Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DeMolenhoek schreef:Dus eerst betaal je want het is een leuk blad en dan ga je klagen omdat los kopen goedkoper is?
Waarom heb je dan in januari niet direct geklaagd?
mavantos schreef:DeMolenhoek schreef:Dus eerst betaal je want het is een leuk blad en dan ga je klagen omdat los kopen goedkoper is?
Waarom heb je dan in januari niet direct geklaagd?
Ik heb in januari niet direct geklaagd, omdat ik dacht dat het mijn eigen fout was (niet opgezegd) en vast de berichtgeving van verlenging had gemist die mij belooft is bij afsluiten. Heb hier niet moeilijk over gedaan en ook niet teruggekeken of ik wel bericht had gehad, misschien stom. Alleen ik ben blijkbaar te goed van vertrouwen.
Uiteindelijk heb je bij een abonnement altijd wel wat voordeel in mijn ogen, maar dat is in dit geval dus niet zo en is mijn abonnement (met administratiekosten) zelfs duurder dan alle losse nummers. Vandaar dat ik er nu natuurlijk erg van baal en benieuwd ben naar mijn rechten.
Overigens kwam het eerste nummer ook pas deze maand uit, waardoor ik nu pas de prijs van het losse nummer zag.
iirrssjjee schreef:Het is eigenlijk nooit zo, dat je melding krijgt als iets afloopt. Dat is aan jezelf om in de gaten te houden. Na een kaar word alles eigenlijk stilzwijgend verlengd. In dit geval kreeg je er bericht over, omdat je moest betalen. Je had ook op dat moment op kunnen zeggen, en dus een ander abonnement kunnen nemen.
DeMolenhoek schreef:mavantos schreef:
Ik heb in januari niet direct geklaagd, omdat ik dacht dat het mijn eigen fout was (niet opgezegd) en vast de berichtgeving van verlenging had gemist die mij belooft is bij afsluiten. Heb hier niet moeilijk over gedaan en ook niet teruggekeken of ik wel bericht had gehad, misschien stom. Alleen ik ben blijkbaar te goed van vertrouwen.
Uiteindelijk heb je bij een abonnement altijd wel wat voordeel in mijn ogen, maar dat is in dit geval dus niet zo en is mijn abonnement (met administratiekosten) zelfs duurder dan alle losse nummers. Vandaar dat ik er nu natuurlijk erg van baal en benieuwd ben naar mijn rechten.
Overigens kwam het eerste nummer ook pas deze maand uit, waardoor ik nu pas de prijs van het losse nummer zag.
Je hebt toch al een jaar een abo? Dan kun je dat op de andere nummers toch ook terug vinden? Er zijn wel meerdere abo’s die duurder zijn dan de losse nummers. Ik vind het dus niet gek. Het is een extra services om het mooi thuis op de mat geleverd te krijgen. Ik kan jou niet helpen met jou vraag wat jou rechten zijn maar ik vrees dat je er geen gaat hebben. Je hebt gewoon verlengd en daarvoor betaald. Zij leveren en klaar.
Marie_Anne schreef:Hier vind je informatie over het opzeggen van tijdschriften, van de Consumentenbond. Na de eerste contractperiode van meestal een jaar, mag je opzeggen. Je bent niet verplicht om weer een jaar vast te zitten, je hebt de opzegtermijn van één maand tot 3 maanden, afhankelijk van hoe vaak het blad uitkomt.
Lees dit even goed door zou ik zeggen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen
DeMolenhoek schreef:Er is jou een factuur gestuurd en die heb je gewoon betaald. Je wist de prijs en had gerust even kunnen kijken wat zo een boekje apart kost. Je had bij de factuur kunnen opzeggen. Kon ook prima. Er zijn meer abo’s die duurder uitkomen dan elk nummer los. Dat jij dat niet vind kunnen is jou goed recht. Maar nu even wat gaan klagen nadat je een beslissing hebt genomen waar je nu spijt van hebt vind ik niet kunnen.
Je had alle informatie voor handen. Jij hebt gekozen om te verlengen aan de prijs van €50. Dit ligt aan niemand anders. Niet aan de verkoper die heeft gezegd dat je een waarschuwing ging krijgen, want je had even goed kunnen opzeggen toen je toch de factuur kreeg, wat je niet hebt gedaan. Niet aan het magazine waar een abo duurder is dan losse nummers, want zo zijn er wel meer (bv de libelle)
Gini schreef:Maar het is toch niet stilzwijgend verlengd. Jouw abonnement liep af, dus stuurden ze een factuur voor het nieuwe jaar. Jij hebt betaald, dus heb je gezegd: leuk, ik koop het.
Als je toen had laten weten: goh, allemaal leuk, maar ik hoef het abonnement niet meer, dus ik ga de factuur niet betalen. Dan had je nu dus geen abonnement meer gehad. Niets stilzwijgend aan dus.
