Man wil niet helpen in het huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Man wil niet helpen in het huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 13:42

Allereerst, ik vraag dit voor een vriendin, mijn man helpt gelukkig wel :D

Klein beetje achtergrond informatie;
Wij wonen in Zuid-Afrika, waar het nog een beetje achterloopt qua emancipatie. De meesten van onze vrienden zijn opgegroeid met full-time huishoudsters en hebben nog nooit iets in het huishouden gedaan. De vriendin in kwestie is van uit huis getrouwd en heeft dus niet samengewoond voor dat ze trouwde. De meesten van de moeders hebben 'zo nu en dan' misschien wat uurtjes gewerkt, de meesten waren huismoeder (maar met 'n fulltime huishulp om het huis schoon te maken, wassen, strijken etc.).
Vriendin heeft een fulltime baan en hij heeft een fulltime baan. Geen kinderen, wel 2 honden en 2 katten.

Anderhalf jaar geleden is mijn vriendin getrouwd, heeft toen nog 6 maanden haar studie afgerond (waarbij ze gescheiden woonde) en heel 2019 hebben ze ook gescheiden gewoond, ook i.v.m. werk.
Afgelopen december hebben ze een huis gevonden en zijn samen gaan wonen. Vanaf dat moment is het kommer en kwel klinkt het. Ze heeft al alles geprobeerd, rustig met hem gepraat, ruzie gemaakt, deadlines gegeven etc., maar niks lijkt te helpen. Haar man zegt simpelweg 'is goed, vanaf nu zal ik het doen' en er gebeurt gewoon niks.
Het zijn niet alleen grote huishoudelijke taken, maar ook kleine dingetjes zoals de vuile vaat in de vaatwasmachine zetten.

Hebben jullie misschien nog tips die ik aan haar kan doorspelen? Ik ben bang dat het niet heel lang meer goed gaan zo -O-

[EDIT] Leeftijd van vriendin is 27, haar man is bijna 30.

tamary

Re: Man wil niet helpen in het huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:46

Als hij meer wil in bed dan een slapende vrouw zal hij deel huishouden moeten doen zodat zij ook nog energie over heeft na de werkdag.
Plan samen een tijdvak in elke dag waarin beide een of meerdere huishoud taken doen, zodat het onderdeel van dagelijkse routine wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:46

Je hebt mannen die het niet uit zichzelf doen (niet omdat zij niet willen.. maar omdat zij het niet zien/door hebben).
Helpt het als zij gewoon zegt..Schat kun jij even stofzuigen terwijl ik kook?
Of.. haal jij de vaatwasser even leeg terwijl ik de hond uitlaat/ga douchen?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:47

Even een hele stomme vraag, maar als het daar zo gewoon is om iemand te hebben die het houshouden doet, kunnen ze daar dan niet naar kijken?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:48

Ik zou gewoon mijn eigen dingen doen ( afwas van mezelf, mijn kleding wassen enz) en zijn dingen laten staan

Of dat het verstandigste is weet ik niet, maar moet zeggen dat ik thuis best kan flippen als ik na een lange werkdag thuis kom en zie dat mijn kinderen hun zooi niet opgeruimd hebben. Misschien ook niet het verstandigste

Babootje

Ze zou een lijst kunnen maken met alle taken die er in en rond huis te doen zijn. En dan een eerlijke verdeling maken. Naam achter de taak en een hokje om af te vinden. Verder moet ze dan alleen nog maar de dingen doen waar haar naam achter staat. Andere taken hopen zich dan op en daar moet je dan wel tegen kunnen.
Andere manier is dat zij ook helemaal stopt met taken in huis uitvoeren. Een manier om hem te laten zien dat Iemand het zal moeten doen.
Verder is het een kwestie van respect en als blijkt dat er geen afspraken te maken zijn zie ik nog maar 1 oplossing en dat is scheiden.

elnienjo

Als ik haar was zou ik eigen woonruimte zoeken en gaan latten tot ze een man vindt die ofwel een deel van de huishoudelijke taken op zich neemt ofwel huishoudelijke hulp kan veroorloven.

