Werken in ploegen, toeslag of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Werken in ploegen, toeslag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 17:01

Mijn collega en ik hebben een discussie en ik ben nieuwsgierig wie er nu gelijk heeft.

Sinds deze week moeten wij vanwege corona in ploegen werken om zo het bedrijf in twee teams te verdelen.
Normaal werken we allemaal in dagdienst op een paar na die altijd in ploegen werken en hier ook toeslag voor krijgen.
Nu moeten we dus allemaal in ploegen.
De ene helft van het bedrijf werkt nu in de ochtenddienst en de andere helft avonddienst, er zit een kwartier tussen de diensten in zodat we elkaar niet tegenkomen.

Nu zegt mijn collega dus dat het bedrijf verplicht is om toeslag aan ons allemaal te betalen, ik zeg dat het bijzondere omstandigheden zijn en het bedrijf daarom dus geen toeslag hoeft te betalen.
Het is (hopelijk) maar voor een paar weken totdat de crisis voorbij is.

Belangrijkste is dat we allemaal nog werk hebben en dat het bedrijf het red zodat we ook werk blijven houden.
Maar toch nieuwsgierig geworden hoe het nu precies zit.
Wie heeft er gelijk?

Boras

Re: Werken in ploegen, toeslag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:04

Misschien wel allebei.

Je collega in juridisch opzicht.

En jij in verstandelijk opzicht. Ik vind wel dat een werkgever dit moet bespreken met zijn/haar werknemers.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:30

Ik weet niet hoe het precies ziet met bijzondere omstandigheden. Maar als je in de avond werkt na 19.00 heb je normaal gesproken inderdaad recht op toeslag.

Wat zegt jullie bedrijf er zelf over? Hebben die al laten weten of ze wel of geen toeslag uitbetalen?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:42

Maar werk je dus ook echt in ploegendienst (wisselende werktijden, soms ‘s ochtends en soms de middags) of is alleen de werktijd aan gepast en zijn jullie in tweeën verdeeld?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 17:45

Toen ons dit tijdens een pauze meegedeeld werd dat we in ploegen moesten gaan werken vroeg mijn collega of ze dan ook toeslag kreeg.
De reactie van de baas was of dat haar grootste zorg was.
Dus nee bij de werkgever hoef je hier niet mee aan te komen.

We werken echt in ploegen de ene week hebben we vroege dienst van 5.45 tot 14.00
en de week er op hebben we late dienst van 14.15 tot 23.00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:47

In normale omstandigheden heb je er recht op. Maar nu... Geen idee eigenlijk. Ik weet dat hier in België de regels al voor meerdere bedrijven zijn aangepast zodat ze het hoofd boven water kunnen houden. Dit kan dus ook gerust het geval zijn.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 17:50

Dat lijkt mij ook, ik vind dit wel bijzondere omstandigheden en behoud liever mijn baan dan moeilijk doen over een toeslag.
Maar omdat mijn collega stug vol blijft houden dat ze er recht op heeft wil ik wel eens weten hoe het nou zit.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:55

Je kan altijd eens informeren bij je werkgever? Als het je er niet om gaat dat je het moet krijgen, maar nieuwsgierig bent naar.
Hoe staat het in je cao?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:09

justdiesel schreef:
Dat lijkt mij ook, ik vind dit wel bijzondere omstandigheden en behoud liever mijn baan dan moeilijk doen over een toeslag.
Maar omdat mijn collega stug vol blijft houden dat ze er recht op heeft wil ik wel eens weten hoe het nou zit.

Dan is nu een instelling waar je baas wat aan heeft. Je kan in deze bijzonder tijd wel aan de regels gang houden.
Maar wat jij schrijft wees blij dat je werk hebt en houdt en dat je kan blijven werken .
En ook dat de baas mee denkt voor een oplossing. Hij had ook gewoon alles kunnen laten zoals het was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:40

DeMolenhoek schreef:
In normale omstandigheden heb je er recht op. Maar nu... Geen idee eigenlijk. Ik weet dat hier in België de regels al voor meerdere bedrijven zijn aangepast zodat ze het hoofd boven water kunnen houden. Dit kan dus ook gerust het geval zijn.

Je hebt zeker niet altijd recht op ploegentoeslag in Nederland.
Mijn bedrijf werkt altijd in 2 ploegen (de ochtend- en middagploeg) maar geen recht op toeslag omdat wijzelf als werknemers niet wisselen qua tijden.
Ploegentoeslag krijg je als je zelf ook volgens een (vast) rooster wisselt tussen tijden.
Vaak bij bedrijven die 24/7 doorwerken.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:06

Brainless schreef:
DeMolenhoek schreef:

Je hebt zeker niet altijd recht op ploegentoeslag in Nederland.
Mijn bedrijf werkt altijd in 2 ploegen (de ochtend- en middagploeg) maar geen recht op toeslag omdat wijzelf als werknemers niet wisselen qua tijden.
Ploegentoeslag krijg je als je zelf ook volgens een (vast) rooster wisselt tussen tijden.
Vaak bij bedrijven die 24/7 doorwerken.

