Noodopvang op school, wat moet ik me daarbij voorstellen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Noodopvang op school, wat moet ik me daarbij voorstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:53

Vanwege veranderende omstandigheden heb ik gisteren bij een school noodopvang voor onze dochter aangevraagd. Volgend de richtlijnen zouden we in principe wel in aanmerking moeten komen, maar de directeur wil graag even telefonisch contact.

Zijn er hier moeders waarvan kinderen naar de noodopvang gaan of juffen die de noodopvang verzorgen? Ik ben even benieuwd hoe die opvang bij jullie ingevuld wordt.

wyoming

Re: Noodopvang op school, wat moet ik me daarbij voorstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:00

Van mijn vriendin begreep ik dat haar kinderen er geen zak aan vinden en dat het best een strijd is geweest om ze erop te krijgen. Ze zijn maar met 5, (2 van haar 7 en 11) de leraren houden afstand en het is zelf werken en wat buiten spelen.
Maar het zou best per school verschillen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:05

Mijn dochter haar school is open voor kinderen die niet thuis kunnen blijven voor ouders die bv dokter of verpleegkundige zijn. Zelfs de schoolbus rijde gewoon voor die kinderen. Nu begreep ik van het examen jaar ( het is een basis en voortgezet onderwijs in een) dat er vaak niemand anders is en soms zo maar een paar. Het examen jaar waar er geloof ik 6 in de klas zitten moeten wel naar school.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:09

Mijn dochters van 6 en 8 gaan naar de noodopvang. Ze worden daar begeleid in hun thuiswerk, gaan knutselen, buiten spelen. Ik moet ze bij de deur afzetten en dan haalt de juf ze naar binnen. Het is voor hun op een hele vreemde locatie met vreemde kinderen maar ze vinden het helemaal prima en kijken weer uit naar de volgende week! Meestal zijn ze met een stuk of 7 kinderen.

Mijn dochter van 1,5 gaat gewoon naar het KDV. Daar is ze de 2 keer dat ze geweest is met één ander kindje geweest.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 31-03-20 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:11

Bij mijn school worden er groepjes gemaakt van Max 10 en ingedeeld in onderbouw ( 1-4) en bovenbouw (4/5-8).
Er staan 2 leerkrachten per groepje en de kinderen hebben dezelfde taken als de thuiswerkers. Dat werk doen ze inderdaad grotendeels zelfstandig, maar de leerkrachten helpen ook veel.
We houden dan inderdaad wel wat afstand, maar 1,5 m is niet niet haalbaar.
De pauzes doen we langer dan normaal, er is bijna iedere dag een uur gymles, 1 x pw muziekles en kunstles. De middag is voor leuke dingen waar ze zelf zin in hebben.
Bij ons zijn er tussen de 3 en de 38 kinderen op school en de meeste kinderen ervaren het als prettig. Veel aandacht en klaar met hun werk als ze naar huis gaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 23:21

Tot nu toe wisselende ervaringen dus. Het is een school met zo'n 580 kinderen. De eerste week waren er volgens de juf ongeveer 5 kinderen per dag, maar ze hebben de regels iets versoepeld dus geen idee hoeveel er nu gebruik van maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:42

Juf hier.
Bij ons vangen we kinderen op van vijf scholen op één locatie.
Wij ondersteunen de kinderen bij het werk dat ze hebben gekregen.
Dit doen we ongeveer twee uur. Verder is het vooral knutselen, spelletjes doen, buiten spelen, enz.

Er mogen bij ons zes kinderen in een lokaal, plus een leerkracht.
We moeten afstand houden, maar in de praktijk werkt dat niet natuurlijk als je met kinderen werkt.

Vorige week waren er nog max 11 kinderen, maar dat loopt nu al op naar 20.
Ik voel me er als leerkracht zelf niet zo veilig bij eerlijk gezegd.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:57

Supervixen, dat hebben wij als pedagogisch medewerkers ook. Wij moeten afstand houden van ouders, maar je zit wel de hele dag tussen de kinderen (en 0-4 jaar blijft zeker niet van je af).

