Hoe gaat het nu met jou vakantie dagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe gaat het nu met jou vakantie dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:15

Ben je verpleegkundige en moet je verplicht je verlof inleveren? Kun je vragen om je vakantie uit te stellen nu je niet ergens heen kan op vakantie en min of meer aan huis gebonden bent? Hoe gaat het bij jullie?

Kan me voorstellen dat werkgevers nu geen vakantie in trekken als je het voor volgende maand hebt aangevraagd maar je kan nergens heen en daarna word drukte verwacht omdat het even stil gelegen heeft.

Anoniem

Re: Hoe gaat het nu met jou vakantie dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:17

Hier is er nu sprake van het afschaffen van de 3 weken bouwverlof omdat 70% thuis zit. Mijn vriend hoort dus niet bij die 70%. Het zou ontzettend zuur zijn moest hij hierdoor dus opeens geen verlof meer krijgen. Dat betekend dat hij dan een heel jaar werkt zonder verlof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:19

Ik werk in de GGZ en zou eigenlijk vorige week vrij zijn. Dat heb ik zelf ingetrokken en ik zie wel wanneer ik vakantie kan nemen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:50

DeMolenhoek schreef:
Hier is er nu sprake van het afschaffen van de 3 weken bouwverlof omdat 70% thuis zit. Mijn vriend hoort dus niet bij die 70%. Het zou ontzettend zuur zijn moest hij hierdoor dus opeens geen verlof meer krijgen. Dat betekend dat hij dan een heel jaar werkt zonder verlof.

Kan dat zomaar? Je hebt toch recht op vakantiedagen? Of is dat nu ook anders, kunnen ze nu zeggen dat je nu vakantie hebt omdat je verplicht thuis zit?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:20

Ik kan mijn vakanties niet meer uit het rooster halen... Helaas dus gewoon dikke pech. Alle diensten zijn al ingeroosterd tot en met mei. Vakantie eruit halen zou betekenen dat ik dan nog steeds vrij zou zijn,wat niet eerlijk is. Gaat overigens om de ghz.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:26

Bij ons verandert er wat dat betreft niets.. Heb zelf een vakantie voor eind mei begin juni gepland (Duitsland), het is alleen voor onszelf nog even de vraag of die door kan gaan i.v.m. de huidige situaties. Waarschijnlijk niet, en dan hoef ik niet een week thuis te zitten dus dan ga ik gewoon aan het werk en kan ik de vrije uren elders besteden :j

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:28

moonsparkle schreef:
DeMolenhoek schreef:

Kan dat zomaar? Je hebt toch recht op vakantiedagen? Of is dat nu ook anders, kunnen ze nu zeggen dat je nu vakantie hebt omdat je verplicht thuis zit?

Bedoel je dat de bouwvak (wat normaal 3 vaste weken vrij is) er af is gehaald.

Dat vind ik niet raar als 70% thuis zit. Wel als dit betekend dat je helemaal geen vakantie meer kan opnemen. Maar dat staat er niet.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:36

Zou zouden het afschaffen ja (België) omdat er te veel thuis zitten en de werven te veel achterstand oplopen. Dus wat je nu thuis zit zou dan vakantie zijn. Ik vind het niet kunnen. Mijn vriend hoort bij de 1/3de die wel nog werkt. Het voorstel komt van de bouwunie zelf dus ik hoop echt dat ze hun verstand gebruiken en het niet doordrijven. Overigens kunnen ze dit in mijn ogen echt niet maken. Wij hebben in die weken gewoon vakantie staan en 2 weken klussen in huis. Als dat niet door gaat krijgen wij een heel belangrijk deel niet af wat gewoon voor september af moet. Ik zie ze nog niet onze vakantie financieel compenseren.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:40

Bij ons wordt vriendelijk gevraagd of we wat verlofuren willen opnemen in deze periode. Wij hebben een tuinverbouwing staan die waarschijnlijk wel door gaat (1 zelfstandige en een grote tuin dus dat moet kunnen met maatregelen) dus ik heb aangegeven dat ik dan wat verlof opneem in plaats van mijn vakantie in mei. En dan kijken we wel in het najaar om dan een midweekje nog weg te gaan.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:47

Ik werk in een ziekenhuis als doktersassistente, bij ons zijn alle verloven inmiddels ingetrokken :j .
Ik zou 7 mei op vakantie gaan naar Egypte, maar deze zal hoogstwaarschijnlijk niet doorgaan ;)
Vermoed dat de reisorganisatie waar ik geboekt heb een voucher uit zal geven, zo niet dan worden mijn gemaakte kosten (totale reissom) betaald door het ziekenhuis.

Wel prettig dat ik mijn vakantie dagen kan intrekken, dus kan die dagen gewoon aan het werk (genoeg te doen nu :7 ). Periode na deze coronacrisis zal ook erg druk en hectisch worden dus ik vermoed dat ik voorlopig nog even geen vakantie zal hebben.. :')

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:51

Ik heb in mei ook wat dagen opgenomen voor een bruiloft en een citytrip. Ik heb deze dagen nog wel even laten staan, maar ik ga er vanuit dat beide niet door kunnen gaan, dus dan trek ik mijn dagen weer in. Citytrip gaan we verplaatsen naar later in het jaar, dus dan neem ik dan die dagen wel op.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:54

Ik ga mijn vakantie in juli intrekken waarschijnlijk, vakantie kan dan toch niet doorgaan.. Nu hoop ik op november en anders is het gewoon volgend jaar vakantie en kijk ik wel hoe ik het met m’n dagen doe

Jolliegirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:55

De werkgever van mijn vriend ( transportbedrijf) heeft een hele onpersoonlijke brief gestuurd via web.

