Hoeveel tijd voor de poets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoeveel tijd voor de poets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:00

Mijn vriend laat 1x in de 2 weken een poets komen, om wat klusjes in huis aan te pakken. Gewoonlijk heeft ze 2,5 uur en in die tijd doet ze het volgende:
- Stofzuigen beneden en boven
- Dweilen beneden
- De badkamer
- Het toilet
- De keuken
- Stoffen beneden en de slaapkamer
Ze heeft zelf aangegeven dat ze deze hoeveelheid tijd nodig heeft.
Van te voren zet mijn vriend alles klaar; stofzuiger, trapje, dweil, doekjes, spons etc. Tussen de schoonmaakbeurten door houdt hij zelf de keuken en de badkamer 'gebruiksschoon', en rijdt er een stofzuigrobot rond.

Nu kwamen we er laatst met het opruimen van de kledingkast achter dat er een hele berg stof op de kledingkast lag. Aangezien mijn vriend een huisstofmijt allergie heeft is dat niet al te ideaal. Verder lag er ook een berg stof op de keukenkastjes. Onder het tv meubel en achter de palletkachel bleven ook altijd randjes stof liggen. Nu had hij haar dus gevraagd om dit ook mee te nemen. Sowieso reageerde ze nogal gepikeerd dat hij dit vroeg (teksten als "ik had geen idee dat je zo ontevreden over me was" en vandaag "ik hoop dat je nu wel tevreden bent"). Ze had vandaag uit zichzelf ook de binnenkant van de keukendeurtjes meegenomen.

Het probleem: ze geeft nu aan dat ze 4 uur bezig is geweest vandaag. Dat betekend dat ze 1,5 uur gedaan heeft over stoffen op 2 kledingkasten in de slaapkamer, bovenop de keukenkastjes, achter het tv meubel en achter de haard, en het afnemen van de binnenkanten van de keukendeurtjes.

Mijn vriend vindt dit een belachelijke hoeveelheid tijd (ook omdat ze blijkbaar klusjes doet waar niet om gevraagd is) en is ervan overtuigd dat het niet meer dan 30 minuten hoeft te kosten. Wat vindt bokt hiervan?

Anoniem

Re: Hoeveel tijd voor de poets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:04

Ik had 1 uur voor een middel kantoorpand. Afstoffen stuifzuigen wc's alles moest gedaan worden. Behoorlijk aanpoten. Maar als ik zou kunnen kiezen zou ik voor alles wat jij opnoemt incl afstoffen toch een max van 2.5 a 3 uur aan houden. Dan kan ze nog best rustig aan doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:10

Praat met haar, Bokt kan er vanalles van vinden, maar je partner moet met haar het gesprek aangaan.

Als hij vind dat ze teveel tijd er over doet, moet hij dat met haar bespreken. Zij bied een dienst aan, hij neemt die af, is niet tevreden, maakt het bespreekbaar.

Ik vind de tijd belachelijk lang, maar daar mag ik van aannemen dat je schoonmaakster daar geen boodschap aan heeft aangezien ik geen partij in deze ben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:11

MarliesV schreef:
Praat met haar, Bokt kan er vanalles van vinden, maar je partner moet met haar het gesprek aangaan.

Als hij vind dat ze teveel tijd er over doet, moet hij dat met haar bespreken. Zij bied een dienst aan, hij neemt die af, is niet tevreden, maakt het bespreekbaar.

Ik vind de tijd belachelijk lang, maar daar mag ik van aannemen dat je schoonmaakster daar geen boodschap aan heeft aangezien ik geen partij in deze ben.

Dat gaat hij ook zeker doen. Maar hij wil graag wat referentiekader hebben om te weten of hij een beetje redelijk is. Als iedereen hier zegt dat 4 uur een hele redelijke tijd is voor deze werkzaamheden dan begint hij er niet over :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:18

In 3u tijd doet onze hulp:
-3 verdiepingen stofzuigen en dweilen
-trappen stofzuigen
-badkamer en wc’s schoonmaken
-alle meubels afnemen, ook de lampen bijv.
- keuken schoonmaken
- extra dingetje zoals de ramen lappen, bovenop de kasten, goed onder de banken of bedden stofzuigen, koelkast eens soppen etc.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:26

Sjah ligt aan de grootte van het huis, hoeveelheid kamers, hoeveelheid prullaria dat afgestoft moet worden.. wij hadden in ons appartement in Utrecht (90m2) een schoonmaakster die elke week 1,5uur kwam en in die tijd alles deed. Dus ook dweilen, vaatwasser in- en uitruimen, was opvouwen.. Echt geweldig! Nu zijn we verhuisd (100km verderop) dus op zoek naar een nieuwe schoonmaakster. Veel groter huis, en gelijk weer het dilemma; hoeveel uur is er nodig? Ben zwanger, en heb sinds we hier wonen nog nooit alles in 1x schoongemaakt dus ook geen idee wat realistisch is. Ik dacht zelf dat 2,5 uur per week voldoende zou zijn maar de schoonmaakster met wie we gister kennismaakten zag dat niet zitten. Nu gaan we om de week 4 uur proberen.

Kan je niet een keer zelf bij je vriend alles schoonmaken en kijken hoe lang je erover doet? Eerlijk gezegd snap ik je twijfel wel hoor, wij hebben zelf ook een aantal schoonmaaksters gehad die gewoon niet zo goed schoonmaakten :Y) Als onze vorige schoonmaakster op vakantie was en ik deed het weer een keer zelf, vond ik nergens stof.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:27

Hoelang zou je er zelf mee bezig zijn geweest? Ik ga er (misschien ten onrechte!) vanuit dat een poets sneller en efficienter werkt dan mijzelf. Anders had ik geen poets genomen. Ik zou 3u redelijk vinden voor alles, incl de extra klusjes.en dan op dr dooie gemakkie. 4u vind ik persoonlijk echt veel te lang.

Al hangt het natuurlijk ook van de oppervlakte af. Hoe groot zijn de ruimtes ongeveer bijelkaar?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:30

Onze schoonmaakster komt elke week en doet in 2,5 tot 3 uurtjes tijd:

- boven en onder stofzuigen en dweilen.
- Badkamer en slaapkamers poetsen boven.
- Onder de keuken poetsen en een doekje over alle meubels halen.
- Geeft vaak de planten ook nog water.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:32

Ik zou zeggen doe het zelf eens en kijk hoeveel tijd je kwijt bent.Stof van een kledingkast in een slaap kamer kan ik voorstellen dat ze daar niet aan denkt.En dat je niet iedere week de keuken doet ook.
Plus dat het ene mens wat sneller is als een ander.
Voor een huis werd hier altijd 4 uur gerekend,zat een koffie pauze van 15 min in.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:44

Een beetje afhankelijk van de hoeveelheid af te stoffen oppervlaktes en prullaria lijkt 2,5 uur me op zich wel redelijk. Als ze nu voor het eerst in langere tijd goed afstoft zal ze dwat nu inderdaad wat meer tijd voor nodig hebben gehad. Als ze het nu goed bij blijft houden kost het niet zo veel tijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:48

Hoe groot is het huis wat bijgehouden moet worden? Als ik goed stofzuig (alles aan de kant zoals hondenkleden e.d.) ben ik voor de benedenverdieping al een kwartier kwijt, ramen zemen alleen de buitenkant rondom inclusief houtwerk afnemen ben ik wel een 2½ uur verder.
Is het geen idee om een soort van schema te maken met de dingen er in die eens in de zoveel tijd als extra mee worden genomen? Of in plaats van?
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze te vertrouwen is, prettig iemand om erbij te hebben en waar je goed mee kan overleggen, is dat zo dan vind ik het niet erg als ze er wat langer over doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:51

Bedankt voor alle reacties, blij om te lezen dat we niet helemaal gek zijn :D.

Ik zal het binnenkort idd zelf eens doen (of hij) en eens zien hoelang we erover doen. Het is gewoon heel lastig om te bepalen wat redelijk is. We zijn zelf allebei heel erg netjes & schoon (o.a. door zijn allergie), en we verwachten idd ook min of meer dat een poets beter en efficiënter werkt dan wijzelf. Als ik dan zie dat er op het nachtkastje om de lamp heen is gestoft i.p.v. de lamp even op te tillen, en dat het lampje zelf nog stoffig is, dan vind ik dat lastig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:55

Vjestagirl schreef:

Ik zal het binnenkort idd zelf eens doen (of hij) en eens zien hoelang we erover doen. Het is gewoon heel lastig om te bepalen wat redelijk is. We zijn zelf allebei heel erg netjes & schoon (o.a. door zijn allergie), en we verwachten idd ook min of meer dat een poets beter en efficiënter werkt dan wijzelf. Als ik dan zie dat er op het nachtkastje om de lamp heen is gestoft i.p.v. de lamp even op te tillen, en dat het lampje zelf nog stoffig is, dan vind ik dat lastig.

Dat is idd een kwestie van mentaliteit. Kan natuurlijk een keer vergeten zijn maar als dit standaard zo is zou ik een andere hulp zoeken. Dat werkt niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:55

meggiemeg schreef:
Hoe groot is het huis wat bijgehouden moet worden? Als ik goed stofzuig (alles aan de kant zoals hondenkleden e.d.) ben ik voor de benedenverdieping al een kwartier kwijt, ramen zemen alleen de buitenkant rondom inclusief houtwerk afnemen ben ik wel een 2½ uur verder.
Is het geen idee om een soort van schema te maken met de dingen er in die eens in de zoveel tijd als extra mee worden genomen? Of in plaats van?
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze te vertrouwen is, prettig iemand om erbij te hebben en waar je goed mee kan overleggen, is dat zo dan vind ik het niet erg als ze er wat langer over doet.

