In december zijn de deuren en ramen vervangen voor kunststof exemplaren. De oude luiken zijn toen verwijderd. Ten eerste hadden die een andere kleur, ten tweede vielen ze van ellende nog net niet uit elkaar.
Nieuwe luiken zijn zeer gewenst, want dat is de afgelopen jaren wel erg prettig gebleken bij temperaturen boven de 30 graden. Het huis ligt direct op het zuiden, dus de hele dag de zon erop, en dan is een temperatuurverschil van makkelijk 10 graden met buiten best wel aangenaam
Maar nu... Welk materiaal is het meest geschikt?
Het eerste plan was van kunststof, zodat het een geheel zou blijven en redelijk onderhoudsvrij. Maar dat is ons echter afgeraden ivm het krom trekken door de zon zoveel erop.
Bamboe werd ook al genoemd, maar daar hebben we geen ervaring mee. Gewoon weer van hout, liever niet door de werking ervan en het schilderwerk wat daar bij hoort (en een niet zo handige, oudere eigenaar).
We zoeken dus een materiaal wat relatief weinig onderhoud nodig heeft, wat zelf eventueel op maat te maken is, goed bestand is tegen veel direct zonlicht. Een pré zou zijn als het materiaal ook nog redelijk licht van gewicht is.
En hoewel een luik in principe eenvoudig te maken is, is een materiaal dat ik zelf kan verwerken ook wel prettig om de kosten binnen de perken te houden.
Wie heeft ideeën voor dit huisje?

Ik dacht dat TS het over rolluiken had aangezien ik een hoop mensen tegenwoordig het woord luiken voor rolluiken hoor gebruiken.