Pakketjesfraude, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Pakketjesfraude, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 15:46

Dit verhaal begint achteraf gezien op 13 maart, tenminste voor wat ik weet.

13 maart 2020 er staat een vriendelijke Dynalogic bezorger voor mijn deur, hij heeft een pakketje voor mevrouw X. Ik moet hem helaas teleurstellen, mevrouw X. woont hier niet en ken ik ook niet. Het adres blijkt wel te kloppen en op de doos staat dat de verpakking een fles drank bevat verzonden door Gall en Gall. De bezorger zegt dat het dan wel door mevrouw X. verzonden zal zijn aan ons en dringt erop aan dat ik het pakje aanneem. Ik geef aan dat ik mevrouw X. niet ken, niets heb met de inhoud van het pakket en ik er zeker van ben dat niemand ons dit zou sturen. Ik weiger het aan te nemen, het pakket gaat retour.

Hoewel ik alert ben op fraude en het zeker daarom ook niet aanneem ga ik er nog vanuit dat er sprake is van een misverstand en bel Gall en Gall om ze op te hoogte te stellen. Men kan daar het pakket inderdaad vinden en bedankt mij voor het telefoontje en geeft aan dat ze blij zijn dat ik het pakket geweigerd heb omdat dit 'een hoop gedoe' scheelt. Eind goed al goed.. dacht ik.

Vannacht op bed zie ik ineens bij toeval in de Postnl app dat er 2 enveloppen van Klarna in de brievenbus moeten liggen, gericht aan respetievelijk meneer Y en mevrouw Z. Beide namen zeggen mij niets, maar ik moet meteen aan fraude en het pakketje van 13 maart denken. Aangezien ik al in mijn bed lig en het toch niets helpt besluit ik dat ik het vandaag wel zie.

Vanmorgen de post uit de brievenbus gehaald. Inderdaad liggen daar de 2 enveloppen zoals de app al zei. De inhoud blijken Klarna facturen. Eéntje wederom voor Gall en Gall en een voor een sportkledingfirma. Ik probeer eerst Klarna te bellen, maar het bandje zegt dat er alleen maar engelstalige medewerkers aanwezig zijn, tevens is de wachttijd bijna een halfuur. Ik hang maar weer op.

Ik besluit dan eerst maar eens met het sportkledingbedrijf te bellen. Aangegeven van hen een factuur te hebben ontvangen (via klarna) maar dat ik de geadresseerde niet ken en ook nooit wat ontvangen heb. Dat is vreemd krijg ik te horen want volgens de tracktrace is het pakketje wel degelijk op mijn adres afgeleverd. Uuuh pardon? Ik krijg de tracktracegegevens van postnl van mevrouw zodat ik het zelf kan constateren en krijg het advies contact te zoeken met postnl. Het mailadres mag men mij ivm de privacywetgeving niet geven. Het irriteert mij dat ik allerlei actie zou moeten ondernemen voor iets waar ik niet om gevraagd heb. Ik check de tracktrace en zie inderdaad dat het pakket hier afgeleverd zou zijn op 21 maart.

Door naar bedrijf 2, Gall en Gall, men wist te bevestigen dat de zending voor mevrouw X keurig retour gekomen was. De zending met naam van mevrouw Z. echter is met Postnl verstuurd en volgens hen wel degelijk bij mij afgeleverd op jawel, 21 maart. Na enige aarzeling krijg ik ook hier het tracktracenummer zodat ik het zelf kan nazoeken.

Een van beide partijen gaf ook nog het advies aangifte te doen, maar waarvan? Er is niet op mijn naam besteld, alleen op mijn adres. Maar ik heb niets ontvangen.

Vervolgens via chat contact gezocht met Klarna, een vervelend gesprek volgt waarin men mij eerst verwijst naar het maandag weer bereikbare telefoonnummer voor dit soort zaken, vervolgens toch weer vragen stelt en ik in een verhoor beland lijk te zijn. Vragen die overkomen als strikvragen "Wat heeft u met de ontvangen goederen gedaan?" terwijl ik net verteld heb nooit iets ontvangen te hebben geven mij het gevoel dat ik hier de crimineel ben. Meermaals verzoek ik hen mijn adres tijdelijk voor klarna te blokkeren om verdere schade te voorkomen maar men weigert dit onder het mom dat het niet mogelijk zou zijn.

PostNL benaderd via Facebook maar nog geen reactie, ook de plaatselijke politie heeft webcare en heb ik benaderd maar ook daar nog geen reactie. Postnl telefonisch benaderen heb ik na een klein kwartiertje in de wacht hangen maar opgegeven.

