Werk gaat door, onverantwoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floko

Werk gaat door, onverantwoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 09:47

Mijn werk betreft een functie in de schil rondom een cruciaal beroep. Hierbij heb ik contact met mensen. Het bedrijf zegt van bovenaf niet te mogen stoppen, maar ik wil zelf echt niet meer dit werk uitvoeren. Ik vind het niet oké dat mijn werkgever de inperking van Corona zo niet bevorderd.

Ik wil mijn letterlijke werk niet delen, maar het is zoiets als dat ik de boekhouding bij bedrijven moet controleren die materialen inkoopt voor de zorg. Dit betreft meerdere bedrijven op een dag en ze moeten hier verplicht aan mee werken. Ik snap dat controle op de materialen moet plaatsvinden, maar de boekhouding kan best een paar weken wachten mijn inziens.

Wat kan ik hiermee? Niet gaan is werkweigering. Ziekmelden kan ik niet qua geweten. Kan ik ergens melden dat dit werk doorgaat en van hogerhand ernaar gekeken wordt en geannuleerd?

lies_sparkle

Re: Werk gaat door, onverantwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:48

Kun je niet vanaf thuis werken? Dit klinkt als computer werk :)

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 09:49

Dat mag helaas niet, controle moet op locatie plaatsvinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:52

We zitten niet in een lockdown, er gebeurt dus niets illegaals. Je kunt dus niets melden, want er valt niets te melden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:57

Kun je niet in gesprek gaan om de werkzaamheden aan te passen zodat het veiliger wordt? Ik neem aan dat je geen fysiek contact nodig hebt. Ik denk dan aan duidelijk afspraken over afstand, extra vaak handen wassen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:02

Vooraf de bedrijven bellen waar je naartoe gaat dat je aanpassingen verwacht om geen contact met mensen te hoeven hebben.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:03

Wat Ibbel zegt. Hou afstand en ga niet werken als je je niet lekker voelt, en verder zou ik gaan werken zolang als het kan en mag. Denk je dat bij een lockdown jouw bedrijf gaat vragen of jouw functie mag worden uitgevoerd omdat het vitaal is? Want ik snap dat boekhouding nu niet van belang is maar misschien op de lange termijn wel om processen in stand te houden (vooral als het met zorg te maken heeft)?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:03

Ziekmelden lijkt me dan de enige optie.
Zeg gewoon dat je je niet lekker voelt en last van een verkoudheid hebt en met de corona die er nu is liever niet gaat werken.
En als je dat niet kan dan is het heel oliebol maar zul je gewoon naar werk moeten blijven gaan.
En om een hogerehand op je bedrijf af te sturen zonder dat je baas dat weet, denk ik niet dat ze dat echt zullen waarderen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:07

Juist nu met die gruwelijke tekorten aan medische materialen en onderlinge handeltjes, lijkt jouw werk me nu misschien wel belangrijker dan ooit?

Ik lig met mijn werk ook deels in de frontlinie (ik moet nog tot 1 mei dankzij een ontslag dat ik godzijdank begin februari al had ingediend). Dat is best heel spannend met een zoontje (7) en een partner in een hoogrisicogroep voor dit virus en druist enorm tegen mijn gevoel in.
Maargoed net wat Ibbel zegt: Er gebeurt niets illegaals, en er valt niets te melden. Het enige wat je waarschijnlijk kunt doen is zelf voorzorgsmaatregelen treffen, wapen jezelf met beschermende materialen, laat van te voren weten dat je menselijk contact zoveel mogelijk wilt beperken, was je handen vaker en wissel eventueel je kleding tussen verschillende bezoeken door.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:07

AmyJamess schreef:
Zeg gewoon dat je je niet lekker voelt en last van een verkoudheid hebt en met de corona die er nu is liever niet gaat werken.
En als je dat niet kan dan is het heel oliebol maar zul je gewoon naar werk moeten blijven gaan.
En om een hogerehand op je bedrijf af te sturen zonder dat je baas dat weet, denk ik niet dat ze dat echt zullen waarderen.

Als je niet ziek bent vind ik dit echt een nogo.

Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen anders komen we als land nog verder in de put. Als het veilig door kan gaan dan moet dat ook.

T’s kijk naar welke aanpassingen er gedaan kunnen worden en wat jij voor jezelf aan maatregelen kan nemen.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:31

belle_boef schreef:
AmyJamess schreef:

Als je niet ziek bent vind ik dit echt een nogo.

Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen anders komen we als land nog verder in de put. Als het veilig door kan gaan dan moet dat ook.

T’s kijk naar welke aanpassingen er gedaan kunnen worden en wat jij voor jezelf aan maatregelen kan nemen.

Hier ben ik het mee eens. Ziek melden als je dat niet bent? Lekkere werknemer ben je dan.

Ga in gesprek met je werkgever. Geef aan dat je je niet prettig voelt bij de bezoeken op locatie. Als je werkgever dan echt niks kan doen om ervoor te zorgen dat je niet heen hoeft te gaan, overleg dan dat je de bedrijven van te voren belt zodat ze weten dat je langskomt en zij voldoende afstand houden etc.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:34

Hier zijn al goede adviezen gegeven.
En mij lijkt het wel belangrijk dat de materialen kloppen, ook voor registratie achteraf.

Ik zou blij zijn dat ik nog werk heb en daar naar toe kunt gaan.
Wij werken wel in de zorg en zijn zo blij dat we wat kunnen doen...

Eerlijk gezegd, erger ik me aan dit soort gedoe....
Want iedereen wil wel gewoon geld maar ik weet niet hoeveel mensen willen niks meer doen.

Ik heb te doen met alle ZZP ers, die hun werk totaal op zien drogen, die jaren net genoeg hadden, of soms niet en die nu een uitkering aan moeten vragen omdat ze anders niks hebben, en daar moeite mee hebben.

Dus, zet je kont eronder, regel een veilige plek en ben blij dat je naar je werk kunt.
Zeikers daar hebben we nu geen zak aan.
Koop een pot vitamine C en D.
Ga de zon in zodra het kan, rust uit als je thuis komt.

Het wordt niet gemakkelijk
( tenzij blijkt dat het allemaal wel mee valt, wat ook nog kan imo )
Maar tot die tijd, niet mauwen maar schouders eronder.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:36

Nou nou nou Rakkie, iemand mag toch zijn zorgen uitspreken en hoe om te gaan met de situatie.
Wie zegt dat TS de schouders er niet onder zet.

Jouw reactie, geldt alleen voor jezelf. Verplaatst je eens in de TS.

Edit: ik lees dat jij knap gefrustreerd bent.
Laatst bijgewerkt door Morris op 22-03-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:37

AmyJamess schreef:

Jeetje, dat mensen zo makkelijk over ziekmelden denken!
Dan mag je er van mij als werknemer zo uitgestuurd worden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:49

Cayenne schreef:
AmyJamess schreef:

Jeetje, dat mensen zo makkelijk over ziekmelden denken!
Dan mag je er van mij als werknemer zo uitgestuurd worden.

Even voor de duidelijkheid, zo'n werknemer ben ik zelf niet. Ik werk op dot moment ook gewoon, en werk net zo lang door tot het niet meer kan. En gelukkig ben ik (bijna) nooit ziek, en als ik me ziek meld, dan ben ik echt goed ziek.

Mn antwoord is misschien een beetje kort door de bocht, maar dat je achter je baas rug om hogere instantie's wil inschakelen zonder eerst samen tot een gesprek te komen, dan kun je in mijn ogen net zo goed ziek melden terwijl je dat niet bent.
Ik denk trouwens dat er heel veel mensen op dit moment zijn die dat doen omdat ze bang zijn voor het virus.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:51

Ik denk dat we allemaal graag onder een steen zouden willen kruipen.. ik en mijn vriend werken ook in de zorg. Ik heb 'geluk' dat ik tot half April zwangerschapsverlof heb. Denk dat het niet de vraag gaat zijn of we ziek worden maar wanneer. Werken in de gehandicaptenzorg en daar gaan geen beschermende middelen heen. Moet er continue toezicht, fysieke nabijheid (ook fysiek ingrijpen bij escalaties) maar ook de verzorging zijn.

Iedereen loopt risico. Maar het moet wel draaiend blijven alle maal. Juist de neven werkzaamheden rondom de zorg gaan er ook voor zorgen dat het op de lange termijn niet stil komt te liggen.

