"Katten binnenhouden tijdens Corona uitbraak"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Katten binnenhouden tijdens Corona uitbraak"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 07:15

In Engeland is door dierenartsen en wetenschappers een advies uitgegeven om katten zoveel mogelijk binnen te houden tijdens het Corona virus.
Niet dat ze zelf het virus kunnen krijgen, maar het kan wel in hun vacht blijven hangen waardoor ze het virus mee naar huis kunnen nemen of andere mensen besmetten.

Ik vind het wel een goed advies eigenlijk. Je wilt toch niet dat je dieren andere mensen besmetten.
Ik hoop dat dit ook in Nederland gedaan gaat worden om het risico op het virus zoveel mogelijk te beperken :j

Hier staat het nieuws: https://www.bbc.com/news/science-environment-52204534

Citaat:
To prevent any risk of pets carrying the virus from owners' hands in their fur, British Veterinary Association (BVA), president Daniella Dos Santos encouraged owners to take "sensible precautions". In a recent paper on the subject, Dr Angel Almendros referred to the case of a 17-year-old pet dog in Hong Kong that tested positive for the Covid-19 virus - apparently infected by its owner.

Following a case in Belgium where a cat tested positive about a week after its owner showed symptoms, scientists in China carried out lab tests that provided evidence of infected cats transmitting the virus to other cats.

"Practise good hand hygiene, try and keep cats indoors," she said. "Avoid unnecessary contact with your pets, such a hugging or allowing them to lick your face, and do not touch other people's dogs when on walks."
It appears cats may be susceptible to infection from respiratory droplets - virus particles suspended in air that people cough, sneeze or breathe out.

Following a case in Belgium where a cat tested positive about a week after its owner showed symptoms, scientists in China carried out lab tests that provided evidence of infected cats transmitting the virus to other cats.

KimD

Re: "Katten binnenhouden tijdens Corona uitbraak"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:55

Om maar meteen de knuppel in het hoenderhok te smijten: Wat mij betreft mogen ze die regel per direct invoeren en permanent maken.

Onze vier katten zijn nog nooit buiten geweest, op een kleine ontsnapping naar het dakterras na. Ze hebben binnen een hele kamer ingericht voor hun, en in de zomer zitten ze buiten in een grote ren met binnenhok. Onze tuin is niet volledig af te zetten, dus dit was voor ons een goede oplossing.

Ze zitten veilig en kunnen nergens of niemand overlast bezorgen.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:57

Goed advies maar ik gok dat er weinig gehoor aan gegeven zal worden. Een kat moet immers lekker vrij buiten kunnen lopen en kat kunnen zijn :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:02

Ik woon in een wijk maar niet zo dichtbevolkt als in de randstad. Heb geen kat maar ik vraag mij echt af hoe een kat andere kan besmetten.
Ik heb nooit contact met katten in de buurt en dat zijn er veel. Als ik geen aandacht met ze zoek dus tegen ze praat etc. Komen ze echt nooit op tegen mij aan zitten ofzo.
Dus als je wil kan je prima social distance houden van katten. Dus ik vraag mij gewoon af hoe dat dan gaat met die verspreiding. Ik geloof best dat de kat van een ziek baasje het virus bij zich kan dragen op zijn vacht. Ik snap alleen niet zo goed hoe dat verspreidt als je de kat niet aanraakt of in huis laat. Het is tenslotte niet jou kat. En waarom dan niet de kat binnen houden als het baasje ook thuis moet blijven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:04

Op het platteland en al helemaal niet op een boerderij zal je dat nooit voor elkaar krijgen. In de steden, voorsteden en grotere dorpen zelf kan ik het nog begrijpen maar katten die het gewoon zijn om elke dag buiten te mogen zullen het niet snappen en dan worden ze strontvervelend. Ik spreek van ondervinding.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:10

Katten buiten hebben onderling contact. Dus het virus zou opgepikt kunnen worden en dan door jouw kat mee naar huis genomen worden lijkt me.

Mij lukt het overigens niet om 1.5 meter tot katten te houden. Op de een of andere manier vinden ze posttassen heel boeiend om tegenaan te schuren en er zijn ook arrogantjes die pontificaal voor de deur blijven staan of liggen en die dan kopjes tegen mijn benen gaan geven. Of ik moet ze weg gaan jagen. Maar dat is ook niet netjes in hun eigen tuin

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:15

Hier zijn een aantal buurtkatten ook super sociaal. Veelal opgegroeid in (drukke) gezinnen waardoor ze niet schuw zijn en gerust door een vreemd geaaid kunnen worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:44

In België is een kat die het virus heeft, dus ze kunnen het wel krijgen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:47

Dat wordt bij ons een probleem. Kat rent letterlijk tegen de muren op en breekt het huis af als hij niet naar buiten kan. We hebben het drie dagen geprobeerd en we hebben alle nachten hooguit een kwartier geslapen. Kat rent tegen de muren op, springt op ons hoofd, in ons buik, loopt door m’n haar, krabt de muur en spiegel kapot en miauwt de hele nacht... Ik hou m’n hart vast als dat er doorheen gaat......

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:59

marleen_usar schreef:

Mwah, dat was niet zo betrouwbaar getest. Is in ontlasting en braaksel van de kat gevonden. Is aannemelijker dat er deeltjes op terecht zijn gekomen en dat kat niet echt geinfecteerd was.

Echter, er is nu ook lab onderzoek gedaan en katten kunnen wel degelijk besmet worden. Uiteraard is dat ih lab en werd het ingespoten, maar toch.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:05

SimoneeM schreef:
marleen_usar schreef:

Mwah, dat was niet zo betrouwbaar getest. Is in ontlasting en braaksel van de kat gevonden. Is aannemelijker dat er deeltjes op terecht zijn gekomen en dat kat niet echt geinfecteerd was.

