Mieren in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mieren in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 20:10

Bokt weet vast raad :D
Wij hebben constant rondom de plinten mieren lopen in huis. Geen grote aantallen, meestal 5 of 6 bij elkaar. Soms een paar meer als er een kruimel eten te vinden is of een hondenbroek. Ze zitten (gelukkig) niet op het aanrecht.

Ondertussen al meerdere keren met spray gespoten op de plek waar ik denk dat ze binnen komen maar we blijven ze zien. Morgen sowieso even lokdoosjes halen en poeder, maar heeft iemand nog andere tips? Hoe kan ik ontdekken waar ze vandaan komen?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:16

Misschien even kijken waar ze heen lopen? Ik ben geen mierenexpert, maar meestal zoeken ze eten om naar het nest te brengen. Wellicht nemen ze dezelfde route uit als in?

tessyke

Re: Mieren in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:20

Ik volg even, ik heb daarstraks me een halfuur bezig gehouden met mieren pletten en voor hun ingang te leggen als voorbeeld
Ik moet wel zeggen dat het werkt :')
Mieren zijn slimme dieren, ze vertellen het verder als er eten is maar ook als het een kerkhof is :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 20:20

Britt_xxx schreef:
Misschien even kijken waar ze heen lopen? Ik ben geen mierenexpert, maar meestal zoeken ze eten om naar het nest te brengen. Wellicht nemen ze dezelfde route uit als in?

Dat heb ik idd geprobeerd maar zie nauwelijks een route. In de serre zie ik ze niet meer, in de gang bij de deur ook niet, terwijl dat de enige logische verbinding met buiten is. Zijn er middeltjes om die route te achterhalen ofzo?

tessyke schreef:
Ik volg even, ik heb daarstraks me een halfuur bezig gehouden met mieren pletten en voor hun ingang te leggen als voorbeeld
Mieren zijn slimme dieren, ze vertellen het verder als er eten is maar ook als het een kerkhof is :')

Ik denk dat wij domme mieren hebben dan -O-

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:21

tessyke schreef:

Echt??

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:38

Stoepkrijt langs de deurkozijn (wel buiten) hielp bij ons wel of(en) de vloer met azijn gemenkt met water schoonamken

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:45

Of je kerkhof is niet groot genoeg? :')
Ik ben daarnet nog eens gaan kijken en er was maar 1 mier het kerkhof aan het inspecteren.
Eens benieuwd of ze morgen met versterking terugkomen, ik heb toch tijd :')

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:47

doezel2 schreef:
Stoepkrijt langs de deurkozijn (wel buiten) hielp bij ons wel of(en) de vloer met azijn gemenkt met water schoonamken

Dit, ik heb ook een periode veel mieren in huis gehad. Ik ben ze gaan volgen en bleek dat ze ergens in de schuur (die naast de keuken zit) naar binnen kwamen. Dus met stoepkrijt een cirkel om hun in- en uitgang gezet maar ook een flinke scheut wasverzachter / wasmiddel. Dan duurde maar even en toen was het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:48

Ik zette een schoteltje stroop neer, dagelijks verversen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 20:49

Goede tips, thanks. Lastige is dat ik er dus niet achter kom waar ze vandaan komen. Ze kruipen achter de plint waardoor ik ze niet goed kan volgen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:08

Op hun route een beetje confituur met gist gemengd leggen.
Ze nemen dit mee, eten ervan, gist zet uit en het hele nest dood.
Of gewoon een lokdoosje op hun route

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:12

Kokend water met teatree en langs het huis een rondje lopen en dat spul in de nesten/holletjes gieten. Vinden ze niet leuk ~~}>

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:14

Ik zou even een professionele verdelger bellen. Hier een keertje geweest en kostte toen nog geen 100 euro en hebben er al 2 jaar geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:17

Wij hebben een plaag ieder jaar. Ze gaan via de muur naar binnen via gaatjes in de voegen van metsel en tegelwerk. Nu hebben we alles weer dicht gemaakt en is het weer rustig. Maar volgens mij vreten die beesten er gewoon door heen. Wij volgen waar ze heen gaan, en dan vinden we vaak wel een gaatje.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:20

Ik zet ze altijd buiten :')

Teken dat het voorjaar eraan komt :D
Als er heel veel mieren binnen komen is het tijd om grondig schoon te maken :)
Dan merk ik dat het er weer minder worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:07

netjuh6 schreef:
Ik zou even een professionele verdelger bellen. Hier een keertje geweest en kostte toen nog geen 100 euro en hebben er al 2 jaar geen last meer van.

serieus?voor mieren?

er zijn overal mierenlokdoosjes te koop.
werken als een tierelier(vooral die van de action),kosten 2x niets en helpen je ook gewoon van die mieren af.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:26

tengeltje11 schreef:
netjuh6 schreef:

serieus?voor mieren?

er zijn overal mierenlokdoosjes te koop.
werken als een tierelier(vooral die van de action),kosten 2x niets en helpen je ook gewoon van die mieren af.

