus niet per definitie zo?
Heb je een foto van hoe het bij jullie is? Dus eigenlijk extra platen over het gehele deel van de muur waar de planken aan komen?
MDF is overigens ook een optie ipv steigerhout, maar vind ik zelf niet zo mooi. Dan worden ze gewoon wit en ik vind juist de houtlook (met nerf) zo mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:13

Daihyo schreef:
Het is de muur naar de buren toe. Ik wilde er eigenlijk vanuit gaan dat dat wel een solide muur is :=
Maar dat is dus niet per definitie zo? .

Dat ligt aan de leeftijd van je huis :)
Kennissen van mij hadden een oud huisje en moesten een vloerbalk bij plaatsen en dachten een spouwmuur te hebben. Alleen die kwamen na de eerste laag stenen wel bij de buren 'naar binnen'...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 15:28

Oeps :=
Ik woon in een jaren '60 appartementencomplex. We hebben totaal geen geluidsoverlast van de buren, dus daarom ging ik er wel vanuit dat het dikke muren zijn.

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:52

Platen tegen de muur achter de boeken zijn volledig weggewerkt. Dus daarvan geeft een foto nog geen duidelijkheid. Maar ik zal morgen met beter daglicht een paar foto’s in de schuur maken waar we nagenoeg hetzelfde principe hebben toegepast, alleen veel minder afgewerkt.

Heb je al eens moeten boren in die muur? Dan kun je vaak ook al voelen hoe solide het is.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:36

Volg, wilikook. :D
Zou mangohout hiervoor geschikt zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:41

Ik zou niet weten waarom niet :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:53

Daihyo schreef:
We hebben even gekeken bij de Hornbach naar wat planken en steigerhout heeft wel onze voorkeur vanwege de uitstraling. Dus dan wordt het of een holle plank van 2 planken gemaakt of toch een andere bevestiging voor een enkele plank. Wegen is inderdaad wel een goede tip. Aan de zijkant kunnen we niets vastmaken. Aan de ene kant wel, maar de andere kant is de koof. Geen idee welk materiaal dat is, maar dik en dragend is het zeker niet. Dus het moet wel echt aan de lange muur.
En als het dan toch zichtbaar is, vind ik zo'n bevestiging ook wel heel mooi. Dan ook maar goed zichtbaar :D
Alleen om de 60cm wordt dan wel weer erg veel. Gezien de lengte van de planken worden het er 2 van 1.61. Dus dan zou je 4 bevestigingen moeten maken als je onderstaande gebruikt. Bijvoorbeeld op 30cm vanaf de uiteinden ofzo.
[ Afbeelding ]

Dit soort bevestigingen kun je ook zelf maken van leer. Oude beugelriemen of zo. Dan kun je de plank zelfs heel iets achterover laten hangen zodat de boeken er niet uitvallen. Even met een schroefje onderin vastmaken.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:01

Marije_jiplover schreef:

[ [url=m/0xko3T.png]Afbeelding[/url] ]

Dit zou ik echt afraden.
Ik heb dit ook aan de muur en het er een doosje (met niks er in) en een foto op staan. En het is gigantisch door gaan hangen.

Ken meerdere mensen waar dit is gaan door hangen.

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:20

Niet gelukt om goede foto's te maken. De schuur is met daglicht te donker en met flitser zie je nix omdat de lijm in de platen weerspiegelt. Maar in principe komt het op het volgende neer:

Afbeelding

Deze wandplaten zijn glad gestreken en geverfd net als de rest van de kamer. Daarna heeft de timmerman pinnen aangebracht die doorlopen in de muur. En op de juiste plekken zijn in beukenhouten planken gaten gemaakt. Planken zijn over de pinnen geschoven en voila een boekenplank. Ze zitten behoorlijk stevig op hun plek, maar je moet er natuurlijk niet aan gaan hangen met je volle gewicht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 11:39

Nog bedankt voor de foto. Wij gaan toch voor stevige boekensteunen. De brede muur moeten we met 2 planken doen van 1.60m en daar komen onder elke plank 3 steunen.
De andere kant is 1 plank van 2.30 en daar komen 5 steunen onder. Dat moet het wel doen. Het is een stevige muur, dus daar zit ook geen probleem.

We hebben gekozen voor blank steigerhout. Wel gekeken voor al bewerkt of gebruikt, maar te groot risico op kromme planken. Deze zijn nieuw en voor ons op maat gezaagd. Ik ben zelf begonnen met beitsen. De boekenplanken krijgen een wengé beits. Ook hebben we meteen een bedombouw gemaakt. Deze wordt antraciet :D

De muren waar de planken tussen komen over de hele lengte:
Afbeelding

Afbeelding

En WIP wat betreft de planken.
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:39

Geen idee of er nog mensen kijken, maar zo is het geworden. Nu de boeken er nog op :):)
En de planken aan de andere kant van de kamer nog ophangen :+

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:45

Daar heb je flink wat boekenruimte gemaakt :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:06

Ik heb ook heel veel boeken :D

We hebben steigerhout gebruikt. Planken zijn niet allemaal even netjes recht. Ondanks dat we nieuw hout hadden. Maar het heeft ook wel weer wat zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:07

Als je de bolle kant naar boven hebt gedaan dan zakken ze onder het gewicht van de boeken vanzelf recht ;)