Corona en onderwijs, voor meesters en juffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Corona en onderwijs, voor meesters en juffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 12:17

Dag Collega's,

Ik zag dat er nog geen topic speciaal voor leerkrachten is. Ik merk dat ik meer en meer de behoefte krijg ervaringen en verhalen te delen met andere onderwijstoppers.

Even kort: ik ben werkzaam als dramadocent in het voortgezet praktijkonderwijs. Geen makkelijke doelgroep en nu met les op afstand best een hele pittige klus. Leerlingen online krijgen, terwijl de intrinsieke motivatie voor velen weinig aanwezig is, is geen sinecure.

En dan de onzekerheid over wanneer en hoe open. Net las ik dat de onderwijsbond het advies geeft de zomervakantie te vervroegen of zelfs in te korten als de scholen na de meivakantie dicht blijven.

Deel het hier! Wellicht kunnen we elkaar een hart onder de riem steken en van elkaar leren.

Heel eerlijk hoop ik dat dit topic na 28 april op slot kan, maar ik ben bang dat we elkaar nog wel even nodig gaan hebben :(:) .

Amandavd

Re: Corona en onderwijs, voor meesters en juffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:18

Er is een juffen en meesters verzamelen topic waar deze onderwerpen aan bod komen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:22

Vanuit mijn werk zie ik inderdaad veel problemen voorbij komen, maar ook heel veel creativiteit en aanpassingsvermogen van docenten. Ik werk bij een uitgeverij met als doelgroep PrO, vso, vo en mbo. We bieden tijdelijk kosteloos licenties aan voor onze online producten, dus als we iemand hier daarmee kunnen helpen zou dat mooi zijn!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 12:23

Amandavd schreef:
Er is een juffen en meesters verzamelen topic waar deze onderwerpen aan bod komen.

Ik kan me voorstellen dat het fijn is om een topic te hebben in het Corona gedeelte van bokt. Helemaal als dit langer gaat duren...
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 16-04-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:24

Leuk een topic voor de docenten tijdens Corona!
Ik werk op een internationale school en geef nu dus ook al een aantal weken les met Google Meet. Bij mij loopt het goed, maar ik moet nu ook wel zeggen dat ik met zeer gemotiveerde leerlingen werk dus iedereen is altijd aanwezig en voert de taken goed uit. Een achterstand lijkt hier dus wel mee te vallen.

Wel vind ik het vreselijk om de hele dag thuis te zitten en niet meer de leuke interactie met leerlingen te hebben. Ik merk ook wel dat een aantal leerlingen somber zijn en ik neem dat gevoel dan wat over na een aantal online lessen. De vakantie inkorten vind ik een absurd idee. Mijn leerlingen werken echt kei hard momenteel en zijn meer dan ooit toe aan vakantie. Verplaatsen van de vakantie zorgt er dan weer voor dat het stuk tot de kerstvakantie te lang is, dat valt ook niet vol te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:35

Leuk topic!
Ik werk in het VO, zal me later uitgebreider melden.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:38

VMBO docent hier :) AVO vakken online gaan wel aardig, maar praktijkprofielen, oef... Ik geef ook MVI, en dat kan maar beperkt online. Daar moeten we dus een plan voor maken om dingen in te halen, maar ja, vanaf wanneer he?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 12:59

Ja die onzekerheid is vooral killing vind ik. Echt plannen en voorbereiden is niet handig...

En loop inderdaad ook aan tegen het praktijkgedeelte. Anders dan filmpjes/foto´s maken van scènes zit er niet echt in. En lln sturen liever geen foto's van zichzelf :x

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:03

Leuk, ik kom graag even meepraten en horen hoe het bij de rest gaat.

Mijn lijstje:
- Docent VO
- Grieks en Latijn
- Klas 2, 3, 4, 5
- Mentor klas 2

Wij werken nu via Teams met een aangepast rooster (30 minuten per vak met verplichte aanwezigheid, verder digitale opdrachten, vragenuurtjes etc etc.