Ik ben wel blij dat we inkomsten garantie hebben. Dat hebben vele niet meer nu. Maar ziek melden terwijl je kipfit bent? Dat gaat er echt niet in. De mensen die op de werkvloer staan mogen pas stoppen bij koorts.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 22-03-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:55

TS heeft in de OP al aangegeven dat ziekmelden geen optie is omdat ze dat zelf niet met haar geweten kan verenigen. En dat is lovenswaardig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:55

Op mijn werk hadden de vaste werknemers de keus: werken of als je het niet veilig vond vrij maar dan kost het wel atv en vakantieuren. Misschien ook een optie? Ja, zonde van je vakantie uren misschien, maar misschien kan je straks helemaal geen vakantie opnemen.Niemand weet hoe dit gaat lopen.Ziek melden als je niet ziek bent vind ik ook een No go. En gelukkig TS ook.

Ik lees veel mensen die nu nietmmeer willen werken. Daar zou ik best mee willen ruilen want dan had ik nog een eigen inkomen!

En verder wat hier al vaker gezegd is:ga het gesprek aan. Moet ie perse met andere mensen in contact komen? Kan dat niet tijdelijk op een andere manier? Als het echt niet anders kan, dan voldoende afstand houden en zelf maatregelen treffen. En mensen aanspreken als ze niet voldoende afstand houden.

Succes!

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:58

Ik heb op dit moment 2 werkgevers. Bij de ene nu op non-actief. Dit ivm met mijn astma en hoge bloeddruk. En vond niet verantwoord dat ik doorwerkte. Dit werk is in gehandicapten zorg. Bij de andere moet ik doorwerken ondanks mijn benauwdheid. Dit is op een COA waar ik o.a. op afdeling dokterspost zit. Alwaar nieuwe instroom ook komt. Vind het zelf nogal dubbel. Ben behoorlijk vatbaar zeker met mijn longen. Bij griep snel longontsteking. Zou op dit moment ook liever bij de 2de werkgever thuis blijven. Echter hanteer deze andere criteria. Heb nml geen koorts.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:59

Zoals in het lees ga je dus naar bedrijven in de gezondheidszorg? Ziekenhuizen en zorginstellingen en komt daar in contact met personeel?
Ook zij hebben restricties opgelegd aan sociale onthouding waar kan, en maatregelen als ze dan toch contact moeten hebben.
Houdt afstand, blijf thuis als je niet fit bent en bel de instellingen dat je maatregelen wil. Een tafel die groot genoeg is zodat je beide ver genoeg van elkaar zit, desnoods regel je dag alle dossiers in een ruimte klaar liggen. En eisen dat de medewerker waar je bij zit klachtenvrij moet zijn.

Heel vervelend en begrijpelijk dat je zorgen hebt, maar helaas zit er nu niks anders op dan te blijven werken tot een lock-down.
Eis dat je werkplek zich houdt aan de RIVM maatregelen, daarmee bescherm je jezelf al een heel eind.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:14

Vakantieuren mogen ze zo ver ik weet niet zomaar aan zitten zonder toestemming. Wel aan tvt of bovenwettelijke uren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:16

Goh, ik wou dat ik kon werken, ik voel me zo nutteloos :o.

Juist jouw beroep klinkt als een taak die momenteel juist belangrijk is. Ik begrijp je angst, je zou bij je werkgever aan kunnen kaarten wat er bij jou speelt en hoe de richtlijnen van het RIVM gewaarborgd zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:17

friendly schreef:
Vakantieuren mogen ze zo ver ik weet niet zomaar aan zitten zonder toestemming. Wel aan tvt of bovenwettelijke uren.

Werkgevers mogen niet eisen dat je vakantiedagen opoffert omdat er maar 30 uur werk voor je is ipv 40. Maar dit is een ander geval, als je zelf niet wilt werken (of durft te werken), kun je alleen maar vakantie opnemen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:19

Ibbel schreef:
friendly schreef:

Werkgevers mogen niet eisen dat je vakantiedagen opoffert omdat er maar 30 uur werk voor je is ipv 40. Maar dit is een ander geval, als je zelf niet wilt werken (of durft te werken), kun je alleen maar vakantie opnemen.

Dat ben ik wel met je eens. Bij mij mogen ze het dus niet want ik wil wel maar mag niet...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:22

_San87_ schreef:
Goh, ik wou dat ik kon werken, ik voel me zo nutteloos :o.

Juist jouw beroep klinkt als een taak die momenteel juist belangrijk is. Ik begrijp je angst, je zou bij je werkgever aan kunnen kaarten wat er bij jou speelt en hoe de richtlijnen van het RIVM gewaarborgd zijn.

Dit... ik zou graag werken en wat goeds doen. Ik snap dat je je zorgen maakt om je gezondheid maar denk dat ze juist in de zorg verstandig nadenken over hoe en wat.