Toen ik de tracktrace gegevens van de pakketten, die ik dus nooit gezien heb, nog eens bestudeerde blijken ze op dezelfde datum en tijd 'bezorgd' te zijn als een gewoon pakket wat ik wél heb ontvangen. Tevens zijn mijn gewone pakket en één van de vermiste pakketjes ondertekent met dezelfde naam en code. Ik heb niet zelf getekent, wat niet zo vreemd is ivm corona maatregelen, maar er is mij ook niet gevraagd te tekenen ofzo. Daarbij willen ze begreep ik nu de laatste nummers van je ID kaart oid maar die kan hij natuurlijk dan net zo makkelijk neerzetten bij andere pakketten, dus wat zegt dat?

Omdat ik het opvallend vind dat het Dynalogic pakket wél mij bereikt heeft en de Postnl Pakketten niet vermoed ik dus een lek bij PostNL. Navraag leert dat als je bij GG bestelt je geen zeggenschap hebt over welke partij bezorgt dus klinkt als een gok voor de oplichter die in eerste instantie mis was.

Ik vind op internet genoeg verhalen over pakketfraude maar deze verhalen gaan over pakketjes op vreemde namen die wél bezorgd zijn en die men vervolgens bij je probeert op te halen. Deze pakketten waar het in mijn geval om gaat zijn volgens Postnl hier bezorgd maar heb ik nooit gezien, als de Klarna facturen niet waren gekomen had ik er nooit iets vanaf geweten.

Heel lang verhaal, dus respect als je zover gekomen bent. Ik ben benieuwd of er mensen ditzelfde gehad hebben en of er stappen zijn die ik zou moeten ondernemen waar ik nog niet aan gedacht heb. Het geeft een berg gedoe waar ik niet om gevraagd heb en dan nog maar hopen dat mijn adres niet ergens op een zwarte lijst komt zodat ik straks zelf problemen krijg met bestellen. Uiteraard ga ik maandag proberen de juiste afdeling van Klarna te pakken te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:49

Misschien raar gedacht maar heb je toevallig ruzie met iemand die je op deze manier probeert te pesten door je met allerlei zooi op te zadelen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:50

Jeetje, wat vervelend voor je. Ik zou de facturen niet open maken, ze zijn immers niet aan jou gericht, en post van een ander openmaken is strafbaar. Dus ik zou ze retour sturen met de mededeling: woont hier niet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:50

Dat klinkt haast alsof er een oneerlijke bezorger is, aangezien ze allemaal op dezelfde tijd zijn afgeleverd en je niest hoefde te tekenen :\ Ik denk dat je voor nu alle juiste stappen hebt genomen en ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost!

Caira

Re: Pakketjesfraude, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:54

Wetboek van Strafrecht (Sr) Artikel 201 | Sr, Boek 2, Titel 8 Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie. Toegevoegd na 1 minuut: Extra info over het briefgeheim: Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.

Even opgezocht, je mag het dus niet openen, gewoon terugsturen, zeggen dat de persoon er niet woont en laat ze het zelf lekker uitzoeken.

Zo heb ik ooit de Stedin gehad die een fout gemaakt hadden en beslag wilden leggen. Toedeledokie, zoek het lekker zelf even uit (bleek persoonsverwisseling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:56

Ik zou de post van klarna terug sturen met de vermelding dat de persoon op dit adres onbekend is. Dat is tenslotte het geval. En er is niks bezorgd, jou handtekening staat nergens onder. Dus zoeken ze het lekker uit. Wat je nog kan doen is volgende keer de postnl bezorger aanschieten of die nog wat herinnert over 2 paketten. Wij hebben hier bijna altijd dezelfde bezorger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:59

Weet je zeker dat de brieven van Klarna wel echt zijn? Klarna is in principe een 'betalen na 14 dagen' service, wat betekent dat je nooit nu al een brief zou krijgen van een aankoop die op 21 maart binnen is gekomen. Kan het niet zijn dat ze je van het kastje naar de muur proberen te sturen zodat je de (neppe) Klarna facturen uiteindelijk betaalt?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 16:02

@Cayenne, nee geen ruzies en de spullen heb ik ook niet gezien dus hoe zou iemand die spullen dan in bezit gekregen moeten hebben?

@Caira, tja, alles leuk en aardig, maar als ik zulke enveloppen waarvan ik de inhoud overduidelijk kon raden zomaar terug op de bus gooi kan ik dat niet aantonen en wordt het gezeur alleen maar groter. Ik weet dat andersmans post openen niet mag, maar in dit geval denk ik dat het belangrijker is om deze fraude te stoppen en op te lossen dan dat het problematisch is dat ik post open van deze fictieve personen.
Aanvulling op je edit: Ik heb ze dus allang open gemaakt, en daar sta ik achter, laat de niet bestaande ontvanger mij maar aanklagen daarvoor kan ie ook mooi even zijn facturen betalen.

@Destination, dat is dus precies wat ik vermoed, vooral omdat het het pakket van Dynalogic dus wél bij mij aangeboden is en zelfs na weigeren niet vermist is geraakt maar gewoon retour afzender is gegaan.

@Idinn, ik wil de bezorger er niet naar vragen omdat ik vermoed daar daar juist de fraude zit :\ Ik ga maandag bellen met Klarna. Ik had eigenlijk gehoopt dit gewoon zo snel mogelijk stop te kunnen zetten en wilde de bedrijven informeren zodat erger wellicht voorkomen kon worden door een aantekeking in het systeem, maar daar blijken systemen niet op berekend helaas.

@Emmaa_ Daar was ik op bedacht, maar Klarna heeft de nummers op de brieven opgezocht en bevestigd dat deze bestaan in hun systeem en kloppen bij de namen. Dit is per chat gegaan dus met de echte Klarna en niet met een fake telefoonnummer ofzo die op de brief had kunnen staan. Maar ik snap je reactie, ik was inderdaad ook verbaasd het zijn ook geen aanmaningen voor zover ik kan zien maar gewoon facturen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:18

Wij hebben onlangs 2x post gekregen van afterpay dat er rekeningen niet betaald zouden zijn.
De pakketjes die erbij hoorden zijn in een winkel afgehaald.
Maw: iemand heeft op onze naam besteld, afgehaald in de winkel en de rekeningen niet betaald waardoor ze alsnog hier kwamen....
Kan dat van jou niet iets soortgelijks zijn?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 16:19

Liezel1 schreef:
Wij hebben onlangs 2x post gekregen van afterpay dat er rekeningen niet betaald zouden zijn.
Maw: iemand heeft op onze naam besteld, afgehaald in de winkel en de rekeningen niet betaald waardoor ze alsnog hier kwamen....

Yep zoiets had ik ook verwacht, ik was dan ook stomverbaasd toen ik van beide bedrijven te horen kreeg dat de bezorging niet op een afhaalpunt maar op mijn eigen adres plaatgevonden zou hebben, de t&t info bevestigd dit dus. -O-

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:24

Alwiene schreef:
Liezel1 schreef:

Yep zoiets had ik ook verwacht, ik was dan ook stomverbaasd toen ik van beide bedrijven te horen kreeg dat de bezorging niet op een afhaalpunt maar op mijn eigen adres plaatgevonden zou hebben, de t&t info bevestigd dit dus. -O-

Dan heb je met een zeer brutale bezorger te maken.
Hopelijk is het snel afgehandeld, ik heb geen tips voor je.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:28

Ik heb weleens via Klarna wat besteld maar heb nooit via Klarna een brief/factuur over de post gehad.

Vreemd verhaal maar weet uit ervaring dat als een bezorger zelf getekend heeft, het verdomd lastig is om te bewijzen dat je iets niet gehad hebt.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:32

Hier onlangs iets soortgelijks, bestelling van postorderbedrijf, door PostNL bezorgd op mijn adres, besteld onder andere naam, order van ruim €300,- die uiteraard nog niet betaald was. Ging volgens postorderbedrijf om nieuw account, ik heb het pakket teruggestuurd en zij hebben alles verder netjes opgelost. Hun interne afdeling doet wel onderzoek naar dit soort zaken, klantenservice vermoedde ook fraude. Ik heb melding gedaan bij de politie.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 16:55

@Ladygiroc het staat gelukkig niet op mijn naam dus in die zin sta ik vrij sterk ga ik vanuit, ze hadden met mij immers geen overeenkomst en dan kunnen ze opsturen en kwijtraken wat ze willen maar dat zou niet mijn probleem moeten zijn.

@demiyolu, ja dat is ook zo'n rare zaak inderdaad, mogelijk hadden ze die later bij je op willen halen, niemand aan de deur gehad over een verkeerd bezorgd pakketje? Helaas zijn in mijn geval de pakjes dus ook spoorloos.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:22

Melden bij PostNL en aangifte doen. Dit gebeurt vaker, heb al eens eerder iets gehoord over flessen wijn..

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:37

Nee, niemand aan de deur gehad (gelukkig) en gezien er maar 12 huisnummers onder deze postcode vallen, vind ik het adres ook een bijzondere keuze van de evt fraudeur. De gekozen naam komt in onze straat niet voor dus zodoende ging ik er al van uit dat dit geen vergissing was. Maar het geeft toch een beetje naar gevoel, de brutaliteit waarmee dit gedaan wordt. Het ging trouwens om een accu slijptol dus de bedoelingen erachter waren vast ook niet zuiver....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 18:19

00000000 schreef:
Melden bij PostNL en aangifte doen. Dit gebeurt vaker, heb al eens eerder iets gehoord over flessen wijn..

Ik heb eindelijk reactie van PostNL, kort samengevat, zij bezorgen op adres niet op naam, pakketjes waren niet verzekerd dus ze stellen geen onderzoek in naar waar ze dan wel bezorgd zijn, en aangezien ze geen onderzoek instellen kunnen ze ook geen aantekening maken van mijn melding. Oftwel al bellen er 20 mensen uit mijn bezorgwijk met hetzelfde probleem, gezien de condities staat dat nergens geregistreerd en doet PostNL niets. Ze verwijzen mij weer naar de afzender en die verwijst mij naar PostNL.

Tot nu toe lijk ik als enige van alle betrokken partijen de wil te hebben de oorzaak te achterhalen en het misbaksel aan te pakken. Ben er wel klaar mee. Bel maandag Klarna, ze lossen het maar op. En als PostNL graag wil dat dit soort fraudeurs lekker bij hen in dienst blijven kan ik daar ook niets meer aan doen -O-

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:31

Maar de rekeningen staan niet op jouw naam toch? Wat is dan het probleem?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 18:44

topsylover schreef:
Maar de rekeningen staan niet op jouw naam toch? Wat is dan het probleem?

Dat ik geen zin heb om te wachten tot er een deurwaarder komt die ik uit moet gaan leggen dat de betreffende persoon hier niet woont met alle stress van dien. -O-

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:03

Dan heeft de afzender een probleem en niet jijzelf. Post ongeopend retour sturen en bij een deurwaarder moet je jezelf legitimeren en aangeven dat de persoon niet woonachtig is op jouw adres.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:06

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:09

lekker uit laten zoeken en jezelf er niet druk over maken.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:25

Exact dit heb ik gehad!
Maar dan bij BonPrix.
Via het online account die aan de bestelling was gekoppeld kwamen we bij een adres in de buurt uit.
Waar eerst mijn adres was ingevuld, was het later gewijzigd in een adres (die ook overeenkwam met de naam van de bewoner)

Ik denk dat die vrouw gewoon gezocht heeft naar een adres waar 1 iemand woonde die op vaste tijden werkt, en daar is gaan rond hangen. Misschien net haar auto uit is gestapt op moment dat bezorger parkeerde, en gedaan heeft of ze in mijn huis woonde, en op de stoep getekend heeft.

Als de bezorger de fraude pleegt, zou het in zijn voordeel zijn om de juiste naam op te geven, dat wekt minder argwaan denk ik. Plus hij kan makkelijk achter de goede naam komen.

Edit: in jou geval is het wel heel raar dat ze tegelijk met een wel ontvangen pakket zijn geleverd.
Maar begrijp ik goed dat hij sws heeft getekend, dus ook voor het pakket wat je wel heb gehad? Heb je daarvoor wel de gegevens van je ID kaart door moeten geven?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:41

Als je post ontvangt die naar jouw adres maar aan een andere, onbekende persoon zijn gericht, kun je ook eerst contact opnemen met de afzender zonder dat je de brief opent.
Ooit ontving ik op mijn adres eens een brief van een restaurant, niet uit mijn regio. Teruggestuurd met de mededeling: persoon onbekend, woont niet op dit adres.
Een hele tijd later volgde een brief van een incassobureau, gericht aan diezelfde persoon van die vorige brief.
Toen heb ik toch maar even dat incassobureau gebeld.
Die liet me de brief openen, bleek een enorme restaurantrekening te zijn. Uitgelegd dat die persoon onbekend was op mijn adres.
Na dit gesprek er gelukkig nooit meer wat van gehoord.
Als je misbruik / oplichting vermoedt, is het altijd handig om zelf het contact op te zoeken. Niks doen kan je een deurwaarder opleveren.
Helaas.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:50

Dit is de reden waarom ik geen pakketten meer aanneem voor buren.
Al eens flinke ruzie gehad met een bezorger van een grote televisie.
Daarna nooit meer. Moet je maar thuis blijven als je een pakket verwacht.
Wel sneu voor alle goedwillende, betrouwbare mensen.(de meeste mensen)