Ben ik jaloers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Ben ik jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:27

Mischien klinkt het kinderachtig maar ik vraag mij af of ik jaloers ben of niet.
De situatie:
Ik woon thuis bij mijn ouders+broertje op een voormalige boerderij gebouwd in de 2e Wereldoorlog. Op ons huis zit een dubbele woonbestemming dus er mogen 2 woningen gevormd worden. Nu is het zo dat mijn broertje sinds vorig jaar augustus een vriendin heeft. Hij mag nu dus gratis (geen huur, keuken ect hoeven ze ook zelf niet te betalen) gaan wonen in de andere woning die gevormd mag worden. (Samen met zen vriendin) Dit gebeurt nu dus ook.
Vanaf begin af aan heb ik hier gemengde gevoelens over. Zeker omdat er nooit aan mij is gevraagd of ik daar toevallig wil wonen met vriend

Anoniem

Re: Ben ik jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:28

Ik denk dat dit meer op een logischere (voor je ouders) manier tot stand is gekomen, dat ze er niet goed over nagedacht hebben. Ik zou zeggen, ga het gesprek aan met je ouders en broertje en leg je gevoelens op tafel. Dan hoor je ook hun kant van het verhaal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:28

Ik zou dit overleggen met je ouders. Ik vind het niet netjes dat het niet overlegd is

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:29

Jaloers zou ik het niet willen noemen, maar wel iets dat je misschien wilt bespreken met je ouders en broertje, ook om de lucht helder te houden tussen jullie :-)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:29

Ben je jaloers? Ja.
Is dat gek? Nee.

Ik kan me goed voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit. Je zou eens met je ouders kunnen bespreken wat de reden is, dat ze niet aan jou gedacht hebben?

Verder helpt het misschien om te relativeren: als het andersom was geweest, had je broertje zich zo gevoeld. Jij hebt nu de kans om echt onafhankelijk van je ouders een leventje op te bouwen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:33

Hoe het tot stand is gekomen? Huurcontract van het huis van vriendin van broertje liep af (kon we bijgetekend worden) Mijn moeder probeert mijn vader nog wel over te halen dat mijn broertje+vriendin op zen minst gas,water licht moeten betalen

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:33

Oef, ik zou het echt enorm oneerlijk vinden. Jaloers is nog zacht uitgedrukt. :') Kan me niet voorstellen dat je ouders je doelbewust 'negeren' in dit en ben het met Flying Angel eens. Zou het inderdaad rustig proberen te bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:37

Ik snap je volledig, ik zou het echt niet eerlijk vinden.. Heel simpel, gaan ze dan straks ook jouw huur en GWE betalen? :+ Ik zou het bespreken en aangeven hoe je je erbij voelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:42

Was het zo dat jij zelf van plan was om te gaan samenwonen met je vriend ?Je had noch niet gevraagd of dat daar kon? Dan is je broer je in feite te snel afgeweest. Maar misschien wilde jij nog helemaal niet samenwonen? Ik vind niet dat je jaloers bent ,je ervaart een onevenwichtige situatie. Je mag daar best wat van vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:44

Ik begrijp je heel goed. Ik denk dat het meeste al door de bokkers voor mij gezegd is, maar wat ik er wel aan wil toevoegen: is dit het waard om wellicht enorme ruzie over te krijgen? Ik heb families uit elkaar zien vallen door dit soort oneerlijkheid tussen broers en zussen, en die zeggen stuk voor stuk: hadden we nu maar eventjes ons "verlies" genomen, onze tijd was nog wel gekomen. Nu is het contact kapot, en dat krijg je nooit meer terug.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het zo loopt, maar wel om voorzichtig te werk te gaan met een goed voorbereid, vriendelijk gesprek. Zeggen wat je dwarszit en waarom, en niet veroordelen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:55

Resistance schreef:
Ik begrijp je heel goed. Ik denk dat het meeste al door de bokkers voor mij gezegd is, maar wat ik er wel aan wil toevoegen: is dit het waard om wellicht enorme ruzie over te krijgen? Ik heb families uit elkaar zien vallen door dit soort oneerlijkheid tussen broers en zussen, en die zeggen stuk voor stuk: hadden we nu maar eventjes ons "verlies" genomen, onze tijd was nog wel gekomen. Nu is het contact kapot, en dat krijg je nooit meer terug.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het zo loopt, maar wel om voorzichtig te werk te gaan met een goed voorbereid, vriendelijk gesprek. Zeggen wat je dwarszit en waarom, en niet veroordelen.

