Abonnement paardentijdschrift

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Abonnement paardentijdschrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:32

Januari 2019 heb ik op een evenement een abonnement afgesloten op een tijdschrift, waar toen een actieprijs gold. Tijdens het afsluiten werd mij verteld dat ik ruim van te voren bericht kreeg dat het abonnement verlengt zou worden, zodat ik op tijd kon opzeggen. Volgens verkoper was dit wettelijk verplicht(?).

Zoals jullie al kunnen raden kreeg ik januari 2020 een factuur voor het verlengde abonnement. In principe schrok ik hier een beetje van, want was mij niet bewust dat dit zo verlengt zou worden (ik had verwacht bericht te krijgen van te voren). Alleen aangezien ik ook niet zelf had opgezegd en het een leuk abonnement vindt heb ik het bedrag overgemaakt (2,5 keer zo hoog als de actieprijs die ik in 2019 betaalt heb). Ik baalde er een beetje van, omdat er iedere keer acties over het abonnement zijn en ik dus ook had kunnen opzeggen en met een actieprijs opnieuw het abonnement had kunnen afsluiten. Alleen ik had niet opgezegd/de berichtgeving van verlening gezien dusja, pech dacht ik.

Totdat in maart ineens het eerste nummer op de mat viel. Ik werd iets minder vrolijk toen ik zag dat het losse nummerprijs vrij laag is. Als ik alle nummers die uitgebracht worden dit jaar optel en vermenigvuldig met de losse prijs is het kopen van alle losse nummers goedkoper dan de abonnementsprijs (inclusief administratiekosten) die ik heb betaalt.

Nu kunnen jullie je misschien wel voorstellen dat ik nu niet meer zo blij ben met het abonnement en ik vroeg me af wat mijn rechten zijn*. Ik heb teruggezocht en heb nooit bericht van verlenging gekregen, ondanks dat dit wel gezegd is bij afsluiten.

*Ik heb reeds een mail gestuurd met mijn klacht en de bijbehorende opzegging. Hierop heb ik het standaard antwoord gekregen dat mijn opzegging verwerkt is, maar heb geen antwoord op mijn klacht gekregen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 31-03-20 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:37

Dus eerst betaal je want het is een leuk blad en dan ga je klagen omdat los kopen goedkoper is?

Waarom heb je dan in januari niet direct geklaagd?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:40

DeMolenhoek schreef:
Dus eerst betaal je want het is een leuk blad en dan ga je klagen omdat los kopen goedkoper is?

Ik heb in januari niet direct geklaagd, omdat ik dacht dat het mijn eigen fout was (niet opgezegd) en vast de berichtgeving van verlenging had gemist die mij belooft is bij afsluiten. Heb hier niet moeilijk over gedaan en ook niet teruggekeken of ik wel bericht had gehad, misschien stom. Alleen ik ben blijkbaar te goed van vertrouwen.

Uiteindelijk heb je bij een abonnement altijd wel wat voordeel in mijn ogen, maar dat is in dit geval dus niet zo en is mijn abonnement (met administratiekosten) zelfs duurder dan alle losse nummers. Vandaar dat ik er nu natuurlijk erg van baal en benieuwd ben naar mijn rechten.

Overigens kwam het eerste nummer ook pas deze maand uit, waardoor ik nu pas de prijs van het losse nummer zag.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Abonnement paardentijdschrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:09

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:25

Het is eigenlijk nooit zo, dat je melding krijgt als iets afloopt. Dat is aan jezelf om in de gaten te houden. Na een kaar word alles eigenlijk stilzwijgend verlengd. In dit geval kreeg je er bericht over, omdat je moest betalen. Je had ook op dat moment op kunnen zeggen, en dus een ander abonnement kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:31

mavantos schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik heb in januari niet direct geklaagd, omdat ik dacht dat het mijn eigen fout was (niet opgezegd) en vast de berichtgeving van verlenging had gemist die mij belooft is bij afsluiten. Heb hier niet moeilijk over gedaan en ook niet teruggekeken of ik wel bericht had gehad, misschien stom. Alleen ik ben blijkbaar te goed van vertrouwen.

Uiteindelijk heb je bij een abonnement altijd wel wat voordeel in mijn ogen, maar dat is in dit geval dus niet zo en is mijn abonnement (met administratiekosten) zelfs duurder dan alle losse nummers. Vandaar dat ik er nu natuurlijk erg van baal en benieuwd ben naar mijn rechten.

