Help mijn dochtertje wil niet naar school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:25

Hoi allemaal

Het is lang geleden dat ik iets op bokt zet
Maar ik kreeg een tip van een vriendin om het toch eens hier neer te zetten

Het gaat om mijn dochtertje van iets ouder dan vier die elke dag er een strijd van maakt om niet naar school te gaan zo erg dat ze gaat schoppen. Slaan en huilen schreeuwen
Dit doet ze al van af dat een dat ze naar de peuterspeelzaal gaat en nu ze dus vier is ook op de kleuterschool
Nu hebben ze haar als enigste in een andere klas geplaatst niet bij haar kindjes van de Peuterspeelzaal maar bij kindere die ze niet kent
Mijn dochtertje is een kindje die het heel fijn vind om alleen te spelen en is ook heel snel geprikkeld dit heeft ze van haar geboorte af al ( is met 29,5 weken geboren ) ook wil ze het liefst bij mij zijn en zegt dit dus ook elke dag
Ze moeten haar op school van me aftrekken om weg te gaan
Ik zit met mijn handen in het haar
van hoe lukt het mij om haar fijn naar school te laten gaan
Wie heeft er tips of hoe hebben jullie dit gedaan

Liefs
van een moeder die het even niet meer weet

Maxima_S

Re: Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:32

Is het een optie om haar nog even niet naar school te doen? Met 4 moeten ze toch nog niet... (en moeten is er ook helemaal niet bij eigenlijk). En anders een andere schoolvorm proberen?

Ik zou mijn kind volgen en haar niet naar school doen. Niet elk kind kan zich voegen naar wat er zogenaamd moet of hoort. Ik zou het anders oplossen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:34

Máxima-S later naar school lost probleem niet op. Kindje heeft er langer last van.

Heeft ze gezegd waarom ze niet wil.
Ik weet niet wat voor school ze zit maar mijn 4-jarige zit op de montessori en komt daar helemaal tot haar recht
Als ze geen prikkels wil, gaat ze naar de stilte ruimte, als ze wil kroelen gaat ze naar de oudere kindjes

Nagano de mijne ging met 3 maanden al naar de crèche en velen vinden crèche niks maar de overgang naar psz en school is gewoon vanzelfsprekend.
Kun je niet paar ochtenden mee gaan, ik zou ook voor vrije opvoeding gaan kiezen en praten waarom ze het niet leuk vind.
En haar thuis beetje loslaten, je bent moeder en niet haar speeldate
Laatst bijgewerkt door tita op 20-02-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:36

Het is wellicht niet de school, maar gewoon van jou en het huis weggaan. Besteed je haar wel eens uit?

En hoe doet zehet opschool nadat je wegbent? Sommigen maken een dramabij het afschiden daarna gaat het goed.

En wat doet ze als een ander haar wegbrengt?

Soms heeft de moeder er meer moeite mee dan het kind en een kind pikt dat op.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-02-20 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:38

Wat doet ze als ze bij opa en oma of andere oppas blijft, thuis en in hun huis?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:38

En wat zegt haar juf van haar gedrag?

Ik zelf had er eentje op de scouting die vaak krijsend aankwam. Maar zodra moeder of vader om het hoekje was, dan veranderde het in een blij kind. Speelde vrolijk mee en met andere kinderen. En als het opgehaald werd begon die weer. Was puur om aandacht te krijgen van de ouders. Het bleek dit ook te flikken op school. Ik zou eens met de juf overleggen wat er gebeurt zodra jij weg bent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:40

Wat als ze eenmaal op school zit? Heeft ze het wel naar haar zin? Vind ze school wel leuk?

Want het moment van weggaan is een drama, maar daarna? Haal je wel een vrolijk, blij kind weer op?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:43

Wat lastig en sneu voor jou en je dochtertje. Ik denk dat je vooral in overleg moet gaan met de leerkracht. Met haar een plan maken, hoe het afscheid en de rest van de dag voor je dochtertje het makkelijkst kan verlopen. Even een tijdje extra energie van de leerkracht. Misschien helpt het om haar aan een vriendje of vriendinnetje te koppelen. Een die stevig is zijn of haar schoentjes staat en haar s morgens even "mee neemt". Verder zou ik, ondanks dat ze jong is, proberen om het met haar te bespreken. En ook nog, er wordt niet geslagen of geschopt. Frustraties hoef je niet fysiek te uiten, hoe moeilijk het ook voor ze is. Ik sla jou niet, jij slaat mij niet. Als er iets is, dan praten we er over (bij ons n huis ook etiketjes genoeg, maar ik laat me niet slaan door mijn kind)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:44

Lusitana schreef:
Het is wellicht niet de school, maar gewoon van jou en het huis weggaan. Besteed je haar wel eens uit?