Vorige week max 7 kinderen of zo, vandaag 30!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:21

Bso juf hier. Wij vangen samen op met 4 scholen elke dag zijn er twee leerkrachten en 1 pedagogische medewerkster er word geholpen met huiswerk en als dat af is hebben we ons normale activiteiten programma wat aangebonden word. Het aantal kinderen verschilt heel erg per dag. De kids die ik tot nu toe heb gehad hadden het erg naar hun zin

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:27

Onze dochters van 8 en 12 heb ik s'middags p de noodopvang. Ze gaan en graag heen en mijn man haalt ze op en krijgt ze moeilijk mee naar huis. Ze worden begeleid met huiswerk wat smorgens niet af is gekomen, ze spelen en knutselen. Het is voor hun een prima verzetje en ik kan ontspannen naar mijn werk in de zorg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:51

Djinnie het liefst zou ik een mondkapje dragen als ik word ingeroosterd dan..
Deze week ben ik niet ingeroosterd, maar volgende week zal ik wel weer aan de beurt zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:01

Wij hebben wel aangegeven een gezin te zijn met kern beroepen, maar de school is gewoon dicht!
gelukkig hebben wij het onderling kunnen regelen.... maar hier zijn ze er niet dol op! -O-

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:08

Bij ons op school is de noodopvang ook voor kinderen die wegens omstandigheden ook opvang nodig hebben. Kinderen met een belaste thuissituatie zijn ook welkom.
Beslissing ligt bij gemeente en directie.
Op de opvang moeten de kinderen aan hun schooltaken werken. We zijn met 2 leerkrachten. Na de schooltaken gaan we eten spelen en buiten spelen. Het is echt opvang. Dus veel keuze tijd voor leerlingen. Er zijn iedere dag ook andere leerkrachten. Dat vindt niet iedere leerling ben prettig.
Vooral kinderen uit de onderbouw. Oudere kinderen kunnen vaak wel allen thuis blijven.
Afgelopen vrijdag heb ik de opvang gedraaid. Was een leuke groep. De kinderen kenden elkaar niet echt maar er was een positieve sfeer en prettige dynamiek.
Afhankelijk van de kinderen die komen kan sit wisselend zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:13

Bij ons op school is de noodopvang behoorlijk druk bezocht door kinderen met ouders die in vitale beroepen werken.
De ouders geven op via mail of telefonisch bij de directeur.
Ik krijg de lijsten met namen door en maak per dag een schema wie er van de collega’s opvangen en welke kinderen er komen.

Wij hebben een kleuteropvangroep en een midden-/bovenbouwopvanggroep.
De kleuters doen gewoon de kleuterdingen, kring, werken/kiezen, buiten spelen en gym.
De oudere kinderen moeten hun thuiswerk meenemen wat zij via de mail van hun eigen leerkracht ophebben gekregen.
Collega’s die op de opvang staan helpen deze kinderen.
Ook zij hebben gym en gaan buiten spelen en ‘s middags doen zij meestal iets creatiefs.

We hebben voor de begeleiding 3 tijdsblokken, dus ze hebben niet de hele dag dezelfde juf of meester.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:16

Hier is de ervaring juist dat er vooral kinderen uit de midden - en bovenbouw komen.
De eerste week waren het een stuk of 6 kinderen, gisteren heb ik weer gewerkt en waren er 24 %)
En best veel ouders met beroepen beroepen waarvan ik dacht, staat dat op die lijst?! Bvb ook een moeder die kraamverzorgster is van beroep, vandaag pas moest beginnen in een nieuw gezin, maar haar kind gisteren en maandag ook gebracht heeft.

