Huis (ver)kopen in corona tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Huis (ver)kopen in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:55

Net voor de Corona crisis zagen wij ons droomhuis, deden een bod en dat is uiteindelijk geaccepteerd. Alles in gang gezet, hypotheek adviseur in de arm genomen, oude woning beetje opkuisen om in de verkoop te zetten en toen..corona

Nu dus naast de coronastress ook huizenstress.

Zitten er hier nog meer in een zelfde situatie?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:06

tengeltje11

Re: Huis (ver)kopen in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:16

Hier ging ik normaal 1,5 week terug naar het buitenland om een droom-vakantiehuis te kopen, zo lang naar uitgekeken, en toen kwam idd Corona...

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:17

Hopelijk dan wel gekocht onder voorbehoud van verkoop eigen woning?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:19

Hier in regio Randstad komen er wel minder mensen naar bezichtigingen, maar zijn er nog ruuuuuuuim genoeg mensen die nu een huis willen/gaan kopen hoor... Waaronder ik/wij. One step at a time, ik zou me niet gelijk zorgen maken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:22

Zeker hier ook, ik ga voor het eerst mogelijk verhuizen ( woon thuis nog en mijn moeder heeft een huis dat ze nu wil kopen met 2 losse panden op het terrein, idee is dan dat ik een van die panden van haar kan huren en dus op mezelf kan gaan wonen, en mijn ouders wonen dan in het "hoofdgebouw")
Morgen hebben we de 2e bezichtiging en willen we mogelijk een bod uit gaan brengen, mega spannend, ook ons huis zal dan verkocht moeten gaan worden natuurlijk als we dit huis kopen.
Heel gek in deze tijd. Het nieuwe huis moet een mega verbouwing ondergaan, dus we hopen ook wel dat dergelijke dingen als bouwzaken open blijven, anders word het een grote uitdaging, het is nu niet bewoonbaar namelijk. + Dat de markt wel goed blijft voor verkoop van ons huidige huis natuurlijk, zou wat zijn als er geen bezichtigingen meer mogen en je het niet kan verkopen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:24

Hier worden huizen inderdaad ook nog gewoon op de markt gezet en verkocht. Heb je een gewilde woning, dan is die nog zo weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:42

Wij hebben net voor de corona crisis een bod op ons huis geaccepteerd, zij kopen onder voorbehoud eigen woning dus voor ons ook nog maar even kijken hoe het loopt verder. En dan moeten we zelf ook nog ergens iets gaan kopen.
Hadden gehoopt dat we hier snel weg waren maar gaat nog wel tot de herfst duren op dit tempo. Achja als dat het ergste is..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:06

Ik heb afgelopen januari mijn huisje verkocht.
Ben weer bij mijn ouders gaan wonen om vanuit daar te gaan zoeken.
Er was nog niets op het pad gekomen, maar ik wacht nu eerst liever af, totdat het duidelijker is hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen.
Ik wou toen perse eerst mijn eigen huis verkopen zodat ik nooit met 2 huizen zou zitten, daar ben ik nu blij mee!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:16

Wij hadden ons huis mondelings verkocht maar door al dit gebeuren zijn ze teruggetrokken. Nu zitten wij straks met twee huizen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:19

Ja dat is echt niet fijn, 2 huizen hebben.
Dat kan ik me nog herinneren van zo'n 10 jaar geleden, toen stortte opeens de huizenmarkt helemaal in.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:41

Ik durf het nu dus niet.. wij zagen echt op de dag van de strengere maatregelen een gaaf huis. Maar we hebben alles gecanceld omdat we het niet zagen zitten dat er allemaal kijkers in ons huis moesten rondlopen en de stress rondom het vervolg.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:49

Wij waren opzoek naar een woning maar zitten in 1 klap heel onzeker i.v.m. eigen bedrijf. Alle hoop is nu gevestigd op het overeind blijven van het bedrijf, voorlopig durven wij dus geen stappen meer te ondernemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:53

Wij waren ingeloot en toen brak de Corona uit.
Na lang twijfelen besloten om de optie te annuleren als belangrijkste reden de locatie.
Laten we eerlijk zijn voor paar ton moet naar je zin zijn.

Op de dag dat we alle papieren terug brachten na de makelaar hoorden we ook gelijk dat ze 3 maanden vertraagd zij. Wtf ze moeten nog beginnen.

We gaan nu rustig verder kijken

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:24

Ik ben -misschien heel cru- aan het "hopen" dat de huizenmarkt gaat instorten.. Sorry voor de verkopers onder ons, maar wij willen heel graag een huis kopen en afgelopen jaren was dit gewoon onmogelijk vanwege de gigantische bedragen die betaald werden..
Dus wie weet wat dit voor gevolgen heeft, maar ik hoop voor ons op een beetje geluk..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:27

Equisync schreef:
Ik ben -misschien heel cru- aan het "hopen" dat de huizenmarkt gaat instorten.. Sorry voor de verkopers onder ons, maar wij willen heel graag een huis kopen en afgelopen jaren was dit gewoon onmogelijk vanwege de gigantische bedragen die betaald werden..
Dus wie weet wat dit voor gevolgen heeft, maar ik hoop voor ons op een beetje geluk..

Als de prijzen even veel zakken in de regio waar wij heen willen als bij ons dan maakt het allemaal niet veel uit. Je krijgt minder voor het huis en je betaalt minder.

