Opvolger voor mijn Slopel Astma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Opvolger voor mijn Slopel Astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:06

Ja, liefkozend hoor...

In 2016 heb ik mijn Opel Astra GTC (generatie H) gekocht. Getipt door een Bokker, op dat moment was ik namelijk op zoek naar een 'echte' auto (na mijn 206GTI die iets te veel slurpte op mijn iets te lange ritjes) en de Golfjes en A3tjes van toen 11 jaar oud nog 7000 euro kosten met meer dan 2 ton op de teller.

De situatie is nu iets anders...
Vandaag heeft mijn auto bij de garage gestaan, i.v.m. APK en ze zouden 'm even inventariseren op een beurtje. KM-stand 204k. Met het idee er nog een jaar in te kunnen rijden en 'm dan weg te doen. Had al een spaarplan en spaardoel, wat heel haalbaar was.

Alleen toen ik daar zonet kwam bleek er wel wat meer aan de hand te zijn. Hij komt met wat oplappen wel door de keuring, maar heeft wel serieuze dingen nodig in de komende tijd. Serieus als in +/- 1500 euro...
Betreft voornamelijk veel roest-reparaties, waarvan er één heel erg lastig is en dus niet te berekenen.
Financieel is dit voor mij geen enkel probleem, maar of de auto het nog waard is is een tweede...

Echter heb ik net een keuken aangeschaft en heb ik de beoogde 9000 euro (= wat wil ik uitgeven aan een auto) niet liggen, en met mezelf de afspraak dat ik dit uit mag geven en minimaal nog een flink bedrag op mijn rekening moet hebben staan voor reserve (wat ik na de keuken gelukkig wel heb).

Dus nu ben ik enorm in dubio en heel snel gaan kijken op wat er dan wel mogelijk is. Moet alles nog met m'n vader overleggen, ben ook van plan om samen met hem nog even naar de garage te gaan. Maar ze hebben met de ellende wel laten zien (auto op de brug) en ze liegen niet...

Nu was ik echter van plan om een Opel Astra GTC J of een Opel Astra K te kopen... Maar de ervaring van mijn garage is dat ze wel vaker wat roesterig zijn... dus ik ben gaan twijfelen of ik die nog wel als doel moet hebben.
Van de Peugeot 308 heb ik gehoord dat die maar een hele lage maximale kogeldruk (50kg) hebben. Niet dat ik een trailer wil trekken, maar een klein karretje met zand of andere spullen toch wel graag.
Een klein autootje is sowieso uit den boze dus wat dat betreft, bovendien vind ik ze vreselijk oncomfortabel. Had vandaag een 108 van januari mee en het is echt niet mijn ding :n

Al met al heb ik dus echt even geen idee waar ik het moest gaan zoeken. In de eerste plaats wilde ik 9000 euro (ex inruil) uitgeven. Maar dat kan ik misschien nog gaan bijstellen.
Wat vind ik belangrijk?
Een auto moet een beetje pit hebben, ik moet er goed in kunnen zitten (1.86m en legs for days), moet een karretje kunnen trekken en er mooi uit zien.

Wie komt dit keer met de gouden tip? Ik ga niet beloven dat ik het binnen 3 maanden uit kan voeren :+

laran

Re: Opvolger voor mijn Slopel Astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:22

Ford focus, zeer fijne auto. Zit genoeg ruimte in, mag wat trekken en is ook nog redelijk zuinig

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:57

Ik ben erg tevreden over mijn Renault Megane. 2 jaar geleden gekocht als 4 jaar oud, 100.000km gereden, full-option voor €10.000. Ik ben 1.80m en heb lange benen en de stoel kan nog een stuk lager en verder naar achteren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:02

Ik rij een Seat Ibiza eco van 2011. Viel me 100 punten mee in aanschaf en hierna wil ik weer een Seat, zo goed bevalt het me wel

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:05

Wij hebben een aygo en een megane full option bose edition. Daar zit een turbo op. Super fijne auto. Mijn man is 185 en ik 176 en we rijden daar allebei heerlijk in :) als ik daar even in gereden heb, valt mijn aygo altijd weer vies tegen :')

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:21

En als je nu een barrel koopt en daar een jaar mee rijdt, goed spaart en dan volgend jaar een nieuwe koopt? Wij hebben nu al twee keer een vw polo gekocht (uit 1985 :’) ) voor €300 met twee jaar apk. Ze doen/deden het beide prima en ik vind het heerlijk dat ik niet superveel hoef te betalen voor een nieuwe auto. Dit jaar willen we wel een andere, maar voor tijdelijk is het prima :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:21

laran schreef:
Ford focus, zeer fijne auto. Zit genoeg ruimte in, mag wat trekken en is ook nog redelijk zuinig

Jaaa, dat nieuwe type <3
Maar die is helaas wel vaak aan de prijzige kant... Heb er al een poosje naar zitten kijken, maar nog niet naar mijn zin qua prijsklasse met wat ik aan vermogen wens.... :o

Vanillia schreef:
Ik ben erg tevreden over mijn Renault Megane. 2 jaar geleden gekocht als 4 jaar oud, 100.000km gereden, full-option voor €10.000. Ik ben 1.80m en heb lange benen en de stoel kan nog een stuk lager en verder naar achteren.

