Vraagje aan Belgische bokkers: babynaam Joran

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Vraagje aan Belgische bokkers: babynaam Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:12

Hoi allemaal,

Wij verwachten ons eerste zoontje en denken aan de naam Joran. We zijn geschrokken van hoe weinig deze naam wordt gegeven en zijn daardoor aan het twijfelen geslagen.

In Ndl kan ik begrijpen dat er een bepaalde negatieve associatie gelegd wordt met de naam, maar als Vlaamse had ik hier zelf helemaal niet aan gedacht, tot ik de naam opzocht.

Mijn vraag is dan ook vooral gericht aan de Belgische bokkers: wat vinden jullie van de naam Joran? Stoer, zacht, lief, uniek,....? Leggen jullie meteen een negatieve link met de naam of helemaal niet?
Als alternatief denken we zelf aan Joren of Jaron, maar we vinden Joran toch net iets leuker. Een berichtje wordt erg geapprecieerd!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:16

Ik ben niet van België maar het is toch een leuke naam, zeker geen associatie met die ene gek als je dat bedoelt bij Nederlanders.
Je noemt hem toch geen hitler oid
Joran is gewoon een leuke naam, net als Marc ;)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:16

Ik ben ook moeten gaan zoeken waarom die naam niet zou kunnen... Ik leg de link niet met iets negatiefs
Ik vind het best wel een leuke naam :)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:18

Ik, als Nederlander, denk bij de naam echt niet meteen aan die Joran hoor. Als jullie de naam mooi vinden, waarom dan niet? Of jullie moeten dezelfde achternaam hebben dan zou ik er nog wel een keer over nadenken.

beatje

Re: Vraagje aan Belgische bokkers: babynaam Joran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:26

Joran vd sloot is de eerste associatie die het bij mij oproept. Ben wat ouder dus meer mee gekregen van de moordzaak.
Mijn keuze zou het niet zijn ,maar altijd doen wat je zelf graag wilt.
Marc dutroux heb je natuurlijk ook maar doordat marc een algemenere naam is en ik meer marken ken,valt die naam minder op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:27

Mij zegt de naam Joran niets negatiefs. Ik zou moeten gaan opzoeken om te zien welke persoon ermee bedoeld wordt. Maar je opent dit topic, dus blijkbaar "zit" je er toch mee. Jij maakt de associatie dan toch wel?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:31

Ik heb ook een onprettige associatie met die naam.Maar als jullie hem mooi vinden moet je het gewoon doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:32

Ik denk bij Joran ook niet meteen aan een crimineel. Wel aan mijn oud klasgenoot die vroeger erg vervelend was :+

Ik denk niet dat mensen dus raar opkijken van de naam.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:34

Is toch gewoon een normale naam?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:35

Ik ken het verhaal van Joran vd Sloot uiteraard, maar moet echt niet daar gelijk aan denken als iemand Joran heet en ik kom uit Nederland :)

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:36

Gini, ik legde de associatie zelf niet, maar als ouders zoek je de kanshebbende namen natuurlijk wel op om te zien wat ze betekenen, hoe populair ze zijn etc. En toen zag ik dat op, weliswaar Nederlandse, babyfora dat de naam werd afgeraden vanwege de negatieve associatie met Joran vd Sloot. Dus nu vroeg ik me af of dat die associatie ook in België gelegd wordt. Maar ik ben opgelucht om te lezen dat ook veel Nederlanders de link blijkbaar niet leggen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:37

Deze Nederlandse legt ook niet direct de link hoor!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:37

Bij de naam Joran denk ik meteen aan mijn leuke buurjongens Joran, Warre en Seppe. Alleen maar leuke positieve associaties met deze namen.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:38

Hier een Nederlander. Ik legde de associatie niet totdat je er over begon. Ik zie de betreffende Joran ook eigenlijk alleen als het volledige Joran van der Sloot. Verder vind ik het een lieve en stoere naam tegelijk.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:38

Noppes schreef:
Hier een Nederlander. Ik legde de associatie niet totdat je er over begon. Ik zie de betreffende Joran ook eigenlijk alleen als het volledige Joran van der Sloot. Verder vind ik het een lieve en stoere naam tegelijk.

Nou precies, ik dacht er niet aan tot dat erover geschreven werd.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:39

Als belg moest ik ook even denken, als je het er niet had bij gezet dat er iets aangelinkt was. Had ik er niet aangedacht

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:43

Orlinapaard schreef:
Gini, ik legde de associatie zelf niet, maar als ouders zoek je de kanshebbende namen natuurlijk wel op om te zien wat ze betekenen, hoe populair ze zijn etc. En toen zag ik dat op, weliswaar Nederlandse, babyfora dat de naam werd afgeraden vanwege de negatieve associatie met Joran vd Sloot. Dus nu vroeg ik me af of dat die associatie ook in België gelegd wordt. Maar ik ben opgelucht om te lezen dat ook veel Nederlanders de link blijkbaar niet leggen.

Ah zo, als jij het dan een mooie naam vindt, gewoon ervoor gaan. Want anders zou ook niemand meer Marc, Freddy, Ronald of Staf mogen heten, stuk voor stuk namen van beruchte moordenaars.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:43

Ik moet zeggen dat ik de link ook niet had gelegd totdat je zelf over een mogelijke associatie begon. Als jullie het een mooie naam vinden, zou ik het vooral doen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:44

Als Nederlander moest ik eerst op 'Joran' googl'en :D Ergens achter in mijn hoofd wist ik dat dit wel een bekende naam was, maar kon er niet zo 123 op komen. Totaal geen negatieve associatie dus!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:46

Ik vind deze naam ook mooi, had mijn voorkeur maar mijn echtgenoot vond hem niet mooi. We hebben twee dochters gekregen dus paste de naam toch niet. Mooie naam

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:46

Ik denk dan idd wel gelijk aan Joran vd Sloot, zou er zelf dus ook niet zo snel voor kiezen vanwege de negatieve associatie. Maar als je zelf die associatie niet zo hebt, dan gewoon doen toch.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:51

Zelfde als hierboven, maar ik kom ook uit Nederland.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:54

Hier een NLer die de link wel direct legt, maar denk dat als iemand zich zou voorstellen aan mij met die naam dat ik er geen verdere associatie bij zou hebben. Zou eerder een nieuwe associatie hebben, namelijk met die persoon ipv van der Sloot, dus zou alleen maar positief zijn.

Zeker als Vlaamse zou ik het gewoon doen. Vind het een mooie naam!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:00

Ik leg direct de link, maar ga toch mee met de reactie hierboven van Urbiezira. Als het voor jullie verder geen negatieve associaties oproept, dan gewoon lekker doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:02

Bij het lezen van de titel was mijn eerste gedachte eerlijk gezegd ook: oei een baby Joran (vd Sloot) noemen zou mijn keuze niet zijn :(:) Ik "ken" maar 1 Joran dus denk dan meteen daar aan. Het is best een vrij specifieke naam.... iets als Marc komt veel vaker voor.

An sich is het best een leuke naam inderdaad maar het idee dat wellicht best veel mensen bij de naam van je kind dan meteen zo'n negatieve associatie hebben.... dat zou ik persoonlijk toch wel sneu vinden.

Dat idee daar moet je je dan wel maar net overheen kunnen zetten om toch voor de naam te kiezen....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-03-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt