Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herinneren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herinneren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:54

Nou zoals de titel luid, vanaf welke leeftijd kan jij dingen herinneren?
Ik weet nog 1 dingetje toen ik een jaar of 3 was, daarvoor echt niks. Sowieso heb ik het idee dat ik vanaf mijn 8e ofzo pas dingen kan herinneren :') hoe zit dat bij jullie?
Laatst bijgewerkt door Polly op 16-02-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout

Saskia9

Re: Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herrineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:56

Ik heel weinig. Veel verdrongen vrees ik...
Mijn zoontje daarintegen komt weleens met herinneringen die hij nooit kon weten van een foto oid. Heel bijzonder!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:03

Best veel van voor mn 5de, rond mijn 5de jaar zijn we namelijk verhuisd naar een andere stad en ik heb echt herinneringen aan ons oude huis, omgeving, activiteiten enz.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:14

Ik kan heel veel herinneren, vanaf Mn 3 jaar denk ik

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:28

Ik herinner pas echt dingen toen ik in groep 4 zat, en de eindmusical van groep 3 daarvoor heb ik echt geen idee!

Ja misschien daarvoor het leren fietsen maar dat zijn eerder de echte hoogte punten die ik nog vaag een beetje weet

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:32

Voor m'n 13e heel erg weinig dankzij een dikke hersenschudding. Wat op dit moment extra poedersuiker is omdat ik herrinneringen over mijn opa moet schrijven voor de uitvaart -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:38

Dat mijn broertje geboren werd weet ik nog heel bewust, toen was ik drie.
Maar ik heb wel meer eerdere herinneringen nog waarvan ik niet weet hoe oud ik precies was.
Het geluid en gevoel van dat ik in de kinderwagen lag die over de stoeptegels reed bijv.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:44

Ik ben als 1 en 2 jarige heel ziek geweest en heb o.a herinneringen uit het ziekenhuis. Er zijn geen foto’s van maar kan de kinder afdeling zo beschrijven inclusief sommige artsen en verpleegkundigen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:22

Leuk topic! Ik herinner me heel specifiek dat ik als driejarige in het dorp met mijn moeder liep en DE krokodillenknuffel zag hangen bij de lokale speelgoedwinkel. Deze heb ik voor mijn vierde verjaardag gekregen en ik heb hem 24 jaar later nog steeds. :D die herinnering is mij tot op heden heel scherp bijgebleven. Ook herinner ik me veel willekeurige dingen van de peuterspeelzaal en groep 1/2.

Mijn vriend kan zich werkelijk niks herinneren van de vroege jeugd. Zelf herinner ik me tegenwoordig niet eens meer wat ik de dag ervoor heb gegeten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:33

Ik weet nog veel hoor! Van voor mijn derde jaar met opa en oma. Dierbare herinneringen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 02:01

Ik denk dat mijn vroegste herinnering is van toen ik een jaar of 2/3 was, toen ik nog op de kleuterschool zat in elk geval. Er was een soort feest gaande en er was GROENE ranja. Dat vond ik toen het meest vreemde wat ik ooit gezien had.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:47

Ik heb een heel slecht geheugen. Weet enkele dingetjes van toen ik een jaar of 7 was. Daarvoor helemaal niets en ik weet ook niet veel meer van de jaren erna...ik vergeet helaas heel snel dingen. Dus ik maak veel foto's zodat ik het wel blijf herinneren.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:49

Lastig te zeggen, ik heb dingen van 4 jaar met beeld erbij. Maar weet niet of ik die herinner of me verteld zijn. Zo ook een dingetje van toen ik 1,5 was maar dat kan ik me niet voorstellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:17

Bij mij zijn het vlagen/stukjes wat ik me herinner. Korte fragmentjes. Ook van toen ik heel klein was, zelfs nog wat ik toen dacht of voelde. Maar er zijn ook periodes uit mijn latere leven waar ik nog heel weinig van weet. Lijkt wel of ik jaren kwijt ben ofzo. Je brein lijkt wel selectief daarin, wat het wel en niet onthoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:29

De begrafenis van mijn overgrootmoeder, ik weet nog precies wat ik deed en hoe ze eruit zag. Ik was 2,5 jaar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:34

Ik heb veel herinneringen van foto’s en van verhalen over mij van vroeger.
Ik denk niet dat ik ze zelf zo zou kunnen herinneren.