Ohja, vind ik ook mooie auto's! Vooral het nieuwe type. :j Nog niet gekeken naar die prijsklasse, goed idee om mee te nemen!

Dieuwke_ schreef:
Ik rij een Seat Ibiza eco van 2011. Viel me 100 punten mee in aanschaf en hierna wil ik weer een Seat, zo goed bevalt het me wel

Wat viel je mee ten opzichte van wat je had verwacht?
Seat spreekt me niet echt aan... M'n buurvrouw heeft een Leon van 2006, met zeer weinig beenruimte naar mijn smaak en hij is van binnen echt mega eenvoudig. Verder technisch een prima auto. Maar ik twijfel aan het comfort...

Eleionomae schreef:
Wij hebben een aygo en een megane full option bose edition. Daar zit een turbo op. Super fijne auto. Mijn man is 185 en ik 176 en we rijden daar allebei heerlijk in :) als ik daar even in gereden heb, valt mijn aygo altijd weer vies tegen :')

Hmmm... nog een Megane :P
Maar jij begrijpt duidelijk goed waarom ik geen klein autootje wil :') Naast dat ze geen trekhaak hebben :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:24

Ballard_L schreef:
En als je nu een barrel koopt en daar een jaar mee rijdt, goed spaart en dan volgend jaar een nieuwe koopt? Wij hebben nu al twee keer een vw polo gekocht (uit 1985 :’) ) voor €300 met twee jaar apk. Ze doen/deden het beide prima en ik vind het heerlijk dat ik niet superveel hoef te betalen voor een nieuwe auto. Dit jaar willen we wel een andere, maar voor tijdelijk is het prima :)

In geen honderdduizend jaar... Ik vind een fijne auto heel belangrijk en ik ga beslist niet aan comfort inleveren voor een paar bankjes :n Dan lap ik liever 1500 euro.
Zoals m'n vader net zegt: "Je moet niet rekenen in hoeveel geld je auto nog gaat opbrengen als je deze reparaties gaat doen, maar in hoeveel langer je kan sparen."
En die 1500 euro ben ik in no-time weer overheen.

Als ik die financiele ruimte niet had was het wat anders, dat heb ik wel... Alleen niet om een nieuwe auto én een nieuwe keuken te kopen :+

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:30

Janine1990 schreef:
Seat spreekt me niet echt aan... M'n buurvrouw heeft een Leon van 2006, met zeer weinig beenruimte naar mijn smaak en hij is van binnen echt mega eenvoudig. Verder technisch een prima auto. Maar ik twijfel aan het comfort...

Juist het comfort en de beenruimte! In 2008 is de nieuwe generatie op de markt gekomen en die vind ik dus verrassend ruim en heel comfortabel rijden ten opzichte van de generatie daarvoor. Ik had voorheen niet zo'n hoge pet op van Seat (thuis altijd BMW en VW gereden). Maar ik wil nu eigenlijk niet meer anders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:33

Dieuwke_ schreef:
Janine1990 schreef:

Juist het comfort en de beenruimte! In 2008 is de nieuwe generatie op de markt gekomen en die vind ik dus verrassend ruim en heel comfortabel rijden ten opzichte van de generatie daarvoor. Ik had voorheen niet zo'n hoge pet op van Seat (thuis altijd BMW en VW gereden). Maar ik wil nu eigenlijk niet meer anders.

Ah, dat is positief! Ik ken inderdaad alleen de Leon van 2006 en 2005 'persoonlijk'. En die vielen me tegen.
De prijs van een nieuwere Ibiza vind ik ook erg aantrekkelijk! :Y) En uiteindelijk is het ook maar gewoon 'VW'... :+

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:36

Allemaal zelfde fabriek indd :))

Die generatie voor 2008 is inderdaad aanzienlijk minder ruim en minder comfortabel. Daarna zijn ze er flink op vooruit gegaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:39

Ik zou voor kwaliteit en betrouwbaarheid het in ieder geval buiten Europa gaan zoeken. Toyota scoort altijd en overal goed.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:49

Ik heb nu een Toyota Yaris, en ondanks dat dat een wat kleiner autootje is, is die van binnen verrassend ruim. Vooral ook erg grote kofferbak voor het voormast auto(door verstelbare achterbank(4x zo groot als dat van een aygo, z'n kleine broertje)
Nu denk ik dat jij op zoek bent naar een net wat grotere auto, maar ik zou Toyota zeker aanraden.