Overigens kwam het eerste nummer ook pas deze maand uit, waardoor ik nu pas de prijs van het losse nummer zag.

Je hebt toch al een jaar een abo? Dan kun je dat op de andere nummers toch ook terug vinden? Er zijn wel meerdere abo’s die duurder zijn dan de losse nummers. Ik vind het dus niet gek. Het is een extra services om het mooi thuis op de mat geleverd te krijgen. Ik kan jou niet helpen met jou vraag wat jou rechten zijn maar ik vrees dat je er geen gaat hebben. Je hebt gewoon verlengd en daarvoor betaald. Zij leveren en klaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:33

Zeg het nu maar vast op voor de volgende periode dan.....Anders heb je kans dat je dan weer te laat bent en er weer een jaar aan vast zit.Ga alleen een proefabonnement aan als er bij staat dat het vanzelf stopt!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:35

iirrssjjee schreef:
Het is eigenlijk nooit zo, dat je melding krijgt als iets afloopt. Dat is aan jezelf om in de gaten te houden. Na een kaar word alles eigenlijk stilzwijgend verlengd. In dit geval kreeg je er bericht over, omdat je moest betalen. Je had ook op dat moment op kunnen zeggen, en dus een ander abonnement kunnen nemen.

Ik verbaasde me tijdens het gesprek er ook over dat ik bericht zou krijgen voordat er verlengt zo worden, waarop de verkoper aangaf dat dit wettelijk verplicht was. Kan niet vinden of dit ook daadwerkelijk zo is, maar verkoper beweerde dit wel. Had er zelf ook niet eerder van gehoord.

Had inderdaad bij de factuur eigenlijk direct moeten opzeggen in plaats van betalen, maar ik was te laat met opzeggen. Het is best een leuk blad, dus zo heel erg vond ik het ook niet. Alleen totdat ik erachter kwam dat het abonnement duurder is dan alle losse nummers bij elkaar. Voel me nu een beetje genaaid :n

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:40

DeMolenhoek schreef:
mavantos schreef:

Je hebt toch al een jaar een abo? Dan kun je dat op de andere nummers toch ook terug vinden? Er zijn wel meerdere abo’s die duurder zijn dan de losse nummers. Ik vind het dus niet gek. Het is een extra services om het mooi thuis op de mat geleverd te krijgen. Ik kan jou niet helpen met jou vraag wat jou rechten zijn maar ik vrees dat je er geen gaat hebben. Je hebt gewoon verlengd en daarvoor betaald. Zij leveren en klaar.

Er is stilzwijgend verlengt, terwijl mij tijdens het afsluiten belooft is dat ik hier van te voren bericht van zou krijgen zodat ik op tijd kon opzeggen.

Abonnement was met actieprijs €19,95 en nu kreeg ik een factuur (inclusief administratiekosten) van €49,95. Ik heb niet van te voren opgezocht wat de losse prijs was en die kan natuurlijk ook wijzigen in een nieuw jaar. Als ik alle losse nummers koop zou ik €42,50 kwijt zijn. Als het abonnement dezelfde prijs was geweest of bij wijze van spreken een halve euro duurder had je mij niet gehoord hoor. Alleen ik heb €7,50 meer betaalt en dat vind ik eigenlijk te bizar voor woorden.

Dus zij leveren en klaar vind ik in dit geval een beetje kort door de bocht, vandaar dat ik vraag of iemand weet of ik nog enige vorm van rechten heb. Abonnement heb ik al lang betaalt. In mijn ogen heb je bij een abonnement altijd wel enige vorm van voordeel. Je wil immers abonnees behouden als blad toch?
Laatst bijgewerkt door mavantos op 31-03-20 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:41

Hier vind je informatie over het opzeggen van tijdschriften, van de Consumentenbond. Na de eerste contractperiode van meestal een jaar, mag je opzeggen. Je bent niet verplicht om weer een jaar vast te zitten, je hebt de opzegtermijn van één maand tot 3 maanden, afhankelijk van hoe vaak het blad uitkomt.
Lees dit even goed door zou ik zeggen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:44

Marie_Anne schreef:
Hier vind je informatie over het opzeggen van tijdschriften, van de Consumentenbond. Na de eerste contractperiode van meestal een jaar, mag je opzeggen. Je bent niet verplicht om weer een jaar vast te zitten, je hebt de opzegtermijn van één maand tot 3 maanden, afhankelijk van hoe vaak het blad uitkomt.
Lees dit even goed door zou ik zeggen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen

Bedankt, hier heb ik iets aan! Volgens mij gaat het dan als nog niet goed, want ik heb direct het abonnement opgezegd nadat ik het eerste nummer had gekregen en in mijn opzegging staat dat het abonnement per januari 2021 wordt opgezegd, omdat ik de factuur voor 2020 reeds geheel betaalt heb. Er worden vijf nummers uitgegeven in 2020.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:48

Er is jou een factuur gestuurd en die heb je gewoon betaald. Je wist de prijs en had gerust even kunnen kijken wat zo een boekje apart kost. Je had bij de factuur kunnen opzeggen. Kon ook prima. Er zijn meer abo’s die duurder uitkomen dan elk nummer los. Dat jij dat niet vind kunnen is jou goed recht. Maar nu even wat gaan klagen nadat je een beslissing hebt genomen waar je nu spijt van hebt vind ik niet kunnen.

Je had alle informatie voor handen. Jij hebt gekozen om te verlengen aan de prijs van €50. Dit ligt aan niemand anders. Niet aan de verkoper die heeft gezegd dat je een waarschuwing ging krijgen, want je had even goed kunnen opzeggen toen je toch de factuur kreeg, wat je niet hebt gedaan. Niet aan het magazine waar een abo duurder is dan losse nummers, want zo zijn er wel meer (bv de libelle)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:51

DeMolenhoek schreef:
Er is jou een factuur gestuurd en die heb je gewoon betaald. Je wist de prijs en had gerust even kunnen kijken wat zo een boekje apart kost. Je had bij de factuur kunnen opzeggen. Kon ook prima. Er zijn meer abo’s die duurder uitkomen dan elk nummer los. Dat jij dat niet vind kunnen is jou goed recht. Maar nu even wat gaan klagen nadat je een beslissing hebt genomen waar je nu spijt van hebt vind ik niet kunnen.

Je had alle informatie voor handen. Jij hebt gekozen om te verlengen aan de prijs van €50. Dit ligt aan niemand anders. Niet aan de verkoper die heeft gezegd dat je een waarschuwing ging krijgen, want je had even goed kunnen opzeggen toen je toch de factuur kreeg, wat je niet hebt gedaan. Niet aan het magazine waar een abo duurder is dan losse nummers, want zo zijn er wel meer (bv de libelle)

Ik heb daarin inderdaad niet heel adequaat gehandeld, zoals ik al vaker aangeef. Ik wil alleen weten wat ik er NU nog aan kan doen, niet wat ik had moeten doen. Dat kan ik zelf wel verzinnen, ben niet van gisteren namelijk :+

Verder noem ik nergens een bedrijfsnaam of de naam van het tijdschrift, als ik die hier even zwart had willen maken had ik dat wel gedaan. Dat heeft geen zin, ik wil weten wat mijn rechten zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:52

Maar het is toch niet stilzwijgend verlengd. Jouw abonnement liep af, dus stuurden ze een factuur voor het nieuwe jaar. Jij hebt betaald, dus heb je gezegd: leuk, ik koop het.
Als je toen had laten weten: goh, allemaal leuk, maar ik hoef het abonnement niet meer, dus ik ga de factuur niet betalen. Dan had je nu dus geen abonnement meer gehad. Niets stilzwijgend aan dus.

Na dik een jaar erachter komen dat een abonnement duurder is dan de losse nummers en dat dan 'ze hebben me genaaid' noemen, vind ik heel erg onbeleefd. Je hebt alles uit vrije wil en met gezond verstand gedaan. Dat je te haastig bent geweest en daar nu spijt van hebt, is niet hun schuld. Neem de verantwoordelijkheid over je eigen daden en beslissingen.

Een abonnement is niet per definitie goedkoper dan losse nummers. Je krijgt de service van het thuis geleverd krijgen. Plus heel veel tijdschriften geven voordelen aan hun abonnees: winacties, geschenken, kortingscodes, kortingsprijzen op producten etc.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:01

Gini schreef:
Maar het is toch niet stilzwijgend verlengd. Jouw abonnement liep af, dus stuurden ze een factuur voor het nieuwe jaar. Jij hebt betaald, dus heb je gezegd: leuk, ik koop het.
Als je toen had laten weten: goh, allemaal leuk, maar ik hoef het abonnement niet meer, dus ik ga de factuur niet betalen. Dan had je nu dus geen abonnement meer gehad. Niets stilzwijgend aan dus.