Doe de man in kwestie echt helemaal niets? Ook niet de stereotype mannenklussen als de verbouwing, autoonderhoud, snoeiwerkzaamheden in de tuin e.d.?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:49

Waarom hebben ze geen huishoudhulp meer nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:50

elnienjo schreef:
Als ik haar was zou ik eigen woonruimte zoeken en gaan latten tot ze een man vindt die ofwel een deel van de huishoudelijke taken op zich neemt ofwel huishoudelijke hulp kan veroorloven.

Doe de man in kwestie echt helemaal niets? Ook niet de stereotype mannenklussen als de verbouwing, autoonderhoud, snoeiwerkzaamheden in de tuin e.d.?

Daar heb je in Zuid Afrika een tuinman voor.
Vergeet niet dat de cultuur daar heel anders is hè?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:56

Succes met dit ombuigen...gaat niet gebeuren, gezien de cultuur waarin hij is opgegroeid... Komt je vriendin ook uit zuid-africa, of is ze 'import' om zo maar te zeggen? Want dit was te verwachten, als ik je beschrijving van de ciultuur lees.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:58

Tja. Andere cultuur. Anders opgevoed. Andere gewoontes. Dat is lastig te veranderen, als je dat al zou willen.
Je vriendin kan een aantal dingen doen;
1) Het gevecht aangaan en er een -levenslange- strijd van maken.
2) Haar dingen doen, maar dan alleen voor zichzelf. Dus voor 1 persoon koken, voor 1 persoon de was doen, voor 1 persoon boodschappen doen, namelijk voor zichzelf. En daarmee hem hopelijk de ogen openen en vreselijke ruzie's riskeren.
3) Of een levensvorm zoeken die wel past bij het "man doet niets in huis" syndroom. Acceptatie, huishoudelijke hulp, een combinatie van beide.

Ik geloof niet dat meneer in een kokende, stofzuigende, ramenlappende huisvader te transformeren is. Ik zou optie 3 kiezen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 13:59

tamary schreef:
Als hij meer wil in bed dan een slapende vrouw zal hij deel huishouden moeten doen zodat zij ook nog energie over heeft na de werkdag.
Plan samen een tijdvak in elke dag waarin beide een of meerdere huishoud taken doen, zodat het onderdeel van dagelijkse routine wordt.

Goed idee, dankjewel!

Brainless schreef:
Je hebt mannen die het niet uit zichzelf doen (niet omdat zij niet willen.. maar omdat zij het niet zien/door hebben).
Helpt het als zij gewoon zegt..Schat kun jij even stofzuigen terwijl ik kook?
Of.. haal jij de vaatwasser even leeg terwijl ik de hond uitlaat/ga douchen?

Dan heeft hij 'altijd iets anders om te doen', zoals 'de garage opruimen' (wat hij doet dan weet ik niet, maar die garage lijkt de afgelopen twee maanden al het zelfde := )

Lolacabana schreef:
Even een hele stomme vraag, maar als het daar zo gewoon is om iemand te hebben die het houshouden doet, kunnen ze daar dan niet naar kijken?

Ze hebben een dame die twee keer per week komt, maar dat is niet genoeg met hun veestapel.

Yom schreef:
Ik zou gewoon mijn eigen dingen doen ( afwas van mezelf, mijn kleding wassen enz) en zijn dingen laten staan

Of dat het verstandigste is weet ik niet, maar moet zeggen dat ik thuis best kan flippen als ik na een lange werkdag thuis kom en zie dat mijn kinderen hun zooi niet opgeruimd hebben. Misschien ook niet het verstandigste

Ik geloof dat ze dat ook wel eens heeft geprobeerd, dan draagt ie gewoon zijn onderbroek twee dagen :wow:

Babootje schreef:
Ze zou een lijst kunnen maken met alle taken die er in en rond huis te doen zijn. En dan een eerlijke verdeling maken. Naam achter de taak en een hokje om af te vinden. Verder moet ze dan alleen nog maar de dingen doen waar haar naam achter staat. Andere taken hopen zich dan op en daar moet je dan wel tegen kunnen.
Andere manier is dat zij ook helemaal stopt met taken in huis uitvoeren. Een manier om hem te laten zien dat Iemand het zal moeten doen.
Verder is het een kwestie van respect en als blijkt dat er geen afspraken te maken zijn zie ik nog maar 1 oplossing en dat is scheiden.