We hebben ook een Mazda (2, wederom niet zo'n grote :+ ) staan en die is wel een stuk luxer van binnen als de Yaris. Maar Yaris is er eentje zonder extra opties geloof ik, waarbij de Mazda een gtm-line is, met alle bijbehorende extra's. De kofferbak ik kleiner als die van de Yaris, maar ook de Mazda kan ik je aanbevelen :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:51

Hier rijdt de hele familie in Skoda Fabia’s. En ik ben ook gezwicht :') . Ik ben met mij. 1.80 de kleinste van het stel, vader van 1.93 en broertje van 2.01 rijden er ook prima in. Ik rij 5.0 op 100 en het rijdt als een zonnetje. Soort Volkswagen, maar dan goedkoper. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:01

Boras schreef:
Ik zou voor kwaliteit en betrouwbaarheid het in ieder geval buiten Europa gaan zoeken. Toyota scoort altijd en overal goed.

Ja mijn zwager was tot een paar weken geleden ook heel tevreden over al zijn Toyo's...
Tot ze een serieus probleem hadden wat bij VW 200 euro zou kosten en bij de Toyota bijna 5 keer zoveel... :o

Daarnaast veel steenmarters hier, dus ik twijfel aan Japanse auto's... Auto staat wel altijd buiten namelijk...

Rintah schreef:
Ik heb nu een Toyota Yaris, en ondanks dat dat een wat kleiner autootje is, is die van binnen verrassend ruim. Vooral ook erg grote kofferbak voor het voormast auto(door verstelbare achterbank(4x zo groot als dat van een aygo, z'n kleine broertje)
Nu denk ik dat jij op zoek bent naar een net wat grotere auto, maar ik zou Toyota zeker aanraden.

We hebben ook een Mazda (2, wederom niet zo'n grote :+ ) staan en die is wel een stuk luxer van binnen als de Yaris. Maar Yaris is er eentje zonder extra opties geloof ik, waarbij de Mazda een gtm-line is, met alle bijbehorende extra's. De kofferbak ik kleiner als die van de Yaris, maar ook de Mazda kan ik je aanbevelen :)

Verstelbare achterbank heeft toch elke auto tegenwoordig? De mijne iig wel...

Mazda 3 vind ik een erg mooie auto! Maar ook redelijk prijzig. Mazda 2 is ook niet lelijk, maar wat aan de kleine kant heb ik het idee...

maaikemuis schreef:
Hier rijdt de hele familie in Skoda Fabia’s. En ik ben ook gezwicht :') . Ik ben met mij. 1.80 de kleinste van het stel, vader van 1.93 en broertje van 2.01 rijden er ook prima in. Ik rij 5.0 op 100 en het rijdt als een zonnetje. Soort Volkswagen, maar dan goedkoper. :j

Ik zat ook al te zoeken naar Skoda types die mij aanspreken, spijt me te zeggen dat de Fabia dat niet echt is :o Maar inderdaad, omdat het praktisch VW is... :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:01

Ik rij in een renault Clio uit 2015, fijne auto! Ik vind het sowieso altijd fijn aan Renault dat de standaard uitvoeringen bij een renault vaak al wel luxe zijn. Bij VW etc vind ik het allemaal vrij basic (interieur).
Mijne had 50.000 km op de teller en heb ik vorig jaar gekocht voor kleine 8000 euro excl inruil.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:09

Heel spannend is de Fabia niet, al moet ik zeggen dat het model 2017 met knalblauw velletje en zwarte lichtmetalen velgen best wel aardig smoelt (het zijn de velgen....). En ik heb de versie met grote achterbak. Die is ook net even leuker én je krijgt pleinvrees van je eigen kofferbak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:12

Ik denk niet dat het verstandig is om alleen op je zwager af te gaan.