En hoe doet zehet opschool nadat je wegbent? Sommigen maken een dramabij het afschiden daarna gaat het goed.

En wat doet ze als een ander haar wegbrengt?

Soms heeft de moeder er meer moeite mee dan het kind en een kind pikt dat op.

Mama wil juist dat ze gaat en heeft er zeker geen moeite mee is is wel rustig als ik weg ben dan doet ze haar ding maar wel alleen ik n is heel blij als ik er weer op kom halen knuffelt me fijn dan

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:45

Vraagje gaat je dochter ook weleens uitspelen of bij iemand anders thuis zonder jou?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:47

Ineke2 schreef:
Wat doet ze als ze bij opa en oma of andere oppas blijft, thuis en in hun huis?

Bij oma is het super
Er is wel een tijd geweest dat ik haar zelfs niet bij haar vader thuis kom laten ze wil bij mij zijn
N papa is een schat voor haar het is zijn wonder

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:47

Als moeder van 6 kinderen, had ik met 1 van mijn jongens exact hetzelfde probleem. In overleg met school heb ik hem van school gehaald, en later is hij in eerste instantie halve dagen gegaan, wat rustig aan opgebouwd werd.
Misschien kun je je meisje eens bij je thuis laten spelen met haar klasgenootjes, zodat ze die wat beter leert kennen, in een voor haar keer vertrouwde situatie? Sterkte, want het is verschrikkelijk om je kindje zo verdrietig te zien

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:48

speedfiets_2 schreef:

Ik zelf had er eentje op de scouting die vaak krijsend aankwam. Maar zodra moeder of vader om het hoekje was, dan veranderde het in een blij kind. Speelde vrolijk mee en met andere kinderen. En als het opgehaald werd begon die weer. Was puur om aandacht te krijgen van de ouders. Het bleek dit ook te flikken op school. Ik zou eens met de juf overleggen wat er gebeurt zodra jij weg bent.

Die zeggen ze moet wennen komt van zelf
Ze heeft een verklaring van de kinderarts voor bindingsangst maar daar word niet naar gekeken

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:51

Nagano schreef:
speedfiets_2 schreef:

Ze heeft een verklaring van de kinderarts voor bindingsangst maar daar word niet naar gekeken

Wat verwacht je van de school dat ze met deze verklaring gaan doen dan?
En heb je deze verwachting ook al uitgesproken naar de school?
Wellicht helpt het om een gesprek hierover in te plannen op school en te kijken hoe jullie er samen voor kunnen zorgen dat je kind het prettiger vindt om naar school te gaan.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:52

Hoe breng je haar weg? Is het in de klas droppen, kus en doei. Of kan je even de tijd nemen om een boekje of puzzeltje te doen? Haar even laten landen in de nieuwe omgeving.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:53

Er zijn al zat Van dingen genoemd, maar kan het zijn dat jou kind hoog sensitief is of autistisch, dan zijn ze zo snel geprikkeld dat ze er letterlijk bang voor zijn... omdat ze weten dat het hun teveel is om welke reden dan ook.

Wat zegt je moeder instinkt ,je onderbuik gevoel ... vaak weet je onbewust wat er is ( dat hoef je hier niet op te zetten hoor).

En is die school de juiste voor haar... ik heb ook 2 kleuterscholen gehad voor ik bij de juiste was maar dat zat hem in de grote van de klas en het systeem van de juf! Niet het school systeem maar de juf, gewoon haar karakter en persoonlijkheid.
( achteraf was het dus de haat van haar naar mijn familie toe.... mijn vader had met haar de verkering uitgemaakt lang voor mijn tijd en mijn opa had haar vader betrapt bij het stelen wat zijn ontslag werd...
En daar pakte ze mij op terug door mij te negeren en te pesten ,vernederen. Echt ik lag s'nachts op mijn bed te huilen omdat ik de volgende dag weer naar school moest 5 jaar oud!)
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-02-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:55

Ach wat sneu en o jé wat herkenbaar dit. Onze jongste had dit ook en schrik niet die tegenzin en verdriet, weliswaar aangepast, bleef tot en met de 6de klas basis school! Weliswaar stukken minder, maar na elke grote vakantie stroomden de tranen over zijn wangen.
De school was het probleem niet als het ging om vriendjes, lieve juffrouw etc. Hij wilde zo graag thuis zijn en op de basis school werd hij geconfronteerd met het feit dat hij moeilijk lerend was. Ondanks alle steun en support van zijn vrienden en de juf en ons, bleef het lastig.
Op school gingen ze er wel zo goed mee om, dat het altijd binnen hanteerbare proporties is gebleven.