Ik denk dat we in totaal op misschien 100m2 komen, waar ze actief iets mee moet. De zolder en 2 kleine kamers boven hoeft ze helemaal niet te doen. Er staan ook geen landingen dingsigheidjes. Door de weeks wordt er stofgezogen door de robot, het keukenblok houdt hij normaal schoon en in de douche trekken we de wanden even droog als we klaar zijn.

Als ze komt is alle afval weggebracht, liggen er nergens losse kleding, is alles netjes opgeruimd etc.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:56

Vjestagirl schreef:

Die lamp kan een keer vergeten zijn maar als het standaard zo gaat dan zou ik een andere hulp nemen want dit werkt zo niet. Verkeerde mentaliteit dan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:58

Grappig.

Als ik het zelf moet doen en ik doe het goed ben ik met stofzuigen een uur bezig en dweilen alleen boven ook 20minuutjes

Badkamer afdoen en wasbak en wc kost me gewoon 45-60 minuten (niet alle tegeltjes en deuren)

Maar een poets moet alles 3x zo snel kunnen.....bizar

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:00

Als je het omrekent dan is het maar ruim een uur per week en dat vind ik erg weinig. 2,5 uur klinkt redelijk maar omdat het maar eens per 2 weken is, vind ik het toch erg weinig. Ik denk niet dat ik het zou redden.

Om dingen heen stoffen is inderdaad een kwestie van mentaliteit. Daar zou ik ook wat van zeggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:11

Wij hebben echt iemand voor 3 uur per week, dat is wel een verschil met 1 x in de 2 weken. Ook inderdaad het oppervlakte meenemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:12

Onze poets komt elke week 2 uur, huis van 150m2 met 4 bewoners, 2 katten en 2 konijnen.
Ik stofzuig zelf nog 2 a 3 keer per week.

Even week:
- bedden verschonen
- boven afstoffen en stofzuigen
- badkamer
- beneden stofzuigen + dweilen
- toilet

Oneven week:
- beneden afstoffen
- beneden stofzuigen en dweilen
- keuken
- toilet
- toilet en wasbak boven

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:13

Dat is de reden dat ik het poetswerk zelf doe, ik ben te kritisch... Maar daar hebben jullie natuurlijk niets aan :D Opschrijven wat noodzakelijk is vind ik een goeie tip!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:36

Wauw, jullie poetshulpen doen erg veel op een heel korte tijd.

Bij mij komt de poetsvrouw 4u poetsen per week (van 8u tot 12u) en zij doet enkel de eerste verdieping en een kleine zolder (tesamen ongeveer 130m2).

- badkamer moet grondig gedaan worden.
- gang, trap naar de derde verdieping en zolder ruimte wordt gestofzuigd en gedweild
- 3 slaapkamers: afstoffen, stofzuigen en dweilen.

Ik zorg ervoor dat alles klaar staat, dat alles opgeruimd is en dat ze dus enkel hoeft te poetsen.

Zelf vind ik 4u voor dit alles vrij veel, ik doe het zelf makkelijk op een dikke 2u en zou 3u meer dan redelijk vinden, maar helaas zag het poetsbureau dit anders.

Nu kan ik er ook wel inkomen dat als poetsen een fulltime baan is dat dit toch best wel pittig kan zijn en dat het tempo dus heel wat lager ligt bij deze mensen.

En na heel wat jaren poetsvrouwen gehad te hebben, heb ik het ook afgeleerd om kritisch te zijn. Zij poetsen helemaal niet zoals ik, maar ik ben toch blij met de hulp.

Wat ik wel doe, is als mijn poetsvrouw vakantie neemt of ziek is, dan vraag ik geen vervanging maar dan poets ik die week zelf. Zo kan ik de puntjes weer op de i zetten en kan ik wat bijsturen indien nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:39

Bij mij komt ze om de week 3 uur, weet eigenlijk niet precies wat ze allemaal doet. Het is schoon en fris als ze is geweest :D Sowieso stofzuigen en dweilen (boven en beneden) wc's, badkamer en keuken :j

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:46

Lastig te beoordelen. Ik snap wel dat de poets niet elke week de bovenkant van hoge kasten schoonmaakt. En alle kasten eens aan de kant trekt om daar achter en onder goed schoon te maken. Of niet wekelijks de keukenkastjes van binnen, koelkast doet, of elke tegeltje van de badkamer afneemt of de ramen lapt. Dat zijn dingen die ik zelf ook niet elke week doe. Maar eens in de zoveel tijd en dat ik meer schaar onder de grotere/grondigere schoonmaak. en niet onder de normale/basis schoonmaak die ik wekelijks doe. Maar het is wel fijn dat dat zo nu en dan gebeurd. Iemand hierboven stelde al voor om een schema op te stellen. Is dat niet een idee. Dat zij elke keer 1 extra klus doet. En zo dat schema af loopt. Maar dat zou je met haar moeten overleggen. Of zij 1 klus extra ziet zitten, ook qua tijd. Ik weet ook niet wat jouw vriend heeft afgesproken met zijn schoonmaakster. Toen ze het aantal uren en haar ‘takenpakket’ en verwachtingen bespraken.

