Ene job laten voor een andere, hoe te melden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Ene job laten voor een andere, hoe te melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 11:23

Hej allemaal!

Ik had een hele tijd geleden hier al eens een topic gepost over meerdere werkgelegenheden,
niet dat het belangrijk is voor dit topic, maar moest je mijn boktnaam herkennen, ja ik ben dezelfde persoon ;)

Ik ben architect en viel eind Oktober zonder werk, vreselijk drama want je werkt als zzp'er, geen werk = geen inkomen.
Ik vond binnen de maand tijdelijk werk, helemaal niet mijn ding, maar wel correct betaald, dus ok prima, hier aan de slag.
Ik heb ondertussen een hele hoop sollicitaties gehad en eerst wou het echt niet van de grond komen,
maar sinds vorige week maandag had ik eindelijk reactie dat ik ergens mocht beginnen!
Leuk, klein bureau, correct betaald, groot deel projecten dat me wel aanspreekt.
Ik heb toegezegd voor vanaf 20april (=niets ondertekend, alleen mondeling gezegd dat ik dat zou doen)
Maar ik had nog een sollicitatie gepland staan de woensdag erna.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze mij daar effectief zouden overwegen, het is een groot bureau, met hele grote boeiende projecten, iets waar ik al maanden stiekem heel erg van droomde.
Maar gisteren kwam de mail binnen dat ik bij hen ook mag starten.

Het proces van "wat moet ik nu kiezen" is vrij snel uitgedraaid op dat dit laatste bureau een te mooie kans is om te laten schieten ... Nu moet ik natuurlijk het eerste bureau wel op de hoogte brengen dat ik dus toch niet bij hen zal starten ... Ik ben een beetje op zoek naar een zo correct mogelijke manier om dit te doen .. Iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit best aanpak?

Anoniem

Re: Ene job laten voor een andere, hoe te melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:26

Euh bellen, afspraak maken en het ze vertellen? :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:27

Even naartoe gaan en het face to face uitleggen. Desnoods eenbosje bloemen brengen voor hun moeite. Het is een klein wereldje en je komt elkaar toch weer tegen dus is netjes afsluiten erg belangrijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:28

Ik zou gewoon op een heel eerlijke, menselijke manier met hen gaan praten. Als je gewoon netjes vertelt dat je meerdere sollicitaties had lopen en dit je droombaan is...dan snappen ze vast wel dat je daarvoor wilt gaan.

Het lijkt me dat ze als je het nu vertelt, nog tijd genoeg hebben om iemand anders te zoeken.

En als ze geen begrip tonen voor deze kans voor jou, dan weet je meteen dat je er niks ana mist als werkgever ;)

Ik zou als ik jou was wel even zorgen dat je eerst echt heel zeker weet dat je inderdaad bij de ander kan en wil gaan werken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:30

Het is vast net als overal een kleine wereld in dat vakgebied dus moet je wel een naam hoog houden, dus wees heel voorzichtig hoe je ze dat gaat brengen. Je weet tenslotte maar nooit waar je elkaar voor nodig gaat hebben. Is het geen mogelijkheid om het te combineren of is het beide full-time?
Als je ze niet kunt combineren blijft eerlijkheid de enige optie, persoonlijk het nieuws gaan brengen is wel het minste wat je kunt doen lijkt mij.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:31

Tja, ik zou het eerlijk gezegd echt niet netjes vinden om eerst toe te zeggen, nota bena al een startdatum afspreken en daarna te zeggen dat je het toch niet doet omdat je een beter aanbod hebt gekregen. Snap dat het een mooie kans is, maar ik als werkgever zou je dan niet meer overwegen. Ik heb het helaas ook genoeg gehad met ZZP'ers en ik ben er dan echt klaar mee. Afspraak is afspraak, ook mondeling. Wij gaan ook van je uit in de planning! Maar goed, dat ben ik.