Op de kleuterschool maakten we de overgang gemakkelijker voor hem, doordat ik na de vakantie de eerste dagen, even mee de klas in ging en hem mee hielp met wennen. Zodra hij aan het spelen was, een vlugge kus en dag en weg was mama.
Na paar dagen was het op de kleuterschool alleen nog zijn jasje uitdoen, tranen wegvegen, kusje en daag.... De tranen bleven stromen, maar al snel als ik uit beeld was dan was het over. Het was bij hem echt "scheiden est un peu mourir→ scheiden is een beetje doodgaan".

Zelf heb ik hem nooit laten merken dat het mijn hart brak. Ik heb zijn verdriet altijd getroost en het niet zwaarder gemaakt als dat het was. Zijn oudere broer en zus, hielpen hem ook en dat vond hij fijn.
Tijdens de basis school heeft de juf aan de klas uitgelegd dat T. graag thuis speelde omdat hij leren zo moeilijk vond. Daarom moest hij altijd zo huilen.
Mijn zoon is nooit gepest daardoor, integendeel. Het was en is ook een heel leuk sociaal kind.

Dus mijn advies is, zoek uit wat er aan de hand is en zoek met je kind als dat mogelijk is, hoe het voor haar gemakkelijker gemaakt kan worden. Blijf er zelf rustig onder, kordaat en neem haar verdriet serieus maar maak het niet zwaarder als dat het is.
Als tip wellicht kan helpen, om haar nu ze pas vier jaar is, te laten wennen middels 3 ochtenden per week naar school laten gaan. Dan 5 ochtenden en dan 2 of 3 hele dagen en het zo opbouwen.
Bij mijn zoon hielp dat zeer, want hij werd ook heel moe van de kleuterschool en sliep twee uur als ik hem uit school had gehaald.

Dus het is even zoeken. En ja, het is hartverscheurend. Ik krijg er terugwerkend nog tranen van in mijn ogen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:02

Ik was vroeger blijkbaar ook zo, mijn moeder moest me als kleuter vanonder de badkamerkast uittrekken blijkbaar :')
Ik kreeg stickers als ik netjes naar de kleuterklas ging van de pedagogische juf daar, maar dat hielp niet echt. In de laatste kleuterklas zaten we met een erg grote groep samen; mijn moeder heeft mij en mijn zus (tweeling) dan naar een kleinere school gedaan voor de rest van het schooljaar, en dat hielp wel echt!

Ben echter nooit graag naar school gegaan, elke zondagavond en maandagochtend keek ik verschrikkelijk op tegen het weer naar school gaan, maar het verbeterde wel eens ik er was, vooral tijdens het middelbaar en ik een leuke vriendinnengroep had.
Voor de rest geen tips, want er is gewoon echt niets leuks aan school. Ik had geen problemen met de leerstof, het was puur ernaar toe moeten gaan, de omgeving, die verschrikkelijke schoolbel, de onnozele leerkrachten en opdrachten :+
Gelukkig ben ik dat gevoel al een beetje vergeten, universiteit is echt een stuk minder vervelend :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:17

Nagano schreef:
speedfiets_2 schreef:

Maar dan is er ook meer aan de hand toch? Ik neem aan dat je niet bij een kinderarts laat onderzoeken, zonder duidelijke reden tot bezorgdheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:27

Wij hebben dit ook een poosje gehad met de jongste.

Hij had gedacht dat als hij naar school zou gaan dat hij meteen zou leren lezen net als zijn broer.
Hij was zoooo teleurgesteld dat dat niet ging gebeuren in de eerste 2 weken dat hij beslist niet meer naar school wilde gaan.
Toen zijn we er thuis maar sneller mee begonnen(in overleg met school). Daarna wende hij snel en is hij altijd met plezier naar school gegaan.

Dus probeer haar uit te laten leggen waarom ze niet wil. En wat zou maken dat ze wel naar school wil.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:31

Bij ons was het als mijn moeder haar wegbracht huilen, gillen, krijsen, omaaaaa omaaaaa. Dat ging ook gewoon eigenlijk niet. Maar daar was ze wel 's ochtends voor school, dus was toch echt wel de bedoeling.
Ik heb toen gezegd ik breng haar wel een week naar school om zelf te zien hoe dat ging. En... geen centje pijn. Liep zelf de klas in naar haar stoel, ik erachteraan, dikke knuffel en een kus, even zwaaien voor het raam en klaar.
Mijn moeder bracht haar de week erna weer, draaaaaama.