Als de verkoop voor ons nog door gaat komt het helemaal goed uit maar durf niet te veel te hopen met alles wat gaande is :o

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:31

Hier zakken de prijzen echt niet van. Huizenmarkt blijft krap

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:34

Jillz1 schreef:

dat weet ik nog zo zeker niet,als dit maanden blijft aanhouden,zullen veeeeel mensen dit voelen in hun portemonee,en daarom geen huis meer(kunnen) kopen,dus minder kopers op de markt en dan zakt de prijs + als mensen in geldnood zitten,willen ze hun huis zo vlug mogelijk kwijt en ook dan vragen ze minder;

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 22:40

@leeslampje, bedankt voor de link, ik ga zo eens kijken.

@tengeltje11, ohh wat zuur joh.. daar gaat je droom. Hopelijk komt het er ooit toch nog van.

@belle boef:Wij hebben niet gekocht onder voorbehoud verkoop eigen woning, wel onder financieel voorbehoud. Tja achteraf misschien niet wijs, maar ja toen leek er geen vuiltje aan de lucht en de verkoop kansen van ons huis leken ons niet heel slecht.
Als iemand een klein huis zoekt in de buurt van de randstad met royaal ruimte voor paarden (stallen en bijna 2ha wei aanwezig) be my guest haha.

@liekec, dat probeer ik mezelf ook voor te houden. Maar het is in deze situatie toch heel moeilijk om me geen zorgen te maken.

@faelynn, een soortgelijke spannende situatie dus. Tja het is zo moeilijk te voorspellen wat dit allemaal gaat betekenen voor de huizenmarkt.het klinkt erg goed het huis wat jullie op het oog hebben.

@lindor92, ik kan het lastig inschatten of ons huis een gewilde woning is. Het is een klein huis en er moet echt het een en ander aan gebeuren. Badkamer en toilet moeten hoognodig aangepakt worden. Maar aan de andere kant heeft het huis ook veel mogelijkheden,er zit bijna 2ha grond bij én in 20 minuten ben je in Dordrecht of Rotterdam

@azmay, toch ook wel voor jullie spannend dus, maar jullie lopen in ieder geval niet het risico om straks met twee huizen te zitten. Dan kan je inderdaad niets relaxter ermee omgaan.

@barbet, ik kan me voorstellen dat je nu blij bent dat je toen zo voorzichtig was om eerst te verkopen! Dat is nu heel verstandig gebleken.

@_mjwb oei, dat ie rot zeg. Hopelijk gaat die situatie niet te lang duren. Kunnen jullie de dubbele lasten wel een tijdje hebben, of wordt het lastig?

@DiantaM, dat kan ik me heel goed voorstellen. Mooi dat jullie nog konden cancellen. Daarvoor zitten wij gewoon al te ver in het proces.
En we willen eigenlijk ook niet cancellen. We willen het nieuwe huis gewoon ook heel graag ivm de kinderen. Het nieuwe huis is zoveel geschikter voor als de kinderen ouder worden, dichter bij de middelbare scholen enz. Maar het geeft echt stress ja.

@forcalquier, balen hè dat dit nu zo'n streep door je plannen heen haalt. hopelijk lukt het om met het bedrijf het hoofd boven water te houden. Het zet je dan wel weer zo op een achterstand.

@tita, wat was er dan precies met de locatie? Gelukkig dat je nog kon annuleren!

Ik hoop toch echt dat we eerdaags zicht hebben op betere tijden!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:45

Jillz1 schreef:

Maar wat mensen te besteden hebben gaat komende tijd wel naar beneden -> minder kopers —> mensen willen wel snel hun huis kwijt want evt al een ander huis gekocht —> lagere huizenprijzen.

Ik denk dat er wel een dalletje komt.

djinnie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:56

Ik heb net voor de corona crisis een huis gekocht en als de notaris haar werk mag blijven doen (fingers crossed) krijg ik 8 april de sleutel, maar dit lijkt me zeker geen fijne tijd om te moeten verkopen. Veel te veel onzekerheden qua werk en inkomsten, dus minder kopers op de markt inderdaad.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:58

Azmay schreef:
Equisync schreef:

Als de prijzen even veel zakken in de regio waar wij heen willen als bij ons dan maakt het allemaal niet veel uit. Je krijgt minder voor het huis en je betaalt minder.

Als de verkoop voor ons nog door gaat komt het helemaal goed uit maar durf niet te veel te hopen met alles wat gaande is :o

Ik hoop dit ook! Want wij komen uit een huurhuis 8-) dus ideaal moment om in te stappen. Gelukkig hebben wij zelf wel veel baanzekerheid, dus voor ons zal het geen effecten hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:15

De huizen markt is nu enkel onrustig door bv mensen die hun baan verliezen
Mensen met 2 huizen en onzekere tijd.

Krapte en nood blijft huizen zullen niet gaan kelderen zoals 10 jaar terug

Zoe_97
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:40

Hier dubbel probleem. We mochten 5 mei gaan tekenen voor de woning die we gekocht hebben. Maar de verkoper zit vast in Spanje.
En onze woning moest de verkoop in maar in België mogen immokantoren momenteel geen bezoeken doen :(

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:05

tengeltje11 schreef:
Jillz1 schreef:

dat weet ik nog zo zeker niet,als dit maanden blijft aanhouden,zullen veeeeel mensen dit voelen in hun portemonee,en daarom geen huis meer(kunnen) kopen,dus minder kopers op de markt en dan zakt de prijs + als mensen in geldnood zitten,willen ze hun huis zo vlug mogelijk kwijt en ook dan vragen ze minder;

Vergeet niet dat bepaalde sectoren er onder lijden, de meeste draaien gewoon door, bijv in de bouw, fabrieken, ontwikkeling,enz.

Er zullen idd klappen vallen in horeca, toerisme, export, winkeliers enz. maar die gaan geholpen worden door overheid.
Over twee maanden draait alles weer vollop