Erover praten is nog geen knallende ruzie maken hoop ik.
TS komt voorzichtig over, dus ik hoop dat ze dat ook meeneemt in het gesprek :j

TS, ik zou er wel het gesprek over aangaan, anders blijft het knagen. Geef gewoon aan dat je het niet eerlijk vind en waarom. Ik ken maar de helft van de situatie dus ik kan verder niet beoordelen of het echt oneerlijk is.
Jij betaald neem ik aan ook geen kost en inwoning? Is het huis waar je broer gaat wonen echt apart of komt hij weer thuiswonen met zijn vriendin? Zouden jouw ouders je helpen als je het huis uit wilt of heb je dat nog nooit besproken?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:55

Het is denk ik niet dat jij het je broertje niet gunt maar je voelt je gepasseerd en dat is echt wel begrijpelijk. Zou het op een heel rustige niet aanvallende manier aankaarten bij je ouders, (zoiets kan ook, weet ik uit ervaring, tussen jullie blijven hangen als je er niet over praat) niet bij je broertje want die kan hier eigenlijk ook niks aan doen. Behalve wel kunnen bedenken hoe dit voor jou is maar goed niet iedere broer of zus staat daar dan bij stil.

En dan denk ik, en dan klinkt ik wat negatief, zouden je ouders daar nou ook helemaal niet bij stil hebben gestaan, kan me dat als moeder zijnde eigenlijk niet voorstellen. Misschien kunnen ze goed uitleggen hoe zij er in stonden tijdens dit besluit. Misschien vinden ze dat je broertje het harder nodig heeft? Maar goed bespreek dat dan ook met iedereen in het gezin vind ik.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:57

Je hebt twee keuzes: laat dit los, want het kan meer schade geven dan je lief is. Families breken om dit soort dingen. Soms echt de meest kleine, onbenullige of materialistische dingen...

Of: Maak dit bespreekbaar. En jij zult moeten inschatten hoe je dat het beste doet. Enige voorzichtigheid is mogelijk geboden.
Praat hier dus over met je ouders. Je ouders hebben hier in wezen een steekje laten vallen, want zij hadden toen ze dit plan opvatten dit ook met hun andere kind moeten bespreken. Hier komt namelijk een ongelijke situatie van en om dus dit soort gevoelens te voorkomen hadden ze dit moeten bespreken met hun beide kinderen. Dat kan alsnog, al vrees ik dat je voorop moet stellen dat het niet zo is dat je het je broer niet gunt of je ouders echt verwijten maakt, maar er dus wel wat gemengde gevoelens bij hebt omdat het in feite gewoon ongelijke behandeling is van hun ene kind tov hun andere kind juist ook omdat je er niet bij bent betrokken. Dit ongeacht dat bij deze situatie voor je broer en je ouders een dergelijke oplossing op dat moment de meest logische leek en jij als je erbij betrokken was geweest (neem ik aan) met alle liefde je zegen had gegeven.

Ze hebben echter 2 kinderen dus dat ze jou hier niet bij hebben betrokken is toch wel een beetje hun fout geweest. Dat werkt dergelijke gevoelens van jaloezie in de hand. Het is dus niet gek dat het voor jou een beetje dubbel voelt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:37

Jij woont toch ook bij je ouders, ik weet niet of je daarvoor betaalt maar als dat niet het geval is, waarom zou jouw broer dat dan wel moeten? Snap dat je ook graag de losse woning wilt maar gezien hij samenwoont of gaat wonen is het logischer dat dat nu naar hem gaat toch?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 07:31

Woon je al samen met je vriend?
Of aangegeven dat je wil gaan samenwonen.
Als dat niet het geval is is het logisch daar als het huurcontract van je broertje afloopt je ouders dit voorstellen.

Ik zou ik gesprek gaan met je ouders.