Goede tip! Ga ik doorgeven aan haar! Ik hoop dat ze ermee kan dealen dat zijn klusjes dan even blijven liggen :')

elnienjo schreef:

Helaas kunnen ze dat niet bekostigen en ik twijfel of ze het nu al zo snel wil 'opgeven'. Ze wonen immers pas 3 maanden samen, ook al zijn ze al langer getrouwd.
Hij zet de vuilnisbak aan de weg en maait het gras 1 keer per week. Andere 'mannenklussen' in het huis zoals de sloten vervangen etc. blijft liggen.

Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze geen huishoudhulp meer nu?

Die dame komt 2 keer per week, maar ze kunnen het niet betalen om haar full time aan te stellen. De situatieschets in de OP was om te verduidelijken uit wat voor gezinnen beide personen komen.

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:

Daar heb je in Zuid Afrika een tuinman voor.
Vergeet niet dat de cultuur daar heel anders is hè?

De tuinman komt 1 keer per twee weken.

Juut schreef:
Succes met dit ombuigen...gaat niet gebeuren, gezien de cultuur waarin hij is opgegroeid... Komt je vriendin ook uit zuid-africa, of is ze 'import' om zo maar te zeggen? Want dit was te verwachten, als ik je beschrijving van de ciultuur lees.

Zij komt ook uit Zuid-Afrika en hadden gemiddeld 3 (!!!! 8)7 ) huishoudsters per dag, maar zij heeft wel gewoon geleerd dat ze zelf ook de handen uit de mouwen moet steken.

Ik kom uit Holland en mijn man is Afrikaans, ongeveer opgegroeid in dezelfde situatie als de vriendin, meerdere huishulpen, tuinmannen etc., maar als mijn man iets niet doet wat ik wel van hem verwacht dan vraag ik dat en dan doet hij dat, zonder een probleem er van te maken.
Dus of het geheel aan de cultuur is af te schrijven weet ik niet zeker.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:01

rien10 schreef:
Tja. Andere cultuur. Anders opgevoed. Andere gewoontes. Dat is lastig te veranderen, als je dat al zou willen.
Je vriendin kan een aantal dingen doen;
1) Het gevecht aangaan en er een -levenslange- strijd van maken.
2) Haar dingen doen, maar dan alleen voor zichzelf. Dus voor 1 persoon koken, voor 1 persoon de was doen, voor 1 persoon boodschappen doen, namelijk voor zichzelf. En daarmee hem hopelijk de ogen openen en vreselijke ruzie's riskeren.
3) Of een levensvorm zoeken die wel past bij het "man doet niets in huis" syndroom. Acceptatie, huishoudelijke hulp, een combinatie van beide.

Ik geloof niet dat meneer in een kokende, stofzuigende, ramenlappende huisvader te transformeren is. Ik zou optie 3 kiezen.

Danku. Ik zal dit eens aan haar voorleggen!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:02

Marije112 schreef:
Hebben jullie misschien nog tips die ik aan haar kan doorspelen? Ik ben bang dat het niet heel lang meer goed gaan zo -O-

Als ik haar was zou ik voorlopig ook even niks meer doen. Het aanrecht staat vanzelf een keer overvol en als hij geen schone onderbroeken meer heeft, zal hij toch een wasje moeten draaien.
Ik ben daar heel makkelijk in hoor. We doen het huishouden samen en anders kap ik er ook mee.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:03

HorseTopShop schreef:
Marije112 schreef:

Als ik haar was zou ik voorlopig ook even niks meer doen. Het aanrecht staat vanzelf een keer overvol en als hij geen schone onderbroeken meer heeft, zal hij toch een wasje moeten draaien.
Ik ben daar heel makkelijk in hoor. We doen het huishouden samen en anders kap ik er ook mee.

