Digibeet heeft hulp nodig...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Divers

Digibeet heeft hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:35

Hallo allemaal,

ik zit (net als velen) thuis vanwege Corona en bedacht mij dat het wel leuk is om een spelletje op de computer te downloaden. Mijn oog viel op 'Planet Zoo'. Helaas gebruik ik een MacBook van Apple, maar mijn man heeft wel een windows laptop.

Nou, geen punt zou je denken. Spel gedownload, werkt niet naar behoren. Crasht...

Toch maar even gekeken, en jahoor... 'minimum requirement: 8GB RAM' en deze laptop heeft... 4GB RAM.
Dat is niet zo slim van mij, maar nu las ik op internet dat je zelf RAM kan toevoegen aan een laptop... toch?

Op 'Crucial.com' staat het volgende:
Memory
Maximum Memory: 20GB

*Not to exceed manufacturer supported memory.

Slots: 1 (1 bank of 1)

Standard Memory: 8GB (4GB non-removable)

Storage
Drive Form Factor: 2.5"

Drive Interface: SATA

SATA Version: SATA 3 - 6Gb/s

Chipset
Chipset: Intel Series 200

Nu houdt dat 'non removable' mij tegen, kan ik er nu wel of geen RAM aan toevoegen?

Bear with me, ik ken deze website omdat ik erg handig ben met google, maar ik heb geen verstand van laptops en uitbreiden van geheugen etc.
Kan iemand mij hier doorheen praten in Sesamstraat-taal?

edit: Hierboven staat dus 'standard memory 8GB' maar als ik in de systeeminstellingen van de laptop zelf kijk staat her 'installed memory RAM: 4.00 GB'

Liefs
Laatst bijgewerkt door Divers op 10-04-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Walkure

Re: Digibeet heeft hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:37

Oei, ik denk dat het wel kan maar je moet toch wel vrij technisch zijn om dit te doen. Volgensmij moet je hier je Macbook namelijk voor openmaken.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:39

Nee, ik wil RAM in de laptop zetten, niet in mijn Macbook. Spelletje werkt alleen met Windows.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:41

Divers schreef:
Nee, ik wil RAM in de laptop zetten, niet in mijn Macbook. Spelletje werkt alleen met Windows.

Ah sorry, maar daar moet je alsnog de laptop voor open maken :j Maar het zou in theorie kunnen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:46

Ja de laptop open maken is geen probleem, echter staat er 'non removable' bij die 8GB ram die erin zou zitten (en er dus niet in zit) en ik vraag me af wat dat inhoudt...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:48

Welke laptop is het en wat voor Windows operating systeem draait hij eigenlijk op? (32- of 64- bits) Dit kan je zien bij je systeem informatie!

Een 32- bits kan kennelijk maar maximaal 4 GB werkgeheugen (RAM) aanspreken lees ik op internet, dus dan zou het sowieso niet kunnen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:49

Welke grafische kaart/videokaart zit erin? Als deze niet specifiek voor gamen is, dan zou ik planet zoo retourneren en iets minder zwaars uitzoeken qua spel. Simpel gezegd, ik heb een gaming laptop van 1000 euro en dit spel is wel 1 van de zwaardere spellen waar zelfs mijn laptop soms wat moeite mee heeft.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:51

Divers schreef:
Ja de laptop open maken is geen probleem, echter staat er 'non removable' bij die 8GB ram die erin zou zitten (en er dus niet in zit) en ik vraag me af wat dat inhoudt...

Als ik rond google zie ik dat je met maar 1 slot en non-removable RAM er inderdaad helaas niet iets kan bijprikken

en wat Jorex zegt klopt ook, Planet Zoo is best groot en zwaar. Dus goede videokaart en processor is ook wel belangrijk

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:58

System type is 64-bit x64 based processor. Het is een Intel core i5.
Lenovo ideaPad 130-15IKB
De videokaart kan ik zo even niet vinden... waar staat dat?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:01

Divers schreef:
System type is 64-bit x64 based processor. Het is een Intel core i5.
Lenovo ideaPad 130-15IKB
De videokaart kan ik zo even niet vinden... waar staat dat?