Na dik een jaar erachter komen dat een abonnement duurder is dan de losse nummers en dat dan 'ze hebben me genaaid' noemen, vind ik heel erg onbeleefd. Je hebt alles uit vrije wil en met gezond verstand gedaan. Dat je te haastig bent geweest en daar nu spijt van hebt, is niet hun schuld. Neem de verantwoordelijkheid over je eigen daden en beslissingen.

Een abonnement is niet per definitie goedkoper dan losse nummers. Je krijgt de service van het thuis geleverd krijgen. Plus heel veel tijdschriften geven voordelen aan hun abonnees: winacties, geschenken, kortingscodes, kortingsprijzen op producten etc.

Ik kom hier niet na een jaar achter, want ik heb pas januari betaalt en voor 2019 een veel lagere prijs betaalt voor het abonnement. Ik kreeg letterlijk een mail met daarin alleen 'Hierbij uw nieuwe factuur'. Er staat nergens dat ik een nieuw abonnement afsloot, waardoor ik uitging van verlenging (omdat ik niet op tijd had opgezegd). Neem aan dat een 'stilzwijgende verlenging' ook betaalt moet worden, waarvoor ik dus een factuur heb gekregen. Ik voel me inderdaad genaaid, omdat de prijs 2,5x zo hoog was en nu blijkt duurder dan de losse nummers.

In principe vind ik het tijdschrift wel leuk (oké, voor die prijs wel wat minder), waardoor ik op dat moment heb gezegd 'jammer van de prijs, maar goed stom dat ik niet op tijd heb opgezegd. Ik betaal wel en let op dat ik dit jaar wel op tijd opzeg.'

Ik neem verantwoordelijkheid, want geef hier al meerdere malen aan dat ik inderdaad te snel betaalt heb. Alleen ik wil weten of ik er nu nog wat aan kan doen en als ik het bericht van Marie_Anne lees heb ik een opzegtermijn van één maand tot drie maanden.

Als de conclusie is dat ik pech heb is dat vervelend, maar niet anders. Het is toch al betaalt. Ik wil alleen kijken of ik nu nog tussentijds kan stoppen en een deel van mijn geld terug kan krijgen.

Dus nogmaals: Ik hoef niet te horen wat ik fout heb gedaan of anders had moeten doen (dit weet ik), ik wil graag weten wat ik er nu nog aan kan doen en wat mijn rechten zijn als consument.

Edit: Er staat bij de factuur van het afsluiten van het abonnement (in januari 2019) dat het abonnement automatisch verlengt wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:13

Maar je hebt je abonnement toch opgezegd en ze zijn ermee bezig. Dus waarschijnlijk gaat je abonnement dus opgezegd worden. Ik zie het probleem dan niet? Behalve als ze je straks antwoorden dat het abonnement niet opgezegd kan worden, zit je met een issue, maar tot nu toe verloopt alles toch netjes en zoals het hoort?

Ik vind het gewoon niet ok om een bedrijf te betichten van 'iemand naaien' terwijl tot nu toe alles verloopt zoals het in de normale wereld verloopt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:19

Gini schreef:
Maar je hebt je abonnement toch opgezegd en ze zijn ermee bezig. Dus waarschijnlijk gaat je abonnement dus opgezegd worden. Ik zie het probleem dan niet? Behalve als ze je straks antwoorden dat het abonnement niet opgezegd kan worden, zit je met een issue, maar tot nu toe verloopt alles toch netjes en zoals het hoort?

Ik vind het gewoon niet ok om een bedrijf te betichten van 'iemand naaien' terwijl tot nu toe alles verloopt zoals het in de normale wereld verloopt.

Ik heb begin deze maand direct opgezegd en reeds bericht gehad dat het abonnement is opgezegd per januari 2021. Verder heb ik geen reactie gehad op mijn 'klacht' en stond er ook niet in de mail dat ik dit nog zou krijgen. Als ik mijn rechten lees op https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen zou ik bij een automatische verlenging een opzegtermijn van één tot drie maanden hebben en dan het resterende bedrag terugbetaalt moeten krijgen. Ik wil weten of ik dit nu goed zie of ik dat ik het fout heb.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:23

mavantos schreef:
Gini schreef:

Ik heb begin deze maand direct opgezegd en reeds bericht gehad dat het abonnement is opgezegd per januari 2021. Verder heb ik geen reactie gehad op mijn 'klacht' en stond er ook niet in de mail dat ik dit nog zou krijgen. Als ik mijn rechten lees op https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen zou ik bij een automatische verlenging een opzegtermijn van één tot drie maanden hebben en dan het resterende bedrag terugbetaalt moeten krijgen. Ik wil weten of ik dit nu goed zie of ik dat ik het fout heb.

