Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:43

Vind het even een heel lastig punt, wat ik waarschijnlijk het hele weekend bij me ga dragen als ik het nu niet ff ergens neerplemp om ervaringsdeskundigen hun zegje te laten doen...

Ik ben vorig jaar vast in dienst gekomen bij mijn huidige werkgever, na een detachering van 11 maanden. Heel erg blij mee en werd meteen vrij hoog ingeschaald. Als in, er waren nog 3 functiejaren over in die schaal. Meeste collega's werken er al jaren en hadden het hoogste aantal functiejaren.

Tegelijk met mij is een andere collega binnengekomen, een man van 40 jaar. Ik ben dus 29...
Maar ik werd hoger ingeschaald door mijn verleden binnen het bedrijf en het loon waarop ik op detachering zat. Ik vermoedde dit wel, maar sprak er natuurlijk met niemand over.

Tot vorig jaar een andere collega ging pleiten voor een hogere inschaling van onze functie. Dit hebben we in februari gekregen, met terugwerkende kracht (en zonder verlies van jaren) en afgelopen weken liepen de brieven binnen met de nieuwe functiejaren.
Ik was dik tevreden, was per 1 juli (indiensttreding) een schaal omhoog en een jaar eraf, dat jaar kreeg ik er per 1 januari bij. Dikke prima.

Zo rond die tijd begon men een beetje rond te vragen en de heren die al eeuwen daar werken waren voornamelijk blij voor me. Die collega die tegelijk met mij binnen kwam vond het niet echt eerlijk.
Tsjah, ben ik niet verantwoordelijk voor, ga het ook zeker niet inleveren. Ik kwam met een berg planningervaring binnen en hij met meer werkvloerervaring.

Nu heeft hij vandaag eindelijk de brief gekregen en lijkt er wat verkeerd te zijn gegaan. Vervolgens krijg ik allemaal vragen op mij afgevuurd via Whatsapp, waar ik geen antwoord op heb, waar ik ook geen zin in heb aangezien ik weekend wil vieren. Dus ik probeer het kort te houden, vervolgens heb ik makkelijk praten en blablabla.

Lang verhaal kort... Ik voel me schuldig dat ik beter verdien dan hem en weet even totaal niet hoe ik hiermee om moet gaan. Help, hoe doen jullie dat?
Op dit moment zou ik gewoon willen dat we nooit opnieuw ingeschaald waren dan had ik mooi voor mezelf kunnen blijven houden wat ik verdien.
Dubbel lastig is dat we nu thuiswerken en ik het gesprek pas woensdag met hem aan kan gaan, tevens vind ik het ook niet meer een tijd om mijn leidinggevende om zoiets te gaan bellen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:45

Simpel. Niks. Jij bent niet degene die heeft bepaald dat hij minder verdient dan jij. Verwijzen naar leidinggevende en punt. Ik zou niet in discussie gaan.

Dat ze jou zoveel betalen betekent dat jij voor bedrijf zoveel waard bent. Tussen jou en bedrijf. Niet tussen jou en andere collega. Dus vooral niet tussen gaan zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:46

Jij kan er toch niks aan doen? Laat hem dat lekker opnemen met de leidinggevende. Ik vind het helemaal niet raar dat jij geen zin hebt in dergelijke gesprekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:46

linoleum schreef:
Simpel. Niks. Jij bent niet degene die heeft bepaald dat hij minder verdient dan jij. Verwijzen naar leidinggevende en punt. Ik zou niet in discussie gaan.

Dit. Je leidinggevende bepaald en jij niet. Laat hen het maar samen uitzoeken.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:51

Eeehm, misschien zie ik iets over t hoofd... Maar wat heb jij te maken met t salaris van je collega en het feit dat er iets mis gegaan lijkt te zijn? Raar dat ie jou appt.
Zou t lekker naast je neerleggen dit weekend (en daarna :') ). Wellicht hem even een app terug sturen dat jij niet degene bent die over zijn salaris gaat...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:52

Jouw probleem niet.
Je hebt een ander loon gekregen (of onderhandelt) dan hem.
Is hij daar niet blij mee, dan kan hij z'n onderhandelingsskills met de leiding gaan oefenen.

Jij moet je niet schuldig voelen. Een akkoord is een akkoord.

Begrijp ik goed dat het bedrijf alle lonen 'openbaar' heeft gezet? Dan kunnen ze raden dat er scheve gezichten komen als dat niet de gewoonlijke bedrijfsvoering is en is het ook aan hen om daar duidelijkheid over te geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:56

Jullie berichtjes zijn echt een pak van mijn hart eerlijk gezegd...

