Ouderwetse luiken voor de ramen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Ouderwetse luiken voor de ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:00

Tja, nu met het verplicht thuisblijven is er ineens tijd om over nieuwe luiken na te denken. En aangezien Bokt genoeg handige doe-het-zelvers heeft, hoop ik van jullie kennis gebruik te mogen maken.

In december zijn de deuren en ramen vervangen voor kunststof exemplaren. De oude luiken zijn toen verwijderd. Ten eerste hadden die een andere kleur, ten tweede vielen ze van ellende nog net niet uit elkaar.

Nieuwe luiken zijn zeer gewenst, want dat is de afgelopen jaren wel erg prettig gebleken bij temperaturen boven de 30 graden. Het huis ligt direct op het zuiden, dus de hele dag de zon erop, en dan is een temperatuurverschil van makkelijk 10 graden met buiten best wel aangenaam :o

Maar nu... Welk materiaal is het meest geschikt?
Het eerste plan was van kunststof, zodat het een geheel zou blijven en redelijk onderhoudsvrij. Maar dat is ons echter afgeraden ivm het krom trekken door de zon zoveel erop.
Bamboe werd ook al genoemd, maar daar hebben we geen ervaring mee. Gewoon weer van hout, liever niet door de werking ervan en het schilderwerk wat daar bij hoort (en een niet zo handige, oudere eigenaar).

We zoeken dus een materiaal wat relatief weinig onderhoud nodig heeft, wat zelf eventueel op maat te maken is, goed bestand is tegen veel direct zonlicht. Een pré zou zijn als het materiaal ook nog redelijk licht van gewicht is.
En hoewel een luik in principe eenvoudig te maken is, is een materiaal dat ik zelf kan verwerken ook wel prettig om de kosten binnen de perken te houden.

Wie heeft ideeën voor dit huisje?

Ibbel

Re: Ouderwetse luiken voor de ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:05

Het eerste waar ik aan denk is aluminium.
Lichtgewicht, in 'planken' leverbaar (kijk maar naar de wanden van alu-trailers), en randprofielen te kust en te keur. Ook geanodiseerd (gekleurd) leverbaar, dat zijn alleen niet echt traditionele kleuren maar echt letterlijk 'metallic' kleuren.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:13

Wij hebben in september 2016 alle ramen én luiken laten vervangen door kunststof. Wel hoogwaardige kwaliteit. We hebben luiken op het oosten, zuiden en westen en geen een is kromgetrokken. En we hebben dus al enkele stinkhete zomers achter de rug.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:21

Hier ook kunststof ramen en deuren en houten luiken, wij gaan ze dit voorjaar nog een keer laten schilderen, en dan kan dat nog een aantal jaren mee.
Maar moesten deze ooit op zijn, dan denk ik ook dat we voor aluminium gaan, heb ik gezien bij kennissen in Italie, ziet er uit als hout, en krijg je nooit meer versleten.

Dorien, heb jij misschien een website van het bedrijf van jullie kunststof luiken?
Ben ik ook wel benieuwd naar eerlijk gezegd.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:25

Ibbel schreef:
Het eerste waar ik aan denk is aluminium.
Lichtgewicht, in 'planken' leverbaar (kijk maar naar de wanden van alu-trailers), en randprofielen te kust en te keur. Ook geanodiseerd (gekleurd) leverbaar, dat zijn alleen niet echt traditionele kleuren maar echt letterlijk 'metallic' kleuren.

Aluminium klinkt inderdaad niet verkeerd, maar als het even kan willen we ze wel in dezelfde RAL-kleuren als de kozijnen. Hoewel, als ik er nu over denk kan een mooi glimmende achterkant in de zomer wel eens heerlijk reflecterend zijn voor de hitte.
Anderzijds ben ik bang dat het huisje uit pakweg 1830 dan een te moderne look krijgt, dat was nu net wat de eigenaar niet wilde.

Dorien66 schreef:
Wij hebben in september 2016 alle ramen én luiken laten vervangen door kunststof. Wel hoogwaardige kwaliteit. We hebben luiken op het oosten, zuiden en westen en geen een is kromgetrokken. En we hebben dus al enkele stinkhete zomers achter de rug.

De kunststof die hier nu inzit is ook zeker niet de goedkoopste, van een Duitse fabrikant. Misschien dan toch maar eens informeren bij de fabrikant zelf. Wie weet wat die adviseren, want het was hier de aannemer die alles geplaatst heeft die het ontraadde.