Duik eens in de diverse lijstjes en testen. Kijk dan niet alleen naar kosten van een reparatie, maar zet die af tegen het aantal reparaties dat een type/merk nodig heeft. Kijk naar betrouwbaarheid, levensduur enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:22

Een Kia Cee’d (2015/2016) niet iets?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:51

Ik heb eerder in vergelijkbare situaties een wat ouder model Ford mondeo gekocht. Zeker de modellen met wat zwaardere motors zijn vaak relatief goedkoop aan te schaffen. Ik heb o.a. Een 2 liter benzine sedan gehad, en dat was echt een fantastisch ding. Ruim, snel, heerlijke wegligging en kon ook prima trekken. Onderdelen ook makkelijk verkrijgbaar, heb daar ondanks dat het een wat oudere auto met flink wat kilometers was een aantal jaar redelijk probleemloos in kunnen rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:14

N0a schreef:
Ik rij in een renault Clio uit 2015, fijne auto! Ik vind het sowieso altijd fijn aan Renault dat de standaard uitvoeringen bij een renault vaak al wel luxe zijn. Bij VW etc vind ik het allemaal vrij basic (interieur).
Mijne had 50.000 km op de teller en heb ik vorig jaar gekocht voor kleine 8000 euro excl inruil.

Zijn die er ook met trekhaak?
Vind het sowieso heel erg toffe modellen! En die prijs is ook niet vervelend!

Boras schreef:

Duik eens in de diverse lijstjes en testen. Kijk dan niet alleen naar kosten van een reparatie, maar zet die af tegen het aantal reparaties dat een type/merk nodig heeft. Kijk naar betrouwbaarheid, levensduur enz.

True... Maar ik hou niet van hoge onderhoudskosten voor weinig werkelijk onderhoud, als ik auto's toch maar een jaartje of 5 aanhoud...

Hanafubuki schreef:

Oh ja, die kon ik niet op komen, spreekt me ook wel aan!

gaucho schreef:
Ik heb eerder in vergelijkbare situaties een wat ouder model Ford mondeo gekocht. Zeker de modellen met wat zwaardere motors zijn vaak relatief goedkoop aan te schaffen. Ik heb o.a. Een 2 liter benzine sedan gehad, en dat was echt een fantastisch ding. Ruim, snel, heerlijke wegligging en kon ook prima trekken. Onderdelen ook makkelijk verkrijgbaar, heb daar ondanks dat het een wat oudere auto met flink wat kilometers was een aantal jaar redelijk probleemloos in kunnen rijden.

Een Mondeo is voor mij echt te groot hoor. En ben ook niet van plan om een wat ouder model aan te schaffen. Streven is een auto van maximaal 5 jaar oud.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:55

Janine1990 schreef:
laran schreef:

Jaaa, dat nieuwe type <3
Maar die is helaas wel vaak aan de prijzige kant... Heb er al een poosje naar zitten kijken, maar nog niet naar mijn zin qua prijsklasse met wat ik aan vermogen wens.... :o

Vanillia schreef:

Ohja, vind ik ook mooie auto's! Vooral het nieuwe type. :j Nog niet gekeken naar die prijsklasse, goed idee om mee te nemen!

Dieuwke_ schreef:

Eleionomae schreef:

Hmmm... nog een Megane :P
Maar jij begrijpt duidelijk goed waarom ik geen klein autootje wil :') Naast dat ze geen trekhaak hebben :')

Agh weetje ik ben blij met m'n aygo, hij brengt me overal, maar voor lange stukken is meer auto gewoon fijner. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die een mini auto als een aygo of een 108 lekkerder vind rijden dan een luxe station :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:49

Janine1990 schreef:
N0a schreef:

Zijn die er ook met trekhaak?
Vind het sowieso heel erg toffe modellen! En die prijs is ook niet vervelend!

Boras schreef:

True... Maar ik hou niet van hoge onderhoudskosten voor weinig werkelijk onderhoud, als ik auto's toch maar een jaartje of 5 aanhoud...

Hanafubuki schreef:

Oh ja, die kon ik niet op komen, spreekt me ook wel aan!

gaucho schreef:

Een Mondeo is voor mij echt te groot hoor. En ben ook niet van plan om een wat ouder model aan te schaffen. Streven is een auto van maximaal 5 jaar oud.

Ik heb een Ceed van 2014 (nov) gehad. Toen nieuw gekocht. Een SW variant, echt zo’n fijne auto! (Als ik geen auto van de zaak mocht had ik hem nu nog gehad, heb hem 5 jaar gereden). Ik vind het aanraders :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:56

Hier ook een Megane. Wel een nieuwe dus prijzen geen idee van. Ben zelf ook 1.82 en mijn rug komt nu weer helemaal bij na een VW Polo als tijdelijke auto..
Zowel de station als hatchback uitvoering mogen 1650 erachter hebben.
Volgens mij mag een Clio ook nog wel een gewoon aanhangertje hebben.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 03-03-20 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:56

Ford B/C-max of Focus Idd. B-max mijn absolute favoriet overigens <3