Had je nog geen samenwoon plannen dan zou ik het los laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 07:40

Ik vind het juist niet zo logisch. Het is om te beginnen al niet het huurcontract van haar broer maar die van zijn vriendin. Dus buiten dat broer de helft van het huis krijgt komt ook die vriendin daarbij. En dat nog gratis ook? Ik weet niet wat de leeftijd van haar broer is, maar ik kan mij niet voorstellen dat, als zij dezelfde leeftijd krijgt en alleen/samen gaat wonen, haar ouders zeggen: Wij betalen alles wel!

Ongeacht of zij al plannen had of niet, in dergelijke gevallen moet je als ouder naar de interesse van beide kinderen peilen. Want wie weet wil TS ook wel apart gaan wonen? Maar was dit niet mogelijk vanwege het financiële. Dan is in het 2de woongedeelte gaan wonen, kosteloos, heel handig voor een starter.

Het is niet netjes om met 3’en zo een beslissing te nemen en nummer 4 daar maar gewoon over in te lichten.

Ik zou dus zeker het gesprek aangaan en vragen hoe ze dat in de toekomst zien. In mijn ogen moet het sowieso eerlijk gaan: Of broer betaald huur en kosten, net zoals jij die in de toekomst moet betalen, of broer woont gratis maar jou huurkosten betalen ze dan ook. Klinkt vrij extreem, maar dit is gewoon het eerlijkste.

Dit zijn zaken die anders blijven aanslepen. Stel nu dat broer en vriendin uiteindelijk een huis kopen en meerdere ton zo kunnen aftikken terwijl ts dat niet kan want zij betaald huur en hun hebben gratis gewoond etc. Een mogelijk scenario.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:22

Ik zou het proberen wel bespreekbaar te maken en ook heel duidelijk maken dat je broer+vriendin mega mazzel hebben. Hier niet situatie met een huis maar met de hobby. Eind stand mijn broertje is als het even tegenzit weer klaar met alles en zet alles wat hij net gekregen heeft zo te koop. Bij mij hebben ze alles tegen gehouden en ik ben er gewoon zelf voor gegaan en ik heb er wel plezier van. Mijn broertje ziet overigens geen eens dat hij gruwelijk verwend is en zegt dan ook nog rustig ik kreeg echt niks van mijn ouders.... Ik probeer heel hard te denken je bent gewoon niet slimmer en aan de andere kant zou ik hem zo graag duidelijk willen maken dat alles altijd voor hem week en ik meegesleept werd. Alles bij elkaar zou ik daarom als ik uithuis ga met niemand meer contact hebben en dat is niet leuk. Dus probeer je punt goed duidelijk te maken en maak geen weegschaal!

Edit: jaloers? Ja! Logisch? Jaa! :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 08:36

Mando schreef:
Woon je al samen met je vriend?
Of aangegeven dat je wil gaan samenwonen.
Als dat niet het geval is is het logisch daar als het huurcontract van je broertje afloopt je ouders dit voorstellen.

Ik zou ik gesprek gaan met je ouders.

Had je nog geen samenwoon plannen dan zou ik het los laten.

Contract van zijn vriendin liep af, niet dan van hem.

Ik heb wel eens laten vallen dat ik daar ook best zou wonen met vriendlief (voordat mijn broertje afgelopen augustus een relatie kreeg) maar toen had mijn broertje al een soort van “opgeëist” dat hij er een hanghok wou van gaan maken voor zijn vrienden
Broertje is trouwens 1 jaar jonger als mij

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:46

Jaloers zou ik me in die situatie niet voelen, meer gepasseerd.
Net wat de anderen zeggen, ga met elkaar om de tafel en geef dat aan. Wellicht krijg je een uitleg waarom en kan je het dan beter accepteren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:59

Jaloers denk het niet

Maar waar ben jij in dit verhaal?
Ik zou gesprek aangaan en toch wel beetje hard to get, waar sta jij bij je ouders?
Ik vind dat ze deze oneerlijkheid niet kunnen maken.