Ik werk bij een horeca bedrijf waarbij ook de werknemers wisselen van diensten in de ploegendiensten, hier wordt ook geen toeslag gegeven, behalve in de nacht maar dit is maar ongeveer 20% extra.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:12

Is dit niet iets wat via CAO geregeld is?
Weet niet waar je werkt en of er een CAO is?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:18

justdiesel schreef:

Daarom zou ik tegen je collega zeggen dat je het niet weet.
Als je collega het dan bij je werkgever gaat navragen, is zij degene die er zich druk om maakt.
Anders kijkt je werkgever dadelijk jou er op aan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:19

justdiesel schreef:

Ik zou zeggen laat je collega daar achter aan gaan en ga niet voor haar de hete kastanjes uit het vuur halen.
Als jij er vrede mee hebt dat je voor nu geen ploegentoeslag krijgt zou ik er verder geen woorden over maken richting je werkgever.
Net als jij zou ik ook zoiets hebben van, liever mijn baan behouden.
Mocht dit heel lang gaan duren kan men nog eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:09

Jouw collega spant jou op deze manier voor haar karretje, dat heeft ze handig aangepakt. :')
Vroegahh als mijn collega's zich ergens druk om maakten wisten ze dat als ze mij op een bepaalde manier vroegen ik als haantje de voorste het wel ging uitzoeken. Dat heeft mij meerdere malen gedonder opgeleverd, terwijl de collega's slechts hun antwoord kregen of de zaken geregeld.
Tegenwoordig zeg ik: oh dat moet je even aan je leidinggevende vragen, laat maar weten als je het antwoord hebt want ik ben ook benieuwd.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:38

Anoniem schreef:
Jouw collega spant jou op deze manier voor haar karretje, dat heeft ze handig aangepakt. :')
Vroegahh als mijn collega's zich ergens druk om maakten wisten ze dat als ze mij op een bepaalde manier vroegen ik als haantje de voorste het wel ging uitzoeken. Dat heeft mij meerdere malen gedonder opgeleverd, terwijl de collega's slechts hun antwoord kregen of de zaken geregeld.
Tegenwoordig zeg ik: oh dat moet je even aan je leidinggevende vragen, laat maar weten als je het antwoord hebt want ik ben ook benieuwd.

Precies. TS laat je collega het zelf uitzoeken. Je werkgever heeft momenteel heeeeeel veel aan het hoofd dus zal misschien niet al te vriendelijk zijn (niet juist natuurlijk, maar begrijpelijk denk ik)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:00

Ik vind het heel egoïstisch van je collega, om nu in deze bijzondere tijd, waarin we er het beste van moeten maken met elkaar, ineens een toeslag te eisen. Je werkgever denkt mee, zodat jullie kunnen blijven werken en zijn bedrijf niet over de kop gaat.
Je collega heeft het goed geregeld, zij wil meer toeslag, jij mag erachteraan. Ik had haar succes gewenst en het zelf uit laten zoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:15

Er zijn zat bedrijven die dik verdienen aan deze crisis hoor. Als ik bij zo’n bedrijf zou werken zou ik zeker die toeslag opeisen. Maar als dat niet zo is, dan zou ik het laten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:00

nafkedemi schreef:
Is dit niet iets wat via CAO geregeld is?
Weet niet waar je werkt en of er een CAO is?

Dit vraag ik me ook af. Bedrijven zonder CAO zijn in elk geval niet verplicht toeslag te geven (mogelijk wel bij ook een nachtdienst, maar dat is hier niet van toepassing).

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 16:01

De ploegen die altijd in ploegen zitten ontvangen toeslag, geen idee hoeveel.

En ik word door niemand voor het karretje gespannen hoor, zo gek ben ik niet.
Ik wil het nu gewoon voor mezelf weten hoe het zit, iets met nieuwsgierig zijn naar wie er gelijk heeft :p
Maar niemand dus die het weet hoe het in elkaar zit?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:36

MarlindeRooz schreef:
Er zijn zat bedrijven die dik verdienen aan deze crisis hoor. Als ik bij zo’n bedrijf zou werken zou ik zeker die toeslag opeisen. Maar als dat niet zo is, dan zou ik het laten.

Eens!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:42

justdiesel schreef:

Jawel, dat antwoord heb je al gehad: het staat in je CAO en/of in je contract.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 16:45

Oscar schreef:
justdiesel schreef:

Jawel, dat antwoord heb je al gehad: het staat in je CAO en/of in je contract.

Joh dat meen je.... :roll:

Niet iedereen snapt zulke dingen die niet in Jip en Janneke taal staan.
Dus nee

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:48

Waarom doe je nou zo vreemd?

Als je een linkje geeft naar de CAO waar je onder valt dan wil ik met alle plezier even met je meekijken. Maar dan moet je wel even de CAO noemen waar je onder valt, dat kunnen wij hier niet raden he.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:49

Wat voor CAO heb je dat het niet in Jip en Janneke taal staat? Die is juist begrijpelijk geschreven zodat iedereen het begrijpt :)

Maar het staat idd in je CAO of contract maar als niemand weet onder welke CAO of onder welk contract je werkt kan niemand er antwoord op geven ;)