Thioro schreef:
Jouw probleem niet.
Je hebt een ander loon gekregen (of onderhandelt) dan hem.
Is hij daar niet blij mee, dan kan hij z'n onderhandelingsskills met de leiding gaan oefenen.

Jij moet je niet schuldig voelen. Een akkoord is een akkoord.

Begrijp ik goed dat het bedrijf alle lonen 'openbaar' heeft gezet? Dan kunnen ze raden dat er scheve gezichten komen als dat niet de gewoonlijke bedrijfsvoering is en is het ook aan hen om daar duidelijkheid over te geven.

Nee hoor, lonen zijn niet openbaar gezet. Collega's zijn er wel heel erg open over, toen kwam de vraag aan mij waar ik dan in zat. Geheimzinnig doen tegenover deze specifieke collega levert me meer ellende op dan gewoon open kaart spelen, dus heb ik open kaart gespeeld. Ik heb een uitstapje naar een andere business group gemaakt voordat ik hier kwam, die bewuste BG betaalde beter maar hier wilden ze me zo graag hebben dat ze me meer boden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:57

Bernoe schreef:
Eeehm, misschien zie ik iets over t hoofd... Maar wat heb jij te maken met t salaris van je collega en het feit dat er iets mis gegaan lijkt te zijn? Raar dat ie jou appt.
Zou t lekker naast je neerleggen dit weekend (en daarna :') ). Wellicht hem even een app terug sturen dat jij niet degene bent die over zijn salaris gaat...

Ja ik heb geen idee... Het ene moment ben ik ontzettend naïef en vervolgens vraag hij me weer om raad. Ik kan daar ook heel slecht mee omgaan... En zeker als het om dit soort dingen gaat...

Ik heb hem meerdere keren moeten appen dat ik hier in het weekend geen zin in heb en dat hij dit met onze leidinggevende moet bespreken. Krijg ik terug dat ik makkelijk praten heb en meer begrip moet tonen voor hoe de brief op hem over is gekomen. -O-

Saskia9

Re: Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:01

Dit is gewoon jaloezie. Ergens te begrijpen, maar jou totaal niet aan te rekenen. Verwijs hem door nasr het bedrijf, en zeg hem dat ook. En probeer het van je af te zetten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:03

Nee, het tonen van begrip is een taak voor jullie leidinggevende/werkgever, nadat de betreffende collega daar zijn gevoel heeft geuit.

Ik zou terugsturen dat je begrijpt dat hij vragen heeft over zijn brief, maar dat jij hem geen antwoorden kunt geven, dat hij contact op moet nemen met jullie leidinggevende/werkgever en wens hem een fijn weekend.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:03

Hoe zijn alle collega's dan achter jouw salaris gekomen? Dat gaat toch nienand aan? Dat is toch iets wat strikt privé blijft binnen een bedrijf? En jou topic is ook het bewijs waarom. Ik zou jouw collega ook heel duidelijk zeggen te stoppen met jou lastig te vallen met iets wat jij niet beslist. Als hij het niet eens is met zijn salaris moet hij dit met de HR/ directie bespreken en niet vingertje wijzen naar een collega die beter verdient. Gewoon lekker van je af zetten en van je weekend gaan genieten hoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:11

Doorverwijzen naar leidinggevende en p&o; zelfs als je het zou willen kan je hier niets mee...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 19:13

Snorlex schreef:
Nee, het tonen van begrip is een taak voor jullie leidinggevende/werkgever, nadat de betreffende collega daar zijn gevoel heeft geuit.

Ik zou terugsturen dat je begrijpt dat hij vragen heeft over zijn brief, maar dat jij hem geen antwoorden kunt geven, dat hij contact op moet nemen met jullie leidinggevende/werkgever en wens hem een fijn weekend.

Exact wat ik heb gedaan... En toen bleef hij aandringen... Hoe het bij mij precies zat, waarom ik er in principe pas volgend jaar een functiejaar bij had gekregen en blablabla.
Ja weet ik veel, ik ben er mee akkoord gegaan omdat het aanbod mijn dromen had overstegen... Ik kon wel anderhalf jaar zonder nieuw functiejaar.

Dus wederom gezegd dat ik hem niet kan helpen met al die vragen, dat ik me niet heb verdiept in het wat en waarom wat betreft mijn contract omdat ik het prima vond. En dat hij naar onze leidinggevende moest gaan met vragen, dat ik er nu weinig zin in heb om aan mijn werk te denken.
En toen kwam het 'jij hebt makkelijk praten'... Toen begon ik me pas schuldig te voelen eigenlijk.

Aangegeven dat ik dat geen vriendelijke en collegiale uitspraak vond en dat ik niet het antwoord op zijn vragen had, dat hij daarvoor naar de leidinggevende moest gaan of HR. En dat ik er geen energie aan wilde besteden in mijn weekend.