download een programma called speccy die laat alles zien, zo hoort het eruit te zien

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:03

Daar zit helaas geen gaming videokaart in dus hij zal nooit geschikt zijn om planet zoo te draaien. Daarvoor is het minimum een nvidia 770, maar liever nog de 1080. Ik heb zelf een 1050 erin en die handelt het oké. Ook niet optimaal, maar hij crasht ten minste niet.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:17

Hij deed het wel maar enorm traag. Ik kon een poppetje aanmaken en op de 'globe' zetten, en als ik dan wilde beginnen met het spel begon hij te laden (groen scherm met een lopend beertje) en dan stopt het beertje met lopen en krijg ik een crash melding

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:20

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:24

Mocht je het RAM willen aanpassen, dat kan vrij makkelijk. Als je zoekt op het type laptop en 'RAM' erachter krijg je meestal wel sellers waar je een nieuw blok kan kopen. In jouw geval zou je dan een 8GB (of 12 maar die zijn best duur) blok moeten hebben, laptop openschroeven, oude blok eruit en nieuwe erin. Het is geen rocket science en anders is er vast wel iemand in je kring die enigszins handig is die het even wil doen.

Die videokaart is wel een probleem. Planet Zoo is geen makkelijk spel om te draaien en zonder genoeg RAM en een goede videokaart draait hij misschien wel maar loopt hij erg snel vast en wordt hij laggy. Als je een nieuwe(re) Macbook hebt zou je een Bootcamp partitie aan kunnen maken en het spel daarop kunnen spelen, zo heb ik het gedaan en dat bevalt prima.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:34

Dat bootcamp gebeuren klinkt dan interessanter, ik heb een Macbook air uit 2018. 8Gb memory en 1.5 GHz intel core i5

Is dat genoeg?

Hoe moet dat? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:38

Een Bootcamp partitie aanmaken is heel makkelijk, daar heeft Apple zelfs een handige tool voor. Als je in je Launchpad 'bootcamp' intikt krijg je een bootcamp-installatieassistent die je er doorheen loodst. Ik zou voor Planet Zoo kiezen voor een partitie van ongeveer 25GB. Het duurt even en voor wat extra informatie kan je het beste even naar de website van Apple, daar staat het goed uitgelegd. Oh, en je moet van tevoren even een ISO-bestand van Windows downloaden. Dat kan hier https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Hij geeft een paar keer een gil dat hij wil dat je hem koopt maar Windows runt prima als je hem niet verifieert. Je krijgt alleen af en toe in de rechteronderhoek een melding.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:50

Oh wat goed! Dat ga ik nu even proberen, dan kan die andere laptop altijd nog open geschroefd worden.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:55

Dat wilde ik ook net voorstellen, bootcamp op de mac :j Werkt meestal erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:56

Top! Kan je wel aanraden om je Macbook op een stand te zetten en een losse muis en toetsenbord te gebruiken. Macbooks zijn toppers maar het zijn niet echte werkpaarden dus ze willen nog wel eens warm worden als je heftige dingen als games van ze vraagt.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:57

Ik ken het spel niet, maar vaak kun je wel de kwaliteit binnen het spel wat terug schroeven, of de resolutie. Dan draait ie wat soepeler.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 15:00

Ik heb zo'n schoot tafeltje waar je de computer op kunt zetten, ik hoop dat dat werkt :P De Bootcamp is nu aan het installeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:05

Oh ja dat kan prima hoor. Meer dat hij niet direct op je schoot staat. Planet Zoo heeft trouwens best een excentrieke besturing dus ik zou er zeker wel een muis aan hangen, met een trackpad word je echt gek.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 15:54

Er gaat iets niet helemaal goed

Afbeelding
Afbeelding

xDenies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:08

Mocht het allemaal niet lukken. Je kan als je minder dan 2 uur het spel gespeeld/geopend hebt, en gekocht op steam, je geld terug vragen :)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:20

Het lukt inderdaad niet. Hoe kan die bootcamp nou 100 gb zijn dan heb je toch nooit de ruimte om iets te downloaden