Van studentenhuis naar appartement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Van studentenhuis naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 18:53

Hoi!

Ik woon momenteel in een studentenhuis, echter heb ik een aanbieding gekregen om in een (best mooi en groot) appartementje te gaan wonen.

Nu moet ik maandag de beslissing nemen of ik het ga doen. Er moet nog wat gebeuren aan het huis, maar er kan best iets moois van gemaakt worden!

Wat mij nog wat tegen houdt is dat het misschien heel alleen/eenzaam wordt.. (Ik ga er dan alleen wonen). Dat is mijn grootste angst. In het studentenhuis heb je altijd wel iemand om je heen, om mee te praten of samen eten etc.

Hoe hebben anderen deze overgang ervaren, van studentenhuis naar alleen wonen? Wat waren de voordelen/nadelen? Hier ben ik wel benieuwd naar. Hopelijk helpt dit om mijn beslissing te maken :)

mika11

Re: Van studentenhuis naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:55

Die stap komt er toch ooit, dat je de studentenflat uit gaat.
Maar als je graag naar het appartementje wil, kun je de kans nemen!
Je zal wat meer moeite moeten doen voor sociale contacten, bezoek uitnodigen, ergens heengaan, etc.
Maar dat komt vanzelf in de loop van de tijd, hoe je daar een weg in vindt.

Maar als je echt nog niet het studentenhuis kunt missen, dan moet je het misschien nog niet doen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:03

Barbet schreef:
Die stap komt er toch ooit, dat je de studentenflat uit gaat.
Maar als je graag naar het appartementje wil, kun je de kans nemen!
Je zal wat meer moeite moeten doen voor sociale contacten, bezoek uitnodigen, ergens heengaan, etc.
Maar dat komt vanzelf in de loop van de tijd, hoe je daar een weg in vindt.

Maar als je echt nog niet het studentenhuis kunt missen, dan moet je het misschien nog niet doen.

Dat klopt inderdaad, ik woon nu ook al een paar jaar in mijn kamer en de huisgenoten waarmee ik oorspronkelijk hier kwam wonen zijn ook allemaal verhuisd.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:13

Ik ben van een studentenhuis gelijk naar samenwonen gegaan dus zeker niet dezelfde ervaring, maar ben maar wat blij dat ik er weg ben en zou nog liever alleen wonen dan ooit weer in een studentenflatje :o

Waar komt je 'angst' voor het eenzaam zijn vandaan? Mis je een beetje een sociaal netwerk/bezigheden om op terug te vallen buiten je huisgenoten en hun gezelligheid om? Als je dat wel hebt en je nieuwe woning is in dezelfde omgeving als waar je nu woont denk ik idd dat je vanzelf wel snel een weg kan vinden in afspreken en gezelligheid vinden bij het alleen wonen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:16

Memories schreef:
Ik ben van een studentenhuis gelijk naar samenwonen gegaan dus zeker niet dezelfde ervaring, maar ben maar wat blij dat ik er weg ben en zou nog liever alleen wonen dan ooit weer in een studentenflatje :o

Waar komt je 'angst' voor het eenzaam zijn vandaan? Mis je een beetje een sociaal netwerk/bezigheden om op terug te vallen buiten je huisgenoten en hun gezelligheid om? Als je dat wel hebt en je nieuwe woning is in dezelfde omgeving als waar je nu woont denk ik idd dat je vanzelf wel snel een weg kan vinden in afspreken en gezelligheid vinden bij het alleen wonen.

Haha, dat is bij mij helaas nog geen optie. (Geen relatie :') )

Opzich heb ik wel sociale contacten, ik vind het alleen lastig dat je dan echt afspraken moet gaan maken om iemand te zien en niet 'even naar iemand toe kan lopen'. Dus dat je niet even iemand hebt waar je bij terecht kunt als er iets is of zoiets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:50

Zo te lezen wonen je oorspronkelijke huisgenoten er ook al niet meer. Dus als je die wilt zien zul je ook ergens anders naar toe moeten.
En ook in je nieuwe appartementenkomplex wonen vast mensen die nieuwe kontakten/vrienden/goede buren gaan worden.
Als je het financieel kunt bolwerken zou ik er voor gaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:53

Hoeveelste jaars ben je en ben je ergens lid van, (sport)vereniging?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:08

Doen, zeker met de huidige crisis op de woningmarkt is dit als ik het zo lees een buitenkans.

Ik heb de overgang gemaakt van een kamer naar een appartementje, ik was zoveel meer in mijn element. Ik woonde wel in het centrum van een grote stad, dus ik kon als ik wilde de deur uit naar vrienden toe of naar de spellenwinkel om daar spelletjes te spelen oid.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:11

de drukte kan je opzoeken... de rust heb je... ik zou het doen.... je bent niet alleen.. je kan medestudenten bij jouw thuis uitnodigen of je gaat naar hun toe...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 19:50

Tiggs schreef:

Nu 3e jaars, niet ergens lid van :)

Ik twijfel nu toch wel erg want het lijkt me wel prettig, een plekje voor mezelf. Maar het gaat allemaal wel hoog worden in de kosten, moet dan een stuk meer betalen dan ik nu doe..

Nu valt dat wel enigszins te doen (maar moet ik meer lenen), alleen ik moet ook nog sparen voor studeren in het buitenland..