Wat ik fijn vind:
- Later opstaan :+
- Kinderen kunnen muten :+
- het we-doen-dit-allemaal-samen-gevoel

Wat ik niet fijn vind:
- het contact missen met de kinderen
- het moeilijk zicht houden op probleemleerlingen
- het gevoel hebben alsof je hoorcollege geeft
- dat alles heeeeeeel veeeeeeeel meer tijd kost

Mijn mening over mijn eigen school en corona:
- school graag nog even dicht
- achterstanden zijn echt niet zo heel erg om te hebben
- welzijn van de kinderen voorop stellen
- voorzieningen treffen voor echte probleemgevallen
Laatst bijgewerkt door Sheran op 16-04-20 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:05

Hier ook een leerkracht!
Ik ben juf van een groep van 25 kleuters ;-)

Zal later even ingaan op de vragen. :-)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:05

Ik meld me ook even aan, leerkracht in België wel ;)

AnnemiekvM
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:08

Ik heb groep 3. Wij werken met een weektaak met opdrachten en instructiefilmpjes. Daarnaast dagelijks contact met de groep zodat de kinderen kunnen vertellen en elkaar kunnen zien. En elke dag lees- en reken instructie via de Meet.
Dus op zich voor deze tijd goed aan het werk, maar ik ben heel blij als ik weer gewoon naar school toe kan en de kinderen weer echt kan zien.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:14

Hier ook docent, weliswaar voor het hbo onderwijs, maar ik lees en deel graag mee! :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:16

Hier VO en WO docent. :)

Ik werkte al veel met digitale middelen, zeker in het VO, dus voor mijn leerlingen was de overstap niet zo groot en ik kan de apps gebruiken waar we toch al mee werkten (Itslearning en Nearpod). Mijn leerlingen volgen gewoon digitaal hun normale rooster en ik geef digitaal les, die structuur werkt voor hen goed en voor mij ook prettig. Ik mis het contact en de interactie wel, het is nu veelal toch allemaal wel zakelijk en procedureel. Gelukkig kunnen we af en toe een beetje ouwehoeren op de groupchat/video conference en heb ik ze nog flink in het ootje kunnen nemen met een uitgebreide 1 april grap. :+

Wel vind ik de situatie voor de eindexamenleerlingen onzettend zuur. Het is ook vreemd om ze nu in kleine groepjes te treffen (SE surveillance) en op zo'n kille manier (afstand, handschoenen, ontsmettingsspray, brr.) Ze liepen een paar weken geleden op vrijdag de deur uit zonder toen te beseffen dat het hun laatste ' echte' dag school zou zijn...en alle leuke examenactiviteiten zijn afgelast. Y;(

Ik hoop zelf dat de scholen wel weer open kunnen, maar vrees ervoor. Een beetje achterstand is wel weg te werken maar bij een lange schoolsluiting wordt het toch wel erg spannend voor de voorexamenjaren ben ik bang. -O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:17

Fijn topic!

Ik heb groep 8 en hier loopt het heel fijn, groot voordeel is dat ze allemaal digitaal vaardig zijn en zelf telefoons hebben. Op maandag ochtend 8u zet ik de weektaak online en probeer hier ook leuke opdrachten voor tekenen en taal in te doen. Iedere ochtend tussen 09 en 12u ben ik bereikbaar via teams en ik houd goed bij welke kinderen ik wanneer spreek en bel ze veel. Ik heb geen echte zorgen over leerlingen en dat scheelt enorm.

Mijn man heeft ook een vitaal beroep dus we kunnen onze kinderen op de opvang kwijt.