Mijn eerste eigen herinnering is van de basisschool toen ik een jaar of 8-9 was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:38

Ik weet nog precies hoe het plein van de peuterspeelzaal er uit ziet ondanks dat het niet op foto's staat. Dus vanaf 3 jaar ongeveer. Van de eerste jaren basisschool sowieso heel veel herinneringen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:04

Ik denk dat ik kan onthouden toen ik in Thailand was. Mijn oom en tante hebben daar een tijdje gewoond. Volgens mij gingen wij mijn neefjes ophalen uit hun school en toen konden ze niet naar buiten omdat er een slang voor de deur lag. Ik kan mij precies voorhalen hoe de school eruit zag en de slang... Later hoorde ik van mijn ouders dat er een foto van die gebeurtenis is, en dat verkeerd opgeslagen hebben...

Ik denk ook dat ik nog kan herinneren dat we bij olifanten in Thailand waren en dat de moeder olifant een beetje kwaad op me was omdat ik haar baby een banaan gaf. Weereens, ik weet niet of dit echte herinneringen zijn of dingen die ik op foto's of video's gezien heb.

Ik was toen denk ik 2.5/3 jaar oud.

Verder kan ik me vrijwel niks herinneren van mijn jeugd, basisschool etc.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:30

uitzonderingen van af een jaar of3 maar vanaf 4 jaar het meeste!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:25

Vanaf mijn 3e jaar heb ik veel herinneringen. Misschien ook iets van toen ik 2 was maar daar twijfel ik over.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:36

Mijn vroegste herinnering, heb ik altijd gezegd, was toen ik nog net geen drie was en m'n moeder me vroeg hoe oud ik volgende week zou worden. Hoewel ik op dit punt niet zeker weet of ik me dat echt herinner of dat ik alleen nog herinner dat ik het door de jaren heen zo vaak heb gezegd :+.
Maar vanaf een jaar of drie kan ik me wel echt dingen herinneren. Ik heb vrij duidelijk herinneringen van speelgoed op de peuterspeelzaal, dat m'n moeder uit moest leggen dat m'n zusje d'r haar blauw was omdat er een soort verf bij de barbies zat die bedoelt was voor barbie's haar, maar wat ook best goed werkte op mijn zusjes spierwitte haar :+. Een incidentje waarbij ik met m'n rits vast kwam te zitten op de glijbaan in de kleuterklas. Of wat m'n oma me nooit heeft laten vergeten: de fiets die ik van mijn grootouders kreeg voor m'n derde verjaardag, maar waarvan ik stug bleef volhouden dat ik 'm van m'n oom had gekregen. Hij kwam immers uit de auto van m'n oom tevoorschijn. Ging er bij een driejarige nog niet in dat opa en oma helemaal geen auto hadden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:39

Ik kan me echt maar een paar dingen herinneren van toen ik 3 was (1964) - flarden van beelden vanuit de flat waar we toen woonden in Reeuwijk (het interieur van die flat ken ik van foto's maar heb ik echt geen eigen herinneringen aan), en later datzelfde jaar een nieuwbouwhuis in Brielle - waar je vanuit de woonkamer de tram van de RTM die naar het strand bij Oostvoorne reed kon zien (in 1966 gestaakt).

Nog wat sporadische flarden van de kleuterschool (1965), en daarna wordt het wat beter.

Da's maar goed ook, als ik niet meer wist hoe je moest lezen ging het niet echt goed met me :))

Naarmate je ouder wordt vergeet je steeds mee, tot je dement wordt, dan komen al die kinderherinneringen weer terug en vergeet je de recente dingen :))

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:55

Ik kan me nog heel goed herinneren dat 9/11 was. We waren toen op vakantie in Italië en hebben het nieuws gekeken op een hele kleine zwart-wit televisie in de kantine. Ik zat op mijn vaders schouders en heb alles kunnen zien. Ik was toen 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:59

Vanaf exact mijn 2de verjaardag kan ik me best veel herinneren!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:07

Ik kan mij een flits herinneren van wat mijn eerste verjaardag zal zijn geweest.

Ik sta rechtop in de box, de zon schijnt recht in mijn gezicht, de kamer is vol mensen en er is iets heel vrolijks of bijzonders.

En gek is het eigenlijk, dat je als klein kind zo gigantisch veel leert, maar later alles kwijt bent....
(De biologische verklaring hiervoor weet ik, maar het blijft wonderlijk.)