Ik heb 2 kids zou zoiets nooit doen

Ik ben net compleet eens met Molenhoek
Om dat de vriendin haar zaken niet op orde heeft mag ze hier gratis wonen...lekker dan
Als je huurcontract afloopt zorg zelf oprijd voor passende oplossing en gratis wonen bij je schoonouders is meer laksheid.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:08

Heb je bij je ouders ooit aangegeven om dat stuk te willen huren? Als je dit nooit gedaan hebt vind ik eigenlijk al dat je niet zo erg mag zeuren. Hun kunnen dat niet ruiken nmelijk. Tweede puntje die belangrijk kan zijn. Zit de vriendin van jou broer stiekem in de financiële problemen? Dat zijn al twee zaken die je in je achterhoofd mag houden.

Ikzelf snap het jaloerse niet zo. In mijn ouderlijk huis zit ook een extra appartement. Toen mijn broer met vriendin erin ging wonen deed niemand moeilijk. En waarom zouden we het is het huis van mijn ouders niet van de kinderen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:33

@tita, zoals ik het las zou de vriendin niet uit haar huis gezet worden maar was het aflopen van het contract aanleiding voor een afweging: bijtekenen of samen iets zoeken. En dan krijg je zomaar een hele woning (bijna) gratis in je schoot geworpen. Als je goed overweg kunt met je toekomstig schoonouders is dat niet iets waar je snel nee op zegt.

Ts, heel flauw van je broertje en ouders dat ze jou hier niet in betrokken hebben. Bedenk je wel (voor je eigen gemoedsrust): mogelijk hebben ze jou niet bewust gepasseerd maar waren ze helemaal vergeten dat jij ook al eens had aangegeven daar te willen gaan wonen. Ouders zijn ook maar mensen. Hoe dan ook was het netter geweest als jij ook een stem had gekregen.

Ik zou het zeker wel bespreken met ze, zodat het niet bij jou blijft broeien. Tip: bepaal voor jezelf wat je uit het gesprek wil halen. Is je doel een eerlijke afspraak over kosten (zoals hierboven genoemd: óf hij gaat betalen, óf ze vergoeden ook jouw woonkosten tot een bepaalde duur, bedrag of leeftijd)? Of gaat het je er meer om dat je niet betrokken was bij de beslissing, en zou een welgemeend excuus voldoende voor je zijn? (In jouw schoenen zou ik overigens beide willen, maar ik ben jou niet en ken jouw familie niet.)

Ik wil je veel wijsheid, rust en vertrouwen in jezelf toewensen, succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:38

JorineV waar zit je met je volle verstand als je kosten van je schoonouders teert.
Nogmaals .....is hele korte relatie als ze beetje slim was had ze zelf voor passende oplossing gezorgd.
Als het uit gaat, dan staat ze op straat.
Ik vind het onvolwassen
Iemand opperde al schulden, mochten die in spel zijn moet je ze begeleiden maar niet gratis dingen gaan doen en voor ze oplossen daar leren ze niks van.

Als ouders zijnde vergeet je niet ff je andere kind...echt niet.
Nu met Corona koop ik wat extra nieuw speelgoed...laatste bestelling was zo scheef 60€ voor zoontje en 35€ voor dochter.
En zelfs dat vind ik dan niet eerlijk.

Ik vind deze situatie heel scheef en de TS moet zeker met haar ouders praten en vertellen waar ze mee zit.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:43

Pfff, wat ben ik blij dat ik uit een groot gezin kom, waar we elkaar de wereld gunnen. Ik zou blij zijn dat mijn zusje geen huur hoeft te betalen. Wat heb ik er aan als ze dat wel zou moeten doen?

Dit zou bij ons dus echt geen issue zijn en als ik hier de reacties lees, besef ik me maar weer eens hoe veel geluk ik heb met mijn familie :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:49

Ik zou het gesprek aangaan. Alleen dan weet je hoe je ouders er echt over denken.
Waarschijnlijk hebben ze er nooit stil bij gestaan en bedoelen ze het niet vervelend.

@Simbaa, ik gun die van mij ook de hele wereld. Zou super zijn als die geen huur hoeft te betalen. Maar als onze ouders dat voor hem betalen, ligt dat toch iets anders. Ik vind het aan de ouders om dit gelijkwaardig te houden. Hoe goed en fijn je het ook met de familie kan hebben, vind ik dit los staan van gunnen.