Vervolgens krijg ik terug dat ik ook niet vriendelijk en collegiaal was en dat ik meer begrip moest tonen voor hoe hij die brief had ontvangen.

Toen heb ik aangegeven dat we het er woensdag wel even over hebben, dat hij zich niet druk moet maken en dat het vermoedelijk gewoon een fout is (als iedereen een schaal erbij heeft gekregen en hij een schaal erbij en 3 jaren eraf, dan lijkt me dat een fout ten opzichte van wat ons is beloofd), hij niet moet gaan zoeken bij mij naar antwoorden die er nog niet zijn en die ik zeker niet heb en dat ik dat zinloze energieverspilling vind waar ik geen deel van uit wil maken. Dat ik van zijn probleem (ik heb het maar niet tussen aanhalingstekens gezet, maar wel gedacht) niet het mijne wilde maken.

Toen pas gaf hij aan dat hij wel met onze leidinggevende ging praten.

En situatie die ik ook maar even op ga schrijven voor mijn coach, maar die spreek ik pas half april weer. Vraag me nu namelijk (zit in een coachingstraject via werk, om beter te aarden voor mezelf) ook geheel af of ik het wel slim heb aangepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:13

Ik zou hem gewoon antwoorden dat hij dergelijke zaken met de leidinggevende moet bespreken, dat jij daar niet over gaat. Daarmee is de kous ook af.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:15

Door steeds weer te reageren op zijn vragen geef je hem ook aanleiding om door te vragen/discussie te zoeken. Gewoon niet meer reageren. Geen aanleiding geven om meer vragen te stellen.

Je hoeft woensdag zelfs geen gesprek met hem aan te gaan. Waarom zou je dat doen?! Laat jezelf niet in een positie plaatsen waar je niet hoort. Dat is lastig, maar echt, laat je niet verleiden.

Je hebt aangegeven: joh snap ik, maar kan er niets mee, bespreek het met de juiste persoon. En klaar!
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 27-03-20 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:15

Als het hem niet bevalt is er maar 1 persoon bij wie hij die frustraties moet neerleggen en dat ben jij niet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:16

Niet jouw zaak. Dat is iets tussen werkgever en hem, niet van jou. (En, hoe groot is de kans dat hij zich ingezet had voor jouw loon als de situatie omgekeerd was?)

Ik zou zeggen: niet teveel aandacht aan geven meer, weekend nemen, gooi je telefoon in de hoek (of hem in elk geval even op mute) en volgende week vooral zakelijk houden.

(Een optie is om iedere keer te zeggen 'begrijp ik, heb je het al met x besproken?' - gewoon iedere keer weer en zo saaaiiii mogelijk zijn. Een andere optie die niet fijn is maar soms verrassend goed werkt is om ergens tussen geinend en bot te zeggen dat 'ie dan ook maar onmisbaar had moeten zijn. Dat kan uiteraard ook verkeerd uitpakken, maar soms werkt het echt goed, dus ik noem het toch.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 19:17

Lara_Silver schreef:
Hoe zijn alle collega's dan achter jouw salaris gekomen? Dat gaat toch nienand aan? Dat is toch iets wat strikt privé blijft binnen een bedrijf? En jou topic is ook het bewijs waarom. Ik zou jouw collega ook heel duidelijk zeggen te stoppen met jou lastig te vallen met iets wat jij niet beslist. Als hij het niet eens is met zijn salaris moet hij dit met de HR/ directie bespreken en niet vingertje wijzen naar een collega die beter verdient. Gewoon lekker van je af zetten en van je weekend gaan genieten hoor.

We hebben een hele leuke afdeling, niemand heeft geheimen voor elkaar. Dit kwam ter sprake doordat die ene collega aan het pleiten was voor een hogere inschaling. En de bewuste collega die lager zit specifiek ging doorvragen waar ik zat. Als iedereen dat in getallen (CAO+functiejaren) noemt, dan vind ik het wat raar om er geheimzinnig over te doen, zeker bij deze collega die al enorm achterdochtig en nieuwsgierig is.

Collega van buiten de afdeling is bijvoorbeeld een dag vrij en zegt dat zonder verder invulling te geven aan die dag. Dan vraag hij meteen: Oh ga je *insert hobby van desbetreffende persoon* doen?
En dat laat hij ook niet rusten, dus ik dacht: Ik zeg het maar, ben ik er maar weer vanaf.

En in principe heeft hij er nog maar 2 keer iets over gezegd, het niet eerlijk zijn daarvan, zonder daarmee naar mij te wijzen, meer het aan me mede te delen. Dus het was tot op heden niet persoonlijk.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:17

Zo die durft! Voel je ajb niet schuldig. Niet iedere collega hoeft ook hetzelfde te verdienen. Jij hebt je al bewezen, ze zijn tevreden over jou en ze wilde jou graag houden en daar hebben ze een x bedrag voor over gehad. Prima toch.