Lastig lastig :')

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:59

Is het een optie om er dan 1 huisgenoot bij te zoeken? Toen ik overging van studentenhuis naar eigen appartement heb ik ook een huisgenoot gezocht en dat vond ik erg fijn. Ik was het gewend om met z'n 12'en te wonen en ik voelde me anders erg eenzaam. Ik weet niet in welke stad je zit en hoe groot het appartement is, maar als het een studentenstad is dan vindt je vaak makkelijk een huisgenoot :)

Ondertussen woon ik samen en ik vind het erg eenzaam als mijn vriend er niet is, ik mis het soms best wel om wat meer mensen om me heen te hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:39

Als ik alles zo lees denk ik meid
Blijf lekker nog een jaartje en spaar nog wat door. Is niet de bedoeling dat je op een houtje moet bijten straks!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:40

Zeker niet als je nog naar het buitenland wilt... dan zit je helemaal met een (te dure) flat.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:42

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik ben van thuis wonen naar alleen wonen gegaan. Ik vind het echt heerlijk, zou nooit van mijn leven met anderen gaan samenwonen (mits partner). Niemand die op je let, nergens rekening mee houden. Love it. *\o/*

Maar, als jij daar goed zit en het is een hoge kostenpot. Waarom doen dan? Klinkt alsof je minnen hoog oplopen tegen de plussen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:52

Doen. Doen, doen, doen, doen, doen.

Die "leegte" went. En je gaat het waarderen, die ruimte voor jezelf.

En zoals hierboven ook al gezegd, met het oog op de huidige huizenmarkt zou ik het met handen én voeten aanpakken!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:55

Ik vind het een verademing! Maar wonen in een studentenhuis was niet mijn ding. Ik zoek sociale contacten liever zelf op dan dat ik de rust moest opzoeken. Alleen voel ik me eigenlijk nooit, maar dat is natuurlijk persoonlijk hoe snel je dat hebt. Ik vind het niet erg om alleen te koken en eten etc. Verder zie ik nog genoeg mensen, geen gebrek aan sociale contacten. Ik merk ook dat medestudenten het wel fijn vinden bij mij te komen juist omdat ik helemaal op mezelf woon en je dus geen rekening hoeft te houden met anderen in het huis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:57

Lekker doen. Je leert misschien ook meiden kennen die ook alleen wonen, kun je gezellig samen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:45

Ik ben echt HEEL blij dat ik alleen woon. Mijn keuken en badkamer voor mezelf, een eigen afgesloten slaapkamer en woonkamer waardoor ik een stuk beter slaap, en eerlijk het is ook gewoon fijn om naakt naar de wc te kunnen lopen.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:11

Ik zou het ook zeker doen, mits het te betalen valt!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:18

Als er twee slaapkamers zijn, denk dan gewoon eens over een huisgenoot. Ga je toch alleen het avontuur aan, vergeet dan niet de huurtoeslag mogelijkheden te bekijken.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:21

Ik vond mijn studententijd met huisgenoten fantastisch en had dat niet willen missen. Ik zou het zolang je studeert dus ook niet doen en lekker sparen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:50

Ik ben afgelopen maand verhuist naar een eigen appartement na 3 jaar in een studentenhuis gewoond te hebben. Ik vind het heerlijk, ik heb mijn eigen spullen, ik hoef me aan niemand te irriteren en het is schoon. Nou moet ik wel zeggen, ik ben graag op mezelf en vind het heerlijk om alleen te zijn.
Ik heb dit appartement ook genomen met oog op de toekomst, ik had me rustig nog kunnen vermaken in een studentenhuis, maar ik wist ook dat als ik er een jaar later uit zou gaan dat ik niet dezelfde kans zou krijgen.
Ik zag dat je 23 was, vergeet niet dat dat ongeveer de leeftijd is dat meerdere studenten hun eigen plekje gaan regelen, je komt toch wat meer in het serieuzere leven terecht. Mocht je na 2 maanden je toch alleen voelen kan je altijd de extra slaapkamer (als die er is) tijdelijk onderverhuren voor een (half) jaartje.
Ik zeg dus doen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:54

IsaCalixa schreef:
Tiggs schreef:

Nu 3e jaars, niet ergens lid van :)

Ik twijfel nu toch wel erg want het lijkt me wel prettig, een plekje voor mezelf. Maar het gaat allemaal wel hoog worden in de kosten, moet dan een stuk meer betalen dan ik nu doe..

Nu valt dat wel enigszins te doen (maar moet ik meer lenen), alleen ik moet ook nog sparen voor studeren in het buitenland..

Lastig lastig :')

Heb je geen recht op huurtoeslag?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:35

Bedankt iedereen voor alle reacties. Ik heb alles gelezen, echter niet de tijd gehad om nog te reageren.

Ik heb uiteindelijk besloten om het toch niet te doen (wegens financiele redenen), ik ga toch liever wat meer sparen en dan over een jaar ofzo nog verder kijken. Ook aangezien ik toch nog graag wil reizen etc, ik vind dat nu belangrijker. Daarnaast ben ik momenteel ook erg druk met mijn studie en andere bezigheden, waardoor ik eigenlijk niet veel tijd heb om met verhuizen bezig te zijn.

Het is wel erg fijn om de ervaringen en meningen van anderen gehoord te hebben! Ik kan daar zeker iets mee :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:19

Ik zou wel nadenken of je het echt kunt betalen en wanneer je naar het buitenland gaat. Zonde als je appartement dan een half jaar leeg staat en jij veel kosten hebt. Als dit een kans voor je is die je wil grijpen en je wil graag die stap verder, dan zou ik het doen. Zit je nog wel prima waar je nu zit en wil je graag sparen voor je studie dan zou ik zeggen blijf lekker waar je nu zit.