Echter, er is nu ook lab onderzoek gedaan en katten kunnen wel degelijk besmet worden. Uiteraard is dat ih lab en werd het ingespoten, maar toch.

Dat is toch een andere vorm van het COVID-19 virus? Had dat bij katten niet de naam FIP?

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, pin me er verder niet op vast.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:09

Dan mogen wij onze oudste poes wel in laten slapen. Die weet niet wat een kattenbak is en doet haar behoeftes buiten. Als ze wel binnen moet blijven dan slaapt ze in de kattenbak en doet haar behoeftes op de mat. Dus die kan gewoon niet binnen blijven 's nachts. Ze ligt wel gerust de hele dag binnen te slapen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:13

Om de hele coronadiscussie onder katten een beetje op te helderen.
90+% van de katten heeft een vorm van een versie van het coronavirus bij zich. Wanneer deze muteert bij deze specifieke kat kan zich FIP (Feline Infectieuze Peritonitis) ontwikkelen. Maar dat virus is niet hetzelfde virus als COVID-19, het komt enkel uit dezelfde stam (een corona virus).
Er zijn nu nog onderzoeken bezig om te kijken of katten het specifieke COVID-19 virus ook daadwerkelijk krijgen of dat ze (net als bij hun eigen coronavirus) enkel drager (gastheer) zijn en er zelf niet ziek van worden. Een beetje hetzelfde als vleermuizen dus.
Het kan ook nog zijn dat het virus zich helemaal niet nestelt in katten maar zelf ga ik ervan uit dat ze gastheer zijn voor het virus (voor nu dan).

En nee mijn katten kan je onmogelijk binnen houden. De kater is bang voor de kattenbak (doet alles buiten) en de poes vliegt al in de gordijnen (10 mnd) als ze een uurtje verplicht binnen moet post-operatie.
Maargoed ik denk dat dat sowieso al niet mogelijk is op het platteland.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:17

Binnen zal ook niet hoeven toch? Op je eigen terrein houden zou ook al veel schelen lijkt me

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:22

KimD schreef:
SimoneeM schreef:

Dat is toch een andere vorm van het COVID-19 virus? Had dat bij katten niet de naam FIP?

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, pin me er verder niet op vast.

Katten hebben idd ook vaak een ander coronavirus, wat indd kan muteren tot FIP.
Maar in dit geval ging het echt om covid-19. Wacht, ik zal even het artikel erbij zoeken!

Edit: dit is het onderzoek https://www.biorxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
Beetje technisch en engels, maar het komt er op neer dat katten en fretten het wel zouden kunnen oppikken. Met nogmaals de noot dat dit in gecontroleerde omgeving was en het virus is ingespoten. Dus of dit ook in werkelijkheid gebeurd is niet helemaal duidelijk. Overigens hadden volwassen katten vrijwel altijd nauwelijks of milde symptomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:24

Waarom zouden mensen vreemde katten moeten aaien op straat? Kun je ook gewoon niet doen!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:24

capopjekop schreef:
Binnen zal ook niet hoeven toch? Op je eigen terrein houden zou ook al veel schelen lijkt me

Dat indd :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:26

fransje23 schreef:
Waarom zouden mensen vreemde katten moeten aaien op straat? Kun je ook gewoon niet doen!

Een auto stelen kun je ook gewoon niet doen, toch doen mensen dat. :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:27

KimD schreef:
fransje23 schreef:

:D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:28

Ondanks dat ik denk dat er wat voor te zeggen valt vraag ik me meteen af: en honden?
Zijn honden vatbaar? Of kunnen zij het in hun vacht meedragen? Die worden zowaar nog meer geaaid dan katten :=

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:31

KimD schreef:
fransje23 schreef:

Om hier even heel flauw op te reageren:
Dat is toch niet de schuld van de auto eigenaar? :7

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:31

Maar honden lopen als het goed gaat niet onbeheerd over straat. Dus dan heb je als eigenaar veel meer controle over met wie en wat je hond in aanraking komt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:34

capopjekop schreef:

En wat als dat terrein vele hectares land is? Hoe ga je een boerderijkat vertellen dat ie niet verder mag gaan als land 3, want land 4 is van de buurman? Ik denk dat het in een stad nog wel gaat lukken met al die kleine tuintjes. Maar op het platteland niet, daar zijn genoeg katten die hun hele leven buiten doorbrengen met een terrein dat niet te omheinen valt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:34

Muurp schreef:
Ondanks dat ik denk dat er wat voor te zeggen valt vraag ik me meteen af: en honden?
Zijn honden vatbaar? Of kunnen zij het in hun vacht meedragen? Die worden zowaar nog meer geaaid dan katten :=

Op hun vacht dragen wel. Vatbaar zijn ze niet. Ih onderzoek wat ik net deelden kwamen enkel katten en fretten naar boven

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:35

capopjekop schreef:
Maar honden lopen als het goed gaat niet onbeheerd over straat. Dus dan heb je als eigenaar veel meer controle over met wie en wat je hond in aanraking komt

Die van mij zitten wel onbeheerd in de voortuin, ze handhaven de 1,5 meter regel op straat. ~~}>

Afbeelding

AlwaysH schreef:
KimD schreef:

Om hier even heel flauw op te reageren:
Dat is toch niet de schuld van de auto eigenaar? :7

Die laat zijn auto toch onbeheerd achter op straat! Of in de oprit! Of bij het werk! Of bij de winkel! Onverantwoord zo'n eigenaar! >;)