Heeft ze al geprobeerd, het lijkt wel een student :') . Als hij dan koffie wil hebben zal hij 1 koffiekopje afwassen en die gebruiken, of gewoon zijn onderbroek een extra dag dragen... :7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:04

Oh, met onderbroeken een dag extra dragen is hij na 10 dagen wel klaar hoor, dan loopt het ongedierte tussen zijn benen.
Dit klinkt meer als een karakter ding dan als een cultuur ding. Er gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:05

Marije112 schreef:
HorseTopShop schreef:

Heeft ze al geprobeerd, het lijkt wel een student :') . Als hij dan koffie wil hebben zal hij 1 koffiekopje afwassen en die gebruiken, of gewoon zijn onderbroek een extra dag dragen... :7

Een keer zijn alle onderbroeken 2 keer gedragen en zal hij ze toch moeten wassen. Ohhhhh, ik zou echt die strijd aangaan }>

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:06

Ze hebben dus 2 (!) keer per week huishoudelijke hulp en 1 keer per 2 weken een tuinman?
Dan hoef je toch praktisch al niets meer zelf te doen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:07

En vriendin vind t okee dat haar huwelijk hier op bokt wordt besproken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:08

Ja ik zou daar ook absoluut niet mee kunnen leven maar ik begrijp het wel vanuit de cultuur gezien. Ik heb familie wonen in Zuid Afrika en het is daar heel normaal. Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen. Ik weet ook niet of je dat kan veranderen hoor. Ik zou in staat zijn om te gaan LATten. We doen leuke dingen samen maar jij hebt jouw huis en ik de mijne.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:08

rien10 schreef:
Oh, met onderbroeken een dag extra dragen is hij na 10 dagen wel klaar hoor, dan loopt het ongedierte tussen zijn benen.
Dit klinkt meer als een karakter ding dan als een cultuur ding. Er gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen.

KOTS :r
Bij mij rinkelen er helaas ook wel wat alarmbellen...

HorseTopShop schreef:
Marije112 schreef:

Een keer zijn alle onderbroeken 2 keer gedragen en zal hij ze toch moeten wassen. Ohhhhh, ik zou echt die strijd aangaan }>

Ik zou 'm ook rauw lusten *D

elnienjo schreef:
Ze hebben dus 2 (!) keer per week huishoudelijke hulp en 1 keer per 2 weken een tuinman?
Dan hoef je toch praktisch al niets meer zelf te doen?

Met twee honden en twee katten helaas wel. Ik kom er vrij regelmatig over de vloer en het is redelijk vuil...

[EDIT] Ik bedoel niet vuil, maar het is niet sprankelend schoon
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 23-02-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:09

Mars schreef:
En vriendin vind t okee dat haar huwelijk hier op bokt wordt besproken?

Ek heb voorgesteld om raad te vragen hier en dat vond ze een goed idee :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:10

Suzanne F. schreef:
Ja ik zou daar ook absoluut niet mee kunnen leven maar ik begrijp het wel vanuit de cultuur gezien. Ik heb familie wonen in Zuid Afrika en het is daar heel normaal. Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen. Ik weet ook niet of je dat kan veranderen hoor. Ik zou in staat zijn om te gaan LATten. We doen leuke dingen samen maar jij hebt jouw huis en ik de mijne.

Ik zal het noemen, maar dat word hier in ZA als 'falen' gezien :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:11

tamary schreef:

Sex onthouding als straf, dát zal hem leren... :roll:

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:11

He, maar als je 2 x per week hulp hebt, en je doet zelf (mevrouw) ook wat, hoe kan het dan redelijk vuil zijn in huis? Vuil als in niet opgeruid, of vuil als in vies. Vieze vloer, vieze keuken, vieze badkamer. De katten maken de vloer vies, niet de keuken of de badkamer.