Na dik een jaar erachter komen dat een abonnement duurder is dan de losse nummers en dat dan 'ze hebben me genaaid' noemen, vind ik heel erg onbeleefd. Je hebt alles uit vrije wil en met gezond verstand gedaan. Dat je te haastig bent geweest en daar nu spijt van hebt, is niet hun schuld. Neem de verantwoordelijkheid over je eigen daden en beslissingen.
Een abonnement is niet per definitie goedkoper dan losse nummers. Je krijgt de service van het thuis geleverd krijgen. Plus heel veel tijdschriften geven voordelen aan hun abonnees: winacties, geschenken, kortingscodes, kortingsprijzen op producten etc.
Gini schreef:Maar je hebt je abonnement toch opgezegd en ze zijn ermee bezig. Dus waarschijnlijk gaat je abonnement dus opgezegd worden. Ik zie het probleem dan niet? Behalve als ze je straks antwoorden dat het abonnement niet opgezegd kan worden, zit je met een issue, maar tot nu toe verloopt alles toch netjes en zoals het hoort?
Ik vind het gewoon niet ok om een bedrijf te betichten van 'iemand naaien' terwijl tot nu toe alles verloopt zoals het in de normale wereld verloopt.
mavantos schreef:Gini schreef:Maar je hebt je abonnement toch opgezegd en ze zijn ermee bezig. Dus waarschijnlijk gaat je abonnement dus opgezegd worden. Ik zie het probleem dan niet? Behalve als ze je straks antwoorden dat het abonnement niet opgezegd kan worden, zit je met een issue, maar tot nu toe verloopt alles toch netjes en zoals het hoort?
Ik vind het gewoon niet ok om een bedrijf te betichten van 'iemand naaien' terwijl tot nu toe alles verloopt zoals het in de normale wereld verloopt.
Ik heb begin deze maand direct opgezegd en reeds bericht gehad dat het abonnement is opgezegd per januari 2021. Verder heb ik geen reactie gehad op mijn 'klacht' en stond er ook niet in de mail dat ik dit nog zou krijgen. Als ik mijn rechten lees op https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen zou ik bij een automatische verlenging een opzegtermijn van één tot drie maanden hebben en dan het resterende bedrag terugbetaalt moeten krijgen. Ik wil weten of ik dit nu goed zie of ik dat ik het fout heb.
mavantos schreef:Gini schreef:Maar je hebt je abonnement toch opgezegd en ze zijn ermee bezig. Dus waarschijnlijk gaat je abonnement dus opgezegd worden. Ik zie het probleem dan niet? Behalve als ze je straks antwoorden dat het abonnement niet opgezegd kan worden, zit je met een issue, maar tot nu toe verloopt alles toch netjes en zoals het hoort?
Ik heb begin deze maand direct opgezegd en reeds bericht gehad dat het abonnement is opgezegd per januari 2021. Verder heb ik geen reactie gehad op mijn 'klacht' en stond er ook niet in de mail dat ik dit nog zou krijgen. Als ik mijn rechten lees op https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen zou ik bij een automatische verlenging een opzegtermijn van één tot drie maanden hebben en dan het resterende bedrag terugbetaalt moeten krijgen. Ik wil weten of ik dit nu goed zie of ik dat ik het fout heb.
Citaat:Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.
Voorbeeld
U hebt een internetabonnement van 12 maanden. Na 8 maanden zegt u op. Dan mag de internetaanbieder u laten betalen voor de resterende 4 maanden.
Gini schreef:Hmmm, en de verlenging staat duidelijk dat dit voor een jaar is? Buiten de informatie die Marie_Anne al deelde, vind ik ook dit namelijk:Citaat:Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.
Voorbeeld
U hebt een internetabonnement van 12 maanden. Na 8 maanden zegt u op. Dan mag de internetaanbieder u laten betalen voor de resterende 4 maanden.
Bron: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... t-opzeggen
Ik zou dus een mailtje doen met jouw specifieke situatie en zoveel mogelijk details naar zo een consumentenbond (of meerdere). Ik denk dat zij je dan de meest correcte info kunnen geven.
DeMolenhoek schreef:Er is jou een factuur gestuurd en die heb je gewoon betaald. Je wist de prijs en had gerust even kunnen kijken wat zo een boekje apart kost. Je had bij de factuur kunnen opzeggen. Kon ook prima. Er zijn meer abo’s die duurder uitkomen dan elk nummer los. Dat jij dat niet vind kunnen is jou goed recht. Maar nu even wat gaan klagen nadat je een beslissing hebt genomen waar je nu spijt van hebt vind ik niet kunnen.
Je had alle informatie voor handen. Jij hebt gekozen om te verlengen aan de prijs van €50. Dit ligt aan niemand anders. Niet aan de verkoper die heeft gezegd dat je een waarschuwing ging krijgen, want je had even goed kunnen opzeggen toen je toch de factuur kreeg, wat je niet hebt gedaan. Niet aan het magazine waar een abo duurder is dan losse nummers, want zo zijn er wel meer (bv de libelle)