Verder zou ik inderdaad langsgaan en het uitleggen. Is het trouwens geen optie om de opdrachten te verplaatsen zodat het op elkaar aansluit?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:38

Ik zou wel eerst een getekend contract willen hebben bij baan 2 voordat je baan 1 gaat vertellen er vanaf te zien.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:44

Autumnn schreef:
Tja, ik zou het eerlijk gezegd echt niet netjes vinden om eerst toe te zeggen, nota bena al een startdatum afspreken en daarna te zeggen dat je het toch niet doet omdat je een beter aanbod hebt gekregen. Snap dat het een mooie kans is, maar ik als werkgever zou je dan niet meer overwegen. Ik heb het helaas ook genoeg gehad met ZZP'ers en ik ben er dan echt klaar mee. Afspraak is afspraak, ook mondeling. Wij gaan ook van je uit in de planning! Maar goed, dat ben ik.

Verder zou ik inderdaad langsgaan en het uitleggen. Is het trouwens geen optie om de opdrachten te verplaatsen zodat het op elkaar aansluit?

En als het in de proeftijd niet blijkt te bevallen van 1 of beide kanten. Ook dat gebeurd.
Dit soort dingen zijn vervelend,maar zolang er niets getekend is kun je er vanaf zien. Gebeurd wel vaker

Contact opnemen en netjes de situatie uitleggen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:59

Eleeke schreef:
Autumnn schreef:

En als het in de proeftijd niet blijkt te bevallen van 1 of beide kanten. Ook dat gebeurd.
Dit soort dingen zijn vervelend,maar zolang er niets getekend is kun je er vanaf zien. Gebeurd wel vaker

Contact opnemen en netjes de situatie uitleggen.

Maar er is nu toch nog helemaal geen sprake van een proeftijd? TS is nog niet eens begonnen. Als het in een proeftijd niet bevalt is dat een hele andere casus dan dit. Dan is TS gewoon haar mondelinge afspraak nagekomen. En dat het vaker gebeurd wilt toch niet zeggen dat het netjes is om af te zeggen terwijl het mondeling is toegezegd?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 12:22

elnienjo schreef:
Ik zou wel eerst een getekend contract willen hebben bij baan 2 voordat je baan 1 gaat vertellen er vanaf te zien.

We werken niet met contracten, dut dat gaat niet, anders zou ik daar uiteraard wel voor zorgen.

En ja ik weet het, erg netjes is het niet, maar ik had oprecht niet gedacht dat baan 2 geïnteresseerd ging zijn in mijn profiel en wou baan 1 niet mislopen door te zeggen dat ik nog andere sollicitaties had lopen..

Daarom wil ik het nu inderdaad zo snel mogelijk en zo netjes mogelijk vertellen bij de mensen van baan 1.

Het gaat dus inderdaad om 2 voltijdse banen van 40u/week, dus combineren is geen optie en op elkaar laten aansluiten ook niet, aangezien beide banen ook voor onbepaalde duur zijn. Het is echt of het ene, of het andere ... Voel me er uiteraard niet echt fijn bij om nu te moeten afzeggen bij baan 1, ik zou gewoon vreselijk veel spijt krijgen als ik deze kans niet met 2 handen zou aangrijpen.

Jullie reacties bevestigen wel het gevoel dat ik al had, gewoon netjes en eerlijk vertellen wat er aan de hand is en hopen op begrip. Het lijkt me inderdaad wel zo dat ze nog wel veel tijd hebben om iemand anders te zoeken tegen 20april.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:28

Autumnn schreef:
Maar er is nu toch nog helemaal geen sprake van een proeftijd? TS is nog niet eens begonnen. Als het in een proeftijd niet bevalt is dat een hele andere casus dan dit. Dan is TS gewoon haar mondelinge afspraak nagekomen. En dat het vaker gebeurd wilt toch niet zeggen dat het netjes is om af te zeggen terwijl het mondeling is toegezegd?

Maar wat heeft het nieuwe bedrijf eraan als TS eigenlijk ergens anders wil werken? Ik vind je reactie een beetje overdreven, dit is het risico dat bedrijven lopen, vooral in de huidige markt. Als TS dit gewoon netjes meldt lijkt me er niks aan de hand, ze heeft immers nog niets getekend.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:35

Relaxed schreef:
Autumnn schreef:

Maar wat heeft het nieuwe bedrijf eraan als TS eigenlijk ergens anders wil werken? Ik vind je reactie een beetje overdreven, dit is het risico dat bedrijven lopen, vooral in de huidige markt. Als TS dit gewoon netjes meldt lijkt me er niks aan de hand, ze heeft immers nog niets getekend.

Hoezo? TS wilt toch ook bij bedrijf 1 werken? Anders had ze daar niet gesolliciteerd lijkt me.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:43

Nee, ze gaat liever bij bedrijf 2 aan de slag. Dat staat er toch duidelijk? Er is niks mis mee om wat verschillende lijnen uit te werpen. Uiteindelijk moet TS gelukkig zijn met haar baan.

TS, gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik zou inderdaad even persoonlijk langs gaan en de situatie uitleggen, dan heb je het netjes afgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:44

Autumnn schreef:
Hoezo? TS wilt toch ook bij bedrijf 1 werken? Anders had ze daar niet gesolliciteerd lijkt me.

Totdat dr droombaan langskwam en dit haar voorkeur heeft. En dat is haar goed recht. Vervelend voor het andere bedrijf, maar dit gebeurt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:46

Het is echt niet zo uitzonderlijk dat iemand zich op het laatste moment toch nog bedenkt voor een baan. Komt gewoon voor. Je bent niet met elkaar getrouwd, je hebt een zakelijke afspraak. En zolang je het netjes en eerlijk afrond, zie ik helemaal geen probleem. Beetje het risico van het vak bij mensen aannemen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:55

Dieuwke_ schreef:
Nee, ze gaat liever bij bedrijf 2 aan de slag. Dat staat er toch duidelijk? Er is niks mis mee om wat verschillende lijnen uit te werpen. Uiteindelijk moet TS gelukkig zijn met haar baan.

TS, gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik zou inderdaad even persoonlijk langs gaan en de situatie uitleggen, dan heb je het netjes afgesloten.

Absoluut, daar ben ik het ook zeker mee eens! Maar ik geef enkel mijn mening vanuit een werkgever ;)
Verder sluit ik me aan bij andere, netjes langsgaan, kop koffie drinken en de deur open houden voor de toekomst

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:03

20 april is nog ver weg, als je nu aangeeft voor baan 2 te kiezen heeft bedrijf 1 nog genoeg tijd om iemand anders te zoeken.
Gewoon opbellen en netjes vertellen dat je toch anders besloten hebt en vooral niet te lang wachten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 13:05

Autumnn schreef:
Dieuwke_ schreef:

Absoluut, daar ben ik het ook zeker mee eens! Maar ik geef enkel mijn mening vanuit een werkgever ;)
Verder sluit ik me aan bij andere, netjes langsgaan, kop koffie drinken en de deur open houden voor de toekomst

Ik begrijp je reactie echt helemaal! Ik zou het zelf ook niet fijn vinden! Vandaar dat ik me er nu ook wel erg vervelend over voel en tips vraag over hoe ik dit zo netjes mogelijk toch afhandel, ook al is het op zich inderdaad niet erg netjes.

Ik zou ook nooit hebben toegezegd bij baan 1 als ik had gedacht dat ik effectief een kans maakte bij baan 2. Ik ben al maanden aan het solliciteren en ik ben tot nu toe altijd op teleurstellingen gestoten bij het type bureau zoals baan 2, vandaar dat ik er nu ook vanuit ging dat het niets zou worden.