Nou mieren doosjes hielpen hier niet. Ze liepen overal in mijn keukenkastjes etc. Ik heb er geen spijt van. Hij heeft met een speciaal goedje van alles ingespoten. We zien nooit meer mieren ook niet bij onze deuren of iets.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:49

Bij ons komen ze eens in de zoveel jaar via de voordeur binnen. Dan zet ik daar een nieuwe lokdoos onder de kokosmat en dan zijn we er weer een paar jaar vanaf.
Geen idee waarom het werkt, want zo’n lokdoos werkt natuurlijk maar een paar maanden, maar het werkt wel.

Alleen dat mierennest op de hoek bij de garage is wel heel hardnekkig. Daar heb ik al vanalles geprobeerd en ieder voorjaar fikt manlief de eitjes af die op de stoep onder de parasol voet liggen, maar ze blijven daar zitten.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:08

Jeetje het klinkt allemaal zo naar.. ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:09

tengeltje11 schreef:

Ach, bah.

Een nuttig beest dat op een plek zit waar wij het niet mee eens zijn de marteldood laten sterven.

"Héle nest dood" geloof ik geen biet van.

Stoepkrijt, azijn, stuivers van koper en de lijst is langer: manieren genoeg om de beestjes ergens anders heen te dirigeren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-03-20 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 23:10

Janneke2 schreef:
tengeltje11 schreef:

Ach, bah.

Een nuttig beest dat op een plek zit waar wij het niet mee eens zijn de marteldood laten sterven.

Stoepkrijt, azijn, stuivers van koper en de lijst is langer: manieren genoeg om de beestjes ergens anders heen te dirigeren.

Het punt is alleen een beetje dat ik niet weet waar ik ze de pas af moet snijden -O- ik zie ze alleen midden in huis langs de plinten lopen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:22

Afbeelding

Ik woon nu 2 jaar op mezelf, het 1e jaar schrok ik mij dood. Ik woonde er net en het was zomer, had een mueslireep gegeten (lekker zoet) en de verpakking lui op het aanrecht laten liggen, ik kom savonds thuis van mijn werk, is die verpakking zwart van de mieren. Écht heeeel veeeel mieren. Ik heb lokdoosjes gezet, zout voor de deur gestrooid maar nooit de ingang kunnen vinden. Heb mezelf aangeleerd niks van zoetigheid op het aanrecht te laten staan en drinkglazen altijd even om te spoelen met water. Dan was het enigszins doenbaar. Gelukkig werd het winter en vertrokken de mieren weer.

Zomer nummer 2 was ik ze al haast vergeten, totdat bovenstaand glas op het aanrecht was blijven staan, volgens mij had ik die wel gewoon netjes om gespoelt na gebruik. Toen was ik het echt zat. Ik heb kokend water in hun holletje gegoten 3 volle kannen. 2 dagen later, zie ik ineens een kerkhof van mieren op de tegels liggen. De overlevende mieren hadden netjes alle dode lijkjes uit hun nest verwijderd en 30cm van de ingang afgelegd, echt bízar om te zien. Toen voelde ik mij wel even schuldig maar de rest van die zomer heb ik amper nog mieren in huis gehad. Maar goed ik houd mijn hart alweer vast voor aankomende zomer....

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:25

Gewoon wat kaneel strooien op hun route dan zijn ze zo weg.
Klinkt heel tegenstrijdig, maar hier houden ze absoluut niet van.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:27

Aan enkele losse mieren doen wij eigenlijk nooit iets.
(incidentele mieren hoeven niet per se promlematisch te zijn zolang er geen voedselbron aanwezig is)
Pas als ze een spoor maken doen we er wat aan, als het even kan het onderbreken van het geurspoor zodat ze de voedselbron niet meer kunnen vinden en ergens anders op zoek gaan.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:12

Flink peper strooien (heel fijn gemalen, de goedkoopste) op hun route en tussen alle plintjes en randjes waar ze langs lopen, goed overal tussen smeren en ook onder de deurmat etcetera, heeft hier heel goed geholpen. En kost zowat niks en ze worden ook niet gelijk drastisch vermoord.