Automatische verlening is volgens mij wanneer het via automatische incasso gaat. Jij hebt zelf geld over gemaakt dus het is niet stilzwijgend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:24

mavantos schreef:
Gini schreef:

Wat zeggen de kleine lettertjes van je abonnement? Staan er op de website algemene voorwaarden? Heb je je overeenkomst van vorig jaar nog, staat daar iets op over verlenging en opzegging?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:32

@Gini: In de factuur van januari 2019 staat dat het een abonnementsbevestiging is met bijbehorende factuur en mijn contactgegevens. Daarnaast staat er letterlijk: 'Let op; dit abonnement wordt automatisch verlengd' en dat opzegging telefonisch, per mail of schriftelijk kan. Er wordt nergens gesproken over algemene voorwaarden en/of opzeggingstermijn. In de factuur van 2020 staat alleen: 'Hierbij uw nieuwe factuur:' en 'U wordt verzocht bovenstaand bedrag voor de vervaldatum over te maken'.

Zoe_97: Ik weet niet of er alleen sprake is van een automatische verlenging bij een automatische incasso.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:41

Hmmm, en de verlenging staat duidelijk dat dit voor een jaar is? Buiten de informatie die Marie_Anne al deelde, vind ik ook dit namelijk:

Citaat:
Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.
Voorbeeld

U hebt een internetabonnement van 12 maanden. Na 8 maanden zegt u op. Dan mag de internetaanbieder u laten betalen voor de resterende 4 maanden.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... t-opzeggen

Ik zou dus een mailtje doen met jouw specifieke situatie en zoveel mogelijk details naar zo een consumentenbond (of meerdere). Ik denk dat zij je dan de meest correcte info kunnen geven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:51

Gini schreef:
Hmmm, en de verlenging staat duidelijk dat dit voor een jaar is? Buiten de informatie die Marie_Anne al deelde, vind ik ook dit namelijk:

Citaat:
Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.
Voorbeeld

U hebt een internetabonnement van 12 maanden. Na 8 maanden zegt u op. Dan mag de internetaanbieder u laten betalen voor de resterende 4 maanden.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... t-opzeggen

Ik zou dus een mailtje doen met jouw specifieke situatie en zoveel mogelijk details naar zo een consumentenbond (of meerdere). Ik denk dat zij je dan de meest correcte info kunnen geven.

Bij de nieuwe factuur staat achter de omschrijving Feb 2020 - Jan 2021 zie ik nu inderdaad, dus dan zal daar wel sprake van zijn. Maar goed, voor in de toekomst is het wel handig dit te weten. Had in ieder geval al opgezegd, maar het zou netjes zijn van het bedrijf om nog te reageren op mijn klacht. Zij hadden mij ook uitleg kunnen geven.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:03

Heel simpele, gewoon bellen dat je met een maand opzegtermijn wilt opzeggen, ik verwacht dat je dan vanzelf weer een aanbieding krijgt en zo niet zelf weer met een aanbieding aanvragen.

Betaal je per kwartaal of per jaar?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:07

Normaal is het meestal zo dat je bv 2 maanden voor de nieuwe termijn in gaat je moet opzeggen doe je dit niet of te laat betaal je weer voor bv een jaar.
In jouw geval heb je betaald voor een jaar en daarna opgezegd dus klopt het dat je tot 2021 het tijdschrift krijgt.
Helaas is het nog steeds zo dat er wordt gezegd dat je een mail oid krijgt voor de nieuwe periode ingaat maar dat is meestal niet het geval.
Vroeger was idd een abbo goedkoper dat losse nummers maar het verzenden van het tijdschrift kost ook geld en dat betaal je in je abbo en de zekerheid dat het tijdschrift niet is uitverkocht oid.

Laat dit een wijze les zijn iemand niet op zijn mooie blauwe ogen geloven en dus zelf onderzoekplicht in de voorwaarde van wat je afsluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:22

DeMolenhoek schreef:

Joh, de wetgever in Nederland denkt er anders over gelukkig.