En hierboven stelde sommige voor om het eens zelf te doen en dan te kijken hoeveel tijd het kost. Vind ik best een goed idee. Maar moet je eigenlijk wel 2 weken nadat zij geweest is eens doen om het goed te vergelijken. Want zoals ik begrijp gaat er wel een robotstofzuiger door het huis. Maar wordt er maar 1 x in de 2 weken echt goed met de stofzuiger in de rondte gegaan. En stof afgenomen. Maar is er wel een pelletkachel. Die totaal niet te vergelijken is met een houtkachel. Maar wel extra stof met zich meebrengt. Dus ik snap het wel dat gewoon ‘basis’ stofzuigen en stofafnemen best wat tijd in beslag kan nemen voor haar. En dat ik 2,5 uur eens per 2 weken best normaal vind voor het basis werk. Maar goed ik ken het huis niet dus moeilijk te beoordelen.

Maar consequent om een schemerlampje afstoffen is idd wel mentaliteit. Zeker als de rest van het kastje leeg is. Maar het kan een keer gebeuren.

Wellicht een idee om het dus een zelf te proberen. Zodat je een reëel beeld hebt hoe lang je doet over een schoonmaakbeurt die aan jullie maatstaven voldoet. En dan vooral met de schoonmaakster eens een keer opnieuw om tafel te gaan zitten. Wat jullie verwachtingen zijn. En welke taken ze heeft. Dus wel of niet elke keer de bovenkant van kledingkast meenemen etc. En haar een kans geven om aan die verwachtingen te voldoen. En als dat niet werkt of het ligt aan haar mentaliteit een andere zoeken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 17:53

Daantj__ schreef:
Lastig te beoordelen. Ik snap wel dat de poets niet elke week de bovenkant van hoge kasten schoonmaakt. En alle kasten eens aan de kant trekt om daar achter en onder goed schoon te maken. Of niet wekelijks de keukenkastjes van binnen, koelkast doet, of elke tegeltje van de badkamer afneemt of de ramen lapt. Dat zijn dingen die ik zelf ook niet elke week doe. Maar eens in de zoveel tijd en dat ik meer schaar onder de grotere/grondigere schoonmaak. en niet onder de normale/basis schoonmaak die ik wekelijks doe. Maar het is wel fijn dat dat zo nu en dan gebeurd. Iemand hierboven stelde al voor om een schema op te stellen. Is dat niet een idee. Dat zij elke keer 1 extra klus doet. En zo dat schema af loopt. Maar dat zou je met haar moeten overleggen. Of zij 1 klus extra ziet zitten, ook qua tijd. Ik weet ook niet wat jouw vriend heeft afgesproken met zijn schoonmaakster. Toen ze het aantal uren en haar ‘takenpakket’ en verwachtingen bespraken.

Het lastige is ook dat deze dame in dienst is gekomen toen mijn vriend nog een relatie had met zijn ex. Zij had een ander beeld van 'netjes' dan mijn vriend heeft. In die tijd zijn de afspraken gemaakt, en toen kwam ze ook 4 uur per 2 weken. Toen z'n ex verhuisde en mijn vriend alleen achter bleef heeft de schoonmaakster zelf aangegeven nog maar 2,5 uur nodig te hebben voor dezelfde klussen. Ondertussen zit hij ook nog eens de halve week bij mij, en is dus nog minder thuis.

Ik denk dat er zeker een optie kan liggen in het achterlaten van een lijstje met wat er die week moet gebeuren, zal dat eens met hem overleggen :)

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:13

Ik heb ooit een zomer in de huishouding gewerkt bij ouderen. Daar had ik vaak 2,5 uur de tijd om schoon te maken. Verschilde dan wel wat ik moest doen. Maar als je het bijhoud, is het echt heel goed te doen.
In 2,5 uur deed ik bijvoorbeeld:
-badkamer
-zolder stofzuigen
-wasdroger ontpluizen
-boven stoffen, stofzuigen en dweilen
-beneden stoffen en stofzuigen en de week erna ook nog dweilen
-keuken schoonmaken

af en toe extra klusjes zoals de keukenkastjes opruimen en schoonmaken of de ramen wassen.
Ik vond 2.5 uur echt lang de tijd. Ik houd er dan ook wel van om flink aan te poten.