Ik neem beide mogelijkheden in ieder geval mee, liever goed geïnformeerd en onderbouwd dan maar wat doen. Bedankt dames :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:34

Je zou ook eens naar Trespa kunnen kijken, dat is in ieder geval in alle RAL-kleuren leverbaar en onderhoudsvrij. Valt alleen je eis 'lichtgewicht' een beetje in het water, het is vrij zwaar spul.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:07

Sassy schreef:
Dorien, heb jij misschien een website van het bedrijf van jullie kunststof luiken?
Ben ik ook wel benieuwd naar eerlijk gezegd.

https://www.aarnink.nl/
Niet goedkoop, wel heel goed. Wij zijn zeer tevreden. Wij zijn bij Aarnink gekomen omdat kennissen in het voorjaar van 2015 ramen etc bij ze hebben gekocht en ook tevreden zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:20

Wij hebben sinds de nieuwe kunststof ramen aan de buitenkant aluminium jaloeziën met elektrische bediening. Super !! zou niet anders meer willen.
Je kunt ze op alle standen zetten; helemaal dicht of toch nog een streep open zodat je wel naar buiten kunt kijken,maar toch geen zon op het glas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:24

Je hebt iets nodig dat geen warmte geleidt, dus aluminium valt al af.
Ik denk dat hout toch echt het beste werkt, maar kunstof is een goede tweede.
Zou het een idee zijn om kunstof te nemen met een houten kern? In de botenbouw wordt dat vaak gedaan en dat isoleert erg goed. Veel beter dan massief kunstof, en het is minder arbeidsintensief dan massief hout.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:42

8nnemiek schreef:
Je hebt iets nodig dat geen warmte geleidt, dus aluminium valt al af.
Ik denk dat hout toch echt het beste werkt, maar kunstof is een goede tweede.
Zou het een idee zijn om kunstof te nemen met een houten kern? In de botenbouw wordt dat vaak gedaan en dat isoleert erg goed. Veel beter dan massief kunstof, en het is minder arbeidsintensief dan massief hout.

Ons kunststof is niet massief, het is (grotendeels) hol met een alu-frame om het sterk te maken.
De luiken werken supergoed tegen hitte.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:43

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:47

daffie1986 schreef:
Heb je al eens nagedacht over markiezen? Kun je bij de gamma bestellen. Als je de kap niet besteld kun je de kap zelf maken uit hout. Die hadden wij voor ons oude huis in Nederland.
https://www.gamma.nl/assortiment/markie ... /C21531124

Niet handig op de begane grond, althans, als je ook nog langs je huis wilt kunnen lopen. Was voor ons een eis.
Edit: werkt ook niet bij openslaande deuren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:27

Dorien66 schreef:
daffie1986 schreef:
Heb je al eens nagedacht over markiezen? Kun je bij de gamma bestellen. Als je de kap niet besteld kun je de kap zelf maken uit hout. Die hadden wij voor ons oude huis in Nederland.
https://www.gamma.nl/assortiment/markie ... /C21531124

Niet handig op de begane grond, althans, als je ook nog langs je huis wilt kunnen lopen. Was voor ons een eis.
Edit: werkt ook niet bij openslaande deuren.

Is maar net waar je je druk om maakt. Was bij ons gelijkvloers en ging prima. Openslaande deuren wordt lastig maar dat geld met luiken net zo. Ts heeft het toch over ramen?

Overigens kun je zowel de kap als onderdelen gewoon in alle RAL kleuren krijgen, is wel in aluminium.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:20

Ander nadeel van markiezen is dat ze niet stormvast zijn, terwijl ik mijn jaloeziën gewoon met stevige wind omlaag kan laten.
En aangezien ze een stukje van de ramen af zitten heeft er ook geen warmteoverdracht plaats.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:31

Ik ga even volgen.
Wij zijn net verhuisd en ik zou ook wel graag ouderwetse buitenluiken willen.
Eigenlijk voor de sier, ik vind het mooi passen bij mijn huis :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:35

Die zaten er hier ook op, met van die schuine latjes. Was een crime om schoon te houden en verven is helemaal een ramp. Het stond leuk (boerderij-achtig), maar ik was blij dat ze er met de nieuwe jaloeziën niet meer op konden.
Ze hingen ook puur voor de sier, want als je ze dicht deed scheen de zon net van boven door de latjes heen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:37

DubbelDun schreef:
Die zaten er hier ook op, met van die schuine latjes. Was een crime om schoon te houden en verven is helemaal een ramp. Het stond leuk (boerderij-achtig), maar ik was blij dat ze er met de nieuwe jaloeziën niet meer op konden.
Ze hingen ook puur voor de sier, want als je ze dicht deed scheen de zon net van boven door de latjes heen :)

O ja, schoonmaken is wel een ding, denk ik.
Maar ik zou ze gewoon open laten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 12:12

Al een hoop fijne reacties, bedankt! +:)+
De keuze voor luiken is vooral omdat die er al zaten, en het gewoon past bij een oud huisje.

