In 2016 heb ik mijn Opel Astra GTC (generatie H) gekocht. Getipt door een Bokker, op dat moment was ik namelijk op zoek naar een 'echte' auto (na mijn 206GTI die iets te veel slurpte op mijn iets te lange ritjes) en de Golfjes en A3tjes van toen 11 jaar oud nog 7000 euro kosten met meer dan 2 ton op de teller.
De situatie is nu iets anders...
Vandaag heeft mijn auto bij de garage gestaan, i.v.m. APK en ze zouden 'm even inventariseren op een beurtje. KM-stand 204k. Met het idee er nog een jaar in te kunnen rijden en 'm dan weg te doen. Had al een spaarplan en spaardoel, wat heel haalbaar was.
Alleen toen ik daar zonet kwam bleek er wel wat meer aan de hand te zijn. Hij komt met wat oplappen wel door de keuring, maar heeft wel serieuze dingen nodig in de komende tijd. Serieus als in +/- 1500 euro...
Betreft voornamelijk veel roest-reparaties, waarvan er één heel erg lastig is en dus niet te berekenen.
Financieel is dit voor mij geen enkel probleem, maar of de auto het nog waard is is een tweede...
Echter heb ik net een keuken aangeschaft en heb ik de beoogde 9000 euro (= wat wil ik uitgeven aan een auto) niet liggen, en met mezelf de afspraak dat ik dit uit mag geven en minimaal nog een flink bedrag op mijn rekening moet hebben staan voor reserve (wat ik na de keuken gelukkig wel heb).
Dus nu ben ik enorm in dubio en heel snel gaan kijken op wat er dan wel mogelijk is. Moet alles nog met m'n vader overleggen, ben ook van plan om samen met hem nog even naar de garage te gaan. Maar ze hebben met de ellende wel laten zien (auto op de brug) en ze liegen niet...
Nu was ik echter van plan om een Opel Astra GTC J of een Opel Astra K te kopen... Maar de ervaring van mijn garage is dat ze wel vaker wat roesterig zijn... dus ik ben gaan twijfelen of ik die nog wel als doel moet hebben.
Van de Peugeot 308 heb ik gehoord dat die maar een hele lage maximale kogeldruk (50kg) hebben. Niet dat ik een trailer wil trekken, maar een klein karretje met zand of andere spullen toch wel graag.
Een klein autootje is sowieso uit den boze dus wat dat betreft, bovendien vind ik ze vreselijk oncomfortabel. Had vandaag een 108 van januari mee en het is echt niet mijn ding
Al met al heb ik dus echt even geen idee waar ik het moest gaan zoeken. In de eerste plaats wilde ik 9000 euro (ex inruil) uitgeven. Maar dat kan ik misschien nog gaan bijstellen.
Wat vind ik belangrijk?
Een auto moet een beetje pit hebben, ik moet er goed in kunnen zitten (1.86m en legs for days), moet een karretje kunnen trekken en er mooi uit zien.
Wie komt dit keer met de gouden tip? Ik ga niet beloven dat ik het binnen 3 maanden uit kan voeren
als ik daar even in gereden heb, valt mijn aygo altijd weer vies tegen
Nog niet gekeken naar die prijsklasse, goed idee om mee te nemen!
En uiteindelijk is het ook maar gewoon 'VW'...