Wonen met of zonder huisgenoten,

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Wonen met of zonder huisgenoten,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 00:05

Ik voel me de laatste tijd een rare. Ik ben 28 en huur een huis met logeerkamer (België). Nu kom ik er langzaam aan achter dat ik een van de weinige vrijgezellen blijk te zijn zonder huisgenoot. Het grote deel van mijn vrienden (30+) in Nederland heeft ook tenminste een huisgenoot (geen partner).

Is dit normaal? Ik heb overwogen een huisgenoot te nemen, maar mijn vrijheid vs. een huisgenoot (ondanks de extra kosten) weegt niet op. Dus ik vraag mij af. Hoeveel niet studerende bokkers hebben een huisgenoot en hoe werkt dat?
Laatst bijgewerkt door Cubone op 07-03-20 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:08

Ik heb ook geen huisgenoot hoor! Lijkt me vreselijk, dan heb je dus geen privacy meer. Neehoor lekker alleen blijven wonen als je dat wil, je moet helemaal niks. Zeker als je je huur gewoon kan betalen.

Voor mij wegen die paar knaken echt niet op tegen hetgeen wat je moet opofferen..

En ken ook eigenlijk niemand die een huis deelt. Alleen studenten die “op kamers” wonen en op die manier een woonkamer, badkamer en keuken delen.
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 07-03-20 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:08

Nee is niet normaal.

Ik heb 4 1/2 jaar op 'kamers' gewoond als niet student zijnde en vond het vreselijk. Etenswaar wat 'gedeeld' wordt, vieze badkamers, niemand was ergens ook maar verantwoordelijk voor en vooral veel overlast van muziek.

Sinds 7 jaar een eigen huurhuis en zalig, alles is van mij, hoef niks te delen en met niemand rekening te houden behalve de buren.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:09

Ik woon samen met mijn beste vriendin. Zijn allebei vanuit ons ouderlijk huis naar ons gezamenlijke (huur) appartement verhuisd. Bij ons was het wel uit noodzaak i.v.m. de kosten (omgeving Den Haag), maar het is ook erg gezellig. Ik vind alleen zijn niet zo fijn en de taken in ons huis zijn prima verdeeld. Nou scheelt het wel dat we hele goede vrienden zijn, als ik het zelf kon betalen en ik moest kiezen tussen alleen of met een 'vreemde' zou ik toch liever alleen wonen denk ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:11

Niks raars aan.
Het kan gezellig zijn met een huisgenoot, maar ook helemaal niet.

Fireheart

Re: Wonen met of zonder huisgenoten,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:14

Dat is niet raar hoor :D
Ik woon ook alleen en vind het heerlijk, moet er niet aan denken om mijn plek met iemand te moeten delen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:17

Voor elk wat wils, toch?
Ik woon nu met mijn vriend maar als ik single zou zijn of worden zou ik sowieso met vrienden gaan wonen. Ik ben 30. Lekker doen waar jij (en ook je portemonnee) zich goed bij voelt!

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:29

Heb ook nog jaren huisgenoten gehad, maar ben blij dat ik alleen woon. Kan ik tenminste in mijn ondergoed rondlopen en geen badkamer die je moet delen. :+ Nooit rekening houden met een ander.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:36

Ik zou prima met een huisgenoot die ik ken kunnen wonen. Maar dat is dan wel een huisgenoot die gewoon netjes is en normaal doet in de weekenden. En van te voren gewoon even overleggen wie doet wat. En lekker je eigen leven kunnen leiden.

Kan je het gewoon opbrengen zou ik alleen blijven, lekker met niemand rekening hoeven te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:38

Woon alleen al sinds ik uit huis ging , nooit wat gemist . Heb 3 katten nog rondlopen die houden wel gezelschap

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:48

Ik denk eerder dat het noodzaak is, omdat iets voor jezelf huren bijna niet te doen is in de vrije sector. Als je het kan betalen, lekker alleen blijven wonen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:59

Ik woon in een straat, rijtjeshuizen, en beide buren zijn net als ik single in een eengezinwoning..
Misschien zonde van de ruimte, maar ik moet er niet aan denken een huisgenoot te moeten hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 04:38

Ik heb 1 jaar met huisgenoten gewoond, vanaf m'n 24e gewoon lekker in een appartement. Ik vind 28 eigenlijk een beetje oud voor huisgenoten, is toch toch meer iets voor begin twintigers :=

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 05:44

MarcoBorsato schreef:
Ik heb 1 jaar met huisgenoten gewoond, vanaf m'n 24e gewoon lekker in een appartement. Ik vind 28 eigenlijk een beetje oud voor huisgenoten, is toch toch meer iets voor begin twintigers :=

Waarom? Kan je groter huis huren met een tuin ipv bijvoorbeeld een appartementje en de kosten delen. In Duitsland is het best normaal om op latere leeftijd nog huisgenoten te hebben..een WG, Wohngemeinschaft.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:31

SophieO schreef:
MarcoBorsato schreef:

Waarom? Kan je groter huis huren met een tuin ipv bijvoorbeeld een appartementje en de kosten delen. In Duitsland is het best normaal om op latere leeftijd nog huisgenoten te hebben..een WG, Wohngemeinschaft.

In (buitenlandse) grote steden ook :j
Ik verwacht ook dat, gezien de stijgende prijzen en het toenemende woningtekort, het in NL zal groeien en normaler wordt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:33

Ik woon alleen met een horde beesten in een eengezinswoning waar makkelijk iemand bij zou kunnen wonen.
Heb ik ook aan gedacht maar ben al snel aan mijn privacy geraakt en wil dingen doen wanneer ik wil in huis.
Plus wie wil mijn huisdieren accepteren :')

Als iemand in nood zit zijn ze overigens zo welkom hoor :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:53

Nooit meer samen wonen(met studenten of andere niet partner) voor mij. Heb het ook net een jaartje vol gehouden. Stelen en asociaal gedrag. En nooit echte privacy. Nee voor mij niet meer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:54

Aangezien aan een betaalbaar huis voor veel jonge mensen niet te komen is, woont een van onze kinderen met 2 huisgenoten. Ze werken alle 3, en hebben een royaal huis gehuurd met genoeg ruimte en kamers om elkaar niet in de weg te zitten. Ze kenden elkaar al goed, en vinden het een heel plezierige oplossing voorlopig en hebben een goede taakverdeling (plus een Roomba, droger, vaatwasser...). Plus is dat ze ruim voldoende pecunia overhouden om te sparen en leuke dingen te doen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:13

Ik ga binnenkort samenwonen met twee huisgenoten. In mijn zoektocht naar een plaats heb ik gemerkt dat dit enorm populair is, ook bij 30 plussers. En hoe kan het ook anders, als je in je eentje in een stad wilt wonen betaal je je blauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:14

Heb allebei gedaan, met een vriendin samenwonen en later toen ik een sociale huurwoning kon krijgen lekker in mijn eentje.

Het heeft allebei voor- en nadelen, maar als ik de mogelijkheid had om alleen te wonen zou ik echt niet zondermeer een huisgenoot nemen (muv mijn partner, want ik woon nu lekker samen). Tenzij het iemand is die ik echt graag mag, of als ik er iemand onwijs mee uit de brand zou helpen.

Wat wel heel fijn was aan een huisgenoot was dat we echt een onwijs leuk huisje konden krijgen midden in het stadscentrum van Leiden, met tuin, en ruime slaapkamers voor 600 pp. Als locatie een belangrijk ding is, en de prijzen dus hoger worden kan het wel weer aantrekkelijk zijn, maar dat is dus als je nog een woning moet zoeken.

Huisgenoten zijn heel gezellig, maar je levert er inderdaad wel ook voor in. Denk niet dat het ene zomaar beter is dan het andere, of raarder, of wat dan ook. Het heeft gewoon allebei voor- en nadelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:16

Geen studerende bokker geweest. Maar nooit huisgenoten gehad. Zelfs niet in het grote huis met 6 mogelijk slaapkamers. Moet er niet aan denken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:20

Ik heb een hele tijd een huisgenoot gehad. Was heel gezellig, delen van badkamer etc ging ook altijd gewoon goed. Vooral financieel gezien was het echt wel lekker :)) Maar woon nu al weer jaren gewoon met alleen mezelf en de kat in dit huis, en dat houd ik ook zo. Sowieso heb ik alle ruimte nou eenmaal gewoon nodig :Y) maar ook met dates en relaties.. dan wil je niet nog iemand anders in huis hebben zitten :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:32

Een alleenstaande vriendin van mij verhuurt haar logeerkamer bijna non-stop als AirB&B.
Ze vind het gezellig en heeft geeft een leuk financieel zetje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:54

Ik woon zelf (student) ook met een huisgenoot. Maar het ligt misschien ook aan de regio. Ik woon in een grotere stad en zie op FB regelmatig oproepen voor een nieuwe werkende huisgenoot voorbij komen (op van die verhuurpagina's). Dat is misschien wel de enige manier om een beetje betaalbaar in het centrum te wonen :=

Maar als ik kon kiezen? Heel graag m'n eigen huis, zonder huisgenoten (hooguit partner). Alle troep en spullen zijn van jou, geen rekening houden met verschillende ritmes, zelf alles schoonhouden, minder ergernis... hoe goed je het met de persoon ook kan vinden en hoe gezellig het ook is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:56

Sizzle schreef:
Een alleenstaande vriendin van mij verhuurt haar logeerkamer bijna non-stop als AirB&B.
Ze vind het gezellig en heeft geeft een leuk financieel zetje.

In welke gemeente is dat dan? Ik dacht dat dat inmiddels vrijwel overal aan banden gelegd was.