Even wat op een rijtje:
- Markiezen (en andere varianten zonneschermen) vallen af. Markiezen vind de eigenaar niet mooi, en zonneschermen vlak boven de auto lijkt hem ook niets.
- Met hout opgevuld kunststof zou een optie kunnen zijn
- Trespa hadden we hier nog niet aan gedacht, maar wordt ook meegenomen in de overweging.
- Rolluiken/jaloeziën is wel over gedacht, maar eigenaar heeft iets met 'niet in muren willen boren' :roll:

@Dorien66 bedankt voor de link, gaan we absoluut meenemen. Zijn mooie luiken die ze leveren (ook het type dat we zoeken), ben dan ook benieuwd of ze dat ook kunnen maken op nog bestaande draaipunten. En anders hebben we een voorbeeld om bij de Duitse leverancier van de kozijnen eens na te vragen.

@DD, dat zijn louvre-luiken, zijn inderdaad niet fijn. Ik had zo ooit binnendeuren, nooit meer.... :n
Dus die gaan het hier niet worden, luiken moeten serieus bruikbaar zijn hier.

@Ibbel, dat lichtgewicht is vooral in kader van de bediening van de luiken. Andere kant, als ze wat zwaarder zijn zullen ze waarschijnlijk ook wat minder makkelijk open waaien als je ermee bezig bent.

Genoeg om over na te denken dus :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:55

daffie1986 schreef:
Openslaande deuren wordt lastig maar dat geld met luiken net zo.

Luiken draaien door tot tegen de muur, steken dus niet uit. Wij hebben ook openslaande deuren en luiken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:58

Siamsmeesje schreef:
@Dorien66 bedankt voor de link, gaan we absoluut meenemen. Zijn mooie luiken die ze leveren (ook het type dat we zoeken), ben dan ook benieuwd of ze dat ook kunnen maken op nog bestaande draaipunten. En anders hebben we een voorbeeld om bij de Duitse leverancier van de kozijnen eens na te vragen.

Bij ons moesten ze ook een aparte oplossing voor de draaipunten verzinnen, omdat we een normale deurklink aan een van de openslaande deuren wilden. Er moest dus extra ruimte blijven tussen luiken en deuren, zonder dat de luiken schuin zouden gaan staan. Dat is niet mooi en ook niet praktisch met vastzetten.

Succes ermee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:03

Dorien, zitten de scharnieren van de luiken op het kozijn of op de muren? Wij hebben ook kunststof kozijnen van Aarnink maar de oude luiken zitten er nog op. Die zitten op de muren bevestigd en het is te oud en te krikkemikkig om daar nieuwe op te zetten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:39

Dorien66 schreef:
daffie1986 schreef:
Openslaande deuren wordt lastig maar dat geld met luiken net zo.

Luiken draaien door tot tegen de muur, steken dus niet uit. Wij hebben ook openslaande deuren en luiken.

8)7 :o? Ik dacht dat TS het over rolluiken had aangezien ik een hoop mensen tegenwoordig het woord luiken voor rolluiken hoor gebruiken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:27

Kinke schreef:
Dorien, zitten de scharnieren van de luiken op het kozijn of op de muren? Wij hebben ook kunststof kozijnen van Aarnink maar de oude luiken zitten er nog op. Die zitten op de muren bevestigd en het is te oud en te krikkemikkig om daar nieuwe op te zetten.

Ik zal morgenmiddag een paar foto’s maken hoe ze het opgelost hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:17

thanks!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:12

Dorien66 schreef:
Siamsmeesje schreef:

Bij ons moesten ze ook een aparte oplossing voor de draaipunten verzinnen, omdat we een normale deurklink aan een van de openslaande deuren wilden. Er moest dus extra ruimte blijven tussen luiken en deuren, zonder dat de luiken schuin zouden gaan staan. Dat is niet mooi en ook niet praktisch met vastzetten.

Nee, dat is inderdaad niet handig dan. Hier moeten de luiken direct aan de voorkant van het huis komen, met een naar binnen openende voordeur. De draaipunten en de haakjes om ze achter vast te zetten zitten er allemaal nog, en moeten dus hergebruikt worden. Die zijn in een betere conditie dan de oude luiken waren :=

Ik ben ook wel benieuwd naar je foto, want we neigen hier toch langzaam naar Aarnink ook, in ieder geval om eens te informeren naar de mogelijkheden.