Terwijl mijn moeder toch ook zelf aangaf dat ze wilde dat ze naar school ging, toch zei haar energie anders :) Nou wil ik niet perse zeggen dat dat bij op dat moment ook perse anders is dan je zelf denkt, maar misschien zou je het wel een paar keer kunnen proberen hoe het gaat als oma haar naar school brengt.... Gewoon om te checken...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:35

pien_2010 schreef:
Ach wat sneu en o jé wat herkenbaar dit. Onze jongste had dit ook en schrik niet die tegenzin en verdriet, weliswaar aangepast, bleef tot en met de 6de klas basis school! Weliswaar stukken minder, maar na elke grote vakantie stroomden de tranen over zijn wangen.
De school was het probleem niet als het ging om vriendjes, lieve juffrouw etc. Hij wilde zo graag thuis zijn en op de basis school werd hij geconfronteerd met het feit dat hij moeilijk lerend was. Ondanks alle steun en support van zijn vrienden en de juf en ons, bleef het lastig.
Op school gingen ze er wel zo goed mee om, dat het altijd binnen hanteerbare proporties is gebleven.

Op de kleuterschool maakten we de overgang gemakkelijker voor hem, doordat ik na de vakantie de eerste dagen, even mee de klas in ging en hem mee hielp met wennen. Zodra hij aan het spelen was, een vlugge kus en dag en weg was mama.
Na paar dagen was het op de kleuterschool alleen nog zijn jasje uitdoen, tranen wegvegen, kusje en daag.... De tranen bleven stromen, maar al snel als ik uit beeld was dan was het over. Het was bij hem echt "scheiden est un peu mourir→ scheiden is een beetje doodgaan".

Zelf heb ik hem nooit laten merken dat het mijn hart brak. Ik heb zijn verdriet altijd getroost en het niet zwaarder gemaakt als dat het was. Zijn oudere broer en zus, hielpen hem ook en dat vond hij fijn.
Tijdens de basis school heeft de juf aan de klas uitgelegd dat T. graag thuis speelde omdat hij leren zo moeilijk vond. Daarom moest hij altijd zo huilen.
Mijn zoon is nooit gepest daardoor, integendeel. Het was en is ook een heel leuk sociaal kind.

Dus mijn advies is, zoek uit wat er aan de hand is en zoek met je kind als dat mogelijk is, hoe het voor haar gemakkelijker gemaakt kan worden. Blijf er zelf rustig onder, kordaat en neem haar verdriet serieus maar maak het niet zwaarder als dat het is.
Als tip wellicht kan helpen, om haar nu ze pas vier jaar is, te laten wennen middels 3 ochtenden per week naar school laten gaan. Dan 5 ochtenden en dan 2 of 3 hele dagen en het zo opbouwen.
Bij mijn zoon hielp dat zeer, want hij werd ook heel moe van de kleuterschool en sliep twee uur als ik hem uit school had gehaald.

Dus het is even zoeken. En ja, het is hartverscheurend. Ik krijg er terugwerkend nog tranen van in mijn ogen.

Dank je voor je verhaal het helpt me veel
We mogen helaas niet bij haar in de klas blijven het is naar binnen juf handje geven stoel zoeken knuffel en mama moet gaan van de school ook al blijf ik vaak toen met de peuterspeelzaal daar mocht het dus wel maar dan deed ze het ook het is er naar toe gaan en afscheid nemen

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:36

Wennii schreef:
Bij ons was het als mijn moeder haar wegbracht huilen, gillen, krijsen, omaaaaa omaaaaa. Dat ging ook gewoon eigenlijk niet. Maar daar was ze wel 's ochtends voor school, dus was toch echt wel de bedoeling.
Ik heb toen gezegd ik breng haar wel een week naar school om zelf te zien hoe dat ging. En... geen centje pijn. Liep zelf de klas in naar haar stoel, ik erachteraan, dikke knuffel en een kus, even zwaaien voor het raam en klaar.
Mijn moeder bracht haar de week erna weer, draaaaaama.

Terwijl mijn moeder toch ook zelf aangaf dat ze wilde dat ze naar school ging, toch zei haar energie anders :) Nou wil ik niet perse zeggen dat dat bij op dat moment ook perse anders is dan je zelf denkt, maar misschien zou je het wel een paar keer kunnen proberen hoe het gaat als oma haar naar school brengt.... Gewoon om te checken...
hebben we gedaan met oma ze doet het dan niet alleen bij mij

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:40

Ik heb dat ook even een tijdje gehad met mijn zoon. Als oma hem weg bracht hing hij ook aan haar benen. Was een fase en nu is hij al binnen voor ik binnen ben.
De juf pakte hem dan altijd gewoon even op om te knuffelen en dan konden wij gaan. Na een paar minuten was het dan weer klaar en ging hij gewoon spelen.
Wat doet de juf of meester als dit gebeurt?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:41

Doe je haar hele dagen naar school?
Die van mij trok dat niet, het eerste jaar is hij halve dagen gegaan.
Wat de prikkelgevoeligheid betreft, zit ze in een grote klas?