Ik ben de ouders enorm dankbaar voor het meekijken met de leerlingen en echt heel trots op hoe de leerlingen het oppakken. Maar als ik denk aan alle kinderen met onbekwame ouders, analfabete ouders etc dan breekt mm hart.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:18

MBO Docent hier. Ik geef Spaans, maar ook praktijkvakken (Luchtvaart passagiersafhandeling, airport operations, luchtvaartoriëntatie). Vooral passagiersafhandeling is pittig om online te geven; dit moet eigenlijk in praktijkruimtes. Maar eerlijk, ik vind het thuis lesgeven wel prettig al mis ik de studenten ook wel. Van mij mag het in de toekomst wel 50-50. De helft online lesgeven vanuit huis en de andere helft vanuit school :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:19

Andere tak in het onderwijs, ik ben secretaresse op een SBO school, dus veel extra dingen klaar maken als ondersteuning enz. Heb met enkele collega's veel contact en merk dat het echt soms teveel is voor ze. Hebben veel probleemgezinnen en daar is nu wel wat voor geregeld, dat die leerlingen op school mogen komen.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:21

Gimme_Joy schreef:
En loop inderdaad ook aan tegen het praktijkgedeelte. Anders dan filmpjes/foto´s maken van scènes zit er niet echt in. En lln sturen liever geen foto's van zichzelf :x

Wij hebben dus ook de Media tak (van Media, Vormgeving en ICT). Gelukkig durven ze tot nu toe wel in beeld te komen :)

Maar ja. Dan heb je de beelden die ze maken... maar ons vak is juist ook het proces om tot die beelden te komen. En video's zien te krijgen van hoe ze video's maken zodat je het video maken kan bijsturen... Inception!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:49

Leuk topic! Docent Engels in de bovenouw van het VMBO. Ben nu te gaar om te reageren ( ja door het digitale lesgeven en toetsen en bluh ) dus lees eerst even lekker mee :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 19:40

Wat zijn jullie ideeën over open gaan met de 1,5 m. maatregel?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:44

Bij ons (ROC) zijn er vanaf 11 mei examens die niet online kunnen worden afgenomen. 4 studenten en 1 docent per lokaal. Allemaal 2x handen ontsmetten en na het examen worden ze naar de uitgang begeleid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 19:47

Morrie schreef:
Bij ons (ROC) zijn er vanaf 11 mei examens die niet online kunnen worden afgenomen. 4 studenten en 1 docent per lokaal. Allemaal 2x handen ontsmetten en na het examen worden ze naar de uitgang begeleid.

Hoeveel studenten doen examen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:55

Gimme_Joy schreef:
Morrie schreef:

Hoeveel studenten doen examen?

Geen idee, in totaal zitten er rond de 8000 studenten op de vestiging waar ik werk.
Zal het de roostermaker vragen maandag.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 20:14

Jeutje dat wordt nogal een organisatie dan!

Voor ons is het misschien iets minder moeilijk. Wij hebben (omdat we een praktijkschool zijn) niet heel veel lln. Blijft overeind dat ik toch heel benieuwd ben hoe ik drama en Rots en Water moet gaan geven op 1,5 m. afstand. Mijn lessen staan in het teken van sociaal-emotionele ontwikkeling en psychofysieke training/therapie...

ikkedus
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:16

Juf op 2 scholen. Groep 6 regulier onderwijscentrum groep 5/6 hoogbegaafden onderwijs. Hoog scorende leerlingen over het algemeen en ze doen het thuis fantastisch. Geen achterstand te bekennen. Sommigen gaan zelfs flink vooruit.
Wel gefrustreerde kinderen en ouders ondertussen. En daar belbus dan weer veel mee.
Iedere dag 40+ kinderen op school voor de opvang. En dat is veel.
Ik vind het werken erg intensief nu. Ik ben echt wel uitgeput aan het eind vd week.
Ik werk met Teams en met Zoom/ schoolbord. Ik geef live instructies, maak filmpjes, chat, bel en zoom met leerlingen. Hou online rapportgesprekken etc.
Ik merk dat ik op het moment vooral last heb van alle wilde plannen die steeds de ether in geslingerd worden. En de een wil nog perfecter en meer fantastisch opvallen dan de ander. Ik heb wat dat betreft echt behoefte aan status quo en rust. Maar ja, dat zit er helaas niet in.