Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ocean_Child schreef:Natuurlijk moet de advocaat betaald worden als een zaak niet gewonnen wordt! Dit zou betekenen, dat in zaken die niet "gewonnen" kunnen worden, iemand never nooit meer een advocaat kan krijgen. Behalve zaken winnen, zorgen advocaten er ook voor dat het recht op de juiste manier wordt toegepast.
MyHorseGirl schreef:Ik werk zelf als jurist op een advocatenkantoor en ik kan uit de praktijk vertellen dat wij regelmatig een verzoek krijgen of 'no cure no pay' mogelijk is. Dit is (uiteraard) niet mogelijk. Ten eerste mag het niet en ten tweede, inderdaad, wat gebeurt er als wij een zaak verliezen?
In de gemiddelde zaak, waar ook echt flink geprocedeerd moeten worden, zit zo'n 30 uur werk. Daar zit heel veel tijd en aandacht in, maar ook veel kennis. Voor dat soort zaken kan het niet anders dan dat wij ons voor 100% ons inzetten; het is immers ons werk. Daarnaast geldt er ook een inspanningsverplichting.
Stel dat wij zo'n zaak (jammer genoeg) verliezen, dat zou betekenen dat al die gewerkte uren en alle bijkomende kosten (denk aan externe kosten), zelf zouden moeten dragen. Dat is gewoon niet rendabel. Je moet immers ook een kantoor onderhouden, werknemers betalen, etc.
Daarbij staat het mensen vrij om een advocaat in te schakelen. Wij gaan namelijk niet op eigen houtje te werk, wij krijgen een opdracht van iemand om voor hen aan het werk te gaan. Tja, dat kost nou eenmaal geld.
cherie78 schreef:Ocean_Child schreef:Natuurlijk moet de advocaat betaald worden als een zaak niet gewonnen wordt! Dit zou betekenen, dat in zaken die niet "gewonnen" kunnen worden, iemand never nooit meer een advocaat kan krijgen. Behalve zaken winnen, zorgen advocaten er ook voor dat het recht op de juiste manier wordt toegepast.
Is het niet eerlijker dat een advocaat pas betaald wordt als er gewonnen wordt?
Ieder ander die een verplichting aangaat, weet dat.
Als ik een loodgieter laat komen en die doet zijn werk niet naar behoren, wordt niet betaald totdat de verplichting is nagekomen.
Beetje vreemde zaak bij de advocatuur dan toch?
Het lijkt mij dat een advocaat dat toch wel kan inschatten of een proces een redelijke kans van slagen heeft, zeker bij advocaten die veel ervaring hebben.
Maar blijkbaar wordt maar zoveel mogelijk toch een zaak aangenomen: met of zonder kans van slagen.
cherie78 schreef:Als ik een loodgieter laat komen en die doet zijn werk niet naar behoren, wordt niet betaald totdat de verplichting is nagekomen.
(...)
Maar blijkbaar wordt maar zoveel mogelijk toch een zaak aangenomen: met of zonder kans van slagen.