Het is wel te doen verder hoor, hier wordt inderdaad ook met groepjes van maximaal 6 kinderen per lokaal gewerkt. Hier werkt de overkoepelende schoolorganisatie samen met de kinderopvang trouwens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:21

Hier zijn er ook zo’n 25 op een dag, wel ook veel kleuters, meestal is het half/half.
Er staan inderdaad enorm veel beroepen op die lijst... -O-

Wij hebben geprobeerd beroep te doen op de kinderopvang vanwege de grote aantallen bij ons, maar die is en blijft gewoon dicht...
Heel vaag...
Naschoolse opvang is wel open.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 01-04-20 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:22

Aranel schreef:
Hier is de ervaring juist dat er vooral kinderen uit de midden - en bovenbouw komen.
De eerste week waren het een stuk of 6 kinderen, gisteren heb ik weer gewerkt en waren er 24 %)
En best veel ouders met beroepen beroepen waarvan ik dacht, staat dat op die lijst?! Bvb ook een moeder die kraamverzorgster is van beroep, vandaag pas moest beginnen in een nieuw gezin, maar haar kind gisteren en maandag ook gebracht heeft.

Het is wel te doen verder hoor, hier wordt inderdaad ook met groepjes van maximaal 6 kinderen per lokaal gewerkt. Hier werkt de overkoepelende schoolorganisatie samen met de kinderopvang trouwens.

dat met die kraamverzorgster zal te maken hebben met wachtdienst.
ze moeten dan klaar staan om alle minuut opgeroepen te kunnen worden.
dat heb ik begrepen van mijn kraamverzorgster toen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:31

Met 25 kinderen vraag ik me af waarom kleine scholen dan niet gewoon open gaan. De kleuterschool bij ons heeft niet eens 25 leerlingen :+

Als de Corona piek bij ons ook komt dan zal mijn man evtl ook vaker moeten inspringen (arts) en dan overweeg ik ook noodopvang aan te vragen aangezien ik ook gewoon werk. Ik neem aan dat ik ook onder noodopvang beroepen val aangezien we bedrijven ondersteunen om medische producten op te markt te brengen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:02

Ja dan val je er ook onder.
Wij hebben eind van het schooljaar bijna 150 kleuters, dan is 10/15 opvangen nog lang niet alles...
Maar het is genoeg...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:47

Sizzle schreef:
Met 25 kinderen vraag ik me af waarom kleine scholen dan niet gewoon open gaan. De kleuterschool bij ons heeft niet eens 25 leerlingen :+

Met een school van bijna 600 kinderen is 25 kinderen een klein groepje natuurlijk.

Ben benieuwd hoe het gesprek met de directeur gaat. Het liefst hadden we er geen gebruik van gemaakt, maar ik kan na een late dienst onmogelijk om half 8 weer op en zonder bijslapen weer de late dienst in.

Als het echt niet kan zal mijn man vrij moeten nemen dat heeft wel serieuze gevolgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:21

Die opvang is daarvoor hoor, dus gewoon aanmelden

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:26

Ik ben bang dat hij mijn werk niet ziet als vitaal, maar ik ben nogal goed in overal beren op de weg zien. Misschien valt het allemaal mee en is het geen probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:31

De lijst vitale beroepen is enorm lang, en als je daaronder valt dan val je daaronder...
Bij ons op school zitten zat kinderen in de opvang waarvan ik denk, is dat een vitaal beroep... maar als het op de lijst terug te vinden is val je er onder.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:40

zonnebloem18 schreef:
Ik ben bang dat hij mijn werk niet ziet als vitaal, maar ik ben nogal goed in overal beren op de weg zien. Misschien valt het allemaal mee en is het geen probleem.

Wat voor werk doe je :)?

Ik ken een lerares en zij hebben de ene dag wel kinderen en de andere dag niet. Het is redelijk saai vindt zij, een heel klein groepje kinderen die je moet zien te vermaken.
Vaak hebben ze 2-5 kinderen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:50

Ik werk in een fietsenstalling bij een treinstation. Alleen werk ik niet direct voor de NS terwijl ze ons wel aansturen.

Kreeg net al mail dat hij me niet te pakken kreeg en dat het niet was toegekend omdat het geen vitaal beroep was.

Meteen terug gemaild met mijn telefoonnummer en met de uitleg erbij is de noodopvang gelukkig toegekend.