Je hebt het goed gedaan door hem aan te raden contact op te nemen met de LG/HR. Hij moet jou daar zeker niet mee belasten, hou eens op zeg.

Leg het naast je neer en negeer al zijn komende berichten. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn lagere salarisschaal. Dat is hij zelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 19:18

Shadow0 schreef:
Niet jouw zaak. Dat is iets tussen werkgever en hem, niet van jou. (En, hoe groot is de kans dat hij zich ingezet had voor jouw loon als de situatie omgekeerd was?)

Ik zou zeggen: niet teveel aandacht aan geven meer, weekend nemen, gooi je telefoon in de hoek (of hem in elk geval even op mute) en volgende week vooral zakelijk houden.

(Een optie is om iedere keer te zeggen 'begrijp ik, heb je het al met x besproken?' - gewoon iedere keer weer en zo saaaiiii mogelijk zijn. Een andere optie die niet fijn is maar soms verrassend goed werkt is om ergens tussen geinend en bot te zeggen dat 'ie dan ook maar onmisbaar had moeten zijn. Dat kan uiteraard ook verkeerd uitpakken, maar soms werkt het echt goed, dus ik noem het toch.)

Ik vind die saaie optie wel een goede voor elk volgende gesprek waarin hij mij om raad vraag en vervolgens moeilijk gaat doen :Y)

Hij laat me de rest van het weekend wel met rust, dus dat zit goed. En anders inderdaad maar ff op de block. :P

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:21

Op mijn werk speelt dit ook.
Een aantal collega's zitten een volledige functieschaal lager en werken al veel langer daar dan ik.
Sommigen uiten daar hun onvrede over. Niet mijn probleem, moeten ze mee naar leidinggevende. Ik ga geen salaris inleveren omdat anderen het niet eerlijk vinden

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:23

Janine1990 schreef:
En toen kwam het 'jij hebt makkelijk praten'... Toen begon ik me pas schuldig te voelen eigenlijk.

Aangegeven dat ik dat geen vriendelijke en collegiale uitspraak vond en dat ik niet het antwoord op zijn vragen had, dat hij daarvoor naar de leidinggevende moest gaan of HR. En dat ik er geen energie aan wilde besteden in mijn weekend.

Vervolgens krijg ik terug dat ik ook niet vriendelijk en collegiaal was en dat ik meer begrip moest tonen voor hoe hij die brief had ontvangen.

Toen heb ik aangegeven dat we het er woensdag wel even over hebben, dat hij zich niet druk moet maken en dat het vermoedelijk gewoon een fout is (als iedereen een schaal erbij heeft gekregen en hij een schaal erbij en 3 jaren eraf, dan lijkt me dat een fout ten opzichte van wat ons is beloofd), hij niet moet gaan zoeken bij mij naar antwoorden die er nog niet zijn en die ik zeker niet heb en dat ik dat zinloze energieverspilling vind waar ik geen deel van uit wil maken. Dat ik van zijn probleem (ik heb het maar niet tussen aanhalingstekens gezet, maar wel gedacht) niet het mijne wilde maken.

Toen pas gaf hij aan dat hij wel met onze leidinggevende ging praten.

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :')

Wat een kinderachtige zak.

Met die opmerkingen probeert hij bewust of onbewust op jouw gevoel in te spelen.

Sta hem dat alsjeblieft niet toe.

Sorry, normaal gesproken reageer ik wat gepaster maar hier gaan mijn nekharen van overeind staan...!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:19

Je kan 'm nog één advies geven: "Niet tevreden? Dan zoek je toch gewoon een andere baan."
Dat is nl vermoedelijk ook wat z'n leidinggevende 'm gaat vertellen als-ie het gesprek daarmee op dezelfde manier in gaat :+

Verder is het echt absoluut niet jouw pakkie an.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:32

Als je een man van 40 bent en een “meisje” van 29 verdient meer dan jij. Ja, dat is natuurlijk niet zo leuk voor z’n ego.

Mijn tactiek in zo’n situatie is vaak om te vragen “wat verwacht je nou eigenlijk dat ik nu voor jou ga doen?” Maar dan moet je wel weer op zijn antwoord kunnen reageren. Het klinkt namelijk gewoon als zeuren en niet bij de leidinggevende durven aankaarten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:35

Ben ik de enige die het stiekem genieten vind dat een vrouw in dezelfde functie meer verdient }>

Hij zal het wel lastig verkroppen vinden. Go girl, veel te vaak is het andersom!

Ha, zie dat mn voorganger er hetzelfde over dacht.