Alle verlofdagen per direct ingetrokken.
En vakantiegeld word voorlopig niet uitbetaald.

Heisa alom! Personeelsleden zijn al bezig met de fnv en andere bonden.
Dit mag volgens de wet niet.

Onze vakantie is al geboekt en betaald.. En is pas eind Juni.

Vind het te belachelijk voor woorden..
Zonder overleg.. Geen vraag, niets.

Paar dagen nadat hij behoorlijk negatief commentaar heeft gehad heeft meneer al zijn chauffeurs gebeld.. Maar hij blijft achter zn brief staan..

Gelukkig zijn er veel mensen mee bezig voor de chauffeurs, zo ook de rechtsbijstand en de vakbonden.

Ik daarintegen heb echt een fijne werkgever.. Krijg gewoon betaald. Alles top geregeld. Vakantiegeld krijg ik maandelijks en mn dagen mag ik houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:33

Vakantiegeld mag later uitbetaald worden, maar alleen als de (max) 90% regeling van het uwv niet afdoende is. En ze moeten minimaal 20% inkomstenverlies hebben.
Anderzijds het bedrag hiervoor hadden ze al gereserveerd moeten hebben om deze volgende maand uit te betalen.

Vakantie dagen mogen ingetrokken worden, mits dat dit echt noodzakelijk is. Dus bv veel te veel zieke werknemers als gevolg van corona.

Let wel een werkgever mag je niet minder dan de wettelijke 8% vakantiegeld geven en de wettelijke aantal vastgestelde vrije dagen (mag ze dus niet inhouden).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:41

Ik zou m'n vakantie graag in trekken omdat ik nergens heen kan, maar ben bang dat dat geen optie is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:44

Reeds goedgekeurde vakantie dagen mag je niet zomaar zelf intrekken :) alleen in overleg met je werkgever

https://www.ad.nl/ad-werkt/contract-in- ... ~a0b51ef3/

Citaat:
2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”

Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:48

Ik had vorige week normaal gezien heel de week vrij maar dat heb ik ingetrokken. Ik had geen idee wat ik met al die vrije tijd moest aanvangen in de huidige situatie :P
Die week heb ik dan maar aan een andere week verlof eind juni geplakt, wanneer ik normaal ga paardrijden in Spanje, maar de kans is klein dat dat zal doorgaan. Och ja, tegen dan zijn hier wel wat maatregelen opgeheven en kan ik me in eigen land wel entertainen.

Thioro
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:53

Hier moeten de werkgevers verplicht eerst de voorziene vakantiedagen (van het semester) opmaken voordat ze mensen technisch werkloos mogen zetten.

Regering had eerst gezegd dat bedrijven werknemers technisch werkloos thuis mochten zetten en dat de overheid daarvoor zou subsidiëren.
Blijkt dat er veel te veel mensen thuis gingen zitten dus hop bocht van 180° en nu moeten eerst de vakantiedagen opgemaakt worden.
Iedereen die al technisch werkloos naar huis gestuurd werd heeft nu dus een deel van die dagen om moeten zetten naar verlofdagen.
Ik had sowieso een week verlof voorzien deze week en had het graag laten schieten maar zit ze nu ook op te doen.

Voor de werknemer is het op zich gunstig, betaald verlof is volledige loonuitbetaling. Je hoeft alleen maar te zeuren dat je nergens heen kan, verder heb je geen zorgen.
Voor de werkgevers is het een mes in de rug, die moeten nu volledige lonen uitbetalen, terwijl ze zelf een gekelderde omzet hebben.

Jolliegirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:27

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:31

Keet schreef:
Reeds goedgekeurde vakantie dagen mag je niet zomaar zelf intrekken :) alleen in overleg met je werkgever

https://www.ad.nl/ad-werkt/contract-in- ... ~a0b51ef3/

Citaat:
2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”

Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Weet ik, werkgever heeft online al aangegeven dat we het kunnen intrekken of verplaatsen naar verder het jaar. Mits de bezetting gewoon prima is :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:33

Dat is fijn :) dergelijke zaken moeten in deze tijd van beide kanten komen :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:37

Ik werk in de thuiszorg en ben verplicht om mijn vakantiedagen en de geplande vakantie door te laten gaan ondanks dat je nergens heen kunt. Dat kregen wij dus per mail.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:37

viphorse schreef:
Ik werk in de thuiszorg en ben verplicht om mijn vakantiedagen en de geplande vakantie door te laten gaan ondanks dat je nergens heen kunt. Dat kregen wij dus per mail.

Ja, dat kunnen ze wettelijk gezien inderdaad zeggen. Zie mijn link hierboven

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:39

Ik zou 3 weken met verlof zijn maar kan mijn verlof intrekken dus die behoud ik voor later in het jaar. Ik heb wel iets verlof op genomen (enkele dagen) maar hoop de reis te herkansen later in het jaar.

Ik werk niet in de zorg.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:01

Mijn man kon gelukkig de vakantiedagen in april terugtrekken, scheelt toch drie weken.