Ik ga in ieder geval jullie advies opvolgen en het persoonlijk gewoon eerlijk gaan vertellen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:06

Hoe zit dat dan? Wel ZZP'er, maar je werkt maar voor één opdrachtgever, je noemt het een baan en je hebt geen contract?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 13:18

GDG schreef:
Hoe zit dat dan? Wel ZZP'er, maar je werkt maar voor één opdrachtgever, je noemt het een baan en je hebt geen contract?

Het is inderdaad een beetje complex en voorbehouden voor juist afgestudeerde architecten en advocaten hier in België.

Ik ben dus afgestudeerd architect en heb verplicht een zelfstandig statuut als vrij beroeper hier, daar heb je niet in te kiezen.

Ik moet echter voor de orde van architecten nog 2j stage doen, waarvan ik er nu 1j heb gedaan. Je moet dit echter bij 1 bureau doen, mag niet over meerdere tegelijk. Je mag wel wisselen van bureau per 6 maanden. Je mag in principe ook eigen opdrachten doen, maar daar heb je onvoldoende ervaring voor + die verzekeringen kosten te veel voor wat je maar verdient als stagiair.

In ieder geval ben je dus wettelijk gewoon zelfstandige, alleen voor de orde draag je dat statuut van stagiair, de belastingen, sociale zekerheid etc. houden daar geen rekening mee.

Het komt er dus op neer dat je voor de orde bij 1 specifieke opdrachtgever moet voltijds werken, maar je factureert je uren aan je opdrachtgever zoals een zelfstandige en draagt ook belastingen en sociale bijdragen af zoals een zelfstandige. Lekker complex :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:37

Nu vind ik twee maanden op voorhand zeggen dat het niet door gaat als er niks ondertekend is ook niet zo "last minute" eigenlijk.
Als een bedrijf zekerheid wil, laten ze moeten ze het contract eerder laten ondertekenen. Het is niet dat bedrijven er nu vies van zijn om hun sollicitanten op het laatste moment toch een "toch maar niet" te geven. Dus als TS nu gewoon netjes laat weten dat ze terug gebeld is door een bedrijf waar ze eveneens gesolliciteerd had (bedrijven weten toch heus wel dat iemand op meerdere plaatsen solliciteert?), en dat dat bedrijf beter aan sluit bij haar toekomst plannen. Dan is dat prima op tijd IMO. Wat heeft een bedrijf er aan als ze een werknemer krijgen die een kans heeft laten schieten en die dus eigenlijk niet happy is op die plek. Die blijft toch niet.

Edit; hebben juristen dat systeem ook niet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:16

Bedrijven nemen ook bewust een risico door mensen niet aan te nemen maar ZZP'ers te gebruiken dus dan kan dit ook gebeuren.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:20

Hoe moeilijk ook: altijd voor jezelf kiezen.

Ik zou telefonisch een afspraak plannen en dan langs gaan om jouw keuze toe te lichten. Het is moeilijk, maar eerlijkheid duurt het langst. Als jij toch voor baan 1 gaat, terwijl je verlangt naar baan 2 dan ga je vroeg of laat spijt krijgen en alsnog naar een andere oplossing zoeken.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:15

Hiervoor zou ik geen afspraak inplannen om langs te gaan. Gewoon telefonisch met degene die je sollicitatiegesprek heeft gedaan. Uitleggen dat je toch voor een ander aanbod gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:39

Autumnn schreef:

Dus iedere sollicitant die dolenthousiast wordt van jouw bedrijf en heel graag bij jou wil werken, maar daarna toch zijn/haar droombaan aangeboden krijgt en die dat dan ruim op tijd, netjes en eerlijk aan jou vertelt, die sollicitant heeft het toch verkorven bij jou en krijgt in de toekomst ook geen kansen meer van jou?
Ik vind dat best een jammere instelling. Werkgevers en werknemers hebben elkaar nodig. De ene kan niet zonder de andere, als we elkaar dan zo om het minste gaan